Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det andre du skriver om 1000-vis av forskjellige smaker er nok kraftig overdrevet. Individuelle tolkninger og forståelser finnes helt sikkert, men troen på det samme budskapet har nok de alle fleste kristne felles. :) Jeg har selvfølgelig møtt fundamentalister jeg også, men de aller aller fleste er ikke det.

Er det? Det finnes jo tusenvis av forskjellige kristne sekter, der både teologi, ritualer og levevis kan være ganske forskjellig. Usikker på hvor mange som er representert i Norge, men det er nok minst et par hundre. Selvsagt, mange av dem nekter jo for at de andre egentlig er kristne, og enkelte kan finne på å vingle litt på det fra samtale til samtale. Har hørt protestanter påstå at katolikker ikke er ekte kristne, bortsett fra når de skal sammenligne antall troende med muslimene da, da er katolikker ekte likevel.

Om noe, tror jeg det er viktig å lære å ikke anta for mye om en annens person tro basert på hva de identifiserer seg som. Noen kristne tror jorda er 6000 år gammel, men neppe flertallet. Enkelte tror slanger og esler har kunnet snakke, mens andre mener dette er billedlig. Det er alltid farlig å tillegge folk meninger, og det blir definitivt ingen brukbar samtale av det.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bakgrunnen for denne meningsutvekslingen med Rogadame er at jeg skrev at det kan se ut som om mange (særlig unge) tror at kristne ikke tror på evolusjon. Jeg påpekte at vi ikke skal mange tiårene tilbake i tid før det var en utenkelig påstand. Jeg lurte litt på hvorfor unge nå har blitt såpass uvitende og fant det betimelig å bringe opp mulighetene for mangelfull skolegang.

Det andre du skriver om 1000-vis av forskjellige smaker er nok kraftig overdrevet. Individuelle tolkninger og forståelser finnes helt sikkert, men troen på det samme budskapet har nok de alle fleste kristne felles. :) Jeg har selvfølgelig møtt fundamentalister jeg også, men de aller aller fleste er ikke det.

Anonymkode: 21f14...89f

Man kan ikke og skal ikke lære på skolen hva ANDRE mener. Så hvorfor skal man lære hva kristne egentlig mener er høyst merkelig pensum.

Man kan gjøre meningsutveksling på selv på skolene, men er det ikke da ironisk og ganske absurd at kreasjonisme blir introdusert i 1.kl og evolusjon (vel jeg vet ikke helt).

Vedr. forskjellige smaker av kristendommen.

When it was published in 2001, the World Christian Encyclopedia counted 33,830 denominations worldwide; with the amount of debate and division over theology and orthodoxy since then, that number is undoubtedly higher. But is this myriad of denominations a sign of chronic division amongst the church? Or is it, as some argue, the prime example of the church working together as different parts of one body?

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 minutt siden, Fantorang1 skrev:

Kristendom og vitenskap må ikke nødvendigvis være motstridende, en av teoriene som aksepterer både evolusjon og kreasjon er intelligent design

https://no.wikipedia.org/wiki/Intelligent_design

Det er bare tull intelligent design ER kreasjonisme. Same shit, new wrapping og evolusjon blir ikke akseptert overhodet. 

Endret av Midgard
  • Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Fantorang1 said:

Kristendom og vitenskap må ikke nødvendigvis være motstridende, en av teoriene som aksepterer både evolusjon og kreasjon er intelligent design

https://no.wikipedia.org/wiki/Intelligent_design

Intelligent design er ingen teori, men pseudovitenskapelig tullball.

Anonymkode: 9a4c2...83a

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Rogadame skrev:

Nå gidder jeg ikke å dra frem pensum til 8 9 og 10 ende klasse  hverken læreverket under samme himmel eller horisonter.

Å gå i dybden på budskap i bibelen,  gjør elevene gjerne i 10 trinn da mange velger paulus som viktig karakter .

Mange  av de fordyper seg i en spesiell menighet  og dens  budskap i 9 trinn.

I alle år har jeg nesten utelukkende   opplevd hyggelige og respektfulle unge som tar hensyn til at det er elever  av forskjellige relegioner  i en klasse.

Vil vel heller si det er blant min generasjon og eldre som  farer  med uvitenhet og forhåndsdømming  av relegiøse.

Jeg gir ikke skoleverket ubetinget skylden for den nevnte uvitenheten. Jeg bare stiller spørsmålet.Det kan godt hende det er andre grunner også. At det er færre som vokser opp i kristne hjem kan godt være en medvirkende faktor. Dagens skole er sannsynligvis den beste vi har hatt; jeg betviler ikke det. Likevel presterer ofte unge mennesker (men også voksne) å påstå at kristne ikke tror på evolusjon, at vi tror jorden er skapt på 6 dager, etc. Slike påstander hørte man aldri før. Jeg ser det du skriver, men det du har svart har stort sett ikke vært relevant til problemstillingen min. Hvilket du selvfølgelig står helt fritt til. :)

Skrevet
10 minutter siden, Okapi skrev:

Er det? Det finnes jo tusenvis av forskjellige kristne sekter, der både teologi, ritualer og levevis kan være ganske forskjellig. Usikker på hvor mange som er representert i Norge, men det er nok minst et par hundre. Selvsagt, mange av dem nekter jo for at de andre egentlig er kristne, og enkelte kan finne på å vingle litt på det fra samtale til samtale. Har hørt protestanter påstå at katolikker ikke er ekte kristne, bortsett fra når de skal sammenligne antall troende med muslimene da, da er katolikker ekte likevel.

Om noe, tror jeg det er viktig å lære å ikke anta for mye om en annens person tro basert på hva de identifiserer seg som. Noen kristne tror jorda er 6000 år gammel, men neppe flertallet. Enkelte tror slanger og esler har kunnet snakke, mens andre mener dette er billedlig. Det er alltid farlig å tillegge folk meninger, og det blir definitivt ingen brukbar samtale av det.

Selvfølgelig finnes det mange grener på dette treet. Akkurat som alle overbevisninger. Likevel er jeg ev den mening at budskapet oppfattes ganske likt over alt. Om du går inn i en kirke i Thailand, Namibia og New York så vil du opplever forskjeller, men at stort sett så er budskapet det samme. Og det er da helt naturlig at det blir litt variasjoner når geografisk spredning er stor. Ang disse sektene så er det er en marginal gruppe som sogner til disse.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir ikke skoleverket ubetinget skylden for den nevnte uvitenheten. Jeg bare stiller spørsmålet.Det kan godt hende det er andre grunner også. At det er færre som vokser opp i kristne hjem kan godt være en medvirkende faktor. Dagens skole er sannsynligvis den beste vi har hatt; jeg betviler ikke det. Likevel presterer ofte unge mennesker (men også voksne) å påstå at kristne ikke tror på evolusjon, at vi tror jorden er skapt på 6 dager, etc. Slike påstander hørte man aldri før. Jeg ser det du skriver, men det du har svart har stort sett ikke vært relevant til problemstillingen min. Hvilket du selvfølgelig står helt fritt til. :)

Å lære forskjellen på å tolke bibelen bokstavelig og billedlig  er 8 klasse pensum,  kan ikke snakke for alle lærere i hele Norge , er nok forskjeller ute å går .

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig finnes det mange grener på dette treet. Akkurat som alle overbevisninger. Likevel er jeg ev den mening at budskapet oppfattes ganske likt over alt. Om du går inn i en kirke i Thailand, Namibia og New York så vil du opplever forskjeller, men at stort sett så er budskapet det samme. Og det er da helt naturlig at det blir litt variasjoner når geografisk spredning er stor. Ang disse sektene så er det er en marginal gruppe som sogner til disse.

På sett og vis, men det er jo også kjempelett å finne ganske store forskjeller. Kirkene i Norge, New York og Namibia er ikke nødvendige på linje om du spør hva de mener om kvinnelige prester, homofile og hekser.

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Midgard skrev:

Det er bare tull intelligent design ER kreasjonisme. Same shit, new wrapping og evolusjon blir ikke akseptert overhodet. 

Mange innen intelligent design tror på evolusjon fullstendig eller til en viss grad, f.eks. innen arter. Det er vel bare de mest ekstreme som alt ble forhåndsbestemt fra dag 1. Noen bruker også begrepet bare om at det er en intelligent designer. 

Anonymkode: 35071...c80

Skrevet

Bare for å gjøre en skikkelig bred generalisering, så vil jeg si at alle religiøse mennesker er i en konstant tilstand av kognitiv dissonans.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, K.B. skrev:

Bare for å gjøre en skikkelig bred generalisering, så vil jeg si at alle religiøse mennesker er i en konstant tilstand av kognitiv dissonans.

Jeg synes det er en helt fin balanse. Hva jeg tenker om hvordan naturen fungerer og hva jeg tenker om hva som er meningen med det hele har ikke noe med hverandre å gjøre, og er heller ikke motsetninger. Naturvitenskapen kan ikke svare på sistnevnte, og som nysgjerrig realist vil jeg si det er helt naturlig å undre seg over ting som ikke kan observeres. 

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Rogadame skrev:

Å lære forskjellen på å tolke bibelen bokstavelig og billedlig  er 8 klasse pensum,  kan ikke snakke for alle lærere i hele Norge , er nok forskjeller ute å går .

Ok, det virker uansett som om at langt flere nå tror at kristne tolker bibelen bokstavelig. Det er problematisk.

Skrevet
På 8.2.2020 den 15.54, AnonymBruker skrev:

30% + 37% som tror av og til eller tror, men tviler. Et solid flertall som velger kirken fremfor ateistisk konfirmasjon. Gode tall for religiøse.

Nei, det er dårlig tall for DNK. Kun 30% av medlemmassen er faktisk kristne, mens 37% er tvilende til en viss grad. Det betyr at er 33% som er medlem av DNK som ikke er kristne eller veldig sterk tvil, altså flere enn de som ikke har noe tvil.

De fem siste årene har medlemmer i DNK også synket med 120.000.

Kristendommen står også svært svakt i Norge. For de fleste er påsken ski og hytte. Antall som går i kirken, døper seg og har kristelige konfirmasjon synker også hvert år. Drar du til for eksempel USA vil du se at forholdet man har til kristendommen er mye sterkere. Mye mer kirkekultur og ofte kirken hver søndag.

• Liker 2
Skrevet

Når det gjelder design så hadde Einstein rett: Gud spiller ikke terninger. Gud trenger det ikke fordi Gud har uendelig kraftig og uendelig intelligens. Hvorfor skulle det gjøre noe tilfeldig? Tenk på det, hvis du skulle utforme et svært sofistikert og følsomt utstyr som liv avhenger av som et romskip ville du la noen mekaniske deler av systemet være tilfeldig? Nei. Hvis du hadde uendelig kraft og uendelig intelligens, ville du utformet alt ned til det siste atomet. Selvfølgelig kan ikke et menneske gjøre det, men Gud kan det.

For å se den uendelige harmonien, skjønnheten og perfeksjonen i Guds design krever at du tar et uendelig perspektiv. For å evaluere kvaliteten på Guds design må du ta hensyn til et uendelig antall variabler. Eller du må ha en veldig dyp oppvåkning.

Gud har uendelig perspektiv. Hvis du hadde et uendelig perspektiv, ville du tydelig se at Guds skaperverk er uendelig bra, uendelig vakkert, uendelig intelligent og absolutt perfekt. 

Skrevet
3 minutter siden, Conal skrev:

Når det gjelder design så hadde Einstein rett: Gud spiller ikke terninger. Gud trenger det ikke fordi Gud har uendelig kraftig og uendelig intelligens. Hvorfor skulle det gjøre noe tilfeldig? Tenk på det, hvis du skulle utforme et svært sofistikert og følsomt utstyr som liv avhenger av som et romskip ville du la noen mekaniske deler av systemet være tilfeldig? Nei. Hvis du hadde uendelig kraft og uendelig intelligens, ville du utformet alt ned til det siste atomet. Selvfølgelig kan ikke et menneske gjøre det, men Gud kan det.

For å se den uendelige harmonien, skjønnheten og perfeksjonen i Guds design krever at du tar et uendelig perspektiv. For å evaluere kvaliteten på Guds design må du ta hensyn til et uendelig antall variabler. Eller du må ha en veldig dyp oppvåkning.

Gud har uendelig perspektiv. Hvis du hadde et uendelig perspektiv, ville du tydelig se at Guds skaperverk er uendelig bra, uendelig vakkert, uendelig intelligent og absolutt perfekt. 

Hvordan tenker du om menneskers frie vilje? Passer det inn i dette?

Skrevet
3 timer siden, Conal skrev:

Tror du har misforstått hva Einstein mente med Gud gitt...

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, K.B. said:

Tror du har misforstått hva Einstein mente med Gud gitt...

Tror ærlig talt nesten alle har det. Veldig mange siterer ham på tilsynelatende dype uttalelser om guddommelighet, men er sjelden jeg ser enkelte også legger til at han mente troen på en personlig gud var barnslig, og at kristendom og jødedom var der rene vrøvl.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tenker du om menneskers frie vilje? Passer det inn i dette?

Ingen fri vilje = guddommelig fri vilje = 100% fri vilje = 0% fri vilje = skjebne = uunngåelig. 

Alle disse er dualistiske konsepter, så selvfølgelig må de til slutt kollapse eller sirkle tilbake i hverandre. Fri vilje vs ikke-fri vilje er i seg selv en dualitet.

I sannhet er din vilje en skive av Guds uendelige vilje, akkurat som din intelligens er en skive av Guds uendelige Intelligens. 

Skrevet
På 10.2.2020 den 21.47, Conal skrev:

Ingen fri vilje = guddommelig fri vilje = 100% fri vilje = 0% fri vilje = skjebne = uunngåelig. 

Alle disse er dualistiske konsepter, så selvfølgelig må de til slutt kollapse eller sirkle tilbake i hverandre. Fri vilje vs ikke-fri vilje er i seg selv en dualitet.

I sannhet er din vilje en skive av Guds uendelige vilje, akkurat som din intelligens er en skive av Guds uendelige Intelligens. 

Så mennesker ble ikke gitt fri vilje slik det står i bibelen, og det at mennesker gjør dumme ting og er slemme mot hverandre er bare ting som måtte skje siden Gud har skapt verden fullt ferdig og har bestemt alt slik at de må gjøre det sånn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...