Gå til innhold

Hvor lang tid før et barn på halvannet år "glemmer" pappa etter samlivsbrudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet går rundt her og spør etter pappa jevnlig nå. Hvor lang tid tar det før det gir seg? Det er ikke bestemt samvær enda, og vi vet ikke når vi ser han igjen. Vil det bli slik etter hvert samvær nå? Jeg svarer bare at "pappa er borte", men barnet vet nok ikke hva borte betyr, selv om jeg tidligere har brukt det ordet når han er på jobb eller borte på besøk hos noen. 

Anonymkode: 25efe...d85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo si at pappa bor ikke her mer. Pappa bor et annet sted.

Barnet må jo få vite det. 

Anonymkode: ab77e...cb3

• Liker 11
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Fortell barnet sannheten, ungen har all rett på å vite det.

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo si at pappa bor ikke her mer. Pappa bor et annet sted.

Barnet må jo få vite det. 

38 minutter siden, Luna Llena skrev:

Fortell barnet sannheten, ungen har all rett på å vite det.

Barnet har ikke annet språk enn mamma, pappa, nei, takk, hei og hadet. Det har ingen forutsetning for å forstå hva ordet "bor" betyr. Det forstår ikke ordet jobb, borte, eller lignende. 

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Barnet har ikke annet språk enn mamma, pappa, nei, takk, hei og hadet. Det har ingen forutsetning for å forstå hva ordet "bor" betyr. Det forstår ikke ordet jobb, borte, eller lignende. 

Altså, barn forstår mye mer enn de klarer å si.

Er det farlig at hun spør om pappa? Du må passe deg for at du ikke gjør pappa til et ikke-emne, som hun må takle på egenhånd. 

"Pappa er borte. Det synes jeg også er dumt". 

Anonymkode: 36d57...2c8

• Liker 20
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, et halvannet år gammelt barn forstår at pappa bor ikke her mer. Han skal ikke sove her. Han Spiser og sover og bor et annet sted nå. 

• Liker 16
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barnet går rundt her og spør etter pappa jevnlig nå. Hvor lang tid tar det før det gir seg? Det er ikke bestemt samvær enda, og vi vet ikke når vi ser han igjen. Vil det bli slik etter hvert samvær nå? Jeg svarer bare at "pappa er borte", men barnet vet nok ikke hva borte betyr, selv om jeg tidligere har brukt det ordet når han er på jobb eller borte på besøk hos noen. 

Omg. Har ikke ord.

Anonymkode: dd66b...5ca

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, barn forstår mye mer enn de klarer å si.

Er det farlig at hun spør om pappa? Du må passe deg for at du ikke gjør pappa til et ikke-emne, som hun må takle på egenhånd. 

"Pappa er borte. Det synes jeg også er dumt". 

Det er det jeg gjentar utallige ganger nå, det er jo det jeg spør om, hvor lenge det vil pågå :) 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, et halvannet år gammelt barn forstår at pappa bor ikke her mer. Han skal ikke sove her. Han Spiser og sover og bor et annet sted nå. 

Far her i huset har hatt pendlejobb og kommet og gått ganske mye. Pga egen hybel (som far nå er på) er det vanskelig å forklare forskjellen på når pappa bor her og ikke. Barnet forstår IKKE ordet bor, eller at alle har hvert sitt hus. Jeg vet hva mitt barn forstår og ikke. Feks forstår barnet at "pappa ligger og sover" for det har barnet vokst opp med at vi har sagt hver morgen når vi skal være stille, og så har vi vekket pappa etterhvert. Men at pappa ikke er her er vanskelig å fortså, har forsøkt med ordet borte, men det virker ikke som barnet forstår det overhode (vil inn på rommet til pappa for å vekke). 

Skrevet

Omg. Har ikke ord.

La meg omformulere. Hvor lang tid tok det før et barn på 17 måneder forstår at pappa ikke skal bo her lenger? For de som har opplevd samlivsbrudd i den alderen. Hvor lang tid før barnet faller til ro med situasjonen? 

Far skal ikke ha samvær, kun samvær med tilsyn hjemme hos oss. 

• Liker 2
Skrevet

La meg omformulere. Hvor lang tid tok det før et barn på 17 måneder forstår at pappa ikke skal bo her lenger? For de som har opplevd samlivsbrudd i den alderen. Hvor lang tid før barnet faller til ro med situasjonen? 

Far skal ikke ha samvær, kun samvær med tilsyn hjemme hos oss. 

Det tar den tid barnet trenger på å komme over dette, og din oppgave er å hjelpe barnet, ikkke tenke på hvor lang tid det tar til du slipper å forholde deg til dette.

Bruk bilder av to hus etc og pek på dere og det ene huset, pappa på det andre. Si at pappa skal komme på besøk. Osv. 

Barn forstår mer enn de klarer å utrykke seg!

• Liker 14
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tar den tid barnet trenger på å komme over dette, og din oppgave er å hjelpe barnet, ikkke tenke på hvor lang tid det tar til du slipper å forholde deg til dette.

Bruk bilder av to hus etc og pek på dere og det ene huset, pappa på det andre. Si at pappa skal komme på besøk. Osv. 

Barn forstår mer enn de klarer å utrykke seg!

Jeg tenker ikke på meg selv, men på hvor uforståelig det er for barnet. Kjære vene, JEG bryr meg da ingenting om at jeg forholder meg til det! Hvilke mødre pleier du å være i kontakt med, som tror det er det det handler om?

Barnet blir jo forvirret av dette, så jeg håper det går raskt over, slik at barnet slipper å gå slik og lure og spørre uten å forstå svaret. Jeg håper barnet glemmer fort, for BARNETS skyld. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg tenker ikke på meg selv, men på hvor uforståelig det er for barnet. Kjære vene, JEG bryr meg da ingenting om at jeg forholder meg til det! Hvilke mødre pleier du å være i kontakt med, som tror det er det det handler om?

Barnet blir jo forvirret av dette, så jeg håper det går raskt over, slik at barnet slipper å gå slik og lure og spørre uten å forstå svaret. Jeg håper barnet glemmer fort, for BARNETS skyld. 

Hvorfor skal hun glemme dette fort? Svaret er vel for at du skal slippe å forholde seg til dette.

Hun kommer nok til å skjønne at DU ikke vil snakke om det, og slutte å spørre. Det betyr ikke at hun har glemt pappa, bare lært at dette snakker vi ikke om. 

Du bør be om veiledning fra noen. Du har veldig usunne tanker om dette 

• Liker 3
Skrevet

Hvor lenge siden så barnet pappe sist? Er det ditt eller hans valg at han ikke har sett sitt eget barn? 

• Liker 2
Skrevet

Den aller største bekymringen i barns liv, er å bli forlatt. Det å bli avvist, eller "glemt", kan oppleves traumatiserende. En omsorgsperson er ikke der lenger. Det å ikke se pappa lenger er nok en stor påkjenning for barnet, dessverre. Hvor lang tid barnet bruker på å fordøye og forstå er helt opp til barnet, ingen andre. Så lenge du som mor gir barnet omsorg, tilstedeværelse og dekker grunnleggende behov vil det nok avta med tid.

Vil også tilføye at selv om barn ikke forstår selve betydningen av hva det vil si at pappa ikke bor der lenger, så forstår de kroppsspråk, stemmeleie, og mye mer enn folk tror. Ikke undervurder barn :) 

Anonymkode: 2f63d...065

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet bør ikke glemme faren sin, det bør forklares situasjonen ut fra sitt nivå. Ha kontakt med far og vite hvor det kommer fra. 

• Liker 2
Skrevet

Dette var bare trist å lese.

Anonymkode: 2e63b...339

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, andy capp skrev:

Hvor lenge siden så barnet pappe sist? Er det ditt eller hans valg at han ikke har sett sitt eget barn? 

Tre dager, far har ikke tid, vil ikke og orker ikke.. Han vil heller ikke avtale noe samvær frem i tid, så jeg aner ikke hvor lang tid det vil ta. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den aller største bekymringen i barns liv, er å bli forlatt. Det å bli avvist, eller "glemt", kan oppleves traumatiserende. En omsorgsperson er ikke der lenger. Det å ikke se pappa lenger er nok en stor påkjenning for barnet, dessverre. Hvor lang tid barnet bruker på å fordøye og forstå er helt opp til barnet, ingen andre. Så lenge du som mor gir barnet omsorg, tilstedeværelse og dekker grunnleggende behov vil det nok avta med tid.

Vil også tilføye at selv om barn ikke forstår selve betydningen av hva det vil si at pappa ikke bor der lenger, så forstår de kroppsspråk, stemmeleie, og mye mer enn folk tror. Ikke undervurder barn :) 

Anonymkode: 2f63d...065

Takk for svar! Barnet har vanligvis kun blitt tatt vare på av meg, unntatt nå etter jul da jeg har vært dårlig pga sykdom, så har far måtte tatt mer ansvar. Så det var jo verst mulig tidspunkt dette skjedde på, siden barnet for første gang knyttet seg litt ekstra til far (hatt første tannpuss med far, far har lagt for kvelden etter jul (aldri skjedd før), far har laget mat osv). Før har ikke barnet enset om far har vært borte to uker på jobb, for far har levd sitt eget liv og gjort egne greier. Skulle så ønske vi hadde flyttet fra hverandre for to måneder siden i stedet. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet bør ikke glemme faren sin, det bør forklares situasjonen ut fra sitt nivå. Ha kontakt med far og vite hvor det kommer fra. 

Og hva når far ikke vil..? 

• Liker 1
Skrevet

Vi brukte ordene «pappahus» og «mammahus», og jeg tror det er viktig at barnet får besøke og se hvor pappa bor, men det er kanskje ikke så lett i ditt tilfelle hvis pappa ikke vil/orker/kan. 

Du kan gjerne sende meg en pm hvis du vil. 

Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har en like gammel en og ville bare forklart at pappa er borte, ikke bor her osv. Det vil gå inn. Er det samme jeg gjør når far er borte her.

Anonymkode: 74879...a97

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...