Gå til innhold

Samlivsbrudd, hvor begynner jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og barnefar har hatt et trøblete år. Han flyttet ut en periode i vår (jeg som ville det), flyttet inn igjen i juni. Men så gikk det fort dårlig igjen og vi var på mekling i slutten av juli. Han ble boende og vi ble sammen igjen, ting ble bedre før det raskt ble verre, og han flyttet ut igjen i desember. Barna er så små og krevende, at han er mye hjemme med meg, og vi har en halvveis plan på hvem som skal ha barna til hvilken tid. Dermed har vi liksom ikke fått en skikkelig samværsavtale, og vi lever som før, bare at han bor hjemme hos foreldrene og er mindre med oss.

men så er det dette med stønader da. 

- det står at meklingsattesten er gyldig i 6 måneder fra utstedelsesdato (28.07), vil det si at den ikke er gyldig og at vi må på ny mekling? MÅ vi på mekling for å komme oss videre med nav osv? 

- Hva kan jeg egentlig søke? Vi må jo regne ut bidrag. Barnefar sliter økonomisk, er det sånn at jeg får bidrag av nav Om ikke han kan betale selv? Er det lettest å få en time på NAV hvor de kan hjelpe oss med alt dette her? Hva jeg kan søke og hvordan? 

- Yngste er fylt 1 år og begynner ikke i bhg før til høsten. Så da må jeg søke kontantstøtte. Her teller jo delt bosted inn, og jeg må legge med dokumentasjon om dette. Får jeg det når vi får samværsavtale?

- Jeg får bostøtte og redusert foreldrebetaling, men dette er jo regnet med eksen sin inntekt. Må jeg søke på ny etter at han har byttet adresse/ samværsavtale er på plass? Eller går det av seg selv? (Tenker at jeg vil få høyere bostøtte og mer redusert foreldrebetaling med kun min inntekt). 

ahh jeg vet ikke hvor jeg skal begynne! Jeg og barnefar har en god tone og kommuniserer nogenlunde bra, men han er ufattelig lat, gidder ikke skifte adresse eller hjelpe til på denne biten (han møter opp der han må altså, men utenom det tar han ingen ansvar). 

Anonymkode: c52a7...5be

Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...