Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ufør og ønsker bedre økonomi, finne måter å spare på, motivasjon til å lage meg en konto for ferie og bufferkonto. 

Lest andre tråder angående sparing, men føler ikke jeg passer inn, da folk flest klarer å spare mange tusen hver mnd uten store problemer. Vi uføre kan ikke bare ta oss en ekstrajobb, jobbe overtid eller se frem til feriepenger. Og ofte lever vi allerede ufattelig sparsomt -fordi vi må. 
Tenker IKKE på å finne måter å klore til meg mer av statskassa. Ønsker å forvalte pengene jeg har inn mer riktig, er alltids noe å gå på. Samt kanskje dele tips om andre måter å kutte utgifter, finne billigere alternativer sånn at man kan spare av pengene man har. Mange vet ikke alle rettighetene sine, som fks redusert foreldrebetaling i barnehage, gratis ferieturer med Røde Kors, hjelpe- og grunnstønad ved syke barn etc. 

Noen interesse for en sånn tråd, eller holder det med de som er?

• Liker 5
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det ikke bare uføre som har ikke har overskudd til å spare. Jeg er i 60% jobb. Dvs at så å si alt jeg tjener går til utgifter, mat og medisiner. Har heller ikke helse til å ta ekstrajobb eller flere vakter. 

Anonymkode: bca25...453

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke bare uføre som har ikke har overskudd til å spare. Jeg er i 60% jobb. Dvs at så å si alt jeg tjener går til utgifter, mat og medisiner. Har heller ikke helse til å ta ekstrajobb eller flere vakter. 

Anonymkode: bca25...453

Det er sant. Skulle skrevet det helt annerledes. Tenkte bare at uføre ofte havner i en egen bås, så luftet bare interessen for å ikke tråkke de «normale» på tærne, misforstå meg rett. 
Men du har helt rett. 60% jobb er ikke noe bedre situasjon enn trygd. 

Skrevet

Er trygdet, men med masse tillegger og sånt, så ender med grei inntekt. Jeg bruker 7000kr på mat og annet forbruk og sparer resten. Klarer ikke slappe av med at politikere ikke kommer til å gjøre endringer før eller senere. Kan godt se for meg Erna og Siv og gjengen helst ikke ville betalt mer enn 10 000kr i måneden.

Sparetips: Ikke gå i samme felle som meg, etter mange års fattigdom fikk jwg trygd og masse tillegger. Plutselig begynte jeg å småshoppe masse billig ræl. "Det er jo bare 50kr". Og vips så sløste jeg store summer totalt sett.

Jeg hamstrer nedsatte matvarer, så jeg går nesten aldri tom for mat. Tørrvarer og frysevarer har jeg alltid.

Finn.no for alle penga! Klær, møblet, barneleker - alt er brukt.

Bake brød og lage digge matpakker.

Bruke vannflaske. Ikke no impulskjøp av vann ute.

Bruker biblioteket masse. 

Anonymkode: a68ab...9fa

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, Neteas skrev:

Er ufør og ønsker bedre økonomi, finne måter å spare på, motivasjon til å lage meg en konto for ferie og bufferkonto. 

Lest andre tråder angående sparing, men føler ikke jeg passer inn, da folk flest klarer å spare mange tusen hver mnd uten store problemer. Vi uføre kan ikke bare ta oss en ekstrajobb, jobbe overtid eller se frem til feriepenger. Og ofte lever vi allerede ufattelig sparsomt -fordi vi må. 
Tenker IKKE på å finne måter å klore til meg mer av statskassa. Ønsker å forvalte pengene jeg har inn mer riktig, er alltids noe å gå på. Samt kanskje dele tips om andre måter å kutte utgifter, finne billigere alternativer sånn at man kan spare av pengene man har. Mange vet ikke alle rettighetene sine, som fks redusert foreldrebetaling i barnehage, gratis ferieturer med Røde Kors, hjelpe- og grunnstønad ved syke barn etc. 

#1 Prioriter å ha oppsparte midler (krisefond) slik at du ikke blir nødt til å ta opp kredittkortgjeld. Flere økonomer anbefaler minst x3 mnd lønninger slik at man ikke blir presset til å ta kredittkortgjeld dersom vaskemaskin, bil eller noe sånt blir ødelagt og må kjøpe en ny vaskemaskin eller reparere bilen.

#2 Ikke røyk eller snus. Det er et av de største utgiftene man har som oftest dersom man gjør noen av de delene.
Ofte at man trenger mellom 2 og 3 pakninger hver uke eller enda mer!

#3 Ikke gå ut på cafè eller restaurant. Jeg er personlig på cafè eller restaurant besøk èn eller max to ganger iløpet av året.
Den ene grunnen til at jeg skal gå restaurant besøk om ikke altfor lenge er fordi ble enige om èn familiemedlem
om å ikke gi hverandre julegaver, men å gå på restaurant besøk.

Slik at vi kan dele på noen opplevelser ilag fremfor å bruke tid og energi på å kjøpe noe man mest sannsynligvis ikke
trenger allikevel. Kommer mest sannsynligvis til å stå ubrukt, kastet eller så blir det gitt vekk. Sjeldent at man
treffer helt riktig på noe som trenger til "daglig" bruk uansett.

#4 Brus? Prøv å kutt det ut og hvis du ikke klarer det så kjøp 1.5 litere og ikke bare halvlitere.
Ser ofte at flere kjøper 2 og 3 halvlitere i butikken fremfor bare èn. Økonomisk sett så er det bedre å handle 1.5 liter eller aller helst 4-pakning.

#5 Ikke kjøp kaffe når du er ute på byen. Lag deg det hjemme og ta det oppi termosen.

#6 Ikke handle når du er sulten og handle max 2 ganger iløpet av uken. Mandag for hele uken og torsdag eller fredag handler brød og melkeprodukter og litt snop? Og lag deg matpakke dersom du skal gjøre noe. Slik at du ikke finner ut at du får lyst til å gå på restaurant besøk fordi du er sulten. Ikke verdt det.

#7 Skriv opp handleliste. Prøv å skriv det absolutt siste du trenger at det står nærmest mulig kassa.
Slik at du ikke må gå helt på den andre siden igjen dersom du har glemt èn ting. Fort gjort å ta med seg "bare" 1 eller 2 ekstra ting på den veien.

#8 Pant tomflaskene

Hvordan unngå impulskjøp? Her er det to regler som er fine å bruke.

#9 24 timer regelen. I det du er på butikken og ser noenting som frister deg. Så venter du 24 timer for å se om du husker det, og har du forsatt lyst til det og mener det kan gi deg 'happiness' så kan du ta en ny vurdering med deg selv på om du faktisk trenger det før du går å handler det.

De aller fleste har som oftest glemt hva man hadde lyst på, og enda sjeldnere gidder å ta seg bryet til å tenke på og ta en vurdering av det og reise ut igjen kun for å handle det og det sparer deg en del penger.

#10 Jeg personlig bruker kun denne her: "If im saving money by not buying something in a way like that's im made that amount of the money."

- Graham Stephan (tidligere vanlig arbeiderklasse kar uten formue med en helt alright inntekt har nå $1,600,000 i året. Fulgt med ham ifra starten av på youtube. Genial fyr!

#11 Ikke ta opp kredittkortgjeld! Evt. betal ned først de med høyest renter.

Endret av Lasox
Skrevet

Jeg er ikke ufør, men har lav inntekt, så jeg vil gjerne bli med her. Det jeg allerede gjør, er å bruke tilbudsapper for mat og prøve å begrense handling til en eller to ganger i uka. 

Anonymkode: f7e04...c78

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Sparer uhorvelige summer på å ha flyttet. Før brukte jeg 13000 kr mnd på leid leilighet og strøm. Kjøpte mitt eget hus på et lite sted og er nå nede i 2000 i totale boutgifter i mnd. Jeg må ta vedlikehold når den tid kommer som med alle hus, men jeg setter ikke av penger spesifikt til det nå.

Så mye som jeg sparer, er det heller ikke noe problem å gjøre det.

Sier ikke at dette er for alle uføre, men siden tråden omhandler økonomi for uføre, slang jeg meg med.

Anonymkode: 0a598...464

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg benytter meg av Tjenestetorget, Har byttet forsikringsselskap til Nemi. Månedlig faktura uten tillegg av fakturagebyr, ingen egenandel ved uhell. Bytter strøm, mobil abonoment "hele tiden" Byttet akurat til Agva for strøm. De har minus i prisen. Det tilbudet varar i 30 dager, men det er ingen bindingstid..

Sjekker Tjenestetorget minst en gang i måneden. Etter at jeg startet med dette jeg redusert jeg mine utgifter pr mnd med kr 1 256. Dette var første mnd, og skyldtes at jeg bl.a. hadde noen ugunstige avtaler. Nå har jeg holdt på med dette i litt over ett år, og da har jeg i gjennomsnitt redusert utgiftene med kr 956 pr mnd Jeg har også kuttet helt ut et abonoment. Det var på kr 198 pr mnd.

I tillegg resier jeg til Sverige å handler. Kjøper kun det jeg bruker. Kjøper ikke "fordi det er billig"

Reiser Sandefjord Strømstad, og tilbake via Moss Horten. Er bosatt i nye Færder kommune, Vestfold

Sparer mer enn kr 2 500 pr mnd kun på kjøp av kjøtt, melkeprodukter kaffe (Kaffen jeg liker smaken på i Norge er shitdyr,  tilsvarende smak i Sverige for ca 2/3 deler av prisen i Norge. Litt billigere enn en halv kg kaffe i Norge,

Når jeg først er i Sverige kjøper inn alt som er billigere. Selv om jeg bare sparer 50 - femti øre på varen. Melk, Literpris der jeg handler Tine helmelk 19,90 i Norge Kr 15,90 for en og en halv liter helmelk i Sverige. Normal ostepris for Jarlsberg er kr 89,90 svenske. Tilbudspris på Jarlsberg, i Sverige 59,90, 950 gr.

Skriv opp handleliste. Kjøp det som står på handlelisten. Hvis du synes du ikke har råd til alkohol i Norge, da kjøper du heller ikke alkohol i Sverige. Da sparer du nemlig ikke noen ting.

Du kan abonere på epostaviser fra bl.a Nordbysenteret. Du må¨søke på Norbysenteret Sverige. Det er flere Nordbysentre i Norge

Noen ganger har de tilud på Pepsi Max. 4 halvannen litere til 28.90. Begrenset til fem 4 pakninger pr fam.

Første handletur til Sverige. Dette anbefaler jeg at du gjør.

Når du handler i Norge be om kvitteringer. Ta med kvitteringen til Sverige. Da vet du prisforskjellen.

Beregn lang tid i Sverige så du kan sammenligne de Svenske prisene mot de Norske

Da vet du neste gang hva du skal kjøpe i Sverige, og hvor mye du kan spare på dette.

Bruk gule sider for å finne ut vor langt det er fra deg til Oslovegen 56 Rett utenfor Strømstad. Pol Diiiiger gottebutikk, og Eurocash matforretning.

To stoooore kjøpesentre.

Du kan handle på Svinesund, nærmest Norskegransa. Så kommer Nodrbysenteret, så kommer Strømstad

Det er først ved den andre turen du kan se hva du sparer.

De som røyker. Tobakk, nå under halv pris.

Med vennlig hilsen

TBergh

Endret av TBergh
Skrivefeil
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes jeg har blitt flink til og finne matvarer og klær på tilbud. Handler mye mat som er nedsatt pga dato. Kjøper aldri klær til full pris. Sjekker om jeg virkelig trenger noe. Kjøper ikke pynteting og slikt til leiligheten. Hatt skikkelig opprydding alle plasser for og se om jeg trenger noe til hjemmet. Av og til glemmer vi hva vi har både av mat og klær. Fant en app som heter Dream som Storebrand har. Der sparer jeg penger til ferie. Lage en konto som heter ferie, appen spør om hvor lenge du skal spare og hvor mye, samt hvor mye man må da spare hver uke. Veldig smart. Merker nesten ikke at det går ut av konto. I tillegg har jeg en buffer konto i banken til uforutsette ting som kan skje med bil eller leilighet. Alle monner drar. Har i tillegg kutta kraftig ned på røyking, jeg drikker ikke alkohol så ingen utgifter der. Har ikke kreditt kort. Går sjelden ut og spiser. 

Man vil jo helst ha dt som før man ble syk og ufør men det går jo ikke. Så man må ta et oppgjør med seg selv hva som er viktig og ikke leve over evne. 

Anonymkode: a550d...538

Skrevet

Jeg baker brød og knekkebrød, koser meg med det, og det blir supergodt og rimelig

Lager gjerne gryteretter, chili con carne / bolonese etc og fryser ned i porsjonspakker

Spiser ellers mye linser/kikerter/qunoa etc, billig, godt, sunt og rimelig

Går alltid innom dato-hylla (de matvarene som går ut på dator samme dag/neste dag)  i butikken.

Er ikke noe forbruksmenneske, og kjøper klær på tilbud

Har ukesbudsjett på mat, følger med på tilbudsapp og fyller opp når det f.eks er 40% avslag på findus fisk

Går/sykler/tar buss

Har lagt opp fast spareavtale i banken. bufferen vokser :) 

Anonymkode: d679f...3eb

• Liker 1
Skrevet

Undersøk med nabokommunene hvor mye hjemmetjenestene koster der, og vurdér å flytte dit. 

Når du bestiller mat fra kommunen, kan du bestille forrett (som jo er rimeligere enn en hovedrett) og så spe på med grønnsaker og brødskive. Nå selges det ferdigkokte poteter i butikken, og frosne grønnsaker kan tines på benken.  

Spør en nabo om han/hun er villig til å handle mat for deg så slipper du å betale butikken for hjemkjøring av varer. 

Lad rullestol om natten, da er strømmen litt billigere. 

Kjøp apotekvarer på nett. Mye rimeligere enn i butikk. 

Anonymkode: 371a0...f42

• Liker 1
  • 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hmm er denne tråden i livet? 

Anonymkode: d7480...4d6

AnonymBruker
Skrevet
Neteas skrev (På 2.2.2020 den 19.27):

Noe så dumt. Vi som jobber, betaler full skatt og ikke får noe som helst tillegg kan heller ikke bare ta seg en ekstrajobb når det å jobbe er 40 timer på jobb i uka og over en time hver dag i reisevei. I de fleste jobber får en ikke jobbe overtid. Feriepenger er ikke en bonus, men er penger satt av fra egen lønn i 10,5 måned fordi vi blir trukket 5 ukers lønn i juni!!!! 

Anonymkode: 42418...546

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hmm er denne tråden i livet? 

Anonymkode: d7480...4d6

Den er det nå 😉

Anonymkode: 5fa47...a5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Noe så dumt. Vi som jobber, betaler full skatt og ikke får noe som helst tillegg kan heller ikke bare ta seg en ekstrajobb når det å jobbe er 40 timer på jobb i uka og over en time hver dag i reisevei. I de fleste jobber får en ikke jobbe overtid. Feriepenger er ikke en bonus, men er penger satt av fra egen lønn i 10,5 måned fordi vi blir trukket 5 ukers lønn i juni!!!! 

Og vi som er uføre er heller ikke en homogen gruppe. Ikke alle uføre er fattige. Jeg har det bra økonomisk (men helsemessig lever jeg i et smertehelvete!) med min max ufør, utbetaling fra privat uføreforsikring og utbytteaksjer.

Denne tråden burde henvende seg til personer med lav inntekt uansett årsak, ikke til uføre.

Anonymkode: ce52e...9be

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

De som jobber har faktisk generelt sett mulighet til ekstra jobb/overtid. Jeg hadde 1 time reisevei til jobb hver vei, 40 timers uke, i tillegg jobbet jeg ekstra og overtid. 

Anonymkode: 37a34...f32

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

"I de fleste jobber får en ikke jobbe overtid"? Hva er det for noe sludder du kommer med her? Selvfølgelig får man det, i veldig mange yrker og jobber! Det er for mange å begynne og ramse opp.

Du virker ikke som du har peiling på stort annet enn din egen navle, dvs ditt eget liv og yrke, men snakker som om du har peiling på alle.

Anonymkode: a6573...732

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tror ikke at denne tråden handler om deg.

Anonymkode: 5ce06...6cb

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å røyke / snuse og drikke alkohol. Kjøp de billige alternativene på matbutikken, First Price, X-Tra, Eldorado. Sett en makspris på hvor mye en middag skal koste. Jo lavere jo bedre. Ha en fryser, kjøp når det er tilbud. Selg bil og kjøp månedskort på buss hvis mulig. Installer varmepumpe om du ikke har. Kjøp brukt, på Finn eller lokale FB grupper. 

Anonymkode: a1b39...08a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slutt med nikotin, brus/energidrikker, lotto, take-away mat og alkohol. Eller kutt ned.

Tror mange sparer 5-10k i mnd bare på overnevnte. Virker også mer typisk blant folk i lavere sosioøkonomiske kår å bruke penger på sånt graps (jeg har gjort det selv). Kjenner du deg igjen i overnevnte så har du antakelig bedre råd enn du tror

Anonymkode: 534e3...560

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...