AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #1 Del Skrevet 3. februar 2020 Noen som har erfaring med dette? Jeg har hatt en noe uheldig opplevelse med helsevesenet. Ikke noe veldig alvorlig, men det er min fastlege som oppfordrer meg veldig til å sende en klage. Konfliksky som jeg er, tenker jeg det er enklest å bare legge det bak meg. Klagen gjelder dårlig/slett behandling etter skade. Etter første kontroll (1 uke etter to brudd i albue) stusset ortopeden på min tilstand og ba meg komme på på en to ukers kontroll pga «svært uttalt klinikk». Da jeg kommer tilbake på ny kontroll, til ny ortoped, mener han at alt ser svært bra ut. Jeg er ikke enig, forteller om store smerter og begrenset bevegelighet. Ortopeden avfeier meg, dropper røntgen og sender med meg et brev jeg skal ta med til fysioterapaut. Leser i brevet da jeg kommer hjem, at han avslutter behandling på ortopedisk (til tross for at jeg spurte om en fire ukers kontroll). Det ble etterhvert mye greier, men kom meg tilbake til ortopedisk avdeling gjennom fastlegen. Ble etterhvert påvist totalt avvrevet leddbånd + et skadet leddbånd, synovitt, nerve i klem +++ og endte med operasjon og ett års sykemelding pga fysisk jobb. Armen er fortsatt ikke bra ett år etter skaden. Skal en evt klage sendes fylkesmannen eller til selve sykehuset (leser litt forskjellig på nett)? Og hva klager jeg egentlig på? Jeg forstår at jeg har fått dårlig oppfølging, men totalt sett har ikke episoden ført til større skader eller fått noe konsekvenser i fht videre behandling... Armen min ville ikke vært bedre i dag om jeg hadde fått bedre behandling på dette tidspunktet. Sende klage likevel? Anonymkode: 40e4a...0cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Suzanne Skrevet 23. februar 2020 #2 Del Skrevet 23. februar 2020 Hei! Jeg knuste begge albuene i en sykkelulykke for snart 4 år siden, diagnose bilateral Terrible triad. Mine armer låste seg i 90° vinkel (albuelukasjon), så jeg ble umiddelbart sendt til legevakten for røntgen som viste omfattende knusningsbrudd. Ble kjørt med ambulanse til sykehuset for reponering (dra albuene tilbake i riktig stilling) under narkose. Venstre albue forble ustabil, og jeg fikk påsatt ekstern fiksasjon i påvente av operasjon. Begge albuene ble operert etter ca 9 dager. Venstre med semiprotese og høyre med plater og skruer. Rehabiliteringen var lang og svært smertefull. Måtte reoperere venstre etter ca 1 år. Albuen er et svært komplisert ledd, og vi er ekstremt avhengig av riktig behandling for å fungere, både i arbeidslivet og i dagliglivet. Du skriver ikke om det ble tatt røntgen og ct, men du hadde 2 brudd i albuen, og burde nok blitt operert innen 1 uke (vet ikke hvor lenge du ble "behandlet" konservativt). Frakturer i albuen innebærer ofte både at både nerver og leddbånd rives av, og risikoen for nerveskader er stor. Kompliserte og/eller ubehandlede brudd kan få store konsekvenser for det endelige utfallet. Albuen stivner veldig fort ved immobilisering, og tidlig aktivisering er veldig viktig for å gjenvinne bevegeligheten. Store smerter over lang tid øker risikoen for kronisk smertesyndrom. Over til klagemuligheter dine. Pasientklage- saker tar lang tid, og er utmattende, dessverre. Jeg vil likevel tro du har en god sak. Du ble ikke undersøkt godt nok. Det skal alltid taes røntgen ved mistanke om brudd eller bløtdelsskader. Videre skal det vurderes om det er behov for et operativt inngrep eller om skaden kan behandles konservativt (fysio). Her er det blitt gjort en feilvurdering av ortopeden i første instans. Min erfaring er at ortopeder ikke har noe forhold til smerte. Smerteproblematikk er vanskelig å behandle. Jeg gikk på en smerteklinikk i et år, og der samarbeidet nevrolog, spesialistsykepleier, psykolog og ergoterapeut. De ble mine hjelpere i et rotete helsesystem. Jeg ønsker deg lykke til, og som en liten trøst så tar det veldig lang tid å bli "bra" etter albuebrudd (kan ikke sammenlignes med f.eks rene underarmsbrudd). Min veldig flinke ortopedkirurg forberedte meg på ca 2 års rehab. Ps: du må ha advokat hvis du skal gå til sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #3 Del Skrevet 23. februar 2020 7 timer siden, Suzanne skrev: Hei! Jeg knuste begge albuene i en sykkelulykke for snart 4 år siden, diagnose bilateral Terrible triad. Mine armer låste seg i 90° vinkel (albuelukasjon), så jeg ble umiddelbart sendt til legevakten for røntgen som viste omfattende knusningsbrudd. Ble kjørt med ambulanse til sykehuset for reponering (dra albuene tilbake i riktig stilling) under narkose. Venstre albue forble ustabil, og jeg fikk påsatt ekstern fiksasjon i påvente av operasjon. Begge albuene ble operert etter ca 9 dager. Venstre med semiprotese og høyre med plater og skruer. Rehabiliteringen var lang og svært smertefull. Måtte reoperere venstre etter ca 1 år. Albuen er et svært komplisert ledd, og vi er ekstremt avhengig av riktig behandling for å fungere, både i arbeidslivet og i dagliglivet. Du skriver ikke om det ble tatt røntgen og ct, men du hadde 2 brudd i albuen, og burde nok blitt operert innen 1 uke (vet ikke hvor lenge du ble "behandlet" konservativt). Frakturer i albuen innebærer ofte både at både nerver og leddbånd rives av, og risikoen for nerveskader er stor. Kompliserte og/eller ubehandlede brudd kan få store konsekvenser for det endelige utfallet. Albuen stivner veldig fort ved immobilisering, og tidlig aktivisering er veldig viktig for å gjenvinne bevegeligheten. Store smerter over lang tid øker risikoen for kronisk smertesyndrom. Over til klagemuligheter dine. Pasientklage- saker tar lang tid, og er utmattende, dessverre. Jeg vil likevel tro du har en god sak. Du ble ikke undersøkt godt nok. Det skal alltid taes røntgen ved mistanke om brudd eller bløtdelsskader. Videre skal det vurderes om det er behov for et operativt inngrep eller om skaden kan behandles konservativt (fysio). Her er det blitt gjort en feilvurdering av ortopeden i første instans. Min erfaring er at ortopeder ikke har noe forhold til smerte. Smerteproblematikk er vanskelig å behandle. Jeg gikk på en smerteklinikk i et år, og der samarbeidet nevrolog, spesialistsykepleier, psykolog og ergoterapeut. De ble mine hjelpere i et rotete helsesystem. Jeg ønsker deg lykke til, og som en liten trøst så tar det veldig lang tid å bli "bra" etter albuebrudd (kan ikke sammenlignes med f.eks rene underarmsbrudd). Min veldig flinke ortopedkirurg forberedte meg på ca 2 års rehab. Ps: du må ha advokat hvis du skal gå til sak. Oi da, du har nok hatt en betydelig større skade enn meg. Også begge armer da!! Det ble tatt røntgen etter fallet, der det ble påvist to brudd; collum radii og caput radii. Pene brudd uten feilstilling. Det ble tatt nytt røntgen og MR etter ca 2 mnd. Da var armen min stivnet helt i rett stilling til tross for fysioterapi som jeg påbegynte ca 3 uker etter skaden. Det tok jo litt ekstra tid, da saken min ble «avsluttet» på sykehuset 2 uker etter skaden. Men utfallet ville nok ikke vært noe annerledes, så føler ikke et stort behov for å klage... (Er ikke snakk om erstatningssak, kun en pasientklage.) Ble ikke funnet noe galt på MR, men da jeg opplevde store plager og svært innskrenket bevegelighet, ble jeg henvist til Ullevål etter ca 3 mnd. Tok da røntgen og CT. Bruddene var fine, men de fant et avvrevet leddbånd og en nerve i klem på CT. De ville likevel ikke operere. Jeg fortsatte med fysio og fikk etterhvert en fleksjon på 90°. Manglet 20° på full ekstensjon. Ble besluttet operasjon 9 mnd etter skaden, med rehabiliteringstid på 6–12 mnd. Jeg er nå tilbake i 50% jobb ca ett år etter skaden. Dette går ganske bra, men har en del hvilesmerter de dagene jeg er på jobb. Har også smerter ved tyngre løft. Regner med at dette vil vedvare en stund framover. Om resultatet hadde vært bedre ved raskere operasjon er ikke godt å si. Ble også funnet skader under operasjonen, som ikke var synlig på mr/CT. Alt i alt fornøyd med resultatet, har nå fleksjon på ca 125-130° Hvordan er dine armer i dag? Er det lenge siden du skadet deg? Anonymkode: 40e4a...0cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Suzanne Skrevet 23. februar 2020 #4 Del Skrevet 23. februar 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi da, du har nok hatt en betydelig større skade enn meg. Også begge armer da!! Det ble tatt røntgen etter fallet, der det ble påvist to brudd; collum radii og caput radii. Pene brudd uten feilstilling. Det ble tatt nytt røntgen og MR etter ca 2 mnd. Da var armen min stivnet helt i rett stilling til tross for fysioterapi som jeg påbegynte ca 3 uker etter skaden. Det tok jo litt ekstra tid, da saken min ble «avsluttet» på sykehuset 2 uker etter skaden. Men utfallet ville nok ikke vært noe annerledes, så føler ikke et stort behov for å klage... (Er ikke snakk om erstatningssak, kun en pasientklage.) Ble ikke funnet noe galt på MR, men da jeg opplevde store plager og svært innskrenket bevegelighet, ble jeg henvist til Ullevål etter ca 3 mnd. Tok da røntgen og CT. Bruddene var fine, men de fant et avvrevet leddbånd og en nerve i klem på CT. De ville likevel ikke operere. Jeg fortsatte med fysio og fikk etterhvert en fleksjon på 90°. Manglet 20° på full ekstensjon. Ble besluttet operasjon 9 mnd etter skaden, med rehabiliteringstid på 6–12 mnd. Jeg er nå tilbake i 50% jobb ca ett år etter skaden. Dette går ganske bra, men har en del hvilesmerter de dagene jeg er på jobb. Har også smerter ved tyngre løft. Regner med at dette vil vedvare en stund framover. Om resultatet hadde vært bedre ved raskere operasjon er ikke godt å si. Ble også funnet skader under operasjonen, som ikke var synlig på mr/CT. Alt i alt fornøyd med resultatet, har nå fleksjon på ca 125-130° Hvordan er dine armer i dag? Er det lenge siden du skadet deg? Anonymkode: 40e4a...0cb Hei. Takk for oppdatering. Det høres jo ut som du har klart rehabiliteringen bra. Det er bra. Jeg mener vi alle burde være flinkere til å gi skriftelige tilbakemeldinger (klager og ros) til helsevesenet. Som pasient er man i en sårbar situasjon, og jeg forventer å bli tatt på alvor i møte med helsepersonell. Har dessverre møtt på sykepleiere som totalt mangler empati og omsorg. Spesialister og overleger er gjerne arrogante, men så lenge de gjør jobben sin bra, er det helt ok. Venstre armen min (min dominante) er ikke noe bra. Nerveskadene har ødelagt de sensoriske nervetrådene i hele armen. Den ser helt vanlig ut, men kjennes død ut. Blodsirkulasjonen ned til hånden er helt elendig, og jeg er avhengig av varmehanske for å bruke hånden/ fingrene. Jeg fikk ikke noe oppfølging fra kommunen etter utskriving fra sykehuset. Med to knuste albuer i gips, er man 100% hjelpesløs. Jeg orker ikke å tenke tilbake på den tiden, så jævlig var det. Det skjedde i juli 2016, så jeg er sånn sett "ferdig behandlet". Ekstensjonen er veldig bra, sliter litt med pronasjon, men kirurgen er kjempefornøyd. Har mye smerter fortsatt, og kan ikke jobbe. Ble veldig nysgjerrig på hva de gjorde med nerven din? Jeg vet at man kan åpne igjen og frigjøre klemte nerver, men jeg har fått fullstendig noia for operasjoner, og sykehus og leger, så jeg har ikke turt å gå videre med det. Ps: Høyre arm er ganske bra💪😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 23. februar 2020 #5 Del Skrevet 23. februar 2020 På 3.2.2020 den 8.42, AnonymBruker skrev: Skal en evt klage sendes fylkesmannen eller til selve sykehuset (leser litt forskjellig på nett)? Kontakt pasientombudet. De bør kunne veilede deg. https://helsenorge.no/pasient-og-brukerombudet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #6 Del Skrevet 24. februar 2020 21 timer siden, Suzanne skrev: Hei. Takk for oppdatering. Det høres jo ut som du har klart rehabiliteringen bra. Det er bra. Jeg mener vi alle burde være flinkere til å gi skriftelige tilbakemeldinger (klager og ros) til helsevesenet. Som pasient er man i en sårbar situasjon, og jeg forventer å bli tatt på alvor i møte med helsepersonell. Har dessverre møtt på sykepleiere som totalt mangler empati og omsorg. Spesialister og overleger er gjerne arrogante, men så lenge de gjør jobben sin bra, er det helt ok. Venstre armen min (min dominante) er ikke noe bra. Nerveskadene har ødelagt de sensoriske nervetrådene i hele armen. Den ser helt vanlig ut, men kjennes død ut. Blodsirkulasjonen ned til hånden er helt elendig, og jeg er avhengig av varmehanske for å bruke hånden/ fingrene. Jeg fikk ikke noe oppfølging fra kommunen etter utskriving fra sykehuset. Med to knuste albuer i gips, er man 100% hjelpesløs. Jeg orker ikke å tenke tilbake på den tiden, så jævlig var det. Det skjedde i juli 2016, så jeg er sånn sett "ferdig behandlet". Ekstensjonen er veldig bra, sliter litt med pronasjon, men kirurgen er kjempefornøyd. Har mye smerter fortsatt, og kan ikke jobbe. Ble veldig nysgjerrig på hva de gjorde med nerven din? Jeg vet at man kan åpne igjen og frigjøre klemte nerver, men jeg har fått fullstendig noia for operasjoner, og sykehus og leger, så jeg har ikke turt å gå videre med det. Ps: Høyre arm er ganske bra💪😁 Trist at du har endt opp med kroniske smerter. Jeg opplever av og til en type «kulde-smerte». Hånden blir da ofte kald, og jeg føler både hånden og underarmen blir ubehagelig kald innvendig. Merkelig...🤔 Har ikke denne plagen hele tiden, kun av og til. Det de skulle gjøre under min operasjon var å løsne på en leddkapsel og evt å flytte på en nerve (ulnaris tror jeg). Da de åpnet fant de nerven svært sammenklemt, så den ble flyttet fra baksiden (der man får kjerringstøt) og lagt på siden av albuen. Tror ikke det var så mye greier... De skrapet vekk noe arrdannelser og bløtvev, og fjernet også en betennelse i leddhinnen. Ett leddbånd var totalt avvrevet og et annet var skadet. Dette har de ikke gjort noe med. Tror de kan flytte nerven med kikkhullskirurgi, det var i alle fall planen med meg. Men de måtte åpne pga alt det andre de fant. Håper på å en dag bli helt smertefri, men har skjønt at det vil ta tid. Er også veldig spent på om jeg vil klare 100% i jobben min, da jeg har svært fysisk jobb🥺 Anonymkode: 40e4a...0cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #7 Del Skrevet 24. februar 2020 På 3.2.2020 den 8.42, AnonymBruker skrev: Noen som har erfaring med dette? Jeg har hatt en noe uheldig opplevelse med helsevesenet. Ikke noe veldig alvorlig, men det er min fastlege som oppfordrer meg veldig til å sende en klage. Konfliksky som jeg er, tenker jeg det er enklest å bare legge det bak meg. Klagen gjelder dårlig/slett behandling etter skade. Etter første kontroll (1 uke etter to brudd i albue) stusset ortopeden på min tilstand og ba meg komme på på en to ukers kontroll pga «svært uttalt klinikk». Da jeg kommer tilbake på ny kontroll, til ny ortoped, mener han at alt ser svært bra ut. Jeg er ikke enig, forteller om store smerter og begrenset bevegelighet. Ortopeden avfeier meg, dropper røntgen og sender med meg et brev jeg skal ta med til fysioterapaut. Leser i brevet da jeg kommer hjem, at han avslutter behandling på ortopedisk (til tross for at jeg spurte om en fire ukers kontroll). Det ble etterhvert mye greier, men kom meg tilbake til ortopedisk avdeling gjennom fastlegen. Ble etterhvert påvist totalt avvrevet leddbånd + et skadet leddbånd, synovitt, nerve i klem +++ og endte med operasjon og ett års sykemelding pga fysisk jobb. Armen er fortsatt ikke bra ett år etter skaden. Skal en evt klage sendes fylkesmannen eller til selve sykehuset (leser litt forskjellig på nett)? Og hva klager jeg egentlig på? Jeg forstår at jeg har fått dårlig oppfølging, men totalt sett har ikke episoden ført til større skader eller fått noe konsekvenser i fht videre behandling... Armen min ville ikke vært bedre i dag om jeg hadde fått bedre behandling på dette tidspunktet. Sende klage likevel? Anonymkode: 40e4a...0cb Ta deg sammen, du er sikkert kvinne? Det er jeg og. Forskjellen er; jeg sier ting rett ut. Jeg vil ha svar, ikke lek. Ta din helse seriøst. HVA tror du skjer, hvis du sier hva som er feil rett ut? (kan du svare på hvilken rolle du tror du skal spille der?) Anonymkode: 6fc4a...f8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå