Gå til innhold

Hvordan legger jeg flis på flis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et utdatert bad med fliser på gulv og vegg. I første omgang er det gulvet jeg vil oppgradere litt. (Orker ikke å fjerne eksisterende fliser, og har dusjkabinett så vannet ikke renner rett på gulvet.) Men har ingen erfaring med flislegging, og er engstelig for alt fra hvordan jeg skal gjøre det rundt sluket til hvilken størrelse jeg skal ha på flisene. I dag er flisene omtrent slik:

Bilderesultater for fliser gammelt bad"

Vil helst ha større fliser, men det blir kanskje vanskelig? 

Trenger en skikkelig forklaring for dummies her, da jeg ikke vet noe om dette 😄 Utstyr, fremgangsmåte, advarsler... 

Anonymkode: 9ed8d...806

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første må du vaske og skrubbe flisene rene for alt av fett og støv med feks salmiakk. For det andre, hvis du ikke har erfaring så vil jeg fraråde deg å gjøre det selv. 

Anonymkode: c6e87...8df

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første må du vaske og skrubbe flisene rene for alt av fett og støv med feks salmiakk. For det andre, hvis du ikke har erfaring så vil jeg fraråde deg å gjøre det selv. 

Er det så vanskelig?

Skrevet

Frarådes etter hvordan du stiller spørsmålet. Må bruke kontaktprimer eventelt og vaske og rubbe ned flisene er en stor jobb du kan slippe med speialprimer for dette formålet. Uansett ikke gjør dette selv hvis ikke du har noe erfaring. 

Anonymkode: debc4...edf

Skrevet

Våtrom bør alltid gjøres av fagfolk

Anonymkode: 5577d...644

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frarådes etter hvordan du stiller spørsmålet. Må bruke kontaktprimer eventelt og vaske og rubbe ned flisene er en stor jobb du kan slippe med speialprimer for dette formålet. Uansett ikke gjør dette selv hvis ikke du har noe erfaring. 

Anonymkode: debc4...edf

Bare så jeg forstår det - hvorfor frarådes det? Greit, jeg har ikke kunnskap (derfor jeg spør), men hvorfor kan jeg ikke gjøre dette etter å ha tilegnet meg kunnskap? 

Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Våtrom bør alltid gjøres av fagfolk

Anonymkode: 5577d...644

Når det kun er snakk om å legge flis på flis, så er det totalt unødvendig med fagfolk. Det berører ikke noen av de kritiske operasjonene for at badet skal holde tett..

Hvis du ikke har så mye erfaring, Ts, så ville jeg brukt fliser i nogenlunde samme størrelse. Da er det enkelt å følge det eksisterende fallet på badet.

Vask grundig (gjerne med produkter beregnet for akkurat det du skal gjøre, disse får du hos faghandel), og bruk en primer før du setter i gang med flislegging. 

Når det gjelder sluket, så kan du i de fleste tilfeller løse dette relativt enkelt ved å legge inn en ny «pyntering», men du må passe på at denne stemmer tålig greit med det eksisterende sluket, slik at du kan få opp vannlåsen for rengjøring. Sørg for god limdekning av flisene, spes rundt sluket, og prøv å unngå at det kun står igjen tynne biter av flisene rundt sluket etter tilpasning for slukrist.

Endret av Oppgitt78
  • Liker 3
Skrevet
1 time siden, Oppgitt78 skrev:

Når det kun er snakk om å legge flis på flis, så er det totalt unødvendig med fagfolk. Det berører ikke noen av de kritiske operasjonene for at badet skal holde tett..

Hvis du ikke har så mye erfaring, Ts, så ville jeg brukt fliser i nogenlunde samme størrelse. Da er det enkelt å følge det eksisterende fallet på badet.

Vask grundig (gjerne med produkter beregnet for akkurat det du skal gjøre, disse får du hos faghandel), og bruk en primer før du setter i gang med flislegging. 

Når det gjelder sluket, så kan du i de fleste tilfeller løse dette relativt enkelt ved å legge inn en ny «pyntering», men du må passe på at denne stemmer tålig greit med det eksisterende sluket, slik at du kan få opp vannlåsen for rengjøring. Sørg for god limdekning av flisene, spes rundt sluket, og prøv å unngå at det kun står igjen tynne biter av flisene rundt sluket etter tilpasning for slukrist.

Takk! Da tror jeg at jeg prøver selv :) Kan ikke skjønne at man trenger fagfolk til alt mulig, så lenge man forbereder seg litt!

• Liker 2
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Da tror jeg at jeg prøver selv :) Kan ikke skjønne at man trenger fagfolk til alt mulig, så lenge man forbereder seg litt!

Gjør grundig forarbeid før du setter i gang, så blir jobben mye enklere. Prøv verktøy på forhånd, og gjør deg kjent med prosessen.

Det ligger masse fine videoer på nettet, som viser deg flislegging steg for steg, og ofte kan du få med deg noen råd fra butikken du handler materialene av.

Hvis du står fast, spør om råd/hjelp! 

Endret av Oppgitt78
  • Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en grunn til at fagfolk er fagfolk. 

• Liker 2
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en grunn til at fagfolk er fagfolk. 

Skal du flise rundt toalettet, uten å ta det bort ? 

Good luck

Anonymkode: b1da1...f07

• Liker 3
Skrevet

Hvordan har du tenkt til å løse det i forhold til membranene da? (Hvis ikke du vet hva det er bør du definitivt styre unna)

Anonymkode: 6b0a6...3e4

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du tenkt til å løse det i forhold til membranene da? (Hvis ikke du vet hva det er bør du definitivt styre unna)

Om den opprinnelige membranen er hel, kan man legge hva man vil oppå det gamle gulvet...

Anonymkode: eaa09...b09

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Good luck

Det vil nok kreve en god del presisjonsarbeid med vannsaga ja...

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Om den opprinnelige membranen er hel, kan man legge hva man vil oppå det gamle gulvet...

Anonymkode: eaa09...b09

Og hvordan vet TS det om h*n ikke har peiling?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Siden det brukes dusjkabinett er det uansett ikke like kritisk. 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Good luck

Hei! Nei, jeg skal bytte do i samme slengen, så den tar jeg bort før flisleggingen.

Skrevet

Dette er tenkt som en kortvarig løsning før jeg får råd til å totalrenovere. Har som nevnt dusjkabinett. Vet hva membran er. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det ikke er tegn på vannskader i konstruksjonene rundt badet, så er det jo nærliggende å tro at membranen er hel.. 

Når det i tillegg ikke dusjes rett på overflatene, så er det heller ikke like kritisk. 

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Good luck

Det er ikke veldig vanskelig å få til, om noen skulle ønske en slik løsning.. 😂 

Skrevet

Jeg tror ikke du har helt oversikt over hvor membraner brukes i våtromskonstruksjoner..?

Membranen berøres ikke på noen måte, når man legger fliser oppå eksisterende fliser.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...