Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid i første trimester, og har enda ikke greid å legge vekk snusen helt. Jeg har vært avhengig av nikotin siden jeg var 16, er 28 nå. 

Jeg spiser sunt og det er gode forhold til babyen sier legen etter mange prøver. Hadde på hcg på 89 699 da jeg var 6 + 4 og vært på tidlig ultralyd da jeg var 8 + 3. Baby hadde 130 i puls sa legen, og alt virker fint, til tross for den snusen. 

Men hva skal jeg gjøre da? Er stresset til tusen med skole, jobb og det at jeg ikke greier å slutte  Jeg takler ikke hverdagen min uten ser det ut til. Selv om jeg føler det bare er psykisk, 

Hvor ille er det? Tenker hele tiden jeg greier det etter hvert. Har i alle fall redusert veldig på forbruket. 

Var ikke en planlagt graviditet, men ble veldig fort glad for det, da vi har hatt lyst på barn og drømt om det om noen år. Så kom det veldig brått på. BMI på 20, så ikke overvektig, er sterk i kroppen, har ikke hatt noen problemer med noe, ingen kvalme.

Anonymkode: e7e81...96a

Skrevet (endret)

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/svangerskap-og-

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2016/05/27/snus-kan-fore-til-alvorlig-fosterskade/

Jeg har lest at snus kan være mer skadelig enn røyking når man er gravid. 
Skjønner at det er vanskelig. Jeg snuser selv og jeg vet at det er tøft å slutte. 
Uansett, du skal bli mamma nå, og barnets behov må alltid komme før dine. 

Har du prøvd nikotinfri/tobakksfri snus? Da har man noe under leppa, uten at det er skadelig. 
Jeg sluttet en periode selv, ved bruk av slik snus og det hjalp veldig. Gi det et forsøk. Lykke til!  

Endret av SpringYard
  • Liker 8
Skrevet

Du virker utrolig egosentrisk og evner bare å se deg selv. Ikke en god ting nå når du skal bli mor. Du må tenke at du faktisk skader ditt eget barn når du ikke klarer å slutte med nikotinen. 

Vet det er vanskelig å slutte, men du har ikke noe valg. Det er ikke deg selv det gjelder lenger, men et hjelpeløst barn. 

Anonymkode: 1e66d...c51

• Liker 11
Skrevet

Jeg snuste hele svangerskapet, og det gikk helt fint med lille. Selv om forskningen sier at man har økte sjanser for enkelte ting, er sjansen fortsatt helt minimal. Jeg forsvarer ikke snusbruken min, og sier heller ikke at du ikke skal slutte - det bør du virkelig, virkelig gjøre. Jeg sier bare at om du ikke greier det, så trapp ned så mye du klarer og vit at det er ikke sånn at nikotin=dødfødsel og alvorlig sykt barn. Man har økt sannsynlighet for noe som er ganske usannsynlig i utgangspunktet, det er ikke gitt at barnet tar skade.

Anonymkode: 44680...ebb

• Liker 3
Skrevet

Seriøst folk er blitt så egoistiske. På den tiden jeg ble født og søsknene mine så røykte veldig mange mødre, men de sluttet jo for fader den dagen de fant ut at de var gravide, alle som en, da visste de ikke engang hvor skadelig det faktisk var å røyke under svangerskap. 

Anonymkode: 86999...52a

• Liker 6
Skrevet

Du lager unnskyldninger for deg selv og forsvarer snusbruken. Be lege eller annet helsepersonell om hjelp til å slutte. Du piner det stakkars fosteret med nikotin. Er det virkelig verdt det? 

Anonymkode: feb3d...e2f

• Liker 5
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst folk er blitt så egoistiske. På den tiden jeg ble født og søsknene mine så røykte veldig mange mødre, men de sluttet jo for fader den dagen de fant ut at de var gravide, alle som en, da visste de ikke engang hvor skadelig det faktisk var å røyke under svangerskap. 

Langt, langt i fra. De sier kanskje nå at de sluttet, men det er ikke sant ;) 

• Liker 5
Skrevet

Hei ts! Jeg har også vært helt avhengig av snusen før jeg ble gravid. Jeg kommer til å høres ut som en rasshøl nå, men du må bare slutte. Kast all snus. Gjør den våt så den blir ekkel. Ikke prøv deg på å selge den så du kan gå og ta deg en og en boks. La samboeren din gå i butikken om du ikke greier å styre deg. Jeg erstattet selv snus med fishermans friend hver gang jeg ble gravid. Det hjalp meg kjempe masse. Det gir ikke samme følelsen nei, men jeg fikk mentol som var i snusen jeg snuset. Jeg anbefaler deg om du greier å slutte, å legge vekk snusen så lenge du kan. Prøv å få til amming. Jo lengre du er vekk fra snusen, jo tettere blir det å begynne igjen (det sier jeg som begynte etter 2.5 år etter første fødsel og angret så jævlig!) 

Om du blir gira av penger, sett av 90 kr for hver gang du ville kjøpt snus. Brukt det enten til sparing om du ikke har masse eller unn deg selv noe når du er i slutten av graviditeten. Massasje om du liker det. Ansiktsbehandling. En kjempe tur til frisøren. Spare penger til å kjøpe deg klær som passer etter baby i tilfelle du føler alt ser jævlig ut. Her kan du bestemme selv, men det er bra å få vekk snusen. Bra for deg og baby! 

• Liker 9
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Langt, langt i fra. De sier kanskje nå at de sluttet, men det er ikke sant ;) 

Jeg er såpass mye eldre enn mine søsken/søskenbarn, og hatet røyk så jo jeg vet at mødrene sluttet i svangerskapet. Og vet også når endel av de starter igjen. Litt vanskeligere å skjule røyking enn snusing. 

• Liker 1
Skrevet

Husk at baby også blir avhengig av snusen og den må jo slutte når den kommer ut, for du kommer jo ikke til å stappe snusen opp leppa på stakkaren. Det er like jævlig for baby å slutte og snuse(for en setning) som deg. 

Anonymkode: 747f8...aab

• Liker 5
Skrevet

Du må slutte med snusen. Det er bedre med én daglig røyk enn én daglig snus. 

Når man snuser får barnet nikotin vesentlig lenger enn når du røyker. 

Du MÅ slutte.  Snakk med jordmor eller lege. Fortell at du sliter og at du trenger hjelp for å slutte.  

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snuste hele svangerskapet, og det gikk helt fint med lille. Selv om forskningen sier at man har økte sjanser for enkelte ting, er sjansen fortsatt helt minimal. Jeg forsvarer ikke snusbruken min, og sier heller ikke at du ikke skal slutte - det bør du virkelig, virkelig gjøre. Jeg sier bare at om du ikke greier det, så trapp ned så mye du klarer og vit at det er ikke sånn at nikotin=dødfødsel og alvorlig sykt barn. Man har økt sannsynlighet for noe som er ganske usannsynlig i utgangspunktet, det er ikke gitt at barnet tar skade.

Nikotin fører til infarkt i morkaka. Det gjør at babyen får mindre næring og mindre oksygen.  

Det er ikke slik at det kan gjøre det. Det gjør det. 

Slike svar som ditt er helt håpløse. "Jeg overlevde flykrasj. Dermed er ikke flykrasj farlig". Du hører selv hvor dumt det er?

• Liker 6
Skrevet

Jeg sluttet samme dag som jeg fikk positiv test. Hadde noen tøffe dager, og netter med mye svetting. 

Motivasjonen min var at hvis jeg tok i en snus, så kunne jeg like gjerne dytte snusen oppi kjeften på babyen. 

Og alle dere som rettferdiggjør med at «de sier de slutter, men mange gravide røyker og snuser i skjul», det er et forferdelig dårlig argument. Er det mer greit fordi man skjuler det? Lurer jo bare seg selv. 

Ts, slutt med en gang. Vet det er vanskelig, men babyen din snuser like mye som deg akkurat nå, selv om du har redusert bruken. 

Anonymkode: 3b632...974

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Grapefruktjus skrev:

Du må slutte med snusen. Det er bedre med én daglig røyk enn én daglig snus. 

Når man snuser får barnet nikotin vesentlig lenger enn når du røyker. 

Du MÅ slutte.  Snakk med jordmor eller lege. Fortell at du sliter og at du trenger hjelp for å slutte.  

Nikotin fører til infarkt i morkaka. Det gjør at babyen får mindre næring og mindre oksygen.  

Det er ikke slik at det kan gjøre det. Det gjør det. 

Slike svar som ditt er helt håpløse. "Jeg overlevde flykrasj. Dermed er ikke flykrasj farlig". Du hører selv hvor dumt det er?

Jeg har ikke sagt det? Jeg har heller ikke sagt at snus i svangerskapet ikke er farlig. Selv om babyen får mindre oksygen og næring betyr det slett ikke nødvendigvis at den får FOR lite. Jeg sier bare at om hun ikke klarer å slutte (mange klarer det ikke, mange flere enn de som innrømmer det) så trenger hun ikke gå rundt å tro at babyen automatisk blir hjerneskadet eller dør. For det er overhodet ikke tilfelle. Jeg blir så lei av sånne tråder hvor folk bare skal moralisere og skremme, vifte skadevirkninger i trynet, si at de MÅ slutte og nevne at «jeg sluttet på dagen, det var kjempeenkelt». Enkelte klarer det bare ikke, uansett hva en argumenterer med. Man trenger ikke gå livredd gjennom et helt svangerskap for det.

Og det er ekstremt mange flere som røyker/snuser som gravid enn hva man tror. Det gjør det ikke greit eller ufarlig, men man trenger ikke snakke som om TS er verdens verste og mest ubrukelige person i verden (slik noen her får det til å høres ut som) - for det er veldig mange i samme båt.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt det? Jeg har heller ikke sagt at snus i svangerskapet ikke er farlig. Selv om babyen får mindre oksygen og næring betyr det slett ikke nødvendigvis at den får FOR lite. Jeg sier bare at om hun ikke klarer å slutte (mange klarer det ikke, mange flere enn de som innrømmer det) så trenger hun ikke gå rundt å tro at babyen automatisk blir hjerneskadet eller dør. For det er overhodet ikke tilfelle. Jeg blir så lei av sånne tråder hvor folk bare skal moralisere og skremme, vifte skadevirkninger i trynet, si at de MÅ slutte og nevne at «jeg sluttet på dagen, det var kjempeenkelt». Enkelte klarer det bare ikke, uansett hva en argumenterer med. Man trenger ikke gå livredd gjennom et helt svangerskap for det.

Og det er ekstremt mange flere som røyker/snuser som gravid enn hva man tror. Det gjør det ikke greit eller ufarlig, men man trenger ikke snakke som om TS er verdens verste og mest ubrukelige person i verden (slik noen her får det til å høres ut som) - for det er veldig mange i samme båt.

I tillegg så vil stress føre med seg et høyere nikotin forbruk, så å komme med pekefingeren kan ha motsatt effekt. 

Ts hvis du ikke klarer å slutte tvert så trapp ned. Ta en dag av gangen, jo mer du trapper ned jo bedre. Prøv meditasjon/hypnose du finner på nettet som har fått bra tilbakemeldinger, gå turer og kjenn på frisk luft, les om andre råd til snuslutt som ikke innebærer nikotin osv. Prøv å legg fra deg dårlug samvittighet og tenk fra i dag så skal du trappe litt og litt ned. 

Anonymkode: b7a48...34f

• Liker 2
Skrevet

Søk opp nyfødte på YouTube som har vært gjennom et svangerskap med snus. Jeg sluttet til og med på nesespray fordi det kan gi abstinenser når barnet blir født... 

Min mor røyket under alle sine svangerskap, var ikke like opplyst om dette men vi var friske og raske. Det kan gå bra, og det kan gå dårlig. Spørsmålet er om du vil utsette barnet ditt for det. 

Anonymkode: 611c2...f4e

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar til alle som har gitt konstruktive råd 🙏👌 skal virkelig gå inn for det å få det til. Har jo hele tiden hatt lyst til å slutte, men ikke greid det, nå har jeg en god god grunn, men det har ikke gått sånn automatisk som jeg trodde det ville.  Og jeg er ikke en person som kommer til å lyge om å slutte. Og veldig veldig mange av argumentene til haters er helt på tryne, så tar ikke meg nær av personlig kritikk, da ingen vet noe som helst om meg foruten at jeg sliter med å slutte helt med snus. 

Anonymkode: e7e81...96a

• 1 år senere...
Skrevet

Hei. Vil starte med å si: jeg har vært der selv, som du er nå. Desverre! Jeg snuste hele min graviditet og hadde generelt ingen følelser for den lille i maven. Og trodde der og da ikke at jeg kom til å få følelser for h*n heller. Noe så dumt og egoistisk. Vil bare si: vær så snill, slutt og snus! Nå mens det ennå er tidlig. H*n ble født som ett friskt barn og nesten gjennomsnittlig barn, mtp vekst. Men til å være førstegangsfødende så gikk det utrolig fort før ungen var ute. Normal fødsel og ingen problemer. Måneder gikk og vi skjønte ikke hvorfor den lille gråt så fryktelig. Jordmor trodde det kunne være kolikk. Men det ga seg ikke med gråting før h*n var 5måneder. Urolig, pustet fort, gråt lett og viste store tegn til smerter, nektet tilslutt å ta bryst. Idag er h*n endel måneder eldre og har det fint, men puster fortsatt fort og det har siden fødsel hørt ut som om h*n har noe på lungene som man vil «hoste opp». Surkling! H*n var også træg med å lære seg og smile og le, grunnet mye smerter. Så vær så snill! Stopp.. Får ondt i meg bare av å skrive dette, og gjør det KUN for å advare!! Hadde jeg bare visst den utrolig store kjærligheten man får når barnet faktisk kommer til verden... Ja.. Men jeg var dum, rett og slett. Og piner meg selv for dette ofte! Ikke gjør samme feilen som meg. 

Anonymkode: 61291...723

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...