Gå til innhold

Mann som ikke vil lære om noenting.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Jeg har foreslått podcast og cos kurs og noen bøker for mannen min, men han nekter å gjøre noe som helst som innebærer input. Det er meget sjeldent jeg spør, men vi har jo felles interesse i barnet vårt, så tenker at det ikke gjør noe å spørre. 

Han er selvfølgelig en god pappa, men det er en del ting jeg er uenig med som ikke er bra for barnet. Og jeg påprakker ingenting, jeg foreslår bare, og han blir irritert. Jeg får heller ikke vite grunnen fordi han blir enda mer irritert. Jeg tenker det er lettere at begge leser/lærer noe, enn kun én, for da kan vi komme med råd til hverandre. 

"du, kanskje vi kan melde oss på sånn cos kurs? Helsesøster har jo skrytt så av det, har hørt overalt at det er kjempefint." (jævlig gjennomtenkt for at han ikke skal ta seg nært) 

"nei, det skal vi ikke" og blir irritert. 

"åå.. Hvorfor ikke?" 

"fordi jeg sier det". 

Sier jeg noe mer så avbryter han og sier "ikke nå". 

Og slik er det med alt jeg foreslår som innebærer å lære noe nytt med eget hode.. Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 7923d...682

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal respektere at mannen din ikke ønsker å være med på dette. Ikke rart at han blir irritert når du maser sånn.

Anonymkode: 5b640...e1d

• Liker 5
Skrevet

Jeg støtter mannen din. Jeg hadde heller ikke giddet masse kurs og podcaster og styr.

Anonymkode: 5abf3...a04

• Liker 3
Skrevet

Fortsetter du å mase, kommer han til å få såpass nok at han går fra deg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil heller ikke på kurs, gå i terapi eller studere bøker om hvordan man skal leve.

Jeg vil bare leve livet mitt. Tar til meg råd og lærer av erfaring, men orker ikke kursing i livsmestring.

Har forståelse for at andre har en annen oppfatning, men vil ikke bli påprakket deres måte.

Anonymkode: 6784f...64e

• Liker 7
Skrevet

Jeg tror jeg også hadde blitt irritert på mas om kursing og podcast, om generelt alt. Liker å lære ting, men det må være på eget initiativ og av egen interesse. 

Anonymkode: 3c693...cd7

• Liker 2
Skrevet

"Dette burde du lese om/dette kurset burde du gå på" kan veldig fort høres ut som "Dette kan du ikke/dette gjør du ikke bra nok". Ingen liker å bli fortalt at de ikke strekker til og burde forbedre seg. Du skriver at han er en god pappa - kan du ikke være fornøyd med det? Det vil alltid være ting dere er uenige om hvordan kan og bør gjøres, uansett hvor mange kurs dere går på og hvor mange podcaster du får ham til å høre på - og uenighet trenger heller ikke bety at den ene har rett og den andre tar feil.

• Liker 4
Skrevet

Oj såpass ja, et forslag en gang i blant kan være nok til at mannen går fra meg? Kanskje best jeg holder interessene for meg selv og heller finner noe som kan styrke egoet hans :) takk for svar. 

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Daria skrev:

"Dette burde du lese om/dette kurset burde du gå på" kan veldig fort høres ut som "Dette kan du ikke/dette gjør du ikke bra nok". Ingen liker å bli fortalt at de ikke strekker til og burde forbedre seg. Du skriver at han er en god pappa - kan du ikke være fornøyd med det? Det vil alltid være ting dere er uenige om hvordan kan og bør gjøres, uansett hvor mange kurs dere går på og hvor mange podcaster du får ham til å høre på - og uenighet trenger heller ikke bety at den ene har rett og den andre tar feil.

Men i mange tilfeller er man uenig og den ene (som har kunnskap) har da oftest rett. Fesk kjenner jeg mange menn som kan la ungene sutre i timesvis mens de bare ignorerer det. Damene er fortvilt og prøver å fortelle at de ikke kan ignorere, da barnet tydelig kommuniserer noe med sutring. Da er det ikke bra å bare ignorere. Man skal se barnet, og prøve å finne problemet. Løse deg om mulig, eller forklare barnet at nå er det nå slik det er idag. Å ignorere (som desverre mange foreldre gjør) er ikke ok. 

Maaaange foreldre hadde fått seg en skikkelig wake up call om de hadde tatt til seg litt kunnskap enn å bare være selvutnevnte eksperter, uten kunnskap i bunn. 

Anonymkode: 7ce78...059

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oj såpass ja, et forslag en gang i blant kan være nok til at mannen går fra meg? Kanskje best jeg holder interessene for meg selv og heller finner noe som kan styrke egoet hans :) takk for svar. 

Hvorfor så passiv-aggressiv? Du kan jo ta kursene og la mannen din slippe. Ingen liker masing.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å selv ta til deg kunnskap og når han står fast på noe kan du spørre om han vil ha råd? Så setter du på en podcast episode som omhandler akkurat det eller forteller selv hva han bør gjøre (og hvirfor!!!) 

Selv hører jeg alltid på foreldrekoden og lignende når vi er på biltur. (veksler mellom spennende true rime og podcasts for å tilegne kunnskap) så han ikke blir lei. 

Skrevet

Problemet her er at han ikke begrunner hvorfor han ikke vil noe. Det tyder på lav intelligens, dessverre.  

Hva skjer om du sier "jeg vil på det kurset." når han sier at dere ikke skal på kurset? 

Anonymkode: ce044...223

• Liker 4
Skrevet

Enig med mannen din. Slutt å mas. 

Anonymkode: 8b42c...c02

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet her er at han ikke begrunner hvorfor han ikke vil noe. Det tyder på lav intelligens, dessverre.  

Hva skjer om du sier "jeg vil på det kurset." når han sier at dere ikke skal på kurset? 

Han gir meg ingen grunn annet enn at han blir irritert. Han leser sjeldent nyheter og leser generelt veldig lite. Mye av det han sier er totalt svada, så det er derfor jeg blir frustrert på at han ikke engang gidder å ta til seg noe som omhandler barnet vårt. Han forstår ikke at det er feil å kjefte på ungen fordi hun bruker lang tid på toalett, og blir sur når jeg sier at jeg kan ta over. 

Om jeg sier så, blir han sur og det blir silent treatment helt til jeg gir meg. 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å selv ta til deg kunnskap og når han står fast på noe kan du spørre om han vil ha råd? Så setter du på en podcast episode som omhandler akkurat det eller forteller selv hva han bør gjøre (og hvirfor!!!) 

Selv hører jeg alltid på foreldrekoden og lignende når vi er på biltur. (veksler mellom spennende true rime og podcasts for å tilegne kunnskap) så han ikke blir lei. 

I hans hodet gjør han alt riktig. Jeg har noen ganger spurt forsiktig om ting, men han blir sur på meg. 

Jeg liker godt å høre på foreldrerådet, men han blir provosert av ingenting, så jeg kan ikke ha på her hjemme.. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan det kan oppleves som mas, jeg har spurt tre ganger på tre år om det er noe han kan tenke seg å bli med på (ikke bare cos kurs, men lesing av bok eller lignende). Så det er kun én gang per greie, jeg vet jo såpass, og jeg spør jo i en veldig forsiktig tone...er det virkelig ikke greit i et forhold hvor man skal samarbeide? Jeg tvinger ham jo ikke, jeg spør bare om det er noe han kunne tenke seg å gjøre.. 

Det er mange ganger han har delt sin interesse med meg, og spurt om jeg vil se et eller annet, er det greit når det er han bare da eller? 

• Liker 8
Skrevet

Kurs er for saueflokken, kos deg!

Anonymkode: f3da5...b3c

Skrevet

Men kjære vene da. Du kan gå på kurset om DU vil, så kan du heller finne på noe annet som kvalitetstid sammen. 

Anonymkode: 8f58f...338

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal respektere at mannen din ikke ønsker å være med på dette. Ikke rart at han blir irritert når du maser sånn.

Hovedproblemet er at han ikke respekterer henne og heller ikke bryr seg noe særlig. 

Sånt bør man egentlig finne ut av ganske tidlig, og evt droppe ham. Ikke vent til man har barn sammen osv. 

• Liker 6
Skrevet

Har han noensinne vist interesse for slike ting, Ts? Siden du forventer at han nå skal være lærevillig så må man anta at han på et tidspunkt har vært det? 

Dersom han alltid har vært slik så valgte du å etablere deg og få barn med en dum mann. Og en dum mann er da det du sitter igjen med. Siden dumskap blir verre med årene vil dette eskalere, men det er ikke dermed noe du får gjort noe med - du har valgt han over andre menn du kunne ha formert deg med. Nå han du kun to valg: å gjøre deg selv fornøyd med han slik han er eller å gå. 

Han trenger ikke, Ts, å begrunne hvorfor han ikke endrer adferd bare fordi du vil at han skal endre adferd. Det er som å be deg grunngi hvorfor du ikke ønsker å flytte til Sibir - du har aldri gitt utrykk for å ville det og aldri tenkt noe på det og har dermed ingen tanker rundt temaet, utover, altså, at du ikke vil.

Du står selvsagt fritt til å etterutdanne deg selv. Men gi opp han (det skulle du kanskje gjort før nå).

Anonymkode: 0aa1b...df7

• Liker 2
Skrevet

Hva er det som gjorde at du ble sammen med han i utgangspunktet og fikk barn med han? Ut ifra det du skriver her så virker han som en dum, respektløs, aggressiv mann. Slike menn er verken gode samboere eller gode fedre. 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...