Gå til innhold

Forventer skolen at barna kan svømme når de starter med svømmeundervisning i 3 klasse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lærer. Dette er veldig ulikt fra kommune til kommune. 

I min kommune har jeg som lærer ansvar for en hel klasse , pluss at det er en annen voksen der , som er der mest for å overvåke. Vi har begge kun livredderkurs i vann og har lært teknikker for å redde liv og se signaler på trøbbel i vann tidlig. Det er veldig tilfeldig hvem som blir svømmelærere ,  får man det på timeplanen sin må man nesten bare ta det.. 

De som ikke kan svømme i klassen min,  er det vanskelig for meg å lære det bort til.  Det går ikke på vilje ,  men på ressurser. Jeg har 20 elever (noen ganger opp til 28) i et basseng med helt forskjellige behov. En er redd for vann,  2 kan ikke svømme,  2 stk sliter når man går litt vekk fra faste rammer,  1 trenger ekstra utfordringer i svømming , 1 må ha tilpasning i garderobe. Så svømming blir jo nærmest bare at man trener på det man allerede kan. I hvert fall når det er maks en time i uka en klasse har til sammen både til skifting / overganger og tid i vannet. 

En foreldre sendte en gang en klagemail til rektor om at en elev jeg hadde i 5. Klasse ikke kunne svømme. Jeg måtte da " inn på teppet " og svare på hva jeg hadde gjort i min undervisning for å lære denne eleven å svømme. Dette var jo en vits. Jeg  , med de ressursene tilgjengelig ,  har nok med å sikre at alle er trygge i vannet.  Det ga jeg også klar beskjed om. Jeg fikk da beskjed om at jeg ikke fikk lov å begrunne det med ressurser overfor foreldren og fikk nærmest munnkurv. 

Jeg har tatt barnet mitt på ekstra svømmeundervisning,  men ofte så finnes det tilbud for de som ikke kan svømme som man kan få gjennom kommunen. Disse får man som lærer vite om og jeg har flere ganger tipset aktuelle foreldre om dette. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Herregud, unnskyld språkbruken. Men her har vi jo virkelig gått tilbake fra da jeg vokste opp. Vi lærte å svømme på skolen. Det var en svømmelærer som stod for undervisningen. Alle foreldre ble anbefalt å svømme med barna i den samme hallen på fritiden. Dette gjorde mine foreldre - og det var en fin aktivitet vi hadde sammen som familie en gang pr uke i mange år. I denne perioden fikk mitt yngste barn vannskrekk og vi måtte få hjelp til å få vedkommende over den kneiken (fortsette å ta vedkommende med, la vedkommende sitte i hallen, invitere uti, forberede på forhånd). Det tok noen måneder før det ordnet seg.

I dag har jeg inntrykk av at det er blitt så dyrt at ingen har råd til dette lenger.

Skrevet

Hiver meg på her, da jeg har en 1. Klassing som ikke er svømmedyktig. Han har hatt mye vanntrening i regi av barnehagen, så han er trygg i vann. 
Ser at noen mener at vi selv må lære barna å svømme. Da er det et problem: Jeg (og også far) kan bare brystsvømming. De skal vel lære crawl først?  Jeg greier heller ikke å svømme under vann. Så egentlig er ikke jeg svømmedyktig. Selv om jeg med litt flaks nok skulle greid å svømme fra en øy sommerstid hvis noen truet meg med våpen. 
Egentlig ikke så veldig bekymret, alle tre storesøsken har lært seg å svømme med minimal  hjelp fra oss; ei er veldig flink. Dykker på dypet og hopper fra femmeren. Pluss svømmer i kaldt vann.

Anonymkode: 5ebc2...e2c

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, Prelunia skrev:

Lærer. Dette er veldig ulikt fra kommune til kommune. 

I min kommune har jeg som lærer ansvar for en hel klasse , pluss at det er en annen voksen der , som er der mest for å overvåke. Vi har begge kun livredderkurs i vann og har lært teknikker for å redde liv og se signaler på trøbbel i vann tidlig. Det er veldig tilfeldig hvem som blir svømmelærere ,  får man det på timeplanen sin må man nesten bare ta det.. 

De som ikke kan svømme i klassen min,  er det vanskelig for meg å lære det bort til.  Det går ikke på vilje ,  men på ressurser. Jeg har 20 elever (noen ganger opp til 28) i et basseng med helt forskjellige behov. En er redd for vann,  2 kan ikke svømme,  2 stk sliter når man går litt vekk fra faste rammer,  1 trenger ekstra utfordringer i svømming , 1 må ha tilpasning i garderobe. Så svømming blir jo nærmest bare at man trener på det man allerede kan. I hvert fall når det er maks en time i uka en klasse har til sammen både til skifting / overganger og tid i vannet. 

En foreldre sendte en gang en klagemail til rektor om at en elev jeg hadde i 5. Klasse ikke kunne svømme. Jeg måtte da " inn på teppet " og svare på hva jeg hadde gjort i min undervisning for å lære denne eleven å svømme. Dette var jo en vits. Jeg  , med de ressursene tilgjengelig ,  har nok med å sikre at alle er trygge i vannet.  Det ga jeg også klar beskjed om. Jeg fikk da beskjed om at jeg ikke fikk lov å begrunne det med ressurser overfor foreldren og fikk nærmest munnkurv. 

Jeg har tatt barnet mitt på ekstra svømmeundervisning,  men ofte så finnes det tilbud for de som ikke kan svømme som man kan få gjennom kommunen. Disse får man som lærer vite om og jeg har flere ganger tipset aktuelle foreldre om dette. 

Dette forstår jeg veldig godt. Og jeg er av den oppfatning at dette er mitt ansvar men at svømmeundervisningen på skolen kommer i tillegg til det barnet lærer av meg.

Det som er litt greia nå, er at barnet ser på tiden i svømmehallen som lek,  og det har det jo alltid vært😀 

Vi øver på dykking under vann (hente ringer) og på å flyte, men har ikke kommet lengre enn det.

Ts

Anonymkode: 167b3...c47

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner to som reddet seg fra Utøya ved å svømme, og jeg er inderlig glad for at de hadde ferdighetene som skulle til for å være trygge nok til å tørre og selvfølgelig komme seg over.

Det er likevel ikke slike situasjoner som gjør at vi prioriterer svømmetrening to ganger i uka og familiebading en gang i uka. Det handler om å gjøre barna svømmedyktige nok til å redde seg selv om de ramler i vannet og etterhvert som de blir voksne kunne redde andre om behovet skulle oppstå. Hvert år skjer dødsulykker grunnet dårlige svømmeferdigheter.

Anonymkode: 08247...338

Ja enig. Det var det jeg mente med at det også kan oppstå andre hendelser som fører til at man har behov for å kunne svømme. Det er jo naturligvis dette man er mest redd for ❤️ 

Anonymkode: 4a21d...b61

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Svømming er vel et av de få fagene der skolen har «lov» til å dele inn elevene i grupper ut fra hvor gode de er...

Anonymkode: 33883...b3c

Det gjør de på vår skole, og det fungerer jo mye bedre enn om alle skulle ha opplæring samtidig.

Ellers synes jeg ikke det er skolens ansvar å lære barn å svømme. Dette må foreldrene ta ansvar for. Våre barn har alle vært svømmedyktige fra de var tre-fire år.

Anonymkode: c567d...d20

Skrevet

Det varierer mye fra sted til sted virker der som, her har de svømming i 4. klasse og jeg tror det er en stor fordel å kunne svømme ganske godt fra før. De deles i tre grupper etter ferdighet og har seks uker på rad, men det er jo lite tid å lære å svømme på. I tillegg til at de er mange. Jeg har tenkt at ansvaret ligger litt på oss foreldre sånn som det er her, så vi lærte henne å svømme selv. Og det er jeg glad for. 

Anonymkode: 4498c...473

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

På vår skole har vi svømming hver uke helt fra 1.klasse....

Anonymkode: f355e...d6e

Hva har det med saken å gjøre?

Anonymkode: 148aa...d5d

Skrevet

Jeg syns det er spesielt at ikke foreldre tar ansvar for å lære barna sine å svømme lenge før skolealder🤔 Man kan gå på trygg i vann-kurs fra det året barna er 3 år, så jeg set ikke helt at barna ikke skal kunne lære seg å svømme med litt oppfølging fra foreldre. Vi hadde gått på trygg i vann i 4 mnd før vi reiste til Italia to uker i sommer med vår da 3,5 åring. På dag 5 svømte hun for egen maskin med armringer, og vi har selvsagt fulgt det opp hjemme med å fortsette svømmekurs og gå på frisvømming ofte. Nå er hun en svømmedyktig 4-åring, med moderat innsats fra oss. 

skjønner ikke at folk tør å reise på ferie og i basseng med barn som ikke kan svømme. Og i alle fall ikke at man legger ansvaret for å lære og svømme over på skolen. De har 20 elever +/-, og 45 min til rådighet. Inni disse 45 min skal det skiftes og dusjes før og etter timen, som gir 20 min i bassenget, om man legger godviljen til. Én gang i uka, i beste fall. Hallo liksom 

Anonymkode: 50f4a...858

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er spesielt at ikke foreldre tar ansvar for å lære barna sine å svømme lenge før skolealder🤔 Man kan gå på trygg i vann-kurs fra det året barna er 3 år, så jeg set ikke helt at barna ikke skal kunne lære seg å svømme med litt oppfølging fra foreldre. Vi hadde gått på trygg i vann i 4 mnd før vi reiste til Italia to uker i sommer med vår da 3,5 åring. På dag 5 svømte hun for egen maskin med armringer, og vi har selvsagt fulgt det opp hjemme med å fortsette svømmekurs og gå på frisvømming ofte. Nå er hun en svømmedyktig 4-åring, med moderat innsats fra oss. 

skjønner ikke at folk tør å reise på ferie og i basseng med barn som ikke kan svømme. Og i alle fall ikke at man legger ansvaret for å lære og svømme over på skolen. De har 20 elever +/-, og 45 min til rådighet. Inni disse 45 min skal det skiftes og dusjes før og etter timen, som gir 20 min i bassenget, om man legger godviljen til. Én gang i uka, i beste fall. Hallo liksom 

Rettelse; Uten* armringer skulle det stå. 

Skrevet

Det er jo vi foreldre som har ansvaret for at barna kan sykle og svømme, så synes jo det er rart å bare klage på skolen. Selv med en kald sommer er det dager der barn kan og bør være i vannet. 

I Bærum er det mye svømmeundervisning i halve 3.klasse og de fleste svømmer litt på egen kjøl etter det. Er ikke det kurset nok får man tilbud om ekstrakurs, men da utenfor skoletid. Noen foreldre synes riktignok at det var for mye forlangt at de selv måtte kjøre barna til kurset 🤷‍♀️ 

Anonymkode: a289f...eaa

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hva skolen forventer. Men jeg syns det er rimelig slapp av foreldre som ikke lærer barnet dette før skolealder. 

Svømming er en viktig ferdighet som redder liv!

Anonymkode: 2e510...713

Skrevet

Det forventes ikke, men vi valgte å lære barna å svømme på egenhånd. Det blir ikke akkurat ekstrem svømme"opplæring" i skolen, ihvertfall ikke her, med så mange elever og så få timer. De gikk på kurs og vi "bodde" i svømmehallen hver eller annenhver helg en god stund for å få det til. Så dro vi til "Syden" om sommeren, gjelder yngste da, og da løsnet det skikkelig. Var glad for kombinasjonen, hun lærte å flyte/snu seg osv på kurs, mens vi selv tok mengdetreningen og selve svømmingen.... 

Dette fungerer sikkert ulikt fra skole til skole, men jeg ville ikke tatt sjansen på at skolen skulle lære barnet å svømme. Som sagt, for mange elever og få svømmetimer (her ihvertfall).

Gjest Alterego666
Skrevet

Jeg har selv lært alle barna mine å svømme. Vi har tilbragt masse tid i vannet om sommeren og i svømmehaller om vinteren. Det gir masse lek, mestring og kvalitetstid sammen med barna. Ene barnet hadde lenge vannskrekk, men det er bare å bruke mer tid. Jeg har ikke tatt hensyn til eller lent meg på skolens undervisning, men tatt ansvar og brukt tid på det selv. I området hvor jeg bor er det rimelige kommunale svømmehaller.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Joda, klart jeg kan, vi går jevnlig i svømmehallen, jeg har ikke sagt at barnet MÅ ha opplæring av andre😀

Jeg lurer på følgende:

Om det forventes at barnet er svømmedyktig før de starter med svømming på skolen?

Ts

Anonymkode: 167b3...c47

Kan si det sånn at om barnet ikke kan svømme i 4.klasse, blir foreldrene anbefalt å melde barnet på kurs. Det får ikke til å henge med videre om det ikke kan svømme. 

Anonymkode: a105e...6e3

Annonse
Skrevet

Begge mine hadde vært på to svømmekurs før de startet i første klasse. Han ene kunne svømme halvveis, han andre hadde gått fra ekstrem vannskrekk til mild vannskrekk. Han lærte ikke å svømme på svømmetimene, men han ble mer og mer trygg i vannet. Han lærte å svømme sommeren etter.

Vi ble anbefalt at barna var trygge i vannet, ikke at de hadde lært å svømme.

Anonymkode: 24b52...4e7

Skrevet

Her forventes det ikkje, vi har ingen basseng tilgjengelig og bur ruralt. Barna tar skulebussen lang vei kvar dag for å kome seg til skulen. Fleste kan ikkje svømma med mindre foreldra har tatt det på seg, noko eg synest er skummelt.

Anonymkode: f3569...126

• Liker 1
Skrevet

Minstekravet til svømming er 12 timer i 3.klasse. Det er hva som tilbys her vi bor. Alle barna kunne ikke å svømme, og rakk neppe å lære det heller...

Alle barn burde tilbys svømming en gang i uka hele barneskolen.

Anonymkode: 84ee4...ebe

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så lenge siden jeg gikk på skolen. For å være helt ærlig så kunne alle på trinnet svømme fra før av i den grad at de klarte å være selvstendige. Men få var nødvendigvis kløppere og vi utviklet oss selvsagt der. Men jeg ville lært barna mine de grunnleggende tingene først. Jeg vet ikke om man nødvendigvis må ha kurs, jeg tror du selv kan lære barna mye ved å være i vannet med dem og øve ❤️ 

Svømming er kjempe viktig. Jeg svømte selv fra utøya 22. juli og de som ikke svømte ble skutt ved vannkanten. Noen var ikke komfortable med avgjørelsen, mens andre kunne faktisk ikke svømme. Det kan jo også oppstå andre hendelser som fører til at man har behov for å kunne svømme. Jeg var egentlig ikke en kjempe god svømmer når jeg var 16 år, alltid en av de siste som kom frem ved angitt svømmedistanse på skolen. Jeg syntes at svømming er en veldig viktig ferdighet å lære barna sine. 

Det er jo også en fin ferdighet å kunne for hygge og opplevelser opp i oppveksten. Det er litt som å stå på ski. Veldig kjedelig å være den som ikke kan dette ved skoleturer eller hytteturer med venner.

Anonymkode: 4a21d...b61

❤️ Har ikke ord. 

Er forøvrig enig med dette. Det å være komfortabel i vann er faktisk veldig viktig å lære barna sine, og det innebærer ikke bare svømming faktisk, men også bare å kunne ligge og flyte og føle seg komfortabel med det. Jeg var ikke en enormt sterk svømmer selv på skolen i forhold til fart og sånn selv om jeg greier å svømme 1000 meter, men det var stort fokus på det å bare være komfortabel i vann og å bare flyte. Jeg hadde dog svømming hver vinter hele grunnskolen. I dag driver jeg med dykking og finnes ikke redd, og tror det er mye pga svømmeopplæring. 

Anonymkode: de5a0...581

Skrevet

Vil på det sterkeste anbefale alle med nærhet til vann, om det er basseng eller sjø, å bruke tid på å gjøre barna svømmedyktige. Det dør flere i drukning årlig enn i trafikken. Det er så viktig å både være komfortabel i vann, og også kunne svømme, både under og over vann. 

Jeg har selv bodd i Australia hvor alle barn svømmer som fisker. De har jo helt andre forutsetninger, men det var en vekker for meg å innse at jeg egentlig ikke var en så god svømmer som jeg trodde.

Anonymkode: 8ac99...e9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...