AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #1 Skrevet 3. februar 2020 Skal lage hjemmelagde krutonger i dag fra loff og Jacobs alpebrød rester fra helgen. 225 grader i ovn 10 min. Ringle over olivenolje, salt, pepper og hvitløkskrydder? Høres det greit ut? Har lest at man dytter brødterningene i oljeblanding, men vil gjerne spare litt på kalorier, så holder det at jeg ringler over? Hvor lenge holder det seg og hvordan oppbevarer jeg det? Anonymkode: 87bd8...7f9
Hunter7 Skrevet 3. februar 2020 #2 Skrevet 3. februar 2020 Litt vel høy temperatur - ville personlig gått for 200° C. Hvis du har fersk hvitløk tilgjengelig: Finhakk to fedd hvitløk og bland den med 3 ss /1 dl olivenolje. Visp/Rør rundt for ca. ett minutt, og sil så av oljen. Press ut så mye olje du kan. Tilsett salt og pepper etter ønske. Ha ca 7-8 dl brødterninger i hvitløksoljen (du skal ikke dytte dem ned i den), og bruk fingrene eller egnet redskap til å blande olje og terninger - akkurat som når du lager en salat. Ha terningene på et bakepapirkledt ovnsbrett. Stekes midt i ovnen til terningene er begynt å bli lys gylden i ca. 10-15 minutter (avhengig av hvor stor terningene er). Croutons smaker best fersk. Hvis du har mye brød igjen, så ville jeg heller ha frosset ned terningene FØR jeg lager croutons. Da kan du bruke brødterningene til andre ting også, som f.eks. ribolita.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #3 Skrevet 3. februar 2020 Takk! Kan krutongene holde en uke eller er det for lenge? Tett eller luftig oppbevaring? Anonymkode: 87bd8...7f9
Hunter7 Skrevet 3. februar 2020 #4 Skrevet 3. februar 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Takk! Kan krutongene holde en uke eller er det for lenge? Tett eller luftig oppbevaring? Anonymkode: 87bd8...7f9 Hmmm, det vet jeg sannelig ikke. Vil tro at hvis du får stekt de slik at de er like tørre som f.eks. pepperkaker, kan det gå greit mht. lengre oppbevaring. MEN! du bør ikke bruke olje, siden det tilfører fuktighet. Og husk at du trenger å få krutongene så tørre som mulig - dvs. lang steketid og relativt lav temperatur (ca. 150-160°), samt størst mulig overflate på krutongene - altså hver terning er ikke større enn tuppen på lillefingeren. Jeg vil tro at du kan krydre med urter, ymse salt, og pepper før steking, men problemet er å få det til å feste seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå