Gå til innhold

Noen som har takket nei til veiledning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra bv? Hva skjedde da?

Anonymkode: e2dd3...6d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi takket ja, men fikk samtidig beskjed om at saken hadde blitt henlagt om vi hadde takket nei. Men med tanke på hvor lenge det er siden(mai/juni 19) at vi fikk tilbud om veiledning, og det faktum at det ikke har skjedd noe i forbindelse med veiledning så var de nok ikke så bekymret...

Tenker det handler om årsak til undersøkelse og hvordan barnet og dere foreldre framstår for barnevernet om saken henlegges eller om det skjer mer hvis dere takker nei. Hva er bekymringen? 

Anonymkode: 9e97d...7e7

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi takket ja, men fikk samtidig beskjed om at saken hadde blitt henlagt om vi hadde takket nei. Men med tanke på hvor lenge det er siden(mai/juni 19) at vi fikk tilbud om veiledning, og det faktum at det ikke har skjedd noe i forbindelse med veiledning så var de nok ikke så bekymret...

Tenker det handler om årsak til undersøkelse og hvordan barnet og dere foreldre framstår for barnevernet om saken henlegges eller om det skjer mer hvis dere takker nei. Hva er bekymringen? 

Anonymkode: 9e97d...7e7

Og vi opplevde det akkurat motsatte. Vi takket nei til et av deres «frivillige hjelpetiltak» (veiledning i form av et kurs) og ble da truet med at konsekvensen av å takke nei til tiltak var at da kom de til å gjenåpne saken om et halvt år.
Denne trusselen gjorde at vi takket ja til det andre «frivillige hjelpetiltaket» de lanserte (ansvarsgruppe). 
Etter et møte begynte BV å glimre med sitt fravær på møtene. Så hele greia ble faset ut, og saken ble henlagt. Hvis de var så bekymret for barnet at de fant det nødvendig å bruke trusler, var det veldig rart at de ikke fulgte opp sitt eget tiltak. 

Angrer litt på at jeg ikke takket ja til et møte da saken ble avsluttet, men følte at vi hadde god hjelp og støtte fra andre fagpersoner rundt barnet. Kan desverre ikke si det samme om barnevernet.

Anonymkode: f2e4a...6cc

Skrevet

Det dummeste en kan gjøre, er å takke nei til veiledning fra barnevernet.

Anonymkode: bbe72...eee

• Liker 3
Skrevet

Jeg takket ja til kurs, mens eksen ikke kunne delta pga psykisk helse. Da saken ble henlagt presiserte de at de ikke var bekymret for min omsorgsevne. Lite de kunne gjøre siden det var jeg som hadde hovedomsorgen. Men fars andre barn hadde de sak på i maaaaange år. 

Anonymkode: b6a80...ba5

Skrevet

Jeg har takket ja hele veien nå ville de avslutte med en veiledning som ikke har med barna å gjøre. Min adv sa  jeg fint kan takke nei, men lurte på om andre har gjort det?

Skrevet

Takket nei. Skjedde ingenting annet enn at saken ble avsluttet😊 Fikk beskjed om at de alltid plikter å tilby veiledning og at jeg bestemte selv om jeg ville ha det. 

Anonymkode: 6c4b4...85e

Skrevet

Det kommer jo an på hvor bekymret bv er og det vil jo variere. Men det kan skje flere ting dersom du takker nei:

1) Saken blir henlagt.

2) Saken blir henlagt med bekymring, dvs at det åpnes opp ny undersøkelse etter 6 måneder.

3) Barneverntjenesten kan sende inn begjæring om at veiledning skal settes inn som tiltak (med tvang).

4) Barneverntjenesten sender inn begjæring om omsorgsovertakelse fordi de er så bekymret for barnets omsorgssituasjon, som de tror kan bedres ved råd og veiledning.

Anonymkode: 59afb...fe3

• Liker 2
Skrevet

Hatt sak pågående siden mai 2018. Eksen (som saken omhandler) har nektet å la bv hente opplysninger og han avsluttet veiledningstiltak etter første samtale. Har hatt null konsekvens for han, selvom han er årsak til at foreldresamarbeidet ikke fungerer (han nekter å samarbeide, gjør alt for at det ikke skal ordne seg). 

Anonymkode: 66e2a...9f0

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo an på hvor bekymret bv er og det vil jo variere. Men det kan skje flere ting dersom du takker nei:

1) Saken blir henlagt.

2) Saken blir henlagt med bekymring, dvs at det åpnes opp ny undersøkelse etter 6 måneder.

3) Barneverntjenesten kan sende inn begjæring om at veiledning skal settes inn som tiltak (med tvang).

4) Barneverntjenesten sender inn begjæring om omsorgsovertakelse fordi de er så bekymret for barnets omsorgssituasjon, som de tror kan bedres ved råd og veiledning.

Anonymkode: 59afb...fe3

Åpne ny sak etter 6 mnd? Denne veiledningen kom etter en sakkyndig vurdering.  Far er nesten ute av bildet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...