Gå til innhold

Dreper hankatter kattungene?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

På kollektivet hvor ungen min bor, har hankatten nettopp drept de fire kattungene som ble født der. Er det vanlig at de gjør dette?

Jeg har en kattefrøken i pensjon som jeg sterkt antar er drektig nå, men min kattepus som barnefar. Kommer han til å forsøke å ta livet av ungene når de kommer?

Vil det hjelpe om jeg kastrerer ham, eller er det forsent etter at han allikevel er kjønnsmoden...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt normalt at en hannkatt vil ta livet av små kattunger han finner. Det gjør også løver. Ved å ta livet av kattungene blir moren rakser fruktbar igjen, og han øker tjansen for å føre sine gener videre. Men dette er når ungene er veldig små, faren avtar etterhvert.

Så rå og brutal er naturen desverre.

Vet ikke hvordan en kastrert katt vil reagere på nyfødte kattunger.

Ville forsøkt å holde kattene adskilt , og under observasjon etter en eventuell nedkomst av små nøster.

Skrevet

Vi har hatt kattunger 3 ganger, og hannkatten vår passet like mye på kattungene som moren.

Han fungete både som klatrestativ og sutteklut når kattemor var ute på vift.

Gjest Madeline
Skrevet

Vi har hatt kattunger her også sammen med den kastrerte hannkatten vår. Første gang han så kattungene freste og knurret han, men etter å ha fått snust på de så gikk det helt flott. Vi beholdt en av disse kattungene (er en hannkatt som har blitt kastrert) som nå har blitt 2 år. Storebror passer godt på den yngste. De ligger tett sammen og storebror pleier å vaske den andre. Kjempekoselig.

Mulig situasjonene hadde vært annerledes hvis vi hadde hatt en ukastrert hannkatt.

Gjest Aurélie
Skrevet

Har opplevd det samme. En sommer for noen år tilbake fikk perseren vår to nøster. Moren min drev ute i hagen og stelte, og hadde verandadøren åpen. Faren min satt ved kjøkkenbordet og leste avisen, mens kattemor og de to nøstene koste seg i samme rom. Plutselig smatt det en fremmed hannkatt inn, grep den ene kattungen i nakkeskinnet og føyk ut igjen. Det hele skjedde så kjapt at en skulle tro det var planlagt. Foreldrene mine fikk ikke tak i hannkatten, den fløy til skogs.

Det verste var at den andre kattungen led samme sjebne bare noen dager etterpå. Gjett om mamma har forbannet seg selv for å ha vært så tankeløs å la verandadøra stå åpen :(

Gjest Teletubbien
Skrevet

Jeg tror det kan hende hankatten vil reagere annerledes hvis han er faren. Det er jo det som er poenget med hele greie, at de skal reprodusere seg - henger ikke på greip hvis de da skal drepe sitt eget avkom....

Men hold oppsyn i starten da.....

Gjest wendi
Skrevet

Jeg tror det gjør forskjell når hannkatten bor sammen med kattungene og er vant til de. En fremmed hannkatt som sniker seg inn og dreper dem er nok mer sannsynlig.

Selvsagt er det forskjell fra katt til katt..

Selv hadde vi sterilisert hannkatten vår før hukatten fikk unger. Han var kjønnsmoden lenge før han ble sterilisert. Han gikk kjempefint sammen med kattungene.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg får ta en telefon til veterinæren også for sikkerhets skyld, og få ham kastrert før de blir født - tipper det er ca fire uker igjen, de går jo bare et par mdr, kattene.

Hankatten som tok livet av kattungene på kollektivet der Liten bor, var nok faren til kattungene, de bodde i samme hus alle sammen, men ta livet av ungene skulle han ja....

Jeg synes det er rart at de dreper kattunger innefor sitt eget revir sånn, for da bør de jo være hans egne unger... men hvor logisk er egentlig en katt?

Takk for svar alle sammen!

Gjest pusepus
Skrevet

For det første tiltrekker jo (utegående) hunkatter seg mer enn èn han, så i naturen skjer det nok ofte at farskapet er ganske ubestemt. Dessuten lurer jeg på om hun faktisk kan risikere at ungene i ett kull har "hver sine" fedre, dvs at hun kan befruktes av flere enn èn han.

Derfor er sannsynligheten, fortsatt under naturlige og atferds- og evolusjonsbestemmende forhold, for at alle ungene er hans ikke så stor. En hankatt har dermed en "god" grunn til å ta livet av kattungene; dessuten blir hun fortere brunstig igjen, og så "regner han vel med" at han kan bli far til hennes neste kull. (og innen hun føder er han sikkert over alle hauger og dermed overlever kanskje det neste kullet...)

Men hvordan det funker med innekatter bvet jeg ikke. Vil uansett tro at det hjelper å få han kastrert - vår katt har forandret seg veldig etter han ble kastrert. Han har fått tilbake mye av kattungeatferden og er mye mindre fokusert på territorium, markering og andre katter.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vår hankatt prøvde og på dette. Da han ikke fikk lov flytta han likegodt hjemmefra :roll:

Skrevet
Det er helt normalt at en hannkatt vil ta livet av små kattunger han finner. Det gjør også løver. Ved å ta livet av kattungene blir moren rakser fruktbar igjen, og han øker tjansen for å føre sine gener videre. Men dette er når ungene er veldig små, faren avtar etterhvert.

Så rå og brutal er naturen desverre.

Vet ikke hvordan en kastrert katt vil reagere på nyfødte kattunger.

Ville forsøkt å holde kattene adskilt , og under observasjon etter en eventuell nedkomst av små nøster.

Dette er tull!! :hoho: Oppdrettere kan gjerne ha fertile hanner sammen med kattunger og kattmor. Jeg har selv observert dette. Jeg har selv to kastrete hanner og har hatt et kull med min hunnkatt. Kastratene var veldig gode fedre for ungene, noe også fertile hanner kan være!

Gjest Kattepote
Skrevet
Vår hankatt prøvde og på dette. Da han ikke fikk lov flytta han likegodt hjemmefra :roll:

Er dette den samme katten som naboen mater og som dere leter etter et nytt hjem til grunnet allergi?

Gjest Anonymous
Skrevet

Er dette den samme katten som naboen mater og som dere leter etter et nytt hjem til grunnet allergi?

Nei det er ikke samme katten nei. Den vi har bor fortsatt hjemme ja. Men det var den som fikk barn da.

Skrevet

Vår gamle, kastrerte hankatt freste og ville stikke ut da han så de to kattungene mor hadde hentet hjem. De to kattungene syns det var stas med ham og begynte å lete etter melk, men det ville gamlingen ha seg frabedt! Etter en ukes tid haddde han vendt seg til dem og startet med oppdragelsen. Det inkluderte bl.a. å lære dem å fange mus. Siden det var høst og de ikke var ute, fanget han mus og la fra seg på stuegulvet foran nysgjerrige kattunger. Helt utrolig av en katt som aldri hadde lagt mus på trappa, engang. Det hører med til historien at da vi fikk ny hund et par år tidligere, bar han mus til valpen også, men det var heldigvis utendørs :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...