AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #1 Skrevet 3. februar 2020 Denne kommentaren fikk jeg under en diskusjon i helga. Vi diskuterte el-bil. Motparten i diskusjonen mente at alle burde gå over til elektriske varianter av transportmidler, og jeg sa at jeg ikke hadde råd til å kjøpe ny (brukt)bil nå. "På grunn av alle fordelene vil du ha spart inn kostnaden av bilkjøpet i løpet av veldig kort tid", var første argument. Det er godt mulig, men jeg har fremdeles ikke penger å legge ut på bil i påvente av økonomisk besparelse. Da kom debattens siste innlegg "Du må bruke penger for å spare penger". Hmmm, jeg trodde virkelig at den beste måten å spare penger på, var å ikke bruke penger. Mitt bilhold koster meg ca 18 000 kr året. (Drivstoff, forsikring, veiavgift, vedlikehold, bompenger) En el-bil med tilsvarende standard som min nåværende bil vil koste ca 150 000 i innkjøp i dag. Hvis jeg skulle kjøpt en el-bil til ca 150 000 kr nå, ville årlig kostnad blitt bortimot doblet de neste 3 årene. (Billån, lading, forsikring, vedlikehold) Det vil si at bytte av bil ikke vil lønne seg for meg før om tidligst 3 år, og lønnsomt ville det ikke blitt før om ca 4 år. I løpet av disse 4 årene kunne jeg ha spart bortimot 70 000 kr på å ikke bytte bil. Resten av brukstiden ville bilen blitt billigere i bruk, men for at det skulle kompensert for de 70 000 jeg kunne spart i løpet av de første 4 årene måtte jeg ha kjørt samme bil i ytterligere 7 år før ikke å gå i minus. Ca 10-12 år ville det altså tatt meg å få økonomisk gevinst på å bytte til el-bil nå. Så hvor ligger den allmenngyldige sannheten i at man må "bruke penger for å spare penger"? (Det er mine personlige tall som ligger til grunn for dette regnestykket. Andre har sine regnestykker basert på egne tall, og vil få et annet resultat) Anonymkode: bbbcf...e01
Illuminatum Skrevet 3. februar 2020 #2 Skrevet 3. februar 2020 Jeg brukte 2500 i diesel i måneden og har byttet til elbil. Tenker jeg ikke sparer så mye, men på grunn av rimeligere driftstutgifter kan jeg godta større kapitalutgifter og få ny bil i stedet for gammel bil. Med totalt under 20000 i bilutgifter i året skal det godt gjøres å komme lavere.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #3 Skrevet 3. februar 2020 Din motpart har nok misforstått litt, ts. Jeg tenker at ingen av dere slår meg som spesielt vettuge når det gjelder finanser. Det man må ha for å spare penger er cashflow. Cashflow, er på god norsk, evnen til å til enhver tid forbruke mindre enn du tjener. Slik at du etter sparing og mat og hus hver måned har en sum (noen hundrelapper eller tusenlapper) å bruke dersom det kommer et super-salg på sko til ungene, vinterjakka du ønsker deg kommer på finn.no nesten ubrukt etc. Tenk deg selv situasjonen etter jul. Alle med dårlig pengestyring er raka fant, og mye nye julegaver, utvokste klær etc går ut for salg på facebook/finn. Samtidig kjører butikkene seriøse salg. Alle vet at dette skjer i januar, fordi det skjer hver januar. Har du dårlig råd er derfor det eneste rasjonelle å ha så lavt forbruk i desember og januar at en har cashflow nok (noen tusenlapper) til å delta på dette fantastiske salget, slik at en slipper kjøpe vinterklær, sko, jakker og andre nødvendigheter på fullpris senere på året. Likevel har nesten ingen god nok økonomistyring til å få det til. Cashflow, ts. Å ikke bruke penger helt til ungene står uten sko slik at du ikke kan kjøpe dem brukt (det tar tid) og ikke kan vente på salg - det er en dårlig måte å ikke bruke penger på. Men dersom du bruker cashflowen din til å kjøpe ræl du ikke trenger på salg - da er det jo bare penger ut av vinduet. Det finnes flere fasiter når det gjelder billig bilhold i dag. For en med dårlig råd er svaret å kjøpe en modell som har blitt upopulær sånn at bruktbilprisen er lav (en dieselbil) og kjøre denne til den knekker sammen. Besparelsene i ferge, bompenger etc kan du ikke regne med - de vil forsvinne før du har betalt ned bilen. En bil bør, forresten, aldri kjøpes på lån. Det er like idiotisk som å låne til ny sofa. Så spar deg opp dine 150 000 før du kjøper ny el-bil. Anonymkode: b022a...1b6 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #4 Skrevet 3. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Din motpart har nok misforstått litt, ts. Jeg tenker at ingen av dere slår meg som spesielt vettuge når det gjelder finanser. Det man må ha for å spare penger er cashflow. Cashflow, er på god norsk, evnen til å til enhver tid forbruke mindre enn du tjener. Slik at du etter sparing og mat og hus hver måned har en sum (noen hundrelapper eller tusenlapper) å bruke dersom det kommer et super-salg på sko til ungene, vinterjakka du ønsker deg kommer på finn.no nesten ubrukt etc. Tenk deg selv situasjonen etter jul. Alle med dårlig pengestyring er raka fant, og mye nye julegaver, utvokste klær etc går ut for salg på facebook/finn. Samtidig kjører butikkene seriøse salg. Alle vet at dette skjer i januar, fordi det skjer hver januar. Har du dårlig råd er derfor det eneste rasjonelle å ha så lavt forbruk i desember og januar at en har cashflow nok (noen tusenlapper) til å delta på dette fantastiske salget, slik at en slipper kjøpe vinterklær, sko, jakker og andre nødvendigheter på fullpris senere på året. Likevel har nesten ingen god nok økonomistyring til å få det til. Cashflow, ts. Å ikke bruke penger helt til ungene står uten sko slik at du ikke kan kjøpe dem brukt (det tar tid) og ikke kan vente på salg - det er en dårlig måte å ikke bruke penger på. Men dersom du bruker cashflowen din til å kjøpe ræl du ikke trenger på salg - da er det jo bare penger ut av vinduet. Det finnes flere fasiter når det gjelder billig bilhold i dag. For en med dårlig råd er svaret å kjøpe en modell som har blitt upopulær sånn at bruktbilprisen er lav (en dieselbil) og kjøre denne til den knekker sammen. Besparelsene i ferge, bompenger etc kan du ikke regne med - de vil forsvinne før du har betalt ned bilen. En bil bør, forresten, aldri kjøpes på lån. Det er like idiotisk som å låne til ny sofa. Så spar deg opp dine 150 000 før du kjøper ny el-bil. Anonymkode: b022a...1b6 Litt spesielt at du kommer med en slik påstand ut i fra en setning, men det får så være. Ellers, jeg har samme tankegang som deg. Jeg har god nok økonomi til å benytte meg av tilbud på nødvendigheter, men har ikke god nok økonomi til å la være å ta opp lån for å bytte bil. Derfor lar jeg bilkjøp være bilkjøp, selv om andre mener det er økonomisk gunstig for meg å bytte til el-bil. 14 minutter siden, Illuminatum skrev: Jeg brukte 2500 i diesel i måneden og har byttet til elbil. Tenker jeg ikke sparer så mye, men på grunn av rimeligere driftstutgifter kan jeg godta større kapitalutgifter og få ny bil i stedet for gammel bil. Med totalt under 20000 i bilutgifter i året skal det godt gjøres å komme lavere. Det argumentet forstår jeg. Men jeg forstår ikke tankegangen "Du må bruke penger for å spare penger" i den sammenhengen jeg skisserer i første innlegg. Anonymkode: bbbcf...e01
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #5 Skrevet 3. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men jeg forstår ikke tankegangen "Du må bruke penger for å spare penger" i den sammenhengen jeg skisserer i første innlegg. Anonymkode: bbbcf...e01 Uttrykket er; You have to spend money to make money. Vennen din har nok hørt dette og rett og slett misforstått oversettelsen noe. Anonymkode: 4e947...678
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #6 Skrevet 3. februar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Uttrykket er; You have to spend money to make money. Vennen din har nok hørt dette og rett og slett misforstått oversettelsen noe. Anonymkode: 4e947...678 Det kan godt være at han har misforstått uttrykket. Men uansett misforståelse eller ikke, når han blir presentert for konkrete tall som viser at påstanden hans ikke stemmer, burde han vel i det minste se at dette ikke er en allmenngyldig sannhet? Anonymkode: bbbcf...e01
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #7 Skrevet 3. februar 2020 Én måte å forstå det på er at du må investere for å øke pengebeholdningen din; f.eks. ha is i magen til å satse på aksjer. Og klart du kan få driftsutgiftene ned med nytt utstyr. Da vi skulle kjøpe kjøleskap f.eks. kunne vi kjøpe A-gradert fra IKEA eller AAA+ fra Bosch - forskjellen i energiforbruket var så minimal at ved norske priser på strøm lønnet det seg først etter 105 år. Så kan du se etter andre parametre - hvor stille går kjøleskapet, er det en forventning om at den billigere går i stykker fortere osv. Men det er vanskelig å kvantifisere. Når det gjelder bil så solgte vi en bensinbil i fjor som rett og slett var totalt oppbrukt. Vi fikk såvidt et femsifret beløp for den. Kjøpte en gammel Leaf til 65000kr da. Med den har vi på ett år spart et sted mellom 5-6000 kr i drivstoffutgifter. Dét alene er jo en idiotisk avgjørelse rent økonomisk. Men vi slipper også olje-, kjølevæske-, registerreimskifte som trykker vedlikeholdsbudsjettet ganske kraftig og frigjør dyrebar tid. Leafen er veldig stille og en ganske trygg bil - det er behagelig. Så er den satans upraktisk til å kjøre bagasje, materialer, eller distanser lengre enn 40-60 km. Til det har vi en annen bil og vi vurderer nå anskaffelsen av en billig veteran som tredje bil. Så slike investeringer gir ikke uttelling med en gang, men ved skifte der du eventuelt skal fornye bilparken, maskiner og annet, kan det av og til lønne seg å bruke mer penger, ja. Anonymkode: 00236...b06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå