Gå til innhold

Ønskeliste til barnedåp - hva er vanlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Broren til mannen min har fått barn, og det er barnedåp om et par måneder. Det er en litt sånn "known fact" at samboeren til broren er ganske kresen - lite som er bra nok. Svigermor hadde strikket til babyen, men turte ikke gi det til dem likevel - da fordi hun var redd for kritikk. 

Når det er sagt, så har vi fått ønskeliste til dåpen. Veldig spesifikt hvilket produkt, hvor det kan kjøpes, farge og med bilde. Men problemet er at alt på ønskelisten koster godt over 1000,-. Billigste tingen på ønskelisten er på 999,-. Er dette vanlig å gi? 

Vi tørr jo ikke gi noe utenom denne listen, for det hadde ikke vært populært. Men jeg synes 1000,- var vel mye. Jeg er selv gravid - og hadde ikke forventet at folk skulle kjøpe så dyre gaver når vår er født 😶

Anonymkode: 88717...8cb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spleis på ett av kravene noe fra ønskelista med noen andre som skal i dåp. Hvis dere ikke har noen å spleise med: gi noe annet. Ønskeliste er nettopp dét: en liste over ønsker. Det er ingen kravspec. Ikke få dårlig samvittighet. Det er barnets foreldre som gjør det vanskelig for seg selv og andre ved å gjøre det slik. 

Endret av Ullvott
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Broren til mannen min har fått barn, og det er barnedåp om et par måneder. Det er en litt sånn "known fact" at samboeren til broren er ganske kresen - lite som er bra nok. Svigermor hadde strikket til babyen, men turte ikke gi det til dem likevel - da fordi hun var redd for kritikk. 

Når det er sagt, så har vi fått ønskeliste til dåpen. Veldig spesifikt hvilket produkt, hvor det kan kjøpes, farge og med bilde. Men problemet er at alt på ønskelisten koster godt over 1000,-. Billigste tingen på ønskelisten er på 999,-. Er dette vanlig å gi? 

Vi tørr jo ikke gi noe utenom denne listen, for det hadde ikke vært populært. Men jeg synes 1000,- var vel mye. Jeg er selv gravid - og hadde ikke forventet at folk skulle kjøpe så dyre gaver når vår er født 😶

Spleis med noen?

Anonymkode: 266b8...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg har hørt om ønskeliste til dåp, og jeg har vært i over 100 i årenes løp.

Tror din svigerinne, og svigerbror, er vel sære

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri hørt om ønskeliste til dåp, utenom at jeg selv hintet litt til mine foreldre om at vi ville ha bilderamme hvor man graverer inn fødselsdato, dåpsdato osv. 

Over tusen kroner er veldig mye i dåpsgave. Til min tanteunge som skal døpes snart kommer jeg til å bruke rundt 400. Til mer perifere folk har jeg gitt mindre. 

Jeg ville enten spleiset med noen eller gitt noe annet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk en sånn liste av broren min engang - og spleiset med noen andre. Da var det også presisert ned på type og farge og størrelse - og ikke minst hvor det kunne kjøpes. Synes det var litt sært, men så er de kontrollfreaks av en annen verden ellers også. Eksempelvis maste de for å få dåpsdato og dåpsønsker av oss allerede flere måneder før vår minste ble født (de andre barna våre ble døpt da de var knapt et halvt år gamle)... Synes det er mest komisk med særheter, jeg - og dåpsgave hadde jeg absolutt ikke giddet å lage konflikt ut av. Bare å spleise og gjøre de fornøyd tenker jeg 😊👍 hvis ikke er penger helt innafor å gi med er ønske om at de setter dem av til sparing i fond for eksempel.

Anonymkode: 88a58...9a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får høre med de andre familiemedlemmene om å spleise, ja 😊 godt det ikke bare er meg som reagerer - nå er svigerbroren min en veldig ålreit type, men svigerinnen vår er noget spesiell og kontrollerende.

Og jeg hadde ingen tanke om å lage noe konflikt ut av dette altså 😅 jeg bare stusset på selve ønskelisten og litt den der følelsen jeg fikk at de "forventet" å få så dyre gaver. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan gi noe annet eller slå dere sammen 4 stk å kjøpe noe på ønskelisten 

Anonymkode: 10f8c...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke 1000kr i dåpsgave til tantebarn er så mye, jeg. Gir jo for 5-700kr til jul og bursdag, til dåpene ga jeg kunst til ca 2500kr. Så kanskje svigerinnen er fra en familie som min, der vi er rause med gavene så dette er normalt?

Vi skal selv ha dåp om 4 uker, og mange sv gjestene har spurt hva vi ønsker oss. Så kommer nok til å lage en liten ønskeliste. Men den blir nok mer generell, ikke modell, farge og butikk 😉

Anonymkode: b36cf...545

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ønskeliste klar når vi har dåp, men det er fordi jeg vet folk kommer til å etterspør den. Gir ikke ønskeliste uten at noen spør hva vi ønsker til dåpen. Der er det ting i alle prisklasser så får folk selv velge hva de ønsker å bruke på gaven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke 1000kr i dåpsgave til tantebarn er så mye, jeg. Gir jo for 5-700kr til jul og bursdag, til dåpene ga jeg kunst til ca 2500kr. Så kanskje svigerinnen er fra en familie som min, der vi er rause med gavene så dette er normalt?

Vi skal selv ha dåp om 4 uker, og mange sv gjestene har spurt hva vi ønsker oss. Så kommer nok til å lage en liten ønskeliste. Men den blir nok mer generell, ikke modell, farge og butikk 😉

"Rause med gavene" eller har god råd? 

Ikke alle har like god råd. Å gi billigere gaver betyr ikke nødvendigvis å være kjip. Jeg synes heller ikke 1000 kroner til tantebarn er forskrekkelig mye, men alle må gi etter evne. For noen er 1000 kroner en stor utgift. 

Og selv om man er fra en familie der man er vant til dyre gaver, kan man ikke forvente det av andre. Og det å gi inntrykk av at gaver, gitt etter evne, ikke er bra nok, er en uting. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi anser oss som rause mennesker altså, sånn i det store bildet. 😉 men i og med vi er mange søsken på hver side - så har det aldri vært normalen å gi så "dyre" ting. 

Men jeg forstår jeg kan høres "gnien" ut. Jeg har nok litt mer den mentaliteten at jeg vil heller at folk skal være raus på andre ting enn akkurat gaver. Heldigvis er ikke familien til samboeren min sånn ellers - og godt er det, da det er en stor familie 😊 og vi har mulighet til spleising. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er første gangen jeg har hørt om ønskeliste til dåp. Når barna våre ble døpt, så fikk de smykkeskrin i sølv, smykker, armbånd, sparegriser i sølv, fotoalbum i fløyel med sølvramme på forsiden, etui i sølv til min første tann/min første hårlokk, penger osv. Mitt råd: gi etter lommeboken. En ønskeliste er bare en ønskeliste. Og jeg synes svigermor skal gi det hun har strikket. Blir samboeren til broren til din samboer sur eller kritiserer, så sier det ganske mye om henne og hennes forhold til gaver. En gave skal komme fra hjertet, holdt jeg på å si, og man gir det man har råd til. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kittykat skrev:

Dette er første gangen jeg har hørt om ønskeliste til dåp. Når barna våre ble døpt, så fikk de smykkeskrin i sølv, smykker, armbånd, sparegriser i sølv, fotoalbum i fløyel med sølvramme på forsiden, etui i sølv til min første tann/min første hårlokk, penger osv. Mitt råd: gi etter lommeboken. En ønskeliste er bare en ønskeliste. Og jeg synes svigermor skal gi det hun har strikket. Blir samboeren til broren til din samboer sur eller kritiserer, så sier det ganske mye om henne og hennes forhold til gaver. En gave skal komme fra hjertet, holdt jeg på å si, og man gir det man har råd til. 

Vi skrev ønskeliste til dåpen, nettopp for å slippe slikt ubrukelig dill som du beskriver. I tillegg var det veldig greit når noen spurte om ønsker, siden vi da bare kunne sende en liste. Ønskelister er egentlig ganske praktisk for alle parter, og er ganske vanlig i vår familie.

Når det er sagt, så bør en ønskeliste inneholde gaver i flere prisklasser, slik at alle finner noe innenfor budsjettet sitt. Når TS nå har fått en ønskeliste uten billigere ønsker er alternativene enten å spleise med noen, gi noe utenfor listen, gi penger eller gi gavekort på en butikk hvor ting på listen kan kjøpes.

Det høres egentlig ut som om konflikten i familien her er litt dypere, når ei bestemor ikke tør å gi barnebarnet strikkeklær i frykt for kritikk. Kanskje Ts sin mann burde ta en liten samtale med broren sin, og forsøke å finne ut av måter å få brorens samboer og resten av familien mer på bølgelengde. Det kan være det er litt mye kulturer og personligheter som ikke passer sammen, slik at det krever ekstra stor innsats fra ham som kjenner begge.

Anonymkode: a8026...b47

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skrev også ønskeliste til barnevelsignelse, fordi folk maste på det, og fordi mange ikke skjønte konseptet og tenkte at da kunne de ikke gi det de ville gitt i en dåp. Greit nok. Det var riktignok ting i alle prisklasser og han fikk noe fra lista og masse annet fint. Synes det er rart at folk skriver så konkret og så dyre ting. Selv om man er vant til det  og har god råd selv bør man ha gangsyn for at ikke alle har det slik. 

Min eks svigerfamilie var sånn, ønskeliste ned til fargekode på tingen. Synes det var kjempevanskelig, men én gang sa svigerinne at barna sikkert hadde blitt glade for andre ting, det var jo bare forslag.... Men jeg skrev liste til dem også, for de kjøpte så mye tilfeldig og lite brukelig. 

Jeg liker å gi noe som varer på en sånn dag. Holder meg unna sparebøsser, for vi fikk 3 til førstemann. Og babysmykker, som ikke er brukandes. Har fremdeles mine, som jeg ikke kan bruke lenger, og lurer på hva jeg skal gjøre med... 

Jeg hadde blitt kjempeglad for noe pent strikket og synes det er rart at folk kritiserer håndarbeid. 

Mine barn fikk en flaske portvin og en god speiderkniv, synes det var veldig gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det er forskjell på å fise å drite i buksa. 
Ekke alle som har råd til å ut med 1000kr til tanteungene sine. Hos oss gir vi 500kr til hvert tantebarn i konfirmasjoner, fordi hvorfor i all verden skal de ha noe mer? 

Jeg skal ha navnfest for ungen min slutten av det året her, å jeg bryr meg virkelig lite om gaven koster 10kr eller 10K. Er tanken som teller.

Anonymkode: fe8a2...c7f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skrev ønskeliste til dåpen, nettopp for å slippe slikt ubrukelig dill som du beskriver. I tillegg var det veldig greit når noen spurte om ønsker, siden vi da bare kunne sende en liste. Ønskelister er egentlig ganske praktisk for alle parter, og er ganske vanlig i vår familie.

Når det er sagt, så bør en ønskeliste inneholde gaver i flere prisklasser, slik at alle finner noe innenfor budsjettet sitt. Når TS nå har fått en ønskeliste uten billigere ønsker er alternativene enten å spleise med noen, gi noe utenfor listen, gi penger eller gi gavekort på en butikk hvor ting på listen kan kjøpes.

Det høres egentlig ut som om konflikten i familien her er litt dypere, når ei bestemor ikke tør å gi barnebarnet strikkeklær i frykt for kritikk. Kanskje Ts sin mann burde ta en liten samtale med broren sin, og forsøke å finne ut av måter å få brorens samboer og resten av familien mer på bølgelengde. Det kan være det er litt mye kulturer og personligheter som ikke passer sammen, slik at det krever ekstra stor innsats fra ham som kjenner begge.

Anonymkode: a8026...b47

Som sagt, det er en litt sånn "known fact". Svigerinnen min er den eneste som er slik, og det er det plass til i en så stor familie. Svigermor er heldigvis ei veldig humoristisk og skjønn dame, og hun sier ifra til sin sønn om dette. 

Alle er jo forskjellige, og svigerinnen min er veldig nøye på ting og man ser tydelig dersom det er noe hun ikke liker. Hun sier og veldig ifra. Så dette er noe hele familien er klar over, og selv om det høres ut som hun styrer hele showet i svigerfamilien min - så er det ikke sånn altså. Det er ikke en dyp konflikt, men mer noe vi ler av og trekker litt på skuldrene over. Mannen min har fem søsken, og ingen av de er "fine på ting" 😊

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det er forskjell på å fise å drite i buksa. 
Ekke alle som har råd til å ut med 1000kr til tanteungene sine. Hos oss gir vi 500kr til hvert tantebarn i konfirmasjoner, fordi hvorfor i all verden skal de ha noe mer? 

Jeg skal ha navnfest for ungen min slutten av det året her, å jeg bryr meg virkelig lite om gaven koster 10kr eller 10K. Er tanken som teller.

Anonymkode: fe8a2...c7f

Jeg er helt enig med deg! Jeg har 12 tanteunger til sammen, og vi har store familier begge to - så vi har pleid å kjøpe sånn ca for 500,-. 

Gaver er koselig å gi og få - men det er absolutt tanken som teller! 😊

Ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min fikk sangbok - beste gaven! - og smykkeskrin som fortsatt er i bruk på tenåringsrommet - også et par små hjertesmykker hun bruker ennå, mens armbånd etc selvsagt vokses fra. Fikk også tallerkener og bestikk til barn, som ble mye brukt da hun var liten. Ingenting kostet 1000 kr, men fra besteforeldre fikk hun en del penger som ble satt på konto.

Anonymkode: 1e7e6...3ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...