Gå til innhold

Kostbart med vegetarisk kosthold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min vil veldig gjerne at vi skal gå over til å leve vegetarisk. Er det noen som vet hvordan det er kostnadsmessig i forhold til et "vanlig" kosthold? Må vi øke matbudsjettet hvis vi begynner å leve vegetarisk? 

Anonymkode: 399f7...7e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke dyrt, kjøtt og fisk er dyrt.

Anonymkode: c3975...834

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt ikke, bønner og linser er nesten gratis i forhold til kjøtt. Ferdig produkter bør du unngå på samme måte som bearbeidede kjøttprodukt, mye unødvendige kalorier i mye av det.

Anonymkode: 4a769...c53

Skrevet

veeeldig billig om du skal leve på ubehandla proteiner (280g bønner/erter) = 10kr på europris, ekstremt dyyrt om du skal leve på kjøttalternativ

Anonymkode: b9a4c...0db

Skrevet

Linser, bønner, osv er veldig billig, iallfall om du kjøper i tørrvekt og ikke hermetisk/ferdig kokt i lake. På diverse innvandrerbutikker får du det enda billigere.

vegetarisk er litt uklart, noen spiser likevel egg og meieriprodukter, andre ikke. Ok du skal droppe egg og meiriprodukter blir det mer krevende og begrensende, da må alt fra iskrem og sjokolade til yoghurt og rømme erstattes av melkefrie alternativ. Beholder du egg og meieriprodukter blir det mye enklere å gjnenomføre. Du kan jo feks heller begrense mengden meieri,og egg heller enn å kutte det helt ut. Da blir det også enklere å delta på sosiale måltider :)

Skrevet

Om dere allerede spiser mye ferdimat og går fra Toro til Coop vegetardag, så blir det dyrt. Men å spise vegetarisk med vegetariske råvarer kan være ganske billig. Om dere har tilgang til en butikk som selger 1 og 2 kg poser med linser, kikerter og bønner og spiser dette næremst hver dag, så vil dere merke at lommeboka blir tjukkere. 

Det meste jeg spiser er frosne grønnsaker og linser, kikerter og bønner, og jeg bruker relativt lite penger på mat. Sist jeg regnet på det brukte vi i snitt 3000 kr per mnd, samboer og jeg. 

Anonymkode: 41676...c5f

Skrevet

Det er jo det om du skal kjøpa masse ferdigprodukter og fancy vegetardill. Men om du ete plantebaserte råvarer så er det billigare. Handle du "bare" på life og Helios kan det kjapt bli gankse dyrt. Handle du masse vegansk ost kan det fort bli dyrt. 

Eg vil sei at det ikkje er dyrare generellt. Billegare.

Skrevet
9 timer siden, Lill3My skrev:

Linser, bønner, osv er veldig billig, iallfall om du kjøper i tørrvekt og ikke hermetisk/ferdig kokt i lake. På diverse innvandrerbutikker får du det enda billigere.

vegetarisk er litt uklart, noen spiser likevel egg og meieriprodukter, andre ikke. Ok du skal droppe egg og meiriprodukter blir det mer krevende og begrensende, da må alt fra iskrem og sjokolade til yoghurt og rømme erstattes av melkefrie alternativ. Beholder du egg og meieriprodukter blir det mye enklere å gjnenomføre. Du kan jo feks heller begrense mengden meieri,og egg heller enn å kutte det helt ut. Da blir det også enklere å delta på sosiale måltider :)

Jeg er veganer og synes det er verken begrensende eller krevende

Anonymkode: b4bcb...776

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min vil veldig gjerne at vi skal gå over til å leve vegetarisk. Er det noen som vet hvordan det er kostnadsmessig i forhold til et "vanlig" kosthold? Må vi øke matbudsjettet hvis vi begynner å leve vegetarisk? 

Anonymkode: 399f7...7e1

Jeg er veganer og mitt matbudsjett økte ikke,heller tvert om

Anonymkode: b4bcb...776

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...