Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den har aldri blitt bevist nei. Store hull i teorien. Aper har aldri fått noe som har mutert videre til å i det hele tatt ligne på oss heller.

Anonymkode: ad73f...0da

Høres ut som du har satt deg veldig godt inn i evolusjonsteorien og forskningen som har blitt gjort på evolusjon i årene etter at teorien ble lansert :ironi:

Typisk kreasjonister å uttale seg uten at de har et snev av kunnskap om hva de snakker om, ofte så er argumentasjonen noe de har lært av andre som heller ikke har peiling.

Anonymkode: 5c0ad...fa8

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 3.2.2020 den 23.38, AnonymBruker skrev:

Det er enkelt. Jeg tror ikke på evolusjon. Den er heller ikke bevist, og kan ikke bevises.

Det er derimot mange ting forutsett i bibelen flere hundre år tilbake i tid. Det som står skrevet, vil fortsette å gå i oppfyllelse. Guds har sagt oss alt på forhånd. :) 

Anonymkode: ad73f...0da

Hva tenker du om gravitasjonsteorien? Tror du på den? 

• Liker 2
Gjest HunSomSaDetRettUt
Skrevet

Selv om du er kunnskapsrik, så kan du være hva du vil. Sosial atferd gir ikke mening uansett. Hvorfor bli pønker? Hvorfor ha Iphone og ikke annet...hva vet vel den jevne person om tek uansett, og hvordan "vurderer " de sitt valg?

Valg handler om verdier. Hvis du mener at dine verdier har gode hensikter, og at du behandler andre med den samme respekt som du ønsker selv, ja da syns du kan være hva du vil. Godhet trumfer alt! Verden trenger mennesker som er gode med hverandre, uansett kjønn/etnisitet/legning osv. Så lenge du er god, vil andre være gode mot deg og dine meninger, og møte deg med respekt, fordi du møter andre med godhet og respekt. 

Bare gjør livet og verden 10% bedre, fordi du var her. Alle velger en god person over en dårlig person, uansett😊

Skrevet
5 timer siden, Rogadame skrev:

KRLE er blitt adskillig bedre relegionsundervisning enn hva vi hadde på 80-90 tallet der  det kun het Kristendom .Vi knapt hørte om andre verdensreligioner før på ungdomsskolen-og da i en liten bisetning.Og minnes det var ganske forkynnende også- det ble undervist  i barneskolen som om bibelhistoriene   var fakta.

Idag blir de 5 store verdensrelegionenene undervist allerede på småtrinnet.

På ungdomsskolen blir Kristendommen først og fremst undervist på en nøytral måte , det legges mest vekt på dens historie  og utbredelse  i verden og Norden  , samt forskjellen mellom gamle og nye testamentet .

De lærer også å skille mellom livssyn og relegion.Elevene går grundig til verks og går i dybden på alle de 5 store, finner forskjellen og likheter .

9 klasse  læringsmål  er bl.a  å velge en av de mindre religiøse menighetene og fordype seg i dette, (smiths venner, JV , momonere osv  for så har en presentasjon for klassen.

10 klassinger skal kunne trekke frem en viktig karakterer i Bibelen bortsett fra Jesus og argumentere for hvordan og hvorfor de mener akkurat den personen hadde stor innflytelse .

Tiendeklassinger skal også kunne se på relegionenes utvikling over tid å stille aktuelle spørsmål og debattere rundt dette i det samfunnet som vi lever i her og nå.

Jeg tenker  personlig at læringsmålene i religionsfag  i 2020 er en del forbedret enn 1994 da jeg gikk på ungdomsskolen

Det er mulig det har forbedret seg siden du gikk på ungdomsskolen. Ingen av punktene du nevner fanger opp essensen i de ulike religionene, og elevene vil trolig ikke finne det i lærebøkene heller. Da jeg gikk på VGS (2007) manglet mine klassekamerater grunnleggende kunnskap om kristendommen, og en del av disse kunnskapshullene er fortsatt tydelig i diskusjoner rundt vitenskap vs. religion/kristendom, blant annet her på forumet. Et høyst relevant eksempel er at Bibelen har to forskjellige skapelsesberetninger der fellesnevneren er at Gud skapte verden, mens rekkefølgen m.m. er forskjellig. Hadde folk visst det, så hadde nok færre antatt at kristne i stor grad er kreasjonister. Slik jeg leser det, i likhet med mange andre, er poenget at Gud skapte verden - ikke hvordan. Dette er absolutt ikke det eneste eksempelet på at folk argumenterer på grunnlag av det de mener Bibelen sier, og ikke hva som faktisk er poenget/det Bibelen sier. Hadde folk hatt bedre kunnskap kunne vi hatt mye mer konstruktive diskusjoner.

Når det er sagt så er min oppriktige mening at religionsundervisningen burde inneholde forkynnelse for alle religionene, i tillegg til en mer "objektiv" tilnærming. Hvorfor? Fordi i redsel for å drive forkynning klarer man ikke få frem selve essensen i de ulike religionene.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, L'amie skrev:

Det er mulig det har forbedret seg siden du gikk på ungdomsskolen. Ingen av punktene du nevner fanger opp essensen i de ulike religionene, og elevene vil trolig ikke finne det i lærebøkene heller. Da jeg gikk på VGS (2007) manglet mine klassekamerater grunnleggende kunnskap om kristendommen, og en del av disse kunnskapshullene er fortsatt tydelig i diskusjoner rundt vitenskap vs. religion/kristendom, blant annet her på forumet. Et høyst relevant eksempel er at Bibelen har to forskjellige skapelsesberetninger der fellesnevneren er at Gud skapte verden, mens rekkefølgen m.m. er forskjellig. Hadde folk visst det, så hadde nok færre antatt at kristne i stor grad er kreasjonister. Slik jeg leser det, i likhet med mange andre, er poenget at Gud skapte verden - ikke hvordan. Dette er absolutt ikke det eneste eksempelet på at folk argumenterer på grunnlag av det de mener Bibelen sier, og ikke hva som faktisk er poenget/det Bibelen sier. Hadde folk hatt bedre kunnskap kunne vi hatt mye mer konstruktive diskusjoner.

Når det er sagt så er min oppriktige mening at religionsundervisningen burde inneholde forkynnelse for alle religionene, i tillegg til en mer "objektiv" tilnærming. Hvorfor? Fordi i redsel for å drive forkynning klarer man ikke få frem selve essensen i de ulike religionene.

Jeg mener det er foreldrenes jobb å ta barna sine med hvis de hører til en menighet.

Det må være slik at relegion  læres på en nøytral måte.

Det har på et tidspunkt sittet elever både som er muslim, JV,pinsemenigheten , buddhist og elever av foreldre som er ateister/medlemmer av DNK i en klasse på 28 stk.

Da er første lærdom respekt for hverandre og holde tonen saklig.

Det er imot loven å drive forkynning på en skole, men kanskje  en tiende klasse kunne  i teorien vært modne nok å være  overvære en preken i en kirke, buddisttempel eller moske . De hadde absolutt ikke hatt vondt av det, og jeg er ateist selv .

Men da bryter man loven , og det er frem til de er 18 år-noe som foreldrene må godkjenne

Skrevet
På 5.2.2020 den 11.30, Rogadame skrev:

KRLE er blitt adskillig bedre relegionsundervisning enn hva vi hadde på 80-90 tallet der  det kun het Kristendom .Vi knapt hørte om andre verdensreligioner før på ungdomsskolen-og da i en liten bisetning.Og minnes det var ganske forkynnende også- det ble undervist  i barneskolen som om bibelhistoriene   var fakta.

Idag blir de 5 store verdensrelegionenene undervist allerede på småtrinnet.

På ungdomsskolen blir Kristendommen først og fremst undervist på en nøytral måte , det legges mest vekt på dens historie  og utbredelse  i verden og Norden  , samt forskjellen mellom gamle og nye testamentet .

De lærer også å skille mellom livssyn og relegion.Elevene går grundig til verks og går i dybden på alle de 5 store, finner forskjellen og likheter .

9 klasse  læringsmål  er bl.a  å velge en av de mindre religiøse menighetene og fordype seg i dette, (smiths venner, JV , momonere osv  for så har en presentasjon for klassen.

10 klassinger skal kunne trekke frem en viktig karakterer i Bibelen bortsett fra Jesus og argumentere for hvordan og hvorfor de mener akkurat den personen hadde stor innflytelse .

Tiendeklassinger skal også kunne se på relegionenes utvikling over tid å stille aktuelle spørsmål og debattere rundt dette i det samfunnet som vi lever i her og nå.

Jeg tenker  personlig at læringsmålene i religionsfag  i 2020 er en del forbedret enn 1994 da jeg gikk på ungdomsskolen

Vel og bra,men svaret ditt sier likevel ikke noe om hvorfor folk (kanskje særlig unge) har dårligere kjennskap til kristendom i dag enn de hadde for 20-30-40 år siden. På tross av svaret ditt så er det fristende å fortsatt legge skylden på skolen, men det kan også hende at nedgangen i personlig troende er en årsak. Det er uansett synd at en så stor gruppe mennesker som de kristne tross alt er blir tillagt andre meninger enn en knøttliten majoritet forfekter. 

Anonymkode: 21f14...89f

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vel og bra,men svaret ditt sier likevel ikke noe om hvorfor folk (kanskje særlig unge) har dårligere kjennskap til kristendom i dag enn de hadde for 20-30-40 år siden. På tross av svaret ditt så er det fristende å fortsatt legge skylden på skolen, men det kan også hende at nedgangen i personlig troende er en årsak. Det er uansett synd at en så stor gruppe mennesker som de kristne tross alt er blir tillagt andre meninger enn en knøttliten majoritet forfekter. 

Jeg tipper det er fordi søndagsskoler, aktivitet i menighetene og kristelig konfirmasjon er på vikende front. Alt det der var ganske vanlig før, men for mange kristne nå er religion noe man stort sett henter frem til jul, bryllup og begravelser.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forkynnelse er forbudt på skolen , v norsk lov og det syns jeg er bra .

Ønsker foreldre at barn skal følge deres relegion så får de ta de med på fritiden .

At ungdom lærer  mer om humanisme  og kritisk  tenkning  er  også enn grunn tenker jeg .

De siste 10 årene jeg har jobbet på ungdomsskole har jeg lagt merke til at borgerlige/ humanetisk konfirmasjon  utgjør 50% i en klasse ift  mindretall på kanskje 20-30. 

Blir litt lettvint å skylde på at skolen ,  det kan kun være positivt å lære ungdom å ta egne valg, reflektere og stå opp for egne meninger;)

Skrevet (endret)

Fra det absolutte perspektiv så er det ingen evolusjon. Fra det relative perspektiv så er det evolusjon. Evolusjon skjer inne i drømmen. Dette gir ingen mening, men det er sant. 

Endret av Conal
Skrevet

Hvordan går det an å være kristen i dette århundret? Det blir jo samme som å tro på julenissen når man var et lite barn? På tide å våkne opp?

Skrevet
7 timer siden, Lasox skrev:

Hvordan går det an å være kristen i dette århundret? Det blir jo samme som å tro på julenissen når man var et lite barn? På tide å våkne opp?

Flere milliarder mennesker tror på det du kaller julenissen, er det ikke litt pinelig å være så arrogant og nedlatende når du utgjør en ubetydelig minoirtet i verden?

Anonymkode: 09563...1eb

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere milliarder mennesker tror på det du kaller julenissen, er det ikke litt pinelig å være så arrogant og nedlatende når du utgjør en ubetydelig minoirtet i verden?

Skal du dra frem den statistikken din igjen og fortelle folk her på KG at ateismen skal utryddes nå igjen? 🤪

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Men hva har det å si hvor mange som tror på noe? Det blir jo ikke noe mer riktig av den grunn. Milliarder av mennesker har trodd gale ting i alle tider.

Anonymkode: 9a4c2...83a

• Liker 4
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva har det å si hvor mange som tror på noe? Det blir jo ikke noe mer riktig av den grunn. Milliarder av mennesker har trodd gale ting i alle tider.

Anonymkode: 9a4c2...83a

Det viser at ateistene kanskje bør roe ned arrogansen, når dere utgjør en ubetydelig minoritet i verden. Om dere virkelig mener dere har rett trenger dere neppe å spre nedsettende begreper rundt dere om andres tro.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Rogadame skrev:

Skal du dra frem den statistikken din igjen og fortelle folk her på KG at ateismen skal utryddes nå igjen? 🤪

Ingen har vel hevdet det? Statistikkene viser derimot at ateismen vil krympe kraftig de neste tiårene, mens antall religiøse vil øke kraftig.

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har vel hevdet det? Statistikkene viser derimot at ateismen vil krympe kraftig de neste tiårene, mens antall religiøse vil øke kraftig.

Atismen og dens ondskap  skal knuses står det i x antall  tråder her inne  på relegionsforumet  🤔😂

Skrevet
40 minutter siden, Rogadame skrev:

Atismen og dens ondskap  skal knuses står det i x antall  tråder her inne  på relegionsforumet  🤔😂

Altså ikke hva du hevdet.

Religion skrives med i, ikke e. Vet du ikke det som er lærer da? Eller kanskje det er lærer på livets harde skole du er?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså ikke hva du hevdet.

Religion skrives med i, ikke e. Vet du ikke det som er lærer da? Eller kanskje det er lærer på livets harde skole du er?

😂😂😂 morsom du .

Er ikke norsklærer nei .

Ungdommene som vi har lærer samfunn , naturfag og krle  , og iom  evolusjonen er standard pensum pluss en grundig innføring i de de abramisistke  religionene. 

Og tenker det er  en av grunnen til kristne konfirmasjoner  avtar  blant elevene , og flere velger human etisk/ borgerlig  fordi elevene lærer å  være  kritiske og tenke sjøl ;)

Skrevet
28 minutter siden, Rogadame skrev:

😂😂😂 morsom du .

Er ikke norsklærer nei .

Ungdommene som vi har lærer samfunn , naturfag og krle  , og iom  evolusjonen er standard pensum pluss en grundig innføring i de de abramisistke  religionene. 

Og tenker det er  en av grunnen til kristne konfirmasjoner  avtar  blant elevene , og flere velger human etisk/ borgerlig  fordi elevene lærer å  være  kritiske og tenke sjøl ;)

Det er veldig tydelig.

Ja jøss, hele 18% totalt for hele landet, resten går i kirken.Ikke rart andelen ateister stuper,  mange finner jo også religion senere i livet.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig tydelig.

Ja jøss, hele 18% totalt for hele landet, resten går i kirken.Ikke rart andelen ateister stuper,  mange finner jo også religion senere i livet.

Over 50% av dnk  sier de ikke er troende.  Det utgjør  2 mill mennesker.

Lite sannsynlig  at disse 2 mill mennesker dropper dnk  og velge andre menighet  når grunnen er at ikke tror på Gud .

Men som vi har diskutert  x antall ganger  før. Vi får vente å se om 5- 10 år om du får rett  i statistikken  din ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...