Gå til innhold

Hoster som en gal, er det noe som faktisk funker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha vært syk har jeg fått en kjip hoste. Hoster mye slim, men også en bjeffende tørrhoste, en salig blanding. I morgen holder jeg kurs alene for 1000 stk, så nå har jeg begynt å stresse litt. 

Noen som har råd som faktisk fungerer? Eller har legen noe som fungerer? Akkurat nå er det største problemer at det kiler ekstremt i halsen så jeg må hoste hele tiden = heshet. 

Anonymkode: 64beb...9fc

Skrevet

Prøv Noskapin piller fra apoteket - hostedempende. De hjelper på meg.

Ellers fungerer Cosylan, men den må du ha resept på. 

Også kan det jo selvsagt hende at dette fungerer på meg, men ikke på deg. :)

Skrevet

"våt hals". Synes pastiller kan fungere og ha vann tilgjengelig så du her le tiden kan drikke litt om du kjenner at det klør. Synes også det kan hjelpe å spise tørre knekkebrød om det klør i halsen. Men det kan du så klart ikke spise under foredrag. 

Hostesaft kan også lindre for perioden du skal snakke. 

Skrevet

Det eneste som faktisk hjelper noenlunde mot tørrhoste er Cosylan, og den må du få på resept. Cosylan smaker faktisk så vondt at man slutter å hoste bare fordi man gruer seg til neste dose, og vil bli ferdig med kuren fortest mulig. ;) Den har også rød trekant, så du kan bli trøtt og få nedsatt konsentrasjon. Samtidig: så lenge du har slim som skal hostes ut bør du ikke ta hostedempende, så du er nødt til å drøfte med lege hva som er forsvarlig. 

Noe som KAN roe ned hosten litt, er å drikke varmt vann med sitron og honning, og å ha en vannflaske og pastiller tilgjengelig under hele kurset. 

Skrevet

Vente til det går over. Det pleier å funke.

Skrevet

Cosylan! 

- ingen over, ingen ved siden av. 

Må ha resept, da.

Anonymkode: 3a559...886

Skrevet
8 minutter siden, MollyJones said:

Prøv Noskapin piller fra apoteket - hostedempende. De hjelper på meg.

Ellers fungerer Cosylan, men den må du ha resept på. 

Også kan det jo selvsagt hende at dette fungerer på meg, men ikke på deg. :)

Aldri hørt om, det skal jeg sjekke ut :) Se svar om cosylan lenger ned ;)

8 minutter siden, kaleidoskop said:

"våt hals". Synes pastiller kan fungere og ha vann tilgjengelig så du her le tiden kan drikke litt om du kjenner at det klør. Synes også det kan hjelpe å spise tørre knekkebrød om det klør i halsen. Men det kan du så klart ikke spise under foredrag. 

Hostesaft kan også lindre for perioden du skal snakke. 

8 minutter siden, Ullvott said:

Det eneste som faktisk hjelper noenlunde mot tørrhoste er Cosylan, og den må du få på resept. Cosylan smaker faktisk så vondt at man slutter å hoste bare fordi man gruer seg til neste dose, og vil bli ferdig med kuren fortest mulig. ;) Den har også rød trekant, så du kan bli trøtt og få nedsatt konsentrasjon. Samtidig: så lenge du har slim som skal hostes ut bør du ikke ta hostedempende, så du er nødt til å drøfte med lege hva som er forsvarlig. 

Noe som KAN roe ned hosten litt, er å drikke varmt vann med sitron og honning, og å ha en vannflaske og pastiller tilgjengelig under hele kurset. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Cosylan! 

- ingen over, ingen ved siden av. 

Må ha resept, da.

Anonymkode: 3a559...886

Takk for tips! Cosylan har jeg brukt før og det funker, utfordringen er nettopp det dere nevner, man kan bli litt sløv og rar - jeg er avhengig av å kjøre bil en time før foredraget så det fungerer også dårlig dessverre.. Skal teste ut de andre tipsene!

5 minutter siden, Hr. Aktiv said:

Vente til det går over. Det pleier å funke.

Klart det går over, men neppe før i morgen når kurset skal holdes.

Skrevet

Har du prøvd honning? Når det kommer til tørrhoste, er honning mer effektivt enn hostesaft for meg. 

Skrevet
2 minutter siden, Ulven said:

Har du prøvd honning? Når det kommer til tørrhoste, er honning mer effektivt enn hostesaft for meg. 

Honning har jeg ikke prøvd, ingen stor fan, men det skal jeg prøve da. Det er jo tørrhosten som gjør at det kiler i halsen og det er hostebygene som er det største problemet, både for å forebygge heshet men også faktiske hostebyger under kurset.. Takk!

Skrevet

Bronkyl hjelper å få slimetmer tyntflytende, slik at det er lettere å opp uten at du må belaste halsen så mye mtp hoste 

Anonymkode: 77a8d...8f0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...