AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #1 Skrevet 3. februar 2020 Jeg er gravid 10+ på vei hadde fått seint legge time hos min fastlege, så fikk jeg beskjed av hun kontor damen å ringe til Jordmor hvis jeg har diverse spørsmål osv. Jeg ringte og bestilte time i starten så virket hun veldig hyggelig. Helt fram til hun spurte meg om jeg hadde diverse psykisk lidelser siden jeg er ung. uføre. Jeg svarte ja jeg har PTSD. Og da spurte hun mye rundt dette isteden for å ha baby snakk med meg. Ble du voldtatt ble du mishandlet osv osv.. JA! svarte jeg men det er lenge siden og jeg er ferdig med den tiden, jeg er ferdig behandlet! Og vil se frem til å ha barn. Også ble hun stille. Også spurte hun om barnefaren jeg har sagt barnefaren har Asperges men man merker ikke til det 🙅♀️han fungerer som alle andre ihverdagen. Og da begynte hun å snakke om mannen han. Om han blir angresiv osv.. Om han noen ganger har hvert voldelig.. Nei men han har hvert normal sint alle par krangler ibaldnt. Virket som om vi ikke var et egnet par for å ha barn. Noe vi begge ønsker oss.. Er nå redd for at hun skal blande inn barnevernet nå.. Burde ikke hatt Jordmor 😷 er dette normalt? Anonymkode: f8ff7...9af
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #2 Skrevet 3. februar 2020 Ja helt normalt. Om du har diagnoser kan disse komme sterkere frem under stort press, og graviditet er mye å takle både for kropp og hode. Anonymkode: facb1...6fb 36
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #3 Skrevet 3. februar 2020 Jeg har kompleks ptsd. Fastlegen, jordmor og helsesøster har alle visst dwt, men ikke blitt meldt til bv. Måtte igjennom en samtale på DPS, hos en psykologspesialist. Hun konkluderte med at babyen og jeg har et godt samspill, ingenting urovekkende funnet. Anonymkode: 0f763...e55 8
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #4 Skrevet 3. februar 2020 Just now, AnonymBruker said: Jeg har kompleks ptsd. Fastlegen, jordmor og helsesøster har alle visst dwt, men ikke blitt meldt til bv. Måtte igjennom en samtale på DPS, hos en psykologspesialist. Hun konkluderte med at babyen og jeg har et godt samspill, ingenting urovekkende funnet. Anonymkode: 0f763...e55 Var til samtale med babyen, etter fødsel. Samarbeid med alle instanser. Vis at dere er kapable til å ivareta et barn. Diagnoser i seg selv sier ikke nødvendigvis så mye. Fungeringsevne og omsorgsevne teller mye mer. Dessuten, en med 100% ubearbeidet ptsd er helt annerledes enn en som har jobbet masse med seg selv og har sykdoms-og selvinnsikt. Anonymkode: 0f763...e55 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #5 Skrevet 3. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja helt normalt. Om du har diagnoser kan disse komme sterkere frem under stort press, og graviditet er mye å takle både for kropp og hode. Anonymkode: facb1...6fb Ja det skjønner men å snakke en halv time om fortiden min som jeg har lagt bak meg var ikke noe hyggelig. Anonymkode: f8ff7...9af
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #6 Skrevet 3. februar 2020 Alle blir spurt om overgrep osv. hos jordmor, ren rutine, de tar også opp vold mot barn osv. for å forebygge og hjelpe. Dette er bare for å hjelpe, ikke for å ta dere. Du kan ta det helt med ro, anbefaler virkelig oppfølging hos jordmor, da de ofte har mye bedre tid, og mye mer kunnskap om svangerskap enn fastlegen. Anonymkode: 36f79...839 21
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #7 Skrevet 3. februar 2020 Håper ihvertfall det blir meldt, slik at dere kan få en form for oppfølging. Jeg ble bekymret bare av å lese innlegget ditt, så kan forstå jordmor. Anonymkode: d6b80...13f 40
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #8 Skrevet 3. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Håper ihvertfall det blir meldt, slik at dere kan få en form for oppfølging. Jeg ble bekymret bare av å lese innlegget ditt, så kan forstå jordmor. Anonymkode: d6b80...13f Dette var da ikke noe hyggelig å lese. Anonymkode: f8ff7...9af 11
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #9 Skrevet 3. februar 2020 Det kan være hun kontakter bv, men mest sannsynlig spør hun for å kunne følge dere opp best mulig selv. Og kontakter hun bv, så har du ikke noe å være bekymret for De er også der for å følge opp, ikke ta noens barn. Anonymkode: f975b...cae 12
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #10 Skrevet 3. februar 2020 Takk! for svar 😊 nå ble jeg lettet 😌 Anonymkode: f8ff7...9af
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #11 Skrevet 3. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var da ikke noe hyggelig å lese. Anonymkode: f8ff7...9af Det må da være greit å få litt ekstra oppfølging? Dere har en del utfordringer og det er jo bare bra for barnets del at dette blir tatt tak i. Om alt fungerer optimalt etter fødsel og dere er gode omsorgspersoner, vil jo barnevernet uansett avslutte saken. Anonymkode: d6b80...13f 13
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #12 Skrevet 3. februar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper ihvertfall det blir meldt, slik at dere kan få en form for oppfølging. Jeg ble bekymret bare av å lese innlegget ditt, så kan forstå jordmor. Anonymkode: d6b80...13f Jeg har jobbet i barnehagen i to år, med barn mellom 0-3 år. Også har jeg i tillegg hvert barnevakt. 👍 Om du har barn og er bekymret så synes jeg ikke du skal sende barna dine til barnehagen. 😊 Utrolig mange som sliter med diverse. Anonymkode: f8ff7...9af 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #13 Skrevet 3. februar 2020 Er ikke noe farlig med ekstra oppfølgning. Høres ut som om du har en kjempe flink jordmor, som faktisk gjør jobben sin. Det er viktig at de spør, og tør å undersøke litt. Det er mange som ikke har jobbet seg ordentlig gjennom vonde opplevelser, og jobben hennes inkluderer å finne ut av dette. Nå det er sagt så høres det ikke ut som om du er ferdig med å jobbe deg gjennom din egen historie. Hvis man har bearbeidet vonde opplevelser er det sjeldent vanskelig å snakke om det, hvertfall når det skjer en liten gang hos jordmor. Anonymkode: db1c1...ddc 11
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #14 Skrevet 3. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet i barnehagen i to år, med barn mellom 0-3 år. Også har jeg i tillegg hvert barnevakt. 👍 Om du har barn og er bekymret så synes jeg ikke du skal sende barna dine til barnehagen. 😊 Utrolig mange som sliter med diverse. Anonymkode: f8ff7...9af Nå begynner du å bli barnslig. Men det sier seg vel selv at jeg ikke hadde sendt barnet mitt i barnehage om eneste omsorgsperson var en ung jente med diverse problemer. Nå jobber det heldigvis mange forskjellige i en barnehage 😉 Det er også stor forskjell på å jobbe i en barnehage og det å oppdra egne barn. Lykke til. Anonymkode: d6b80...13f 12
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #15 Skrevet 3. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Er ikke noe farlig med ekstra oppfølgning. Høres ut som om du har en kjempe flink jordmor, som faktisk gjør jobben sin. Det er viktig at de spør, og tør å undersøke litt. Det er mange som ikke har jobbet seg ordentlig gjennom vonde opplevelser, og jobben hennes inkluderer å finne ut av dette. Nå det er sagt så høres det ikke ut som om du er ferdig med å jobbe deg gjennom din egen historie. Hvis man har bearbeidet vonde opplevelser er det sjeldent vanskelig å snakke om det, hvertfall når det skjer en liten gang hos jordmor. Anonymkode: db1c1...ddc Helt uenig. Jeg har opplevd masse traumatisk, enkelte ting kommer jeg aldri til å kunne snakke om på en rolig og avslappet måte. Enkelte steder og folk må jeg holde meg unna, selv flere tiår etter hendelsene. Men jeg er en god mamma for det. Anonymkode: 0f763...e55 11
Nerine_ Skrevet 3. februar 2020 #16 Skrevet 3. februar 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det skjønner men å snakke en halv time om fortiden min som jeg har lagt bak meg var ikke noe hyggelig. Anonymkode: f8ff7...9af Men hvis du er ufør pga psykiske problemer, så kan du jo ikke si at du har lagt det bak deg og er ferdig med det? Men en ting kan du bare lære deg med en gang, barnet ditt blir alltid satt først. Og det er ikke siste gang du kommer til å oppleve spørsmål du anser som ubehagelige. Jordmødre og helsesøstre er veldig opptatt av mors psykiske helse, både før og etter fødsel. 28
Alvario Skrevet 3. februar 2020 #17 Skrevet 3. februar 2020 Gratulerer med graviditeten🌸 Jordmor har som oppgave å følge deg opp i forhold til graviditet, men også andre forhold som er viktige for det kommende barnet. Det at du har PTSD og psykiske lidelser trenger ikke å påvirke din rolle som mor, men det er også derfor jordmor vil bli kjent med deg. Synes det er flott at du føler du ikke lenger er påvirket i hverdagen i forhold til hva du har opplevd, samtidig er du 100% ufør pga dette, og da vil gjerne de fleste stille spørsmål med om ting egentlig er helt greit. Om jordmor tar kontakt med barnevernet så er det ikke for å anmelde, men for å rådspør. Kanskje blir dere kalt inn til samtale både alene og sammen for å se på samspillet deres. Muligens de også vil kartlegge nettverket (nære familie og venner) for å se om dere og barnet har noen å støtte seg til om ting skulle bli vanskelig. Håper du klarer å slappe av og nyte graviditeten og klarer å tenke at de samtaler eller hjelpetiltak som blir satt inn er for deres og babyens beste. 8
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #18 Skrevet 3. februar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt uenig. Jeg har opplevd masse traumatisk, enkelte ting kommer jeg aldri til å kunne snakke om på en rolig og avslappet måte. Enkelte steder og folk må jeg holde meg unna, selv flere tiår etter hendelsene. Men jeg er en god mamma for det. Anonymkode: 0f763...e55 Ok. Men du aksepterer og forstår at en jordmor er interessert i denne problematikken? Det er jo ganske vesentlig. Blir man gravid er det noen andre som bestandig vil komme først, og det er fint at det finnes jordmødre som er interessert i mors psykiske helse, slik at mor og barn kan få en best mulig start. Anonymkode: db1c1...ddc 5
Millimani Skrevet 3. februar 2020 #19 Skrevet 3. februar 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har jobbet i barnehagen i to år, med barn mellom 0-3 år. Også har jeg i tillegg hvert barnevakt. 👍 Om du har barn og er bekymret så synes jeg ikke du skal sende barna dine til barnehagen. 😊 Utrolig mange som sliter med diverse. Anonymkode: f8ff7...9af Inkludert deg, ikke sant...? Hvis du har jobbet i barnehage, så burde du vel kanskje kunne litt om slike rutiner. Uansett, kurs eller ikke, - barnevernet er der for å hjelpe. Å hjelpe betyr ikke nødvendigvis å ta et barn bort fra hjemmet, men like mye å gi råd og veiledning. At helsesøster har tett kontakt med barnevernet vil jeg tro er helt normalt 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #20 Skrevet 3. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er ikke noe farlig med ekstra oppfølgning. Høres ut som om du har en kjempe flink jordmor, som faktisk gjør jobben sin. Det er viktig at de spør, og tør å undersøke litt. Det er mange som ikke har jobbet seg ordentlig gjennom vonde opplevelser, og jobben hennes inkluderer å finne ut av dette. Nå det er sagt så høres det ikke ut som om du er ferdig med å jobbe deg gjennom din egen historie. Hvis man har bearbeidet vonde opplevelser er det sjeldent vanskelig å snakke om det, hvertfall når det skjer en liten gang hos jordmor. Anonymkode: db1c1...ddc Jeg har slittet med Pstd siden barndommen. Jeg var veldig åpent og fortalte hun kort om mine opplevelser, jeg liker ikke bare tanken at alt skal dreie seg om min Ptsd. Jeg kan være ærlig å si ja jeg ble voldtatt og mishandlet nesten drept. Jeg har hvert på behandling jeg er ferdig behandlet allikevel jeg er ikke 100% frisk men vil legge ting bak meg. Jeg tenker ikke lengere på det som har hvert, men det som kan bli. 😊 Jeg vil ikke fortelle alle hva jeg har gått gjennom. Men jeg viste ikke at dette var normalt hos Jordmor da vet jeg det. Det var bare surt å bli sett på som "syk" da jeg var hos Jormor. Det var mye snakk om disse traumene enn barnet 🤦♀️ For håpe neste time blir bedre 😊 Anonymkode: f8ff7...9af 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå