AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #1 Skrevet 2. februar 2020 Har en 2åring som har begynt å teste grenser. Det kan være alt fra å nekte å gjøre noe jeg spør om og begynne med et sinneutbrudd til å kaste ting. Kastingen medfølger et utspekulert blikk som sjekker reaksjonen vår. Til nå har jeg enten ignorert det helt med tanken på at slik oppførsel ikke skal gi oppmerksomhet. Eller jeg har insistert på å plukke opp det som ble kastet eller at beskjeden skal utføres uten å gi meg for så å gi masse ros når barnet gjør som det får beskjed om. Eller jeg har sagt nei og forklart at sånt ikke er lov og fjernet barnet fra situasjonen. Men jeg vet ikke hva som er lurest egentlig. Og sånn som det er nå når vi gjør forskjellige ting så blir det ikke konsekvent, så da blir det i allefall ikke noe bra. Barnet blir nok bare forvirret og skjønner ikke at det skal slutte med dette. Hvordan ville dere løst dette og fremtidige grensetestinger og trassing? Anonymkode: 1b88f...0b5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #2 Skrevet 2. februar 2020 I noen situasjoner kan det hjelpe å la barnet få følelsen av å velge. Når toåringen her feks nekter å kle på seg, funker det ofte å spørre: "skal du ta på buksa selv, eller skal mamma?". Da pleier den og komme på. Hun skal jo gjøre alt selv om dagen. Ikke i alle situasjoner der er like enkelt å finne gode valg, men ved noen kamper kan det hjelpe. Anonymkode: 1b138...2ca
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #3 Skrevet 2. februar 2020 Bare vær konsekvente, men velg deres kamper. Ha fokus på at vanlige rutiner som tannpuss og påkledning gjennomføres, og noen ting er ikke lov, som feks å slå eller kaste ting. Småting kan man overse eller avlede fra. Anonymkode: 14bf9...64e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå