AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #1 Skrevet 2. februar 2020 Trenger å spare dette året da det er barn på vei og det blir mye utgifter fremover! Her er mine sparetips så langt: - Menskopp i stede for bind og tamponger - toalettpapir, vaskemidler og shampoo osv kan kjøpes i jumbopakker på feks Europris eller Rusta - Sjekk alltid utgått dato-vogna/skapet i butikken - Bytt strømleverandør (jeg sparte mye med Tibber - som også viser når på døgnet strømmen er billigst og sånn) - Kjøp brukt! Jeg har kjøpt nesten alt av babyklær og utstyr brukt. - Ukeshandel - ukeshandel og planlegging! Handler på Coop stort sett Nå trenger jeg tips til flere økonomisk lure måter å opparbeide seg penger på! 😄 Anonymkode: fb560...e30 6
addict Skrevet 2. februar 2020 #2 Skrevet 2. februar 2020 Vi har mye billigere matvarehandler etter vi sluttet å handle på coop obs og gikk over til Kiwi, bare et tips 😊 Endre mottakerkontoen på vipps til en konto du ikke har kort til. Da blir det fort litt penger i løpet av året 😊 Ha en dag i uka som er satt av til restemiddag. Hver eneste uke. Vi har ofte flere middager i uka uten kjøtt. Feks søtpotet og kikert-burger. Følg med på appen mattilbud. Vi handler ofte større mengder med kylling eller hvitost når det er på tilbud. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #3 Skrevet 2. februar 2020 Du får nok ikke 10 av meg, men: -Slutt å gå på handlesenter/i byen/kikke deg inn på nettbutikker med mindre det er noe helt spesifikt du trenger. Vindushopping tar tid, og det koster ofte penger. Skriv opp hva du trenger eller virkelig ønsker deg, og følg kun den listen (akkurat som man følger en handleliste i matbutikken). -Ta med niste eller kaffe hjemmefra, ikke kjøp lunsj på jobb/studier eller dyr kaffe. Bare dette sparte meg noen tusen i fjor. -Gå gjennom kjøleskap og frys før du ukeshandler, og planlegg middager rundt hva som bør brukes snart eller begynner å bli dårlig. Coop er dyrere enn Kiwi og Rema etter min erfaring. -Reparer ting som kan repareres i stedet for å kjøpe nytt. Hull i favorittskoene? Går til en skomaker. Hull under ermet på en genser? Sy den selv. -Ta alltid med deg vann og en banan/peanøtter/en muslibar (eller tilsvarende) i veska i tilfelle du blir sulten når du er ute. -Aldri gå sulten på butikken. -Spis mindre kjøtt. En boks kikerter koster under 10 kroner, en boks kidneybønner koster også under 10 kr. Kjøper man f.eks kikerter på innvandrerbutikk og koker selv blir det enda billigere. Vi spiser nesten bare vegetarisk hjemme, men spiser kjøtt på besøk og når vi spiser ute. -Selg ting du ikke bruker lengre. Anonymkode: 488d2...edb 5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #4 Skrevet 2. februar 2020 Dumpster-diving Anonymkode: 22d7c...48a
Gjest Lasox Skrevet 2. februar 2020 #5 Skrevet 2. februar 2020 Har selv tatt den drastiske veien om å klare og spare 200,000,- i året selv med en veldig begrenset inntekt. Så flott å se at det er noen flere som ønsker å spare fremfor å bruke penger. https://www.tv2.no/a/11152328 Leste jeg om tidligere idag Iløpet av et par år så satser jeg på å spare mer enn det jeg har i personlig inntekt noe som er ekstremt sjeldent noen opplever det spesielt i Norge med tanke på kostnadene som vi har her, men fullt mulig å ta flere drastiske tiltak. Sier ikke noen av disse tiltakene her er lette, men absolutt verdt det dersom man ønsker å få en annen hverdag uten økonomiske bekymringer. #1 Ikke røyk eller snus. Det er et av de største utgiftene man har som oftest dersom man gjør noen av de delene. Ofte at man trenger mellom 2 og 3 pakninger hver uke eller enda mer! #2 Ikke gå ut på cafè eller restaurant. Jeg er personlig på cafè eller restaurant besøk èn eller max to ganger iløpet av året. Den ene grunnen til at jeg skal gå restaurant besøk om ikke altfor lenge er fordi ble enige om èn familiemedlem om å ikke gi hverandre julegaver, men å gå på restaurant besøk. Slik at vi kan dele på noen opplevelser ilag fremfor å bruke tid og energi på å kjøpe noe man mest sannsynligvis ikke trenger allikevel. Kommer mest sannsynligvis til å stå ubrukt, kastet eller så blir det gitt vekk. Sjeldent at man treffer helt riktig på noe som trenger til "daglig" bruk uansett. #3 Brus? Prøv å kutt det ut og hvis du ikke klarer det så kjøp 1.5 litere og ikke bare halvlitere. Ser ofte at flere kjøper 2 og 3 halvlitere i butikken fremfor bare èn. Økonomisk sett så er det bedre å handle 1.5 liter eller aller helst 4-pakning. #4 Ikke kjøp kaffe når du er ute på byen eller på arbeidsplassen. Lag deg det hjemme og ta det oppi termosen. #5 Lag deg matpakke og ta deg med deg på arbeidsplassen. #6 Skriv opp handleliste. Prøv å skriv det absolutt siste du trenger at det står nærmest mulig kassa. Slik at du ikke må gå helt på den andre siden igjen dersom du har glemt èn ting. Fort gjort å ta med seg "bare" 1 eller 2 ekstra ting på den veien. #7 Pant tomflaskene Hvordan unngå impulskjøp? Her er det to regler som er fine å bruke. #8 24 timer regelen. I det du er på butikken og ser noenting som frister deg. Så venter du 24 timer for å se om du husker det, og har du forsatt lyst til det og mener det kan gi deg 'happiness' så kan du ta en ny vurdering med deg selv på om du faktisk trenger det før du går å handler det. De aller fleste har som oftest glemt hva man hadde lyst på, og enda sjeldnere gidder å ta seg bryet til å tenke på og ta en vurdering av det og reise ut igjen kun for å handle det og det sparer deg en del penger. #9 Jeg personlig bruker kun denne her: "If im saving money by not buying something in a way like that's im made that amount of the money." - Graham Stehan (tidligere vanlig arbeiderklasse kar uten formue med en helt alright inntekt har nå $1,600,000 i året. Fulgt med ham ifra starten av på youtube. Genial fyr! #10 Ikke ta opp kredittkortgjeld! Evt. betal ned først de med høyest renter. #11 Prioriter å ha oppsparte midler (krisefond) slik at du ikke blir nødt til å ta opp kredittkortgjeld. Flere økonomer anbefaler minst x3 mnd lønninger slik at man ikke blir presset til å ta kredittkortgjeld dersom vaskemaskin, bil eller noe sånt blir ødelagt og må kjøpe en ny vaskemaskin eller reparere bilen. Kopierte et innlegg som jeg skrev akkurat nå.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #6 Skrevet 2. februar 2020 1. Daglig titt i nedsatt diskene - kjøp og frys ned. 2. Tenk nytt - hva kan du kombinere av det som er i nedsatt disken, og få en rimelig middag ut av? 3. Ikke ukehandle i en og samme butikk, bruk heller appen "mattilbud" aktivt, og handle der det er tilbud. 4. Faktisk er ikke alltid Europris og Rusta billigst - gjentar "mattilbud". Normal har rimelig tannkrem. 5. Fast sparing hver måned, helst litt mer enn det du tror du vil klare deg uten. 6. Tenk både to og tre ganger før noe kjøpes - som hovedregel har vi nok klær, sko, smånips osv. 7. Bruk kundeklubber aktivt. De fleste handlesentre har slike, og ofte kan månedens ulike tilbud være gode (om man uansett skal ha det som er på tilbud, selvsagt). 8. Benytt butikkenes egne merker, ofte like bra som de dyrere merkene. 9. Senk innetemperaturen en grad, ta heller på deg en genser og ullsokker. 10. Benytt appene "prisjakt" og "prisguide" før du handler, og husk at mange steder har de prismatch og prisgaranti. 11. Unn deg innimellom en kopp kaffe/te på f eks Espresso House eller Starbucks, men vær bevisst på at de også har apper/kundefordeler som kan gjøre nytelsen litt mer økonomisk Anonymkode: c93db...342 4
SPOCA Skrevet 2. februar 2020 #7 Skrevet 2. februar 2020 1. Måneds/toukers-handler og har kun suppleringshandel en sjelden gang. Har ikke veldig lavt matbudsjett, handler primært fra Meny og Spar, men handler sjeldent som igjen medfører at vi ikke bruker unødvendig mye penger på mat. 2. Legger handling til Trippel-Trumf og bruker kuponger og tilbud. Handler mat primært på nett, hvor det er enkelt å få oversikt. 3. Ukesmenyer. Både menyene og handlingen er avhengig av hverandre - hvis noe spesielt er på tilbud kan det være avgjørende for hva vi har til middag. 4. Konsekvent brukt av kredittkort. Handler kun med kredittkort for å få kickback og andre goder. Viktig å betale innen regningen forfaller. 5. Oversikt og konsekvent bruk av bonusordninger generelt. Det være seg å bestille teaterbilletter og få rabatt via mitt Obos-medlemsskap til å handle på nett og få kickback via kickback.no og viatrumf (evt norwegianreward), for å nevne noe. Jeg er en bonusjeger. 6. Sjekker alltid priser på nett på forhånd om jeg skal handle noe i fysisk butikk. Det være seg elektroniske artikler eller bøker. 7. Svarer på undersøkelser og deltar i fokusgrupper og mattester. Jeg finanserte nylig mitt Bose-headset med gavekort jeg har fått på deltakelse i fokusgrupper. 8. Ikke røyke, snuse eller drikke kaffe. Det sparer man mange penger på, spesielt om man er en slik som kjøper kaffe på farten i en kaffebar. 9. Kjøp brukt - og ikke følge alskens interiørtrender. Det sparer man mange penger på. 90% av våre møbler er brukte, og det sparte vi mye penger på. 10. Ha med deg matpakke, eventuelt kjøp på butikken og ha et lite lager i kjøleskapet på jobben (om mulig). Selv har jeg alltid knekkebrød stående på jobb, og har en egen boks med pålegg i kjøleskapet, slik at jeg verken slipper å smøre matpakke dagen i forveien eller handle i kantina. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #8 Skrevet 2. februar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Trenger å spare dette året da det er barn på vei og det blir mye utgifter fremover! Her er mine sparetips så langt: - Menskopp i stede for bind og tamponger - toalettpapir, vaskemidler og shampoo osv kan kjøpes i jumbopakker på feks Europris eller Rusta - Sjekk alltid utgått dato-vogna/skapet i butikken - Bytt strømleverandør (jeg sparte mye med Tibber - som også viser når på døgnet strømmen er billigst og sånn) - Kjøp brukt! Jeg har kjøpt nesten alt av babyklær og utstyr brukt. - Ukeshandel - ukeshandel og planlegging! Handler på Coop stort sett Nå trenger jeg tips til flere økonomisk lure måter å opparbeide seg penger på! 😄 Anonymkode: fb560...e30 Coop er den dyreste butikken her i området i hvert fall. Så det var ikke noe sparetips akkurat. Jeg velger alltid Kiwi og Rema. Av den enkle grunn at f.eks. en enkelt vare, si kjøttboller til middag, koster 7-8 kr mer for den ene varen på Coop i forhold til Rema. Noen ganger kan prisforskjellen være 10 kr for en enkelt vare. Legger man sammen alle varene i handlekurven, er det mye penger på bare èn ukeshandling! Anonymkode: b56e4...f53 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #9 Skrevet 2. februar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dumpster-diving Anonymkode: 22d7c...48a Dette har jeg lenge villet prøve men de har lås på konteinerene her Anonymkode: fb560...e30
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #10 Skrevet 2. februar 2020 Det er bare Coop her men jeg har medlemskort og sånn da Anonymkode: fb560...e30
Gjest Forumhei Skrevet 2. februar 2020 #11 Skrevet 2. februar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Trenger å spare dette året da det er barn på vei og det blir mye utgifter fremover! Her er mine sparetips så langt: - Menskopp i stede for bind og tamponger - toalettpapir, vaskemidler og shampoo osv kan kjøpes i jumbopakker på feks Europris eller Rusta - Sjekk alltid utgått dato-vogna/skapet i butikken - Bytt strømleverandør (jeg sparte mye med Tibber - som også viser når på døgnet strømmen er billigst og sånn) - Kjøp brukt! Jeg har kjøpt nesten alt av babyklær og utstyr brukt. - Ukeshandel - ukeshandel og planlegging! Handler på Coop stort sett Nå trenger jeg tips til flere økonomisk lure måter å opparbeide seg penger på! 😄 Anonymkode: fb560...e30 Hvorfor velger du en dyr matbutikk? spare mere med enten rema eller kiwi. Og kjøpe noen tilbudsvare her og der.
kaleidoskop Skrevet 2. februar 2020 #12 Skrevet 2. februar 2020 56 minutter siden, AnonymBruker said: Coop er den dyreste butikken her i området i hvert fall. Så det var ikke noe sparetips akkurat Anonymkode: b56e4...f53 Da er det kanskje coop mega? Coop prix er billigere.
Gjest Lasox Skrevet 2. februar 2020 #13 Skrevet 2. februar 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Coop er den dyreste butikken her i området i hvert fall. Så det var ikke noe sparetips akkurat. Jeg velger alltid Kiwi og Rema. Av den enkle grunn at f.eks. en enkelt vare, si kjøttboller til middag, koster 7-8 kr mer for den ene varen på Coop i forhold til Rema. Noen ganger kan prisforskjellen være 10 kr for en enkelt vare. Legger man sammen alle varene i handlekurven, er det mye penger på bare èn ukeshandling! Anonymkode: b56e4...f53 Kiwi er absolutt den billigste. Coop er generelt mye dyrere enn både Kiwi og Rema 1000.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #14 Skrevet 2. februar 2020 8 minutter siden, Lasox skrev: Kiwi er absolutt den billigste. Coop er generelt mye dyrere enn både Kiwi og Rema 1000. Coop Extra ligger i alle fall her jeg bor på ca samme nivå som Rema 1000. Kiwi er muligens billigere, men her jeg bor har de bare sånne minibutikker. Anonymkode: 18dc9...020 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #15 Skrevet 2. februar 2020 Jeg sparer 15.000 i måneden. For meg handler det om å kutte. Jeg kjøper ikke klær, går sjeldent til frisøren, kjøper ikke take-away, tar aldri taxi, reiser lite. Men jeg klarer innenfor dette å gå litt på kafé, kjøpe ting jeg trenger på apoteket og handler litt mat i kantina. Så har ikke skåret ned til beinet. Anonymkode: a974b...82c
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #16 Skrevet 2. februar 2020 5 timer siden, Lasox skrev: Kiwi er absolutt den billigste. Coop er generelt mye dyrere enn både Kiwi og Rema 1000. Coop Extra vi har her Anonymkode: fb560...e30
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #17 Skrevet 2. februar 2020 - 2020 er året der eg ikke skal kjøpe noe nytt når det kommer til klær og interiør. Finn.no, tise Fretex og andre bruktbutikker på meg. Unngår kjøpesentre og shopping og har bare i januar spart en del på det. - Spiser ikke kjøtt og sparer dermed mye penger på mat. - Bestiller turer og ferier i god tid for å unngå høye priser der. Sommerferien 2020 ble bestilt allerede i fjor. - Handler kun én dag i uken. Handler på torsdager på kiwi, dermed får eg utnyttet trippeltrumf max! - Har fast sparing inn på en høyrentekonto i måneden. Den er det ikke lov å bruke med mindre det er totalt krise. - Handler vaskemidler, hygieneartikler osv. på "billigbutikker" som Normal, Europris og sparkjøp. - Trener utendørs; jogger, går tur i fjellet og turer i parken osv. Så ingen treningssenterabonnement på meg. - Bytter på å hvilket streamingabonnement eg har. Bytter mellom Netflix, Hbo og viaplay. Bare ett abonnement om gangen. - Røyker og snuser ikke. Aldri gjort det, men vet at der sparer eg masse! Anonymkode: d081d...c71
Ullvott Skrevet 2. februar 2020 #18 Skrevet 2. februar 2020 1. Planlegger ukesmenyer, og da på en slik måte at råvarer blir brukt opp 2. Handler en gang i uka 3. Handle billigmerker der disse holder god nok kvalitet 4. Holder strømkostnadene nede ved å ikke ha det så varmt inne (vi er varme av oss, så det er ikke så vanskelig for oss) 5. Gi blaffen i interiørtrender, men heller bruke det vi har på kreative måter 6. Gi blaffen i klestrender, og heller bruke det vi har 7. Vurdere om jeg virkelig trenger noe, istedenfor å impuls-shoppe 8. Ta med matpakke på jobb istedenfor å handle for minst 60 kroner daglig i kantina (vi er ikke sponset) 9. Handle ting/utstyr jeg trenger brukt hvis mulig 10. Si opp abonnementer på ting jeg ikke leser/bruker 1
Gjest Tamsi Skrevet 2. februar 2020 #19 Skrevet 2. februar 2020 Går aldri til frisør, klipper selv. Farger selv også, men har sluttet med det. Sparer enda mer på det
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #20 Skrevet 2. februar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sparer 15.000 i måneden. For meg handler det om å kutte. Jeg kjøper ikke klær, går sjeldent til frisøren, kjøper ikke take-away, tar aldri taxi, reiser lite. Men jeg klarer innenfor dette å gå litt på kafé, kjøpe ting jeg trenger på apoteket og handler litt mat i kantina. Så har ikke skåret ned til beinet. Anonymkode: a974b...82c får du pengene med i graven😢viktig å leve litt og Anonymkode: 076af...c19 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå