AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #1 Skrevet 3. februar 2020 Hei! Er arbeidsledig. Lurer på om noen vet om man kan søke AAP rett etter studier? Har vel ikke rett på dagpenger ettersom jeg ikke har tjent noe nylig. Hadde en bitteliten deltidsjobb for 1 år siden, har ellers levd på studielånet og tidvis på samboers nåde. Litt bakgrunn: Har brukt 8 år på en 5-årig grad, flere år siden jeg kunne ha full studiebelastning og enda flere siden jeg har prøvd meg i 100% jobb (sommerjobber). Har brukt 2 år på en 30-poengs masteroppgave som jeg leverte i desember, føler det er 50/50 om den står (venter på sensur). Stolt over at den omsider ble levert, men det er en dårlig oppgave. Har ellers ok-/dårlig+ karakterer (C/D snitt) og liten tro på egen kompetanse, og veldig usikker på hvor stor arbeidskapasitet jeg har. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Angrer noe vanvittig på utdanningsvalg, men har brukt opp årene med støtte fra Lånekassen så kan ikke begynne på noe nytt. Skulle valgt noe mye enklere og mer konkret, kanskje et yrke hvor man kan få deltidsstilling. Hvem ansetter sivilingeniør i deltidsstilling liksom?🙃 Har søkt og kommer til å søke på alt mulig, alt ifra butikk til barnehage til produksjon og trainee-jobber, men forventer ingenting. Og hvem ansetter noen med mastergrad til en ufaglært stilling? Har null og niks relevant arbeidserfaring til tross for at jeg har søkt utallige relevante sommerjobber igjennom studietiden. Vet ikke om jeg kommer meg i jobb på egenhånd og er så redd for å ikke mestre den om jeg mot formodning skulle få intervju OG jobbtilbud etterpå. Hva ville du gjort hvis du var meg? Anonymkode: 3ef0f...516
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #2 Skrevet 3. februar 2020 Er du syk? Minst 50% i alle yrker? Anonymkode: 283c2...feb
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #3 Skrevet 3. februar 2020 Tror AAP er bare for folk med 50% eller mer nedsatt arbeidsevne. Det er midlertidig inntekt, men hvis man ikke klarer å få seg ut i jobb innen 3 år så må man gå over til Uføretrygd, tror jeg ihvertfall. Tror ikke du kan søke AAP med mindre du er syk på en eller annen måte. Jeg går på AAP selv og har nedsatt mer enn 50% nedsatt arbeidsevne. Anonymkode: f5b99...49d
aazy Skrevet 3. februar 2020 #4 Skrevet 3. februar 2020 Tviler på at du vil få AAP med mindre du er alvorlig syk og må avklare restarbeidsevne (derav arbeidsavklaringspenger). Du kan evnt søke sosialstønad om du går tom for sparepenger.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #5 Skrevet 3. februar 2020 Jeg tror du må dra til NAV og søke om å gå på jobbtiltak, da får du tiltakspenger hver andre uke helt til du finner deg en jobb. Anonymkode: f5b99...49d
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #6 Skrevet 3. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror AAP er bare for folk med 50% eller mer nedsatt arbeidsevne. Det er midlertidig inntekt, men hvis man ikke klarer å få seg ut i jobb innen 3 år så må man gå over til Uføretrygd, tror jeg ihvertfall. Tror ikke du kan søke AAP med mindre du er syk på en eller annen måte. Jeg går på AAP selv og har nedsatt mer enn 50% nedsatt arbeidsevne. Anonymkode: f5b99...49d Eller sosialstønad i karenstid på aap. Anonymkode: 283c2...feb 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #7 Skrevet 3. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du syk? Minst 50% i alle yrker? Anonymkode: 283c2...feb 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror AAP er bare for folk med 50% eller mer nedsatt arbeidsevne. Det er midlertidig inntekt, men hvis man ikke klarer å få seg ut i jobb innen 3 år så må man gå over til Uføretrygd, tror jeg ihvertfall. Tror ikke du kan søke AAP med mindre du er syk på en eller annen måte. Jeg går på AAP selv og har nedsatt mer enn 50% nedsatt arbeidsevne. Anonymkode: f5b99...49d Jeg strever i hverdagen og går i behandling. Vet jo ikke hvor stor arbeidsevne jeg har siden jeg ikke har prøvd meg i jobb på lenge. Har jo hatt ganske redusert studieevne, men det er ikke nødvendigvis det samme. Kanskje jeg ikke er syk nok. Anonymkode: 3ef0f...516
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #8 Skrevet 3. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg strever i hverdagen og går i behandling. Vet jo ikke hvor stor arbeidsevne jeg har siden jeg ikke har prøvd meg i jobb på lenge. Har jo hatt ganske redusert studieevne, men det er ikke nødvendigvis det samme. Kanskje jeg ikke er syk nok. Anonymkode: 3ef0f...516 Du begynner hos fastlegen. Anonymkode: 283c2...feb
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #9 Skrevet 3. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du må dra til NAV og søke om å gå på jobbtiltak, da får du tiltakspenger hver andre uke helt til du finner deg en jobb. Anonymkode: f5b99...49d Hadde ikke hørt om tiltakspenger, takk Skal lese litt om det. Anonymkode: 3ef0f...516
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #10 Skrevet 3. februar 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du begynner hos fastlegen. Anonymkode: 283c2...feb Ok, takk! Skal prøve det. Føler meg så ubrukelig og rådvill Anonymkode: 3ef0f...516
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #11 Skrevet 3. februar 2020 Hva med å begynne å jobbe. Anonymkode: 8b981...04b
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #12 Skrevet 3. februar 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å begynne å jobbe. Anonymkode: 8b981...04b Det er jo det jeg vil. Anonymkode: 3ef0f...516
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #13 Skrevet 3. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo det jeg vil. Anonymkode: 3ef0f...516 Ja, men da er det bare å søke på alle slags jobber. Du har ikke opparbeidet deg rettigheter, men er kun optatt av hvordan du kan suge penger ut av fellesskapet. Begynn å jobb og gjør deg fortjent til penger fra det offentlige. Anonymkode: 8b981...04b
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #14 Skrevet 3. februar 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, takk! Skal prøve det. Føler meg så ubrukelig og rådvill Anonymkode: 3ef0f...516 Du er langt i fra ubrukelig! Støtter den over her om å starte hos fastlegen. Lykke til! ❤ Anonymkode: 976ec...07b 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #15 Skrevet 3. februar 2020 Du får jo ikke AAP om du ikke har helsemessige årsaker til det! Du må først søke om dagpenger eller sosialstønad! AAP er for de som har helsemessige utfordringer😊 Anonymkode: 5cda7...6b8
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #16 Skrevet 3. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men da er det bare å søke på alle slags jobber. Du har ikke opparbeidet deg rettigheter, men er kun optatt av hvordan du kan suge penger ut av fellesskapet. Begynn å jobb og gjør deg fortjent til penger fra det offentlige. Anonymkode: 8b981...04b Det er jo det jeg gjør. Likevel vanskelig å få jobb. Ser ikke ut som du har lest innlegget mitt eller har noe fornuftig å komme med. "Begynn å jobb" er ikke konstruktivt. Å gneldre om folk som snylter på det offentlige kan du godt gjøre et annet sted Anonymkode: 3ef0f...516 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #17 Skrevet 3. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får jo ikke AAP om du ikke har helsemessige årsaker til det! Du må først søke om dagpenger eller sosialstønad! AAP er for de som har helsemessige utfordringer😊 Anonymkode: 5cda7...6b8 Forstår jo det, jeg har helsemessige utfordringer men vanskelig å si hvor mye det påvirker arbeidsevnen. Eller hvor man skal begynne. Anonymkode: 3ef0f...516
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå