Gå til innhold

erfaringer fra frivillige alenemammaer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i begynnelsen av 30-årene og ønsker meg et eller to barn. Jeg er single og har ikke noe stort ønske om en partner. Finner jeg den rette, så for all del, men har ikke lenger troen på at jeg kommer til å finne meg en livspartner. Ihvertfall ikke innen den tid at den biologiske klokka har sluttet å tikke. Dette er heller ikke et stort savn. Men jeg ønsker barn. Er det noen her som er frivillig blitt mor alene og kan fortelle litt om sine erfaringer? Hvordan ble du gravid og hvordan har livet med barn alene blitt?  Jeg er lærer og har stabil økonomi. 

Anonymkode: 7e2cf...c48

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i begynnelsen av 30-årene og ønsker meg et eller to barn. Jeg er single og har ikke noe stort ønske om en partner. Finner jeg den rette, så for all del, men har ikke lenger troen på at jeg kommer til å finne meg en livspartner. Ihvertfall ikke innen den tid at den biologiske klokka har sluttet å tikke. Dette er heller ikke et stort savn. Men jeg ønsker barn. Er det noen her som er frivillig blitt mor alene og kan fortelle litt om sine erfaringer? Hvordan ble du gravid og hvordan har livet med barn alene blitt?  Jeg er lærer og har stabil økonomi. 

Ser du skriver at du er lærer med stabil økonomi. Men tjener du nok til å fø på 1 - 2 unger uten støtte fra det offentlige? 

Anonymkode: 31571...e5d

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser du skriver at du er lærer med stabil økonomi. Men tjener du nok til å fø på 1 - 2 unger uten støtte fra det offentlige? 

🙄

Anonymkode: 8f858...643

• Liker 10
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke ts, men hva i all verden? Hvorfor skulle ikke ts klare det liksom? 

Anonymkode: 3c3d5...965

• Liker 10
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva mener du? :) 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ikke i din situasjon, men støtter deg 100% i å ikke vente i det uendelige på mannen. Jeg vil tro at det viktigste er at du har et ryddig og stabilt liv å tilby barna. I tillegg håper jeg du har familie/ nære venner som du kan regne med stiller opp i tilfelle sykdom hos deg. Du er ganske sårbar når du er alene med barn.

• Liker 7
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva mener du? :) 

Om du klarer de økonomiske forpliktelsene alene, eller om du med viten og vilje går inn for at det offentlige må bidra økonomisk? Eller har du en mann som står klar til å bidra med både sperm og penge? 

• Liker 2
Skrevet

Er vel egen forening for det? Enestående mammaer, el lign?

Anonymkode: 85f35...ebd

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også lærer og har forsørget et barn alene i mange år. I Oslo til og med, som er Norges dyreste sted å bo. Var dog ufrivillig alenemor, men det er jo ikke viktig. Lærere tjener ganske godt.

Anonymkode: e8bd8...956

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du klarer de økonomiske forpliktelsene alene, eller om du med viten og vilje går inn for at det offentlige må bidra økonomisk? Eller har du en mann som står klar til å bidra med både sperm og penge? 

vel jeg får jo barnetrygd og engangsstønaden akkurat som foreldre som er to får. litt usikker på om du tenker at det offentlige har lyst til å kaste penger etter meg? de gjør nok ikke det..ihvertfall ikke når jeg har en veldig ok lønn. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

vel jeg får jo barnetrygd og engangsstønaden akkurat som foreldre som er to får. litt usikker på om du tenker at det offentlige har lyst til å kaste penger etter meg? de gjør nok ikke det..ihvertfall ikke når jeg har en veldig ok lønn. 

mente foreldrepenger, er i full jobb

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også lærer og har forsørget et barn alene i mange år. I Oslo til og med, som er Norges dyreste sted å bo. Var dog ufrivillig alenemor, men det er jo ikke viktig. Lærere tjener ganske godt.

syns du det å være lærer var en fordel som alenemor i forhold til arbeidstider, ferie osv?

Skrevet
1 time siden, NymeriaRhoynar skrev:

Jeg er ikke i din situasjon, men støtter deg 100% i å ikke vente i det uendelige på mannen. Jeg vil tro at det viktigste er at du har et ryddig og stabilt liv å tilby barna. I tillegg håper jeg du har familie/ nære venner som du kan regne med stiller opp i tilfelle sykdom hos deg. Du er ganske sårbar når du er alene med barn.

ja det er den sårbarheten jeg tenker mest på..hva om noe skulle skje med meg. også derfor jeg tenker på to barn, så har de hverandre. selv om jeg tenker at det på mange måter er lettere med et barn. har noe familie og venner som kan støtte og ikke bor altfor langt unna, men ikke naboer..

• Liker 1
Skrevet

Jeg er noe ufrivillig alenemor til 2. Altså vi valgte begge å lage og å få barna, men det er kun jeg som har barna nå. At jeg enda ikke har en samboer er av egen fri vilje, det mangler ikke på beilere, det er heller det at jeg trives alene.
Jeg har kjæreste, som også trives alene. Vi vurderer å få barn. Det innebærer at jeg blir alenemor til tre, med en far som deltar når det passer seg sånn.

Optimal løsning? Vet ikke. Jeg tar en for laget, vi trenger flere norske barn!

Anonymkode: c7512...d9d

• Liker 3
Skrevet

Livet med barn er forresten helt topp! Kunne ikke tenkt meg noe annet, noe som også er grunnen til at jeg vurderer å få barn igjen nå. De barna jeg har er store, og om få år vil de flytte ut. Hva skal jeg gjøre da liksom? Jeg er jo mamma!

Anonymkode: c7512...d9d

• Liker 2
Skrevet

Jeg har fått to barn ved hjelp av dobbeltdonor. Det er under to år mellom de og alle advarte meg på forhånd. Og det har jo vært tøft med kolikk, natteskrekk og ekstremt lite søvn. Men Gud som jeg elsker dem! Føler meg utrolig heldig! 

Anonymkode: 2112e...82e

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også lærer og har vært alene med to barn.  Så dårlig tjener ikke lærere, at det er en umulighet.  Fikk selvfølgelig barnetrygd fra det offentlige,  men det gjør jo alle.  

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

syns du det å være lærer var en fordel som alenemor i forhold til arbeidstider, ferie osv?

Ikke meg du spør,  men siden jeg er lærer kan jeg si at læreryrket passer godt i forhold til ferier. Mine barn hadde alltid lang sommerferie,  høstferie,  juleferie, vinterferie og  påskeferie.  Kunne også gå fra jobb senest kl 15.30 og heller jobbe hjemme når barna hadde lagt seg.  

• Liker 6
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både ja og nei. Fordelene er jo som du sier ferier og arbeidstider, at jeg kan gå tidlig fra jobb og jobbe litt om kvelden osv. Ulempen er at når jobben er ufleksibel er den jo virkelig det, går glipp av foreldrefrokost, luciafeiring osv. Men det gjelder jo mange yrker. Litt upraktisk at jeg noen ganger har måttet ta barnet med meg på foreldremøter på kvelden også, men det har jo gått fint. Har man litt nettverk i form av besteforeldre feks hjelper det på. 

• Liker 2
Skrevet

På mine jobber har vi forresten hatt møter som har vært til 16 en dag hver eneste uke, har jobbet tre ulike steder. Da har det vært stress å rekke bhg/aks som har stengt 16:30, men det har jo stort sett gått greit. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...