sandra++ Skrevet 6. juni 2005 #1 Skrevet 6. juni 2005 Saken er sånn.. jeg sliter med ryggen, har vært sykemeldt av og på nå i 6 mnd. Vi har planer om og prøve og få barn. Jeg bruker ennå pillen og vet det kan ta lang tid før jeg blir gravid, derfor har jeg lyst å slutte på dem... men hvis jeg blir gravid ganske kjapt, hvordan er det da med permisjonspenger?? Hvis jeg er så uheldig å være sykemeldt i et år, har jeg da krav på permisjonspenger, ??(er vel maks 1 år du kan ha sykepenger) Rotete dette, men håper noen forstår meg :oops:
sandra++ Skrevet 6. juni 2005 Forfatter #2 Skrevet 6. juni 2005 Ingen som har råd eller mening? :cry:
Snuppelure Skrevet 6. juni 2005 #3 Skrevet 6. juni 2005 Du får bare 48 uker med sykepenger. Et svangerskap er 40 uker. For å få permisjonsstønad må du ha hatt inntekt i 6 av de ti site mnd før fødsel. Og da kan du telle på kalenderen selv :-) Opptjening av ny rett til 48 uker med sykepenger har du opptjent etter 16 uker med normalt arbeid. Lykke til med prøvingen!
Imax Skrevet 7. juni 2005 #4 Skrevet 7. juni 2005 Er ikke sykemelding regnet som inntekt da? Tror det!
Fakse Skrevet 7. juni 2005 #5 Skrevet 7. juni 2005 Er ikke sykemelding regnet som inntekt da? Tror det! Joda det er det, så bare man har rett til sykemelding i svangerskapet (om man skulle bli syk, noe sjansen vel er stor for om man har ryggproblemer i utgangspunktet) så bygger man seg opp rett til fødselspenger.
Snuppelure Skrevet 7. juni 2005 #6 Skrevet 7. juni 2005 Joda det er det, så bare man har rett til sykemelding i svangerskapet (om man skulle bli syk, noe sjansen vel er stor for om man har ryggproblemer i utgangspunktet) så bygger man seg opp rett til fødselspenger. Men man har bare rett til sykepenger i en begrenset periode på 48 uker. Det trådstarter var bekymret for slik jeg forstod det, var om hun ved fortsatt sykmelding og ville kvalifisere for stønad i permisjonsperioden. Dersom hun har vært sykmeldt i mer enn ca 28 uker før hun blir gravid, og ikke friskmeldes i svangerskapet får hun ikke inntekt 6 av 10 siste mnder og mister således retten til stønad i permisjonstiden. Hun har nå vært sykmledt i 24 uker og balansere således hårfint på grensen til å miste fødselspengene sine. Hun vil da få nedkomststønad og det kan ikke økonomisk måle seg med stønad i hele barselperioden.
Felicity Skrevet 7. juni 2005 #8 Skrevet 7. juni 2005 Hei. Jeg har ei venninne som var sykemeldt i et år på grunn av ryggen og ble gravid. Hun får full permisjons lønn enda hun og barnet et halvt år nå.... Hvordan har det seg da at hun får det , men ikke andre. Merkelig!!!! Hilsen
Snuppelure Skrevet 7. juni 2005 #9 Skrevet 7. juni 2005 Hei. Jeg har ei venninne som var sykemeldt i et år på grunn av ryggen og ble gravid. Hun får full permisjons lønn enda hun og barnet et halvt år nå.... Hvordan har det seg da at hun får det , men ikke andre. Merkelig!!!! Hilsen Hun ble omfattet av gamle regler. Nytt regelverk fra i fjor sommer. Og har hun en baby på 6 mnd nå, var hun 3 mnd gravid da de nye reglene kom, og ble således ikke berørt. Og så er noen som har arbeidsgivere som dekker lønn i permisjonsperioder.
sandra++ Skrevet 8. juni 2005 Forfatter #12 Skrevet 8. juni 2005 Tusen takk for svar, skal ringe trygdekontor og høre, er det sånn at jeg kun får en engangs stønad må vi nok legge prøving på is ei stund :cry: Dette va triste nyheter for meg, dritt rygg!! *meget frustrert*
sandra++ Skrevet 9. juni 2005 Forfatter #13 Skrevet 9. juni 2005 Trådstarter her igjen :-) Nå har jeg sittet og "telt" mine sykedager. Alt i alt har jeg 147 dager- men dette er inkludert helger og helligdager. Min jobb er stengt i helger og helligdager. Telles de som sykedager for det? Alså i forhold til min beregning blir det ca. 21 uker. Herunder er sykemeld. på 40 - 60 - 100 % regnet ut. Inni mellom jobbet jeg 100 % i 1 1/2 mnd. Noen som vet hva de tar utgangs punkt i ?? På trygdekontorets sider står det ikke så mye jeg forstår :oops: Men det står : "likestilt med arbeid er foreksempel perioder der du mottar sykepenger eller arb.ledighetstrygd."
Imax Skrevet 10. juni 2005 #14 Skrevet 10. juni 2005 Det var jo det jeg sa. Opptjening til permisjon får du gjennom arbeid, sykemelding eller arbeidsledighetstrygd. Høres ut som du burde ta en prat med trygdekontoret ditt slik at du får all informasjonen du trenger, så er du sikker på at det blir riktig. Uansett - god bedring!
Snuppelure Skrevet 11. juni 2005 #15 Skrevet 11. juni 2005 Det var jo det jeg sa. Opptjening til permisjon får du gjennom arbeid, sykemelding eller arbeidsledighetstrygd. Høres ut som du burde ta en prat med trygdekontoret ditt slik at du får all informasjonen du trenger, så er du sikker på at det blir riktig. Uansett - god bedring! Imax, det har ikke vært tvil om sykepenger gir rett til permisjonsstødnad. Bakgrunnen for usikkerheten var at det er en begrensning i lengden du kan få sykepenger, og at dette for trådstarter kom i konflikt med kvalifiseringskravene for utbetaling i permisjonstiden.
sandra++ Skrevet 13. juni 2005 Forfatter #16 Skrevet 13. juni 2005 Takker for svar her - var på trygdekontor i dag - mister rett på permisjonspenger hvis jeg er sykemeldt i 48 uker. Jeg har 5 mnd. igjen av sykemeld. periode. Satser på og beg. i jobb i aug. :-) Ellers må du jobbe i 6 mnd. for og opparbeide deg "ny" sykemeldings periode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå