AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #121 Skrevet 12. februar 2020 På 10.2.2020 den 15.30, Rogadame skrev: relegiøse *religiøse Anonymkode: 09563...1eb
Rogadame Skrevet 12. februar 2020 #122 Skrevet 12. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: *religiøse Anonymkode: 09563...1eb Autocorrect på mobilen
Conal Skrevet 12. februar 2020 #123 Skrevet 12. februar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Så mennesker ble ikke gitt fri vilje slik det står i bibelen, og det at mennesker gjør dumme ting og er slemme mot hverandre er bare ting som måtte skje siden Gud har skapt verden fullt ferdig og har bestemt alt slik at de må gjøre det sånn? Anonymkode: 35071...c80 Jepp. Virkeligheten er som den er. Mordere eksisterer fordi virkeligheten "ville" det. Hvordan vet vi det? Fordi de eksisterer. Alt som skjer, ned til de minste detaljer, skjer bare fordi Gud villet det. Ikke undervurder Guds vilje. Men alt som skjer, det skjer fordi det må og burde skje. Det skjer utifra ubetinget kjærlighet og for det beste. Men for å forstå dette så må man ta Guds perspektiv, som er total og uendelig. Ikke mange har.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #124 Skrevet 17. februar 2020 På 2.2.2020 den 22.46, AnonymBruker skrev: Ja hvordan balanserer dere som er kristne deres tro, med det moderne syn på verden og utviklingsteorien? Jeg er medlem av den norske kirke og når jeg var liten så trodde jeg oppriktig på en Gud i form av en mannsperson, som var «far». Men så ble jeg voksen da. Og har jo lært om artenes opprinnelse, the Big Bang. At Jesus riktignok er en historisk person. Men så var det Gud da. Som var så innmari aktiv frem til for rundt 2000 år siden ish. Og så leser man og lærer at historiene i bibelen er håndplukket tilpasset det synet noen geistlige hadde på samfunnet på den tiden. Og så leser en litt til, og finner ut at fortellingen om Moses, nei der finnes det x antall lignende fortellinger i andre religioner. Og med alt dette så ber jeg likevel Fader vår hver kveld når jeg legger meg. Noe jeg har gjort siden jeg var liten. Og det gjør at jeg ikke helt vet hvilket ben jeg skal stå på. Jeg liker jo tanken på at det feks er et liv etter døden. At mine kjære som ikke lever lenger, er med meg på sitt vis likevel. Så jeg vet som sagt ikke hvordan jeg skal balansere dette. Anonymkode: c14ec...b53 Jeg er kristen i 2020, og skal forsøke å forklare resonnementet mitt - Det eksisterer noe som er betinget (alt jeg ser rundt meg) - Betingede virkeligheter er noe som må få oppfylt sine betingelser for å kunne eksistere. - En betinget virkelighet kan ikke være årsak til sin egen eksistens, siden det ville forutsatt at denne eksisterte før den kunne eksistere. - Derfor må en betinget virkelighet finne årsak til eksistens utenfor seg selv. - Om alt som eksisterer er et begrenset antall betingede virkeligheter, kan ingen ting eksistere, siden betingelsene til den første betingede virkeligheten aldri ville kunne vært oppfylt, og derfor heller ikke de påfølgende. - Om alt som eksisterer, er et ubegrenset antall betingede virkeligheter, kan ingen ting eksistere, siden vi nå ikke har tilstrekkelig grunn til hvordan noen betinget virkelighet kan eksistere. - Derfor, om det ikke eksisterer minst én ubetinget virkelighet, kan ingen ting eksistere. - Noe eksisterer. - Det eksisterer minst én ubetinget virkelighet. - Det eksisterer minst én ubetinget virkelighet, som må være (1) evig, (2) immateriell, (3) absolutt enkel, siden den ikke er avhengig av betingelser som tid, rom, materie eller struktur. - Noe med absolutt enkelhet kan ikke avgrenses fra hverandre. - Det eksisterer nøyaktig én ubetinget, evig, immateriell og absolutt enkel virkelighet som er opphavet til alle eksisterende ting. Det må altså eksistere noe som ikke er avhengig av noe utenfor seg selv for å eksistere, men som eksisterer i kraft av å være det det er, og muliggjør eksistensen til alle eksisterende ting i universet. Gud er altså ikke en mann med skjegg som sitter på en sky, og heller ikke noe håndfast eller håndterbart! Det er noe som ligger så langt utenfor vår fatteevne og kontroll at det ikke kan måles, og heller ikke bevises naturvitenskapelig, fordi Gud må per definisjon være utenfor tid, rom og materie for å kunne ha skapt tid, rom og materie. Og vi kan bare måle tid, rom og materie.. Gud er heller ikke en konkurrent mot f.eks. Big Bang (selv om en del kristne mener det). Gud er opphavet til alt, og skaper og opprettholder av både natur og naturlover. Gud er Eksistensen selv. Først og fremst vil jeg si at det å tro på Gud ikke er en intellektuell øvelse, men heller ikke noe vi ikke kan forsvare intellektuelt! Å oppdage og oppleve Gud er noe som er tilgjengelig, og aldri ment å være en skattejakt eller et puslespill du ikke har sjans å finne ut av! Men som med alle livssyn, religioner, meninger og slikt, så er mange forvirret. Hvordan i alle dager kan vi vite noe om noe som er utenfor vårt sanseapparat? Vi er låst til disse dimensjonene som vi ikke har kontroll over, og Gud kan per definisjon ikke være en del av dem. Derfor ble Gud et menneske. Dette mennesket fikk navnet Jesus, som betyr "Herren frelser". Bibelen sier at Gud har plassert evigheten i våre hjerter. Vi har noen ideer om at døden er noe fælt som vi vil unngå, og vi har et håp om et evig liv av en eller annen grunn. Jeg tenker at disse tankene kommer fra et sted og ikke spontant har skapt seg selv. Så vi har et slags kompass som peker i retning av at det er noe mer med dette livet vi har fått enn det vi kan se, ta og føle på. Vi ble skapt for å oppleve et liv fylt med mening! Anonymkode: c9f30...087 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå