Rogadame Skrevet 8. februar 2020 #81 Skrevet 8. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette gjelder for hele landet, din påstand var at det oigså gjaldt flertallet i DNK. Noe deres egne tall viser er feil. Du som er lærer, har du ikke lært at det er galt å lyve? Anonymkode: 09563...1eb Jeg har spurt deg flere ganger hvordan du kan være sikker på at de 3.7 mill medlemmer altså 71% av Norges befolkning faktisk tror på Gud og ikke er en ateist i forkledning? Jeg, hele min familie og alle jeg kjenner er nemlig medlemmer ennå men har ikke meldt oss ut pga praktiske grunner. Eneste du oppnår med å mase om at vi atister minker i antall er å oppfordre oss å melde oss ut av dnk og inn i HEF 👍😉 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #82 Skrevet 8. februar 2020 14 minutter siden, Rogadame skrev: Jeg har spurt deg flere ganger hvordan du kan være sikker på at de 3.7 mill medlemmer altså 71% av Norges befolkning faktisk tror på Gud og ikke er en ateist i forkledning? Jeg, hele min familie og alle jeg kjenner er nemlig medlemmer ennå men har ikke meldt oss ut pga praktiske grunner. Eneste du oppnår med å mase om at vi atister minker i antall er å oppfordre oss å melde oss ut av dnk og inn i HEF 👍😉 Tre av ti medlemmer i kirken oppgir at de tror at Gud finnes, mens to av ti tror av og til. 17 prosent tror, men tviler. Altså et klart flertall som tror, et flertall ber også daglig. Det er ingenting som hindrer ateister i å melde seg ut nå, det kan man gjøre enkelt på nett, men få gjør det. Med et flertall som er gode troende er det ikke så rart. Anonymkode: 09563...1eb
Rogadame Skrevet 8. februar 2020 #83 Skrevet 8. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tre av ti medlemmer i kirken oppgir at de tror at Gud finnes, mens to av ti tror av og til. 17 prosent tror, men tviler. Altså et klart flertall som tror, et flertall ber også daglig. Det er ingenting som hindrer ateister i å melde seg ut nå, det kan man gjøre enkelt på nett, men få gjør det. Med et flertall som er gode troende er det ikke så rart. Anonymkode: 09563...1eb 3 av 10 er 30% og er ikke et flertall .😂 Samtidig fyker grafen i været av navnefest og konfirmasjoner hos HEF . Vis meg grafen om 10 år du , så får vi se 😉👍 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #84 Skrevet 8. februar 2020 7 minutter siden, Rogadame skrev: 3 av 10 er 30% og er ikke et flertall .😂 Samtidig fyker grafen i været av navnefest og konfirmasjoner hos HEF . Vis meg grafen om 10 år du , så får vi se 😉👍 30% + 37% som tror av og til eller tror, men tviler. Et solid flertall som velger kirken fremfor ateistisk konfirmasjon. Gode tall for religiøse. Anonymkode: 09563...1eb
Midgard Skrevet 8. februar 2020 #85 Skrevet 8. februar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: 30% + 37% som tror av og til eller tror, men tviler. Et solid flertall som velger kirken fremfor ateistisk konfirmasjon. Gode tall for religiøse. Anonymkode: 09563...1eb Er du så god til å lese som du skal ha det til ?
Midgard Skrevet 8. februar 2020 #86 Skrevet 8. februar 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det var den andre brukeren over som tok opp dette med borgerlig, eller humanistisk som det kalles nå konfirmasjon. At du ikke kan lese er ikke mitt problem. Anonymkode: 09563...1eb Jeg ser det nå, men det er ikke lett når dere begge er på samme kanal og ingen har ryggrad til å publisere under eget nick. Men når det er sagt så er innholdet helt passende for deg også. Endret 8. februar 2020 av Midgard
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #87 Skrevet 8. februar 2020 11 minutter siden, Midgard skrev: Er du så god til å lese som du skal ha det til ? Jepp, det stod i artikkelen jeg lenket til. Anonymkode: 09563...1eb
Midgard Skrevet 8. februar 2020 #88 Skrevet 8. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jepp, det stod i artikkelen jeg lenket til. Anonymkode: 09563...1eb Som at i de 30% ligger også ....
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #89 Skrevet 8. februar 2020 4 minutter siden, Midgard skrev: Som at i de 30% ligger også .... 30% er de som trur uten forbehold. Men som sagt er det altså 37% til som trur under tvil eller av og til. Det stod i lenken jeg postet, om du ikke klarer å lese selv får du få noen til å hjelpe deg. Lykke til. Anonymkode: 09563...1eb
Rogadame Skrevet 8. februar 2020 #90 Skrevet 8. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: 30% er de som trur uten forbehold. Men som sagt er det altså 37% til som trur under tvil eller av og til. Det stod i lenken jeg postet, om du ikke klarer å lese selv får du få noen til å hjelpe deg. Lykke til. Anonymkode: 09563...1eb Du satser på disse 37 % skal vippe over til å bli relegiøse innen 10 år ? Når du ser grafen av konfirmasjonene i dnk peker nedover og hef konfirmasjoner går opp ? Ignorance is a bliss 😉😇 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #91 Skrevet 8. februar 2020 2 minutter siden, Rogadame skrev: Du satser på disse 37 % skal vippe over til å bli relegiøse innen 10 år ? Når du ser grafen av konfirmasjonene i dnk peker nedover og hef konfirmasjoner går opp ? Ignorance is a bliss 😉😇 De er allerede reliigøse. Anonymkode: 09563...1eb
Rogadame Skrevet 8. februar 2020 #92 Skrevet 8. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er allerede reliigøse. Anonymkode: 09563...1eb Du kommer til å bli skuffet 😉
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #93 Skrevet 8. februar 2020 21 minutter siden, Rogadame skrev: Du kommer til å bli skuffet 😉 Niks, det er hva statistikkene viser. Så slik er det allerede. Anonymkode: 09563...1eb
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #94 Skrevet 8. februar 2020 På 2.2.2020 den 22.46, AnonymBruker skrev: a hvordan balanserer dere som er kristne deres tro, med det moderne syn på verden og utviklingsteorien? Hører du ikke på hva du selv sier? Utviklingsteorien. Altså det er en teori som faktisk ikke henger sammen i det hele tatt. Guds veier er uansett uransakelige, og vi mennesker vil aldri forstå en dritt av hele sammenhengen uansett. Hvordan dette skal rokke ved kristen tro forstår ikke jeg, hellet tvert om. Anonymkode: 91a50...731
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #95 Skrevet 8. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 0% + 37% som tror av og til eller tror, men tviler. Et solid flertall som velger kirken fremfor ateistisk konfirmasjon. Gode tall for religiøse. Betyr ikke noe, det bare forteller noe om hvordan mennesker som er "rike" oppfører seg. De stoler på sin egen rikdom og sitt eget jeg. De trenger ikke Gud. Noe Bibelen sier klart ut også, derfor er det så vanskelig for rike mennesker å komme inn i Guds rike. De stoler på rikdommen sin, og trenger ikke Gud. De har faktisk forkastet Gud veldig mange av de. Der er store deler av det norske folk. Når du ligger der på dødsleiet og tenker hva skjer når jeg drar mitt siste åndedrag, reflekterer du da over hva som kommer? Neppe veldig mange tipper jeg, de har laget seg sin egen overbevisning og lar det stå til. Der fattigdommen råder og avhengigheten til Gud er mye sterkere, står også troen sterkere. Jeg har min kristne tro, og venter til den dagen jeg får se at den er den evige virkeligheten. Bare jeg klarer å beholde min tro i denne vantro verden. Anonymkode: 91a50...731
EEØm Skrevet 10. februar 2020 #96 Skrevet 10. februar 2020 På 7.2.2020 den 22.40, Lasox skrev: Hvordan går det an å være kristen i dette århundret? Det blir jo samme som å tro på julenissen når man var et lite barn? På tide å våkne opp? Hva mener du? Hva er det med dette århundret som gjør det vanskelig å være kristen? Og hva er det du mener kristne får se om de våkner som gjør at de skjønner at det ikke finnes en gud?
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #97 Skrevet 10. februar 2020 På 6.2.2020 den 21.54, Rogadame skrev: Forkynnelse er forbudt på skolen , v norsk lov og det syns jeg er bra . Ønsker foreldre at barn skal følge deres relegion så får de ta de med på fritiden . At ungdom lærer mer om humanisme og kritisk tenkning er også enn grunn tenker jeg . De siste 10 årene jeg har jobbet på ungdomsskole har jeg lagt merke til at borgerlige/ humanetisk konfirmasjon utgjør 50% i en klasse ift mindretall på kanskje 20-30. Blir litt lettvint å skylde på at skolen , det kan kun være positivt å lære ungdom å ta egne valg, reflektere og stå opp for egne meninger;) Du kan neppe ha lest hva jeg skrev. Eller mener du at det er positivt at norsk ungdom vet mindre om hva kristne egentlig står for? At de dømmer andre på grunn av uvitenhet? I hvilken verden er det positivt? Når det er sagt så er jeg selvfølgelig enig i at vi skal oppmuntre ungdom til å tenke selv. Å være en kristen kan fint kombineres med rasjonell tenkning. Anonymkode: 21f14...89f
Midgard Skrevet 10. februar 2020 #98 Skrevet 10. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan neppe ha lest hva jeg skrev. Eller mener du at det er positivt at norsk ungdom vet mindre om hva kristne egentlig står for? At de dømmer andre på grunn av uvitenhet? I hvilken verden er det positivt? Når det er sagt så er jeg selvfølgelig enig i at vi skal oppmuntre ungdom til å tenke selv. Å være en kristen kan fint kombineres med rasjonell tenkning. Hva det kristne egentlig står for ?? Ja, hva er det og hvorfor i alle dager skal man lære om dette på skolen? Det er sikkert like mange varianter som antall personer i seg selv. Skal man lære om hva kristendommen egentlig står for så er det nesten like ille. Det finnes 1000vis av forskjellige smaker av kristendom der ingen er enige med hverandre. Hvordan skal du løse dette ? Skal du lære om hva Bibelen egentlig står for ? Det tror jeg du faktisk ikke vil. Kjenner til en sak der noen skulle lese høyt fra Bibelen i en klasse og vedkommende spurte om han fikk velge selv hva kan skulle lese. Det ble naturligvis blankt avvist av læreren, hvorfor det tror du ? 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #99 Skrevet 10. februar 2020 9 minutter siden, Midgard skrev: Hva det kristne egentlig står for ?? Ja, hva er det og hvorfor i alle dager skal man lære om dette på skolen? Det er sikkert like mange varianter som antall personer i seg selv. Skal man lære om hva kristendommen egentlig står for så er det nesten like ille. Det finnes 1000vis av forskjellige smaker av kristendom der ingen er enige med hverandre. Hvordan skal du løse dette ? Skal du lære om hva Bibelen egentlig står for ? Det tror jeg du faktisk ikke vil. Kjenner til en sak der noen skulle lese høyt fra Bibelen i en klasse og vedkommende spurte om han fikk velge selv hva kan skulle lese. Det ble naturligvis blankt avvist av læreren, hvorfor det tror du ? Bakgrunnen for denne meningsutvekslingen med Rogadame er at jeg skrev at det kan se ut som om mange (særlig unge) tror at kristne ikke tror på evolusjon. Jeg påpekte at vi ikke skal mange tiårene tilbake i tid før det var en utenkelig påstand. Jeg lurte litt på hvorfor unge nå har blitt såpass uvitende og fant det betimelig å bringe opp mulighetene for mangelfull skolegang. Det andre du skriver om 1000-vis av forskjellige smaker er nok kraftig overdrevet. Individuelle tolkninger og forståelser finnes helt sikkert, men troen på det samme budskapet har nok de alle fleste kristne felles. Jeg har selvfølgelig møtt fundamentalister jeg også, men de aller aller fleste er ikke det. Anonymkode: 21f14...89f
Rogadame Skrevet 10. februar 2020 #100 Skrevet 10. februar 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan neppe ha lest hva jeg skrev. Eller mener du at det er positivt at norsk ungdom vet mindre om hva kristne egentlig står for? At de dømmer andre på grunn av uvitenhet? I hvilken verden er det positivt? Når det er sagt så er jeg selvfølgelig enig i at vi skal oppmuntre ungdom til å tenke selv. Å være en kristen kan fint kombineres med rasjonell tenkning. Anonymkode: 21f14...89f Nå gidder jeg ikke å dra frem pensum til 8 9 og 10 ende klasse hverken læreverket under samme himmel eller horisonter. Å gå i dybden på budskap i bibelen, gjør elevene gjerne i 10 trinn da mange velger paulus som viktig karakter . Mange av de fordyper seg i en spesiell menighet og dens budskap i 9 trinn. I alle år har jeg nesten utelukkende opplevd hyggelige og respektfulle unge som tar hensyn til at det er elever av forskjellige relegioner i en klasse. Vil vel heller si det er blant min generasjon og eldre som farer med uvitenhet og forhåndsdømming av relegiøse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå