Gå til innhold

Voksen datter ødelegger sin egen fremtid, hva kan jeg som mor gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter som fullførte sykepleierstudiet i fjor sommer. Men hun har enda ikke fått jobb, selvom hun er bosatt i Oslo. Grunnen er at hun kun ønsker å jobbe å visse avdelinger på de store sykehusene, disse stillingene er veldig attraktive og vanskelig å få. Derfor står hun enda uten jobb, hun har meldt seg opp i emner på for å fortsette å motta studielån, men vet at hun ikke har tenkt å ta eksamen. 

Jeg synes det er utrolig dumt at hun ødelegger for seg selv på den måten, har snakket mye med henne om at som nyutdannet uten særlig jobberfaring må man bare ta det man får av jobber. Og heller søke på de man har lyst på ved siden av. Men hun blir bare irritert og har sagt hun vil kutte kontakten hvis jeg fortsetter å blande meg inn.

Nå lever hun på studielån og spør stadig oss om penger. Jeg har sagt nei, men vet at far sender henne noen tusen hver måned. Vi er skilt. 

Har dere noen gode råd? Synes det er vondt å se på at dattera mi ødelegger fremtiden sin på den måten. 

Anonymkode: 60f38...525

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må hun få bestemme selv. Hun vet hva som er best for henne.

Anonymkode: ed6d5...63e

• Liker 17
Skrevet

Hun må få erfare dette selv. 

Anonymkode: 3798f...515

• Liker 42
Skrevet

Spiller liten rolle på lang sikt, som sykepleier får hun uansett jobb på dagen når hun vil hvis hun senker kravene litt.

La henne sose litt.

Anonymkode: 9f36a...b06

• Liker 21
Skrevet

La henne gjøre sine egne erfaringer, og gå på en smell om nødvendig. Moren min var heller ikke enig i alle valg og vurderinger jeg gjorde da jeg var nyutdannet og arbeidssøkende, men jeg landet på beina etterhvert. Man ødelegger ikke framtiden sin på et par litt retningsløse år.

• Liker 28
Skrevet

Hun er gammel nok til å ta konsekvensene av det selv. La henne drive på, men ikke gi henne penger. Ville nevnt det til faren også hvis du kan snakke med han. 

Anonymkode: 4542e...e77

• Liker 26
Skrevet

Mange unge nå er rett og slett late. Har flere sykepleierstudenter der jeg jobber, og felles for nesten alle er at de vil iallefall ikke på sengepost. De skjønner ikke at det er verdifull erfaring og læring å ha med seg. Felles for endel unge er at de ikke er vant med å gjøre så mye hjemme heller, ikke jobb erfaring, fått penger av mor og far. Så ville fortsatt med å ikke gi henne penger iallefall.

Anonymkode: 3b690...7d3

• Liker 30
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må hun få bestemme selv. Hun vet hva som er best for henne.

Anonymkode: ed6d5...63e

Det er ikke så sikkert, og det er det som er problemet, eller som kan bli et problem i hvert fall. 

• Liker 10
Skrevet

Å si at hun ødelegger sin egen fremtid er vel litt ekstremt. Jeg hadde latt henne sose rundt og finne ut av dette på egenhånd. Før eller siden (med mindre dere fortsetter å kaste penger etter henne) vil hun nok ta til fornuften. Hvis hun ikke får til å havne der hun ønsker så blir hun jo nødt til å ta det hun får uansett.

Anonymkode: d3796...485

• Liker 26
Skrevet

Dette er ikke "å ødelegge sin egen fremtid". Når du skrev "voksen datter ødelegger sin egen fremtid", så tenkte jeg at hun kanskje var rusmisbruker, slet psykisk, var i et giftig forhold eller lignende. Men nei, uff, hun vil ikke ha de jobbene du mener hun bør ta! H

Anonymkode: 18db0...4f4

• Liker 29
Skrevet (endret)

Du har helt rett. Hun ødelegger for seg selv, og jeg hadde aldri ansatt en sykepleier uten erfaring når vi alltid har mange kompetente søkere. 

Vil i tillegg legge til at denne «sjuken» med at unge i dag er så opptatt av videreutdanning og master. Om du ikke har erfaring gjør det egentlig bare at du kommer lenger ned på listen min. Ikke der vi krever master selvsagt. Du blir dyrere for oss i drift, men uten erfaringer vil du kreve mye i forhold til opplæring. 

Som mor forstår jeg det er vanskelig å se på, men foruten å kutte pengestøtten er det jo lite du kan gjøre enn å gi henne råd.

Må legge til at som sykepleier får hun jo helt sikker en jobb når hun tilslutt kryper til korset og tar det hun kan få, men veien blir lenger til drømmejobben.

Endret av Alvario
  • Liker 10
Skrevet

Hun ødelegger da ikke sin fremtid. Ungen roter bare litt rundt. Noe som er helt normalt i den alderen. Før eller siden blir hun desperat nok til å ta seg betalt arbeid (av en eller annen sort). 

Det du må gjøre er å huske at hun ikke lengre er en umyndig småunge og du ikke lengre er hennes nærmeste som hun må holde seg inne med - du er nå nedgradert til familie en kan og bør holde kontakt med kun om det øker livskvaliteten. Og fortsetter du å mase sånn her så vil du ikke kvalifisere for «øker livskvaliteten» og da er det null grunn til at hun ikke skal droppe det meste av kontakt. Så juster oppførsel, Ts. 

Tenk på hva du ville godtatt av en gammel tante. Og oppfør deg deretter.

Anonymkode: 4692a...e3a

• Liker 10
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiller liten rolle på lang sikt, som sykepleier får hun uansett jobb på dagen når hun vil hvis hun senker kravene litt.

La henne sose litt.

Veldig enig med deg :)  Det er bare irriterende når moder`n maser og "vet best", voksne barn må få gjøre sine egne erfaringer, prøve og feile litt....  

Anonymkode: 23511...983

• Liker 5
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Ville ikke gitt henne penger, men heller ikke råd før hun spurte. Er hun så voksen at hun kan velge bort fast jobb kan hun og forsørge seg selv.

Skrevet

La henne eventuelt feile og lære av det. Og bli enig med faren om å ikke gi henne penger. Så lenge hun får penger fra dere er ikke motivasjonen til å ta til takke med en litt kjipere jobb sterk nok. Hun er voksen nok til å ta egne avgjørelser.

Anonymkode: ad87c...216

• Liker 7
Skrevet

Skjønner frustrasjonen, men hun har alle muligheter. Hun kan jo ta en jobb på dagen hvis hun må.

Bare la henne frese i eget fett.

Anonymkode: 1f59d...885

• Liker 3
Skrevet

Hun ødelegger ikke fremtiden sin, men hun gjør det vanskeligere å få den jobben hun ønsker. Jeg har jobbet på en av de avdelingene veldig mange vil begynne på, og der ansettes ikke folk uten erfaring, rett og slett fordi man kan velge blant mengder av søkere med relevant erfaring. Det er faktisk gull verdt med sengeposterfaring, dessverre er det som en lenger opp skriver slik at mange av dagens nyutdannede anser seg "for god for" å jobbe på post. Hvor de da har tenkt å jobbe kan man jo lure på, de aller fleste sykepleiestillinger på et sykehus er nettopp på en sengepost.

Det kommer for øvrig til å gå opp et lys for datteren din den dagen lånekassen sier nei fordi hun ligger for langt bak, og som sykepleier kommer hun heller ikke langt hos nav bare fordi hun ikke gidder å ta seg en jobb. Slutt å gi henne penger, snakk med far og be ham gjøre det samme, så vil hun snart innse at verden ikke er slik hun innbiller seg. 

Anonymkode: 62274...3d1

• Liker 14
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

La henne sose litt.

Hun har allerede 5 år med studielån og ingen egenkapital til bolig. Føler hun har «sost» vekk nok. 

• Liker 4
Skrevet

Veldig enig med deg :)  Det er bare irriterende når moder`n maser og "vet best", voksne barn må få gjøre sine egne erfaringer, prøve og feile litt....  

Anonymkode: 23511...983

Nå har hun allerede to år på et studie fle hun begynte med sykepleien så føler hun har «prøvd og feilet» nok. Men igjen enig i at det er hennes liv.

Skrevet

Mange unge nå er rett og slett late. Har flere sykepleierstudenter der jeg jobber, og felles for nesten alle er at de vil iallefall ikke på sengepost. De skjønner ikke at det er verdifull erfaring og læring å ha med seg. Felles for endel unge er at de ikke er vant med å gjøre så mye hjemme heller, ikke jobb erfaring, fått penger av mor og far. Så ville fortsatt med å ikke gi henne penger iallefall.

Anonymkode: 3b690...7d3

Min datter vil heller ikke jobbe på sengepost, aldershjem, omsorgsboliger og psykiatrien er også utelukket... Da er det ikke mange stillinger igjen å søke på, spesielt for en nyutdannet uten relevant erfaring...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...