Gå til innhold

Alderspoengregning URETTFERDIG

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Skolejente

Er enslig mor, 25 (snart) år, har fullført Grunnkurs Helse og sosial etter 9. klasse, har deretter 1 års arbeidserfaring, ble gravid og var hjemme de 3 påfølgende årene (hvorav jegvar ansatt i butikk i 2,5 av dem-sykemelding og permisjon). Etter det jobbet jeg noen mnd i parfymeri før jeg begynte på skolen igjen. Har nå fullført GENS, 50 % over 2 år, og skal nå søke meg videre.

Pr.dags dato har jeg 54 poeng, og det gjør meg så FORBANNA at venninner av meg, som har mye dårligere resultater enn meg, men som fullførte videregående rett etter 9. får 8 (!!!)tilleggspoeng/alderspoeng. Det betyr i praksis at de kan ha myye dårligere snitt enn meg, og likevel komme foran i køen på universiteter/høyskoler... Hvis de hadde samme karakterer som meg, men fullførte skolen for noen år siden, ville de faktisk hatt 62 poeng. Surt dette altså, for jeg har jo jobbet for poengene mine...

Noen som vet om jeg er kvalifisert til å få noen som helst tilleggspoeng i det hele tatt forresten? :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Skolejente

Det er nettopp det jeg ikke gjør nei :-(

Etter 24/5 regelen kàn jeg få 2 poeng i året etter f.o.m fylte 24, men jeg fyller nødvendigvis ikke kravene... Synes selv jeg blir "snytt" for 4 poeng uansett. Synes de reglene der er litt urettferdig i utgangspunktet. I så fall bør de kalles "videregående-opplæring-etter-9.-poeng", og ikke alderspoeng... Venninnen min som er 2 år yngre enne meg har jo flere alderspoeng enn meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest buttir

Du får jo også alderspoeng ja. Eneste unntaket er dersom du har studiekompetanse etter 23/5-regelen, men slik du skriver virker det som du har vanlig videregående. Da får du også alderspoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamama
Det er nettopp det jeg ikke gjør nei  :-(  

Etter 24/5 regelen kàn jeg få 2 poeng i året etter f.o.m fylte 24, men jeg fyller nødvendigvis ikke kravene... Synes selv jeg blir "snytt" for 4 poeng uansett. Synes de reglene der er litt urettferdig i utgangspunktet. I så fall bør de kalles "videregående-opplæring-etter-9.-poeng", og ikke alderspoeng... Venninnen min som er 2 år yngre enne meg har jo flere alderspoeng enn meg..

Men da har du jo ikke vanlig videregående, men bare noen få fag. Det er jo en veldig rettferdig grunn til at du ikke skal få vanlige alderspoeng i tillegg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viennt
Det er nettopp det jeg ikke gjør nei  :-(  

Men da har du jo ikke vanlig videregående, bare noen få fag. Du har mindre utdannelse enn de med vanlig vgs, og svært få fag som du må få god karakter i. Da er det jo bare rett og rimelig at du ikke får vanlige alderspoeng i tillegg!!! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest skolejente

Nei det synes jeg slett ikke. Kunne ha tatt fordypningsfag i det vide og det brede, med gode karakterer-og fortsatt ikke fått poeng.

Har som skrevet flere venner som fullførte vdg med svært dårlige resultater, men som likevel kommer foran i køen. De xtra fagene bør ikke ha så avgjørende faktor, de kunne jeg også tatt og fått 2 i uten problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mumse

Jeg har heller ikke tatt videregående på vanlig måte. Tok ett år på yrkeskole, så droppet jeg av og jobbet noen år.

Så bestemmte jeg meg for å fullføre skolen, og tok fag på voksenopplæringen, og som privatist. tok de fagene man trenger for generell studiekompetanse (norsk, engelsk osv..), i tillegg tok jeg fag for å få mer poeng og for å fylle opp timeantallet mitt (2MX, 3MX, 2FY, 3FY, 2KJ, 3KJ osv..) Tilsammen har jeg nå godt over 90timer som er kravet for å få "vanlig videregående opplæring poengberegning" som innebærer at jeg får alderspoeng fra og med fyllte 20år.

Dersom jeg bare hadde tatt generell studiekompetanse, og oppfyllt 23/5 regelen hadde jeg bare fått alderspoeng fra 24år

Siden jeg er 24år gir det meg dårligere poeng.

Synes jo egentlig at det er mest rettferdig at de som har tatt flest fag får flest poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Dersom du ikke har vanlig videregående(altså møter kravet om 90 timer), så er det bare rett og rimelig at du ikke får ekstra poeng. Blir litt feil at man skal belønnes for å ta mindre fag enn de som tar vanlig vgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stavanger

Poenget mitt er ikke at man ikke skal belønnes for å ha flere fag, men at man faktisk straffes for ikke å ta 3-årig videregående rett etter 9. Mener ikke at de som har det ikke fortjener de poengene, men at jeg har mye livserfaring (har div.kurs, startet egen bedrift, fått barn, vært hjemmeværende, jobbet i en del ulike yrker) og at jeg da regelrett "straffes" for å ikke har fullført skolen etter "malen" synes jeg er urettferdig ja. Lærer en god del av dette også da, og mange av de som går ut av vdg har jo faktisk bare pugget teorien uten å vite hva den kan brukes til (muliens langt fra alle da...)?

Vet at jeg provoserer nå, så kos dere med den provokative kraften dette innlegget har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulltopp

Synes ikke "livets skole" skal gi noe positivt utslag i poengberegning, nei. Hvorfor i all verden skal du belønnes for å ha tatt diverse kurs, fått barn og vært hjemmeværende, og hvordan kan du egentlig sammenligne disse tingene med den kunnskapen man tilegner seg på videregående? Det blir for tåpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. Er selv i den samme situasjonen og det er surt. Man føler virkelig at man blir straffet for å ikke ha tatt videregående med en gang. Man skal helst være 28 år eller eldre tydeligvis, man skal ikke ha funnet ut tidligere at man vil ta studiekompetanse,da blir man straffet med null eller lite alderspoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viren (ikke innlogget)

Jeg synes det er helt greit at de som ikke har tatt 3-årig vgs med alle fag det fører med seg ikke får samme antall alderspoeng som de som har dette. Jeg ser det ikke som å bli straffet for å ta videregående senere - men du har jo ikke like mange fag, hvorfor skal du som "slapp unna" de 3 årene få like mange poeng som de som har tatt dem?

Det ville vært urettferdig synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest onyx, i.i.

Nå er det vel ingen som blir straffet for å ikke tatt videregående rett etter 9., men du kan ikke forvente å få samme fordeler som de som har tatt 90 timer eller mer med fag? Vil du ha full uttelling for alderspoeng, får du ta flere fag slik at du får flere timer. Verre er det ikke!

Og angående "livets skole" så er ALLE medlemmer der, inkludert de som har tatt utdanning. Derfor er ikke det noe som skal gi deg fordeler! Folk har famile, barn, jobber og problemer i tillegg til at de tar utdanning, ikke i stedet for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg er helt enig med de fleste her inne.

Og uansett, alderspoengene er jo ikke avhengig av om du tar de tre årene direkte etter 9 kl. Hadde du tatt disse 90 timene nå så hadde jo du også fått alderspoeng.

Du har jo sluppet ganske billig unna med å få studiekompetanse ved å studere i ett år og bare tatt noen få fag. Andre har gått på skole i 3 år for å oppnå det samme. Så jeg ser på det mer som en premie til dem enn som en straff til deg.

Og ja, som onyx skriver, livets skole har vi alle gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...