AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #1 Skrevet 2. februar 2020 Har opplevd flere ganger nå at folk som bor sør for polarsirkelen snakker om mørketida. Hvordan den sliter på dem osv. Vi snakker om folk som bor på østlandet. Dere har jo ikke mørketid🙈 hva i all verden snakker dere om???? Bor selv såpass langt nord at sola er under horisonten (noe som jo definerer mørketid) 1 måned. Syns likevel ikke det er noe mørketid å snakke om. Har full respekt for de som påvirkes av mørketida, da virkelig mørketid med sol under horisonten. Ikke misforstå. Men når «søringer» begynner på på erope seg mørketid, da blir det bare latterlig😂 Anonymkode: 86a5e...dfd 8
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #2 Skrevet 2. februar 2020 *påberope seg Anonymkode: 86a5e...dfd
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #3 Skrevet 2. februar 2020 Jeg sier «den mørkeste tida». Er det Ok da? Hilsen søring. Anonymkode: b1a89...b0e 6
LeneXCII Skrevet 2. februar 2020 #4 Skrevet 2. februar 2020 (endret) Hva er mørketid? Det er jo ikke sånn at det er bekmørkt i f eks Bodø hele dagen selv om solen ikke står opp...?! Mørketid kan like gjerne brukes om den mørkeste årstiden hvor som helst. Endret 2. februar 2020 av LeneXCII 10
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #5 Skrevet 2. februar 2020 Enig. Bor så langt du kommer nord på fastlandet. Her er det mørkt i flere måneder. Nå har vi ca 1,5 t med LITT lys på dagtid. Men bare litt. Anonymkode: 94853...3e6
DominantHr Skrevet 2. februar 2020 #6 Skrevet 2. februar 2020 Det må da være lov å klage selv om man bor på Østlandet. 18
LadyGrey Skrevet 2. februar 2020 #7 Skrevet 2. februar 2020 2 minutter siden, LeneXCII skrev: Hva er mørketid? Det er jo ikke sånn at det er bekmørkt i f eks Bodø hele dagen selv om solen ikke står opp...?! Ikke?? 😂 På den mørkeste dagen er det kanskje en time eller to med LITT lys. Avhengig om det er klarvær eller overskyet. Så ja det er mørkt hele dagen! 9
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #8 Skrevet 2. februar 2020 Jeg er jo på jobb de få timene det er lyst her på Østlandet så for meg er det jo mørketid. Og jeg hater det. Hadde aldri i livet flytta nordover. Ikke for penger en gang. Anonymkode: e0cf3...d5c 19
LeneXCII Skrevet 2. februar 2020 #9 Skrevet 2. februar 2020 1 minutt siden, LadyGrey skrev: Ikke?? 😂 På den mørkeste dagen er det kanskje en time eller to med LITT lys. Avhengig om det er klarvær eller overskyet. Så ja det er mørkt hele dagen! Tull, jeg har vært litt i Nord Norge og jeg synes denne såkalte mørketida er oppskrytt. Ja, det er skumt, men det er det jammen sørpå også hvis det er skyet. Men ja, tiden før mørket kommer er kortere. 8
SPOCA Skrevet 2. februar 2020 #10 Skrevet 2. februar 2020 (endret) Nå er det jo også slik at vi opplever det ulikt. Jeg velger å bo i Oslo nettopp fordi jeg ikke ønsker å bo et sted med den "virkelige mørketida". Og det handler vel kanskje om at man sammenligner vinteren med våren og sommeren, når det er lysere lenger. Det handler vel kanskje om at man heller kommenterer kontrastene mot det man foretrekker, framfor at man tenker på "den virkelige mørketida". Det blir litt som når man prater med italienere som snakker om at det er så kaldt når det er 15 grader, mens for en nordmann ville jo det vært relativt varmt på denne tiden av året. Eller når jeg nylig var i London og turistene fra sørlige strøk gikk med boblejakker i null grader, mens jeg i grunn syntes det var "deilig og nesten varmt". Alt er relativt utifra hva man selv ser på en som en normalsituasjon. Jeg har altså valgt å bo relativt langt sør, på østlandet, og dermed tenker jeg på mørketida som noe motsatt til sommeren, hvilket vinteren stort sett er. Endret 2. februar 2020 av SPOCA 17
LadyGrey Skrevet 2. februar 2020 #11 Skrevet 2. februar 2020 2 minutter siden, LeneXCII skrev: Tull, jeg har vært litt i Nord Norge og jeg synes denne såkalte mørketida er oppskrytt. Ja, det er skumt, men det er det jammen sørpå også hvis det er skyet. Men ja, tiden før mørket kommer er kortere. Du har vært litt her oppe..? Har bodd her hele livet, prøv det først 😅 7
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #12 Skrevet 2. februar 2020 Synes det er på tide at de som bor i den nordlige delen av landet innser at det er mørketid og dårlig vær også i andre deler av landet. Vi må få klage litt, selv om vi bor sør for polarsirkelen, vær og årstider har vi i hele landet og det er noe som påvirker alle. hilsen trønder Anonymkode: 39a69...a71 20
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #13 Skrevet 2. februar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har opplevd flere ganger nå at folk som bor sør for polarsirkelen snakker om mørketida. Hvordan den sliter på dem osv. Vi snakker om folk som bor på østlandet. Dere har jo ikke mørketid🙈 hva i all verden snakker dere om???? Bor selv såpass langt nord at sola er under horisonten (noe som jo definerer mørketid) 1 måned. Syns likevel ikke det er noe mørketid å snakke om. Har full respekt for de som påvirkes av mørketida, da virkelig mørketid med sol under horisonten. Ikke misforstå. Men når «søringer» begynner på på erope seg mørketid, da blir det bare latterlig😂 Anonymkode: 86a5e...dfd Det er litt som når nordmenn snakker om å være «fattige», ikke sant? Enda ingen i familien deres har sultet ihjel i løpet av vinteren. Helt uten kontekst og respekt for verden for øvrig, liksom. Anonymkode: 8a8c4...1b5 7
LeneXCII Skrevet 2. februar 2020 #14 Skrevet 2. februar 2020 Akkurat nå, LadyGrey skrev: Har bodd her hele livet, prøv det først 😅 Ja akkurat... Da har du kanskje ikke vært sørpå 14
tullehøna98 Skrevet 2. februar 2020 #15 Skrevet 2. februar 2020 Dette var også noe å irritere seg over! Hilsen annen nordlending.. 3
Djungelvrål Skrevet 2. februar 2020 #16 Skrevet 2. februar 2020 Det er mørkt når jeg drar på jobb, jeg er inne hele dagen på jobb, det er mørkt når jeg kjører hjem fra jobb. Dette pågår i måneder. Jo det er mørketid. 19
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #17 Skrevet 2. februar 2020 Jeg vokste opp et sted på Østlandet hvor sola ikke gikk over horisonten noen mnd om vinteren. Naboen min, som var fra Finnmark, sa at det var ikke så stor forskjell fra hjemstedet hennes på de mørkeste dagene hos oss. Men jeg kan ikke komme på at jeg har hørt noen her kalle det mørketida. 🤨 Det er vel en og annen da sikkert. Jeg ber ærbødigst om unnskyldning på vegne av alle jævla søringer. 😆 Anonymkode: b1a89...b0e 4
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 2. februar 2020 #18 Skrevet 2. februar 2020 Dette var også noe å irritere seg over 🙄
Kågebruker Skrevet 2. februar 2020 #19 Skrevet 2. februar 2020 Mørketiden her i Oslo er kjip. Dagen idag har vært fantastisk. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #20 Skrevet 2. februar 2020 Jeg har bodd på Svalbard og synes ikke det er noe mørketid å snakke om på fastlandet i det hele tatt. Anonymkode: 691cd...370 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå