Gå til innhold

Sterilisering av flasker unødvendig?? Say what?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ting du bør vite
Vasking av flasker m.m.Hvis du vasker og skyller flasker og smokker godt med rent, varmt vann, er det unødvendig å sterilisere dem. Pass på at du skyller godt utrester av morsmelkerstatning. Den surner lett og kan gi barnet vondt i magen.

fra pampers.no

Altså, hva?? 

Anonymkode: 8669a...91d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke bra at de skriver.. 

Anonymkode: 87894...da4

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde nå kokt flaskene og smokkene, iallefall mens baby er liten.

• Liker 2
Skrevet

Sånn i teorien bør det holde med sterilisering 1 gang om dagen,mtp bakterievekst og sånn 

Jeg skyller over og legger pumpeutstyr i såpevann, og sterilisere 1 gang om dagen. Flaskene blir sterilisert etter bruk, men det et kun fordi de steriliseres enkelt via mikro. 

1 mnd baby, ikke opplevd magevondt eller diare. Pumpet siden fødsel 

Anonymkode: 99d82...05f

Skrevet

Ferdigblandet morsmelkerstatning kan oppbevares i kjøleskap i 48 timer hvis ikke barnet har berørt smokken.

Dette er heller ikke i henhold til norske anbefalinger. 

Tror nok Pampers skal la være å uttale seg om mme... 🧐

Skrevet

Ammehjelpen er uenig, og jeg stoler mer på dem enn Pampers:

Rengjøring av utstyr som brukes til mating

Utstyr som brukes til mating (tåteflasker, tutekopper osv) bør vaskes og steriliseres etter hver bruk, ettersom det kan komme bakterier fra barnets munn i det. Særlig flaskesmokker må vaskes nøye og steriliseres, uansett alder på barnet.

Rengjøring av utstyr som brukes til morsmelkerstatning

Utstyr som er i kontakt med MME MÅ vaskes og steriliseres etter hver eneste bruk, ettersom MME kan inneholde andre og farlige bakterier.

https://ammehjelpen.no/rengjoring-av-pumpeutstyr/

Skrevet
1 minutt siden, Alan Smithee skrev:

Utstyr som brukes til mating (tåteflasker, tutekopper osv) bør vaskes og steriliseres etter hver bruk, ettersom det kan komme bakterier fra barnets munn i det. Særlig flaskesmokker må vaskes nøye og steriliseres, uansett alder på barnet.

Utstyr som er i kontakt med MME MÅ vaskes og steriliseres etter hver eneste bruk, ettersom MME kan inneholde andre og farlige bakterier.

Ja det gjør jo selvsagt jeg også. Syns bare det var svært merkelig info fra en aktør som driver med barneprodukter!

Anonymkode: 8669a...91d

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Alan Smithee skrev:

Dette er jo helt merkelig, ammehjelpen har svart flere ganger inne på gruppa på facebook at det er nok med sterilisering en gang i døgnet, og vask ellers. Men det gjelder kanskje når man pumper og det er i kontakt med morsmelk og ikke mme. 

Anonymkode: 3de95...482

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo helt merkelig, ammehjelpen har svart flere ganger inne på gruppa på facebook at det er nok med sterilisering en gang i døgnet, og vask ellers. Men det gjelder kanskje når man pumper og det er i kontakt med morsmelk og ikke mme. 

Samme linken sier at pumpeutstyr kun må steriliseres en gang i døgnet, og ellers vaskes etter hver bruk. Jeg klippet ut det som handlet om mating, bare.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder pumpeutstyr, hvis man vasker det godt etter bruk holder det med sterilisering en gang i døgnet. (Iflg ammehjelpen)

Vi steriliserer alt en gang i døgnet, men bruker ikke flaskene og flaskesmokkene mer enn en gang før de skylles. Alt vaskes opp og steriliseres på kvelden, gir både mm og mme på flaske. 

Anonymkode: 45930...7a4

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er en vesentlig forskjell på mm og mme ja. Mme kan inneholde bakterier som KAN utvikle seg til å bli farlige under riktige forhold, spesielt for de minste barna. Lite sannsynlig, men man er føre var. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...