AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #1 Skrevet 3. februar 2020 Jeg jobber 100% og har fått 23 vakter ferie. Jobber 7 timers vakter. Er dette lovlig av arbeidsgiver? Hvordan løses feriedager andre steder som jobber turnus? Anonymkode: 3b413...00a
Alvario Skrevet 3. februar 2020 #2 Skrevet 3. februar 2020 35.5 eller 37.5 timers uke? Er de 7 timene inkl betalt lunsj eller ubetalt?
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #3 Skrevet 3. februar 2020 Turnus har 35.5 timers uke fordi man har arbeid som anses som psykisk og fysisk belastende. Og vi trekkes ikke før lunch fordi vi aldri vet når vi kan spise. Anonymkode: 3b413...00a
Alvario Skrevet 3. februar 2020 #4 Skrevet 3. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Turnus har 35.5 timers uke fordi man har arbeid som anses som psykisk og fysisk belastende. Og vi trekkes ikke før lunch fordi vi aldri vet når vi kan spise. Anonymkode: 3b413...00a 35.5 timers uker handler etter loven om ugunstig arbeidstid som forskjellige kveldsvakter og søndagsjobbing. Så da er du altså på jobb i 7 timer! Hovedregelen er at man (i det kommunale ihvertfall) har rett på 5 ukers ferie. Om det blir litt for mange eller litt for lite timer skal ikke ha noe å bety når ukene tas sammenhengende. Arbeidsgiver kan legge kriterier til grunn med f.eks en arbeidshelg i ferieperioden og stort sett er blir ting balansert over tid. Noen steder, velger man å si at fire av ukene må tas sammenhengende og at man den siste uken kan ta enkelte vakter. Da er det naturlig å regne ut snittet på ferietimer per uke uten å nødvendigvis ta hensyn til timene som er brukt i de hele ukene. Dermed kan det komme litt skjevt ut både den ene og andre veien. Hos oss velger vi å se på totalen. Ved å bare regne timer og med forutsetning av at du har 5 ukers ferie og 7 timers arbeidsdag inkl pause ser det for meg ut som du har fått to feriedager for lite. Hadde du derimot hat. 7,5 timers dager, så stemmer det.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #5 Skrevet 3. februar 2020 41 minutter siden, Alvario skrev: 35.5 timers uker handler etter loven om ugunstig arbeidstid som forskjellige kveldsvakter og søndagsjobbing. Så da er du altså på jobb i 7 timer! Hovedregelen er at man (i det kommunale ihvertfall) har rett på 5 ukers ferie. Om det blir litt for mange eller litt for lite timer skal ikke ha noe å bety når ukene tas sammenhengende. Arbeidsgiver kan legge kriterier til grunn med f.eks en arbeidshelg i ferieperioden og stort sett er blir ting balansert over tid. Noen steder, velger man å si at fire av ukene må tas sammenhengende og at man den siste uken kan ta enkelte vakter. Da er det naturlig å regne ut snittet på ferietimer per uke uten å nødvendigvis ta hensyn til timene som er brukt i de hele ukene. Dermed kan det komme litt skjevt ut både den ene og andre veien. Hos oss velger vi å se på totalen. Ved å bare regne timer og med forutsetning av at du har 5 ukers ferie og 7 timers arbeidsdag inkl pause ser det for meg ut som du har fått to feriedager for lite. Hadde du derimot hat. 7,5 timers dager, så stemmer det. Kan du forklare meg regnestykket vedr 7.5 timers dager? Jeg tenker at i en 100% Stilling har man 25 virkedager over 5 uker ferie....uansett? Utfordringen med turnus er at man jobber dager som ikke er virkedager. Vi jobbet søndager og halvparten av alle helligdager gjennom året i tillegg. Hjelp meg litt med resonnementet ditt er du grei 🤔🤔 jeg må forstå dette.. Anonymkode: 3b413...00a
Alvario Skrevet 3. februar 2020 #6 Skrevet 3. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan du forklare meg regnestykket vedr 7.5 timers dager? Jeg tenker at i en 100% Stilling har man 25 virkedager over 5 uker ferie....uansett? Utfordringen med turnus er at man jobber dager som ikke er virkedager. Vi jobbet søndager og halvparten av alle helligdager gjennom året i tillegg. Hjelp meg litt med resonnementet ditt er du grei 🤔🤔 jeg må forstå dette.. Anonymkode: 3b413...00a 35.5*5= 177.5 delt på vaktene som er 7t = 25 Virkedager er også lørdager i forhold til ferieloven, så strengt tatt med en turnus inkl helg har man da 30 feriedager. I realiteten er det jo likevel ikke slik. Med 35.5 timer arbeidsuke er jo heller ikke 7.5 timer hver dag tilsvarende arbeid 5 dager i uken (men faktisk 4,7 vakter i uken) Utfordringen med å regne, samt for lønnsansvarlig å legge inn ferie vil jo da være at en også legger inn perioder som egentlig er arbeidsfrie som ferie. Ett eksempel: en i 50% stilling, turnusen er slik at man jobber 7 dager i strekk og går så på langfri en uke. Fører man da ferie må dette regnes som en arbeidsperiode (altså to ukers ferie). Da legger man altså ferie i hele uken den ansatte egentlig har fri.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå