AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #1 Skrevet 2. februar 2020 Mitt datter på 12 år har drivet med en lagidrett i mange år, siden før skolestart. Hun er ikke noe supertalent og kommer neppe til å fortsette særlig lengre regner vi med, men deltar på alle treninger og kamper og gjør så godt hun kan. Vi foreldre stiller opp og backer opp så godt vi kan, heier og snakker positivt om trener osv, gjør dugnad og er med på kamper. Laget består av to alderskull, der de yngste jevnt over er mer talentfulle enn de eldste. ifm kamper og turneringer melder man ofte på et 11-årslag og ett 12-årslag. I følge reglene har 11-åringene lov å spille på 12-årslaget, men ikke omvendt. Her er saken: 11-åringene får gjerne dobbelt så mye spilletid som 12-åringene, fordi de spiller alle kampene (både 11- og 12-årskamper), mens 12-åringene sitter på benken. Min datter, som kanskje kan sies å være blant de dårligste av 12-åringene, får dermed aller minst spilletid. Forrige helg reiste f.eks. laget avgårde på en stor turnering i en annen by. Hun fikk ikke spilletid i alle kampene og i flere kamper kun 2-3 minutter på slutten. 11-åringene, derimot, spilte gjerne hele kampene. Er dette greit? Kjør debatt. Anonymkode: 44fc9...52e
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #2 Skrevet 2. februar 2020 På vårt lag kjører trenerne stoppeklokke. Så alle får spille like mye. Jeg synes det er ekstremt viktig. Anonymkode: 20461...b5e
Stjerneku Skrevet 2. februar 2020 #3 Skrevet 2. februar 2020 Nei ikke greit. Alle bør få prøve seg, er ikke alltid at de som er flinke blomstrer før de er i puberteten. Opplevde det samme selv som barn på lagidrett. Var skikkelig benkesliter, og ble ansett som en av de dårlige og fikk aldri mer enn noen minutt på slutten som spilletid. Husker første gangen jeg skoret et mål. De andre jentene på laget kjefta i det jeg sendte ballen mot mål, men ble tause da den faktisk gikk inn. Veldig dårlig lagånd, og ingen god trener - hadde kun fokus på noen få jenter som var gode. Jeg endte så klart opp med å slutte, og fikk et heller dårlig forhold og selvbilde når det gjaldt idrett og gym. Noen år senere da jeg var i slutten av tenårene tok jeg opp trening (men aldri mer lagidrett for meg), og fant ut at jeg overhodet ikke var håpløs. Men har aldri mer orka å drive med noe organisert, fikk mer enn nok som barn.
Gjest Alterego666 Skrevet 2. februar 2020 #4 Skrevet 2. februar 2020 Jeg er blant de som mener at man ikke skal spisse lag før i 14-15 årsalderen. Eldste barnet mitt spilte håndball og ble forfordelt spilletid da h*n spilte på samme plass som trenerens barn. Ble en satans oppvask som selvsagt endte med at mitt barn sluttet og treneren fikk sparken noen måneder senere. Da hadde h*n ødelagt to lag ved å bare gi spilletid til de aller beste.
Snabeltann Skrevet 2. februar 2020 #5 Skrevet 2. februar 2020 Barneidrettsbestemmelsene fra Norges idrettsforbund er strenge, og tar for seg spilletid, topping av lag, publisering av resultatlister osv... Men det gjelder kun opp til det året barna fyller 12. Deretter er det ungdomsidrett 😕 synd for jenta di, men treneren har faktisk lov til dette. 1
Olsen Skrevet 2. februar 2020 #6 Skrevet 2. februar 2020 Er treneren tilsnakkendes? Å dra med 12-åringer på turnering og la 11-åringer spille mesteparten av tiden er dårlig gjort, talent eller ikke. Jeg ville ikke utsatt mitt barn for en slik trener hvis jeg hadde et annet valg. Finnes det andre lag, andre idretter? Det skal være mulig for alle å utvikle seg. Denne treneren legger ikke opp til det. At det ikke blir helt lik spilletid er vel ok. Men her virker det som at treneren topper 12-årslaget med 11-åringer. Overhodet ikke greit. 1
Addie Skrevet 2. februar 2020 #7 Skrevet 2. februar 2020 Sånn var det i fotballen her også. min 12-åring er midt på treet god. Nå har han sluttet og fler med han. Så nå må de slå sammen lag. Synes det er skikkelig dårlig, de ødelegger for alle, både de som gir seg og de som er igjen. I tillegg har klubben som motto ‘Flest mulig, lengst mulig’ Særlig... Han var lenge trist over det med fotballen.
Gjest Alterego666 Skrevet 2. februar 2020 #8 Skrevet 2. februar 2020 6 timer siden, Snabeltann skrev: Barneidrettsbestemmelsene fra Norges idrettsforbund er strenge, og tar for seg spilletid, topping av lag, publisering av resultatlister osv... Men det gjelder kun opp til det året barna fyller 12. Deretter er det ungdomsidrett 😕 synd for jenta di, men treneren har faktisk lov til dette. Det var stikk i strid med klubbens strategi, og treneren klarte i løpet av en to-årsperiode å ødelegge to lag før han ble sparket.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #9 Skrevet 3. februar 2020 Pappatrenerne har en veldig god podcast om akkurat dette - anbefaler å høre på den, og be treneren høre på det også. Nei - det er så klart ikke Ok å la 11-åringene spille fremfor 12-åringene, så fremt til nok 12-åringer til å stille lag. Er det ikke nok 12-åringer tenker jeg 11-åringene kan bytte på å fylle opp laget, men at 12-åringene går foran. Dette må dere foreldre til 12-åringene ta opp med treneren og klubben ASAP, ellers slutter alle veldig kjapt tenker jeg? Filosofien i barneidretten bør være å holde på flest mulig lengst mulig - hvem som er gode når de er 12-13-14 er ofte ikke de samme som er gode når de er 20! Vi har en fotballklubb her (en av de større) som har toppet lag uoffisielt fra barna var 6 år ca. Det er ingen igjen omtrent - nå er det flere i håndballklubben enn på fotball (inkludert oss). Barna går nå i 3. Klasse. Anonymkode: 0ea3c...63d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå