Gå til innhold

Bedriftsøkonomi ved UIT

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har tatt dette nylig? 

Jeg lurer på hvordan de siste eksamene er lagt opp? 

Grunnleggende regnskap og analyse:

Er det kun oppgaver på eksamen? Er det skriftlige spørsmål itillegg? Er det multiple choice? Er det på pc? Er oppgaver ferdig oppstilt eller må man lage alle oppsett selv (dvs må jeg kunne alt med Excel?) 

Driftsregnskap og budsjettering: 

Samme spørsmål som over gjelder her. 

Anonymkode: 82558...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var ferdig med Bachelor i Øk.Adm i høst, så har tatt alle fagene. Fagene og eksamensform kan endre seg litt fra år til år, men ila. de siste 3 åra jeg tok så var det som følgende: 

BED-1002 + BED1004 + BED-1013 + BED-2019: Vanlig skriftlig, dvs. penn og papir. Jeg tror dog at BED-2010 kanskje er digital for dem som tar på NETT; Noe jeg vil tro er langt mer behagelig, da eksamen var noe skikkelig herk. Får du følgefeil tidlig i oppgaven, så blir det bare kluss senere.

BED-2029: Multiple choice, med trekk for feil svar 

BED-2003: Skriftlig hjemmeeksamen (i grupper)

Anonymkode: 69bf0...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tar nettstudiet, og det er noen eksamener som er digitale, noen er med penn og papir. De du nevner nå tror jeg er med penn og papir, unntaket er foretaksstrategi som er hjemmeeksamen. 

Forøvrig hadde jeg markedsføring og org.teori som digital skoleksamen før jul, bedriftsøkonomisk analyse foregikk med penn og papir. I markedsføring var det litt multiple choice og noen vanlige oppgaver. Vet ikke så mye om kommende eksamene ennå, men vil tro det kun er oppgaver som i bedriftøkonomisk analyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, SPOCA skrev:

Jeg er tar nettstudiet, og det er noen eksamener som er digitale, noen er med penn og papir. De du nevner nå tror jeg er med penn og papir, unntaket er foretaksstrategi som er hjemmeeksamen. 

Forøvrig hadde jeg markedsføring og org.teori som digital skoleksamen før jul, bedriftsøkonomisk analyse foregikk med penn og papir. I markedsføring var det litt multiple choice og noen vanlige oppgaver. Vet ikke så mye om kommende eksamene ennå, men vil tro det kun er oppgaver som i bedriftøkonomisk analyse.

hei, ikke ts, men har tenkt å ta dette studiet. vil du skrive litt om hvordan du opplever studiet? er det vanskelig? må man kunne exel eller feks være god i matte? får du oppfølging? er det mye arbeidskrav? bruker du 37,5 t i uka, og evt hvordan greier du så mye selvstudie🤭🙈jeg sliter med selvdisiplin😏

Anonymkode: 6e017...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

hei, ikke ts, men har tenkt å ta dette studiet. vil du skrive litt om hvordan du opplever studiet? er det vanskelig? må man kunne exel eller feks være god i matte? får du oppfølging? er det mye arbeidskrav? bruker du 37,5 t i uka, og evt hvordan greier du så mye selvstudie🤭🙈jeg sliter med selvdisiplin😏

Jeg liker studiet kjempegodt, så godt at jeg har søkt meg til bachelorstudiet i økonomi ved NTNU (nettstudier) til neste år.

Det krever en del oppfølging og disiplin, da forelesning kun er opptak. Har også noen webinarer, men de har vært i arbeidstid, så de har jeg ikke fått vært med på. Eneste som er obligatorisk, foruten eksamen, er arbeidskrav. Det var to arbeidskrav hver i org.teori og bedriftsøkonomisk analyse, og ett arbeidskrav i markedsføring.

Dette semesteret er det ikke arbeidskrav i foretaksstrategi (men desto større hjemmeeksamen), og tre til sammen i de andre to emnene. Disse vil jeg gjøre sammen med gruppen min.

Jeg var en typisk skippertakstudent tidligere (har tre andre studier bak meg, deriblant en mastergrad), og jobber fulltid nå ved siden av nettstudiene, så jeg var spent på hvordan dette skulle gå. Men det har gått superbra. Jeg fikk faktisk bedre karakterer enn flere av de som kun er studenter og ikke jobber ved siden av. Det er jo full studieprogresjon, så det krever at man jobber, men jeg føler jeg får mye mer tak på studiene nå enn da jeg tidligere var student og kun jobbet deltid. Det har litt med at jeg vet akkurat når jeg må jobbe, og da krever at jeg gjør det skikkelig den tiden jeg jobber. Arbeidstiden (altså, min fulltidsjobb) er fra 8-16 og jobber stort sett med studiene fra rundt 18-21. Prøver å lese rundt 25 timer per uke, har ikke mulighet til 37,5 timer per uke (siden jeg allerede jobber fulltid ved siden av).

Jeg har aldri sett på meg selv som et mattehode, og jeg syntes bedriftsøkonomisk analyse var ganske vanskelig, men jeg jobbet hardt, og jeg er superstolt av at jeg klarte å stå i emnet. Det var mange som strøk (tror man måtte ha over 40% riktig), og jeg opplevde det som utfordrende. Men svært givende å få det til. Men ja, det er jo en del matte, men annen type matte enn jeg har vært borti før. 

Markedsføring var skikkelig gøy, og der fikk jeg til og med B (jippi!), og organisasjonsteori var også spennende.

Det er en fordel om man jobber eller har jobbet en stund, jeg opplever ihvertfall det i studiet. Det gjør at emnene blir relaterbare, og det gjorde oppgaveskrivingen (arbeidskravene) mye enklere å skrive, spesielt i f.eks org.teori og markedsføring. Jeg tok da utgangspunkt i bedriften jeg jobber i.

Jeg har funnet meg en gruppe med to andre hyggelige damer, og vi samarbeider godt, til tross for at vi bor i helt ulike deler av landet/verden. 

Jeg har ikke fått kommet skikkelig i gang med årets semester fordi den ene boka ble gitt ut sent, men generelt er det viktig å lage en arbeidsplan (det gjør jeg ihvertfall) og jeg setter opp mål for uka. Og bruker akkurat de timene jeg setter opp - verken mer eller mindre. 

Når det gjelder oppfølging, kan man sende mailer til foreleser, men foruten noen tilbakemeldinger mtp arbeidskrav har det ikke vært så mye av det. Jeg synes i grunn forelesningene på nett har vært nok. 

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for at du skrev et så langt og godt svar☺️jeg har lang arbeidserfaring, og hadde et firma noen år, så håper å få hengt kunnskapen på noen av desse «knaggene».  ikke dumt å satse på bachelor i øk.adm; visste ikke at det var mulig å ta som nettstudent ved off.skole. BI blir uansett for dyrt(evt nettstudie der). men så klart er jeg ikke garantert å komme inn; er ikke et stort skolelys☺️(ikke ts).

hyggelig å høre at folk trives på studiet; selv om det er virtuelt klasserom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I økonomifagene lønner det seg å løse oppgaver, og tidligere eksamensoppgaver. Lesing må til, men oppgaveløsning er det viktigste. Da lærer du deg oppsett, og fremgangsmåte😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kala skrev:

I økonomifagene lønner det seg å løse oppgaver, og tidligere eksamensoppgaver. Lesing må til, men oppgaveløsning er det viktigste. Da lærer du deg oppsett, og fremgangsmåte😊

enig! jeg klarer sjelden å lese til meg slike fag; det må øving til, ved oppgaveløsing og ikke hovedsaklig lesing. mens andre fag som feks org.teori må man sette alle kluter til å lese☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, bare for å understreke, når jeg skriver lesing, så innebærer det selvfølgelig oppgave/problemløsing, oppgaveskriving, gruppearbeid osv. Det er selvfølgelig noe som må til når man skal tilegne seg kunnskap innen matematiske/økonomiske fag. 

Når det er sagt bruker jeg også mye tid til ren lesing, fordi det er vanskelig å løse oppgaver uten å lese forklaringene. Dessuten vil jeg gjerne vite bakgrunn og få en god forståelse av hva det er jeg skal finne løsninger til. Og for å forstå forklaringene må man følgelig løse oppgaver. 

Alt henger sammen med alt. ;)

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte at noen fag, som Driftsregnskap og Budsjettering, var lagt opp til eksamen. Det vil si, alt du lærer - og oppgavene du løser - er det du får på eksamen. Veldig lite konseptuelle spørsmål, men heller samme oppgavene om og om igjen med minimal vri. Dersom du bare øver på oppsett, så skal du kare å få 80% riktig på eksamen. Resterende 20% er random spørsmål fra lærerboka.

Anonymkode: 69bf0...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...