Gå til innhold

Typisk mat på 60-70-80 tallet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke matretter tenker du på når du hører 60-70-80 tallet ? 

Anonymkode: 98da6...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er enorm forskjell på 60-tallet og 80-tallet. 

Noe så vanlig (i dag) som brokkoli og kyllingfilet var ikke vanlig i Norge før 80-tallet. Bare som et eksempel. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Det er enorm forskjell på 60-tallet og 80-tallet. 

Noe så vanlig (i dag) som brokkoli og kyllingfilet var ikke vanlig i Norge før 80-tallet. Bare som et eksempel. 

Fersk kyllingfilet var slett ikke vanlig i Norge på 80-tallet heller. Man kjøpte ferdigstekt grillkylling i ferskvaredisk, og i spesielt gode butikker kunne man få tak i frossen hel kylling. På 90-tallet fikk man oppstykket marinert frossenkylling til å sette rett i ovnen, som var veldig poppis da jeg var student. Jeg vil si at kyllingfilet ikke ble allment tilgjengelig før sent 90-tall og utover 2000-tallet. 

----

60-tallet: Kabaret.

70-tallet: Fondue. Og pizzaen kom til Norge, introdusert blant annet på de første Peppers-restaurantene, og av Ingrid Espelid i Fjernsynskjøkkenet.

80-tallet: Grandiosa og Toro-gryter kom på markedet.

Anonymkode: 9c14a...b27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapskaus. Vet at konseptet er eldre enn som så, men jeg forbinder av en eller annen grunn lapskaus med 70-tallet, mulig fordi vi hadde det minst én gang i uka da jeg var liten. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posemat og halvfabrikata. Kinakål. Hvalbiff. Blodpudding.  (80-tallet)

Anonymkode: e3ea0...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var det ikke på 70-og 80-tallet veldig vanlig med sånne terteskjell med reker og noe saus oppi, eller fiskepudding skåret i terninger oppi?

Kabaret (aspic) med erter, gulrøtter, reker og sånt, det hendte at vi hadde til middag på varme sommerdager, husker jeg, når mamma ikke orket varm mat.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

60-tallet: snurring, hjemmelaget italiensk salat på hjemmebakte rundstykker som lørdagskos. Hønsefrikassé, betasuppe, sagopudding. Hjemmesafta saft.

70-tallet: litt mer utenlandsk og eksotisk: spagetti Rimini, kabaret, fondue, ostesuffle

80-tallet: mexicansk gryte, hjemmelaget lørdagspizza med tykk bunn, grilla kylling, løvstek med påmm fritt, kinakål og thousand Island.

Anonymkode: 8801f...9c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eggedosis er veldig åttitalls 🥚🥚🥚

Anonymkode: 5f18e...820

Eggedassis heter det. 

Erter, kjøtt og flesk og spaghetti ala capri 

Anonymkode: c3d7c...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...