AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #1 Skrevet 3. februar 2020 Hver dag etter skolen kommer nabogutten i underetasjen hjem fra skolen, raserer leiligheten, kaster ting igjennom rom, smeller med dører og hyler å skriker. Moren er på jobb og får hjelp fra bup, barnevernet osv sånn sett da han er en håndfull på skolen også. Moren må komme hjem fra jobb og gutten er helt klikk. Han slår henne, sparker og biter, kaster ting over alt og hun gjør alt hun kan. Han truer med å drepe henne osv. Og funker ikke det truer han med at han vil ta sitt eget liv. Hun er rådvill stakkar og hun gjør alt hun kan. Men ungen sliter og jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å "ignorere" dette mer. Jeg bor i etasjen over i samme hus og det er veldig lytt også. Hvordan kan jeg hjelpe denne mammaen og barnet hennes som helt klart sliter. ? Anonymkode: 34407...e5b
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #2 Skrevet 3. februar 2020 Dessverre er det nok ikke så mye du kan få gjort. Du kan evt spørre henne om du kan hjelpe til med noe? Virker som at de rette instanser er inne i bildet alt.. Anonymkode: d7f52...305 10
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #3 Skrevet 3. februar 2020 Dette er brutalt, men du må ringe politiet. De trenger MER hjelp, så da må instansene få vite hvor ille det er. Du som privatperson kan nok gjøre lite Anonymkode: bfad0...d30 21
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #5 Skrevet 3. februar 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dessverre er det nok ikke så mye du kan få gjort. Du kan evt spørre henne om du kan hjelpe til med noe? Virker som at de rette instanser er inne i bildet alt.. Anonymkode: d7f52...305 Ja jeg vet at jeg ikke kan gjøre så mye. Jeg har barn selv og vet jeg kunne hjulpet til også. Bare utrolig fortvilende og jeg synes så synd på dem begge. 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er brutalt, men du må ringe politiet. De trenger MER hjelp, så da må instansene få vite hvor ille det er. Du som privatperson kan nok gjøre lite Anonymkode: bfad0...d30 Det er mulig de innvolverte ikke aner hvor mye gutten her er så ekstrem. Han burde kanskje fått påtvunget en støtteperson som også kunne bidratt terapautisk. Å ringe politiet vil nok bli mer traumatisk enn til hjelp. Kanskje skade skaden i gutten. Jeg vet ikke. Han er veldig ung enda, bare 8 år. Men når han blir tennåring eller eldre vil hun ikke lengre være sterkere enn han. Hvem vet hva han da kan finne på. Jeg er så bekjymret for henne, og gutten. Omsorgen hun gir er god og han har et ekstremt tilfelle av ADHD så alt kan forklares. Det handler ikke om mangler i hjemmet. Det er bare ikke riktig å overse det. Kanskje det beste er å flytte herfra igjen, for det går ikke ann lengre å ikke innvolvere seg selv. Spesielt de dagene moren ikke er her med en gang. Anonymkode: 34407...e5b
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #6 Skrevet 3. februar 2020 Ofte er det slik at det må flere bekymringsmeldinger til for at barnevernet får hjulpet. De har garantert ikke fått meldinger om det du beskriver, og du som nabo bør beskrive hva du hører. Det er mange gode tiltak en kan sette inn i hjemmet, men det må helst gjøres før atferden blir så vanskelig som det høres ut som her. Det er likevel ikke for sent. Anonymkode: f779f...42e 14
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #7 Skrevet 3. februar 2020 Be han inn til deg på vafler og kakao. Anonymkode: 467d2...7f8 5
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #8 Skrevet 3. februar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Be han inn til deg på vafler og kakao. Anonymkode: 467d2...7f8 Det er ikke mulig å nå igjennom til han med hyggligheter. Og han ønsker ikke å bli forstyrret når han holder på, da blir det ofte værre. Hadde det vært min gutt så hadde jeg visst akkuratt hva og gjøre. Men som nabo kan det bli innvaderende. Forstår jo det jeg og. 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ofte er det slik at det må flere bekymringsmeldinger til for at barnevernet får hjulpet. De har garantert ikke fått meldinger om det du beskriver, og du som nabo bør beskrive hva du hører. Det er mange gode tiltak en kan sette inn i hjemmet, men det må helst gjøres før atferden blir så vanskelig som det høres ut som her. Det er likevel ikke for sent. Anonymkode: f779f...42e Får se om hun vil snakke om det først. Kanskje hun selv ber dem komme mee. Anonymkode: 34407...e5b
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #9 Skrevet 3. februar 2020 Det må vel være mye bedre å si ifra om dette så tidlig som mulig, så gutten kan få mer og bedre hjelp. Det vil vel være vanskeligere å rette opp dette jo lenger tid som går. Jeg ville kontaktet BV, si ifra om hva du hører og at du er dypt bekymret. Anonymkode: ae8c6...21f 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #10 Skrevet 3. februar 2020 Stakkars moren❤️ Anonymkode: dd527...2f2 8
Cezanne Skrevet 3. februar 2020 #11 Skrevet 3. februar 2020 denne gutten burde vel ikke være alene hjemme etter skolen? Er sfo ferdig i den alderen? 5
Drizzt Skrevet 3. februar 2020 #12 Skrevet 3. februar 2020 For en vanskelig situasjon både for dem og for deg. Jeg ville tatt en prat med moren og fortalt det du skrev her - at du er bekymret, at du vil hjelpe og at det samtidig er litt sjenerende for deg. så spør du om det er noe du kunne bidratt med. Jeg mener også at politiet bør kontaktes hvis det er såpass ekstremt som du beskriver det. Har moren avlastning? Kanskje ville det vært bra for alle hvis gutten har avlastning et annet sted et par dager i uka eller mer? 1
tantesofie Skrevet 3. februar 2020 #13 Skrevet 3. februar 2020 (endret) 11 minutter siden, Cezanne skrev: denne gutten burde vel ikke være alene hjemme etter skolen? Er sfo ferdig i den alderen? Helt enig! Kontakt politiet og barnevernet når det utagerer. (Nei, politiet kommer ikke dundrende inn og legger en 8-åring i håndjern eller lignende.) En 8-åring med denne type adferdsproblemer skal ikke være alene hjemme, så et eller annet sted svikter oppfølgingen! Endret 3. februar 2020 av tantesofie 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #14 Skrevet 3. februar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke mulig å nå igjennom til han med hyggligheter. Og han ønsker ikke å bli forstyrret når han holder på, da blir det ofte værre. Hadde det vært min gutt så hadde jeg visst akkuratt hva og gjøre. Men som nabo kan det bli innvaderende. Forstår jo det jeg og. Anonymkode: 34407...e5b Hva ville du gjort om du hadde en sånn gutt selv? Anonymkode: 10350...5db 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #15 Skrevet 3. februar 2020 4 minutter siden, Cezanne skrev: denne gutten burde vel ikke være alene hjemme etter skolen? Er sfo ferdig i den alderen? Hvis gutten er 8år går han i 3.klasse, SFO varer til og med 4.klasse😊 Anonymkode: dbbc5...761 3
Cezanne Skrevet 3. februar 2020 #16 Skrevet 3. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvis gutten er 8år går han i 3.klasse, SFO varer til og med 4.klasse😊 Anonymkode: dbbc5...761 Da skjønner jeg ikke hvorfor han ikke går på det? Er jo åpenbart ikke klar til å være alene hjemme. Ville meldt til barnevernet da denne moren trenger hjelp. 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #17 Skrevet 3. februar 2020 Her bør mor søke om hjelp i hjemmet, etter skoletid. Ev utrede sønnen mer, om det er noe mer.. Hvis dette er hverdagslig, er dette en gutt som trenger tilsyn og veiledning og støtte. Han har tydeligvis en meget lav stress eller frutrasjons terskel. Ikke kontakt barnevernet, forsøk heller å snakk med moren om å søke hjelp på ettermiddag, kommune, bpa etc. Du som nabo, kan alltids forsøke å tilnærme deg gutten på et vis, forsøke om du kan nå frem, kanskje få til å spørre han om hva som er vanskelig, om han vil bli med å hilse på et dyr du har f.eks etc. Anonymkode: 0c700...a6d 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #18 Skrevet 3. februar 2020 10 minutter siden, Drizzt skrev: For en vanskelig situasjon både for dem og for deg. Jeg ville tatt en prat med moren og fortalt det du skrev her - at du er bekymret, at du vil hjelpe og at det samtidig er litt sjenerende for deg. så spør du om det er noe du kunne bidratt med. Jeg mener også at politiet bør kontaktes hvis det er såpass ekstremt som du beskriver det. Har moren avlastning? Kanskje ville det vært bra for alle hvis gutten har avlastning et annet sted et par dager i uka eller mer? Nei, man kontakter ikke politiet. Har en noe eldre sønn selv, som har meget lav frustrasjon og stress terskel. Mye likheter mht utagering. Barnet, har i mine øyne en diagnose som er årsak til disse utfordringene. Det er BUP som må mer på banen ev fastlege. Anonymkode: 0c700...a6d 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #19 Skrevet 3. februar 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis gutten er 8år går han i 3.klasse, SFO varer til og med 4.klasse😊 Anonymkode: dbbc5...761 Hvis man har særlige behov kan man også gå der lengre. Synes i det hele tatt ikke at en 8-åring bør være alene i mange timer hver dag. Og han her er iaf ikke klar for det. Er det en grunn til at han ikke går på SFO? Synes du kan snakke med moren - og hvis det ikke bedrer seg ville jeg meldt fra til politiet så de kan bidra til å eskalere saken. Før gjerne dagbok over dager/tidspunkter du hører noe og gi dette videre til politiet. Det er ikke snakk om at de skal ta gutten eller moren eller noe sånt, men gutten får tydeligvis ikke den omsorgen han trenger. Anonymkode: b4f53...b56
Drizzt Skrevet 3. februar 2020 #20 Skrevet 3. februar 2020 (endret) 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, man kontakter ikke politiet. Har en noe eldre sønn selv, som har meget lav frustrasjon og stress terskel. Mye likheter mht utagering. Barnet, har i mine øyne en diagnose som er årsak til disse utfordringene. Det er BUP som må mer på banen ev fastlege. Anonymkode: 0c700...a6d Man kontakter politiet hvis man har en utagerende unge som ramponerer hele leiligheten og er alene etter skolen. Han kan skade seg, andre eller noe annet kan skje. Hvis du har lest saken, så ser du at det er snakk om en 8-åring som ikke kan ta vare på seg selv og ikke kan være alene. Selvfølgelig har barnet en diagnose som er forklaringen for atferden slik TS beskriver situasjonen. Men man kan fint kontakte politiet som kan sette fart i sakene ved å kontakte relevante etater deretter. Endret 3. februar 2020 av Drizzt 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå