Gå til innhold

Forventer skolen at barna kan svømme når de starter med svømmeundervisning i 3 klasse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 2 klassing nå, som fremdeles ikke kan svømme.

Vi har vært mye i basseng og han er trygg i vannlek, men har ikke sluppet taket og svømt alene.

Bør jeg intesivere treningen nå frem mot høsten?

Kunne deres barn svømme når de begynte med svømming på skolen?

Og om det er noen lærere her, forventes det?

Anonymkode: 167b3...c47

Skrevet

Svømming i skolen er en saga blott. Tiden der man lærte noe under skolens rammer mtp å svømme skjedde kun i gamle dager. Her har de svømming i 1. klasse, men da kun med fokus på å venne seg til å være i vann. Så er det bråstopp frem til 4. klasse der de skal sjekke hva barnet kan. Du bør investere i svømmeopplæring til barnet selv, hvis du ønsker at det skal bli svømmedyktig. Det er en tragisk prioritering av våre politikere, da dette går under det å kunne redde seg selv i vann (hvis man krisemaksimerer), og burde være en rett som alle barn har uavhengig av foreldres økonomi. Svømmeopplæring er dyrt for mange. 

Anonymkode: da0d2...710

• Liker 7
Skrevet

Jeg kunne ikke svømme før jeg var 18 år 😂 Hadde vannskrekk i alle barne- og ungdomsår. Vokste opp hos alenemor og vi hadde ikke råd til Tøyenbadet-besøk. 

Anonymkode: bf463...166

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svømming i skolen er en saga blott. Tiden der man lærte noe under skolens rammer mtp å svømme skjedde kun i gamle dager. Her har de svømming i 1. klasse, men da kun med fokus på å venne seg til å være i vann. Så er det bråstopp frem til 4. klasse der de skal sjekke hva barnet kan. Du bør investere i svømmeopplæring til barnet selv, hvis du ønsker at det skal bli svømmedyktig. Det er en tragisk prioritering av våre politikere, da dette går under det å kunne redde seg selv i vann (hvis man krisemaksimerer), og burde være en rett som alle barn har uavhengig av foreldres økonomi. Svømmeopplæring er dyrt for mange. 

Ts her: 

Barnet gikk på svømmeopplæring i barnehagealder, vi kom ikke lengre enn til tilvenning til vann, dukke under osv.

Svømmeinstruktøren var 17 år og hadde ikke helt barnetekke desverre... Dette var i regi av den lokale svømmeklubben, og kostet MYE. Nå er ikke økonomi et problem for meg, men disse svømmekursene var ikke noe godt alternativ for oss.

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne ikke svømme før jeg var 18 år 😂 Hadde vannskrekk i alle barne- og ungdomsår. Vokste opp hos alenemor og vi hadde ikke råd til Tøyenbadet-besøk. 

Anonymkode: bf463...166

Så dumt for deg❤

Heldigvis er det nå mange steder muligheter for familier med lav inntekt å få gratis inngang i svømmehaller!

Ts

Skrevet

Jeg ville investert i svømmekurs. Her jeg bor er instruktørene godt voksne, profesjonelle og følger Norges svømmeforbund.

Anonymkode: d6ec2...0d6

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her: 

Barnet gikk på svømmeopplæring i barnehagealder, vi kom ikke lengre enn til tilvenning til vann, dukke under osv.

Svømmeinstruktøren var 17 år og hadde ikke helt barnetekke desverre... Dette var i regi av den lokale svømmeklubben, og kostet MYE. Nå er ikke økonomi et problem for meg, men disse svømmekursene var ikke noe godt alternativ for oss.

Kan du ikke svømme selv`? (siden du trenger en svømmeinstruktør for å lære barnet å svømme?)  Det kan da ikke være noe problem å lære en såpass stor unge å svømme så sant dere er vant til å være i vann?

Anonymkode: f16a1...e0b

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ville investert i svømmekurs. Her jeg bor er instruktørene godt voksne, profesjonelle og følger Norges svømmeforbund.

Vi bor i en liten by, i nærheten av en større. Kanskje det lønner seg å reise til den større byen? Den undervisningen som ble tibudt her var ikke bra. (For all del 17 åringen gjorde sikkert ditt beste altså, men manglet nok erfaring) 

Ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke svømme selv`? (siden du trenger en svømmeinstruktør for å lære barnet å svømme?)  Det kan da ikke være noe problem å lære en såpass stor unge å svømme så sant dere er vant til å være i vann?

Anonymkode: f16a1...e0b

Joda, klart jeg kan, vi går jevnlig i svømmehallen, jeg har ikke sagt at barnet MÅ ha opplæring av andre😀

Jeg lurer på følgende:

Om det forventes at barnet er svømmedyktig før de starter med svømming på skolen?

Ts

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i en liten by, i nærheten av en større. Kanskje det lønner seg å reise til den større byen? Den undervisningen som ble tibudt her var ikke bra. (For all del 17 åringen gjorde sikkert ditt beste altså, men manglet nok erfaring) 

Ts

Mulig, ta kontakt med en svømmeklubb tilknyttet svømmeforbundet og hør hva de tilbyr. Sjekk også tryggivann.no

Skrevet

Problemet med skolesvømmingen er at de skal undervise kanskje 15 barn pr voksen, som har 15 forskjellige nivå. Og egentlig er engelsklærer, og ikke har kompetanse på svømmeundervisning. I tillegg de vanlige problemene, Frida har enda ikke lært å kle seg om og dusje i normalt tempo, Matheo har kognitive urfordringer, Liam har ADHD, Emma og Victor har bare ikke lært folkeskikk. Og Hassan er livredd vann og får panikk i bassenget, 10 linutter går med bare der. 

Ville på ingen måte satset på at skolen lærer barnet å svømme, her må du trå til selv. 

Anonymkode: 08247...338

• Liker 7
Skrevet

Nei, det forventes ikke. 
Her blir barna delt i to grupper som bytter på å ha svømming, og da tar man barna som kan svømme i den ene gruppen og de som ikke kan svømme i den andre gruppen for å tilpasse svømmeundervisningen. 
Det pleier å være ca halvparten av barna som kan svømme fra før. 

Anonymkode: eea5d...85f

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 2 klassing nå, som fremdeles ikke kan svømme.

Vi har vært mye i basseng og han er trygg i vannlek, men har ikke sluppet taket og svømt alene.

Bør jeg intesivere treningen nå frem mot høsten?

Kunne deres barn svømme når de begynte med svømming på skolen?

Og om det er noen lærere her, forventes det?

Nei, det forventes ikke at de skal kunne svømme. Det er jo det de skal lære når man har svømming med skolen. Det finnes egne kompetansemål knyttet til svømming som alle 4. klassinger skal oppnå. Altså barnet ditt har god tid.

Likevel er det sånn at antall timer i bassenget med skolen er begrenset. Det er dessverre ikke alle som rekker å lære svømme på denne tiden. Så det kan være fint å øve litt sammen med barnet i tillegg. 

• Liker 3
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På vår skole har vi svømming hver uke helt fra 1.klasse....

Anonymkode: f355e...d6e

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet med skolesvømmingen er at de skal undervise kanskje 15 barn pr voksen, som har 15 forskjellige nivå. Og egentlig er engelsklærer, og ikke har kompetanse på svømmeundervisning. I tillegg de vanlige problemene, Frida har enda ikke lært å kle seg om og dusje i normalt tempo, Matheo har kognitive urfordringer, Liam har ADHD, Emma og Victor har bare ikke lært folkeskikk. Og Hassan er livredd vann og får panikk i bassenget, 10 linutter går med bare der. 

Ville på ingen måte satset på at skolen lærer barnet å svømme, her må du trå til selv. 

Klart det, har ikke planer om å slutte å gå i svømmehallen😀 

Ts

• Liker 1
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, klart jeg kan, vi går jevnlig i svømmehallen, jeg har ikke sagt at barnet MÅ ha opplæring av andre😀

Jeg lurer på følgende:

Om det forventes at barnet er svømmedyktig før de starter med svømming på skolen?

Ts

Nei, det forventes ikke. De skal jo lære det. Forventer vi at barn skal kunne hele kunnskapsløftet? Hvorfor skal de gå på skole da? 

De lærer å svømme og bør kunne svømme 200m etter 4.trinn ( jf kul06)

Hilsen lærer.

Anonymkode: 32102...3d9

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det forventes ikke. 
Her blir barna delt i to grupper som bytter på å ha svømming, og da tar man barna som kan svømme i den ene gruppen og de som ikke kan svømme i den andre gruppen for å tilpasse svømmeundervisningen. 
Det pleier å være ca halvparten av barna som kan svømme fra før. 

Anonymkode: eea5d...85f

Takk for bra svar. Det var betryggende å høre. 

Tror kanskje bare han trenger litt mer tid før han "slipper seg"

Skrevet

Svømming er vel et av de få fagene der skolen har «lov» til å dele inn elevene i grupper ut fra hvor gode de er...

Anonymkode: 33883...b3c

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke så lenge siden jeg gikk på skolen. For å være helt ærlig så kunne alle på trinnet svømme fra før av i den grad at de klarte å være selvstendige. Men få var nødvendigvis kløppere og vi utviklet oss selvsagt der. Men jeg ville lært barna mine de grunnleggende tingene først. Jeg vet ikke om man nødvendigvis må ha kurs, jeg tror du selv kan lære barna mye ved å være i vannet med dem og øve ❤️ 

Svømming er kjempe viktig. Jeg svømte selv fra utøya 22. juli og de som ikke svømte ble skutt ved vannkanten. Noen var ikke komfortable med avgjørelsen, mens andre kunne faktisk ikke svømme. Det kan jo også oppstå andre hendelser som fører til at man har behov for å kunne svømme. Jeg var egentlig ikke en kjempe god svømmer når jeg var 16 år, alltid en av de siste som kom frem ved angitt svømmedistanse på skolen. Jeg syntes at svømming er en veldig viktig ferdighet å lære barna sine. 

Det er jo også en fin ferdighet å kunne for hygge og opplevelser opp i oppveksten. Det er litt som å stå på ski. Veldig kjedelig å være den som ikke kan dette ved skoleturer eller hytteturer med venner.

Anonymkode: 4a21d...b61

• Liker 6
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så lenge siden jeg gikk på skolen. For å være helt ærlig så kunne alle på trinnet svømme fra før av i den grad at de klarte å være selvstendige. Men få var nødvendigvis kløppere og vi utviklet oss selvsagt der. Men jeg ville lært barna mine de grunnleggende tingene først. Jeg vet ikke om man nødvendigvis må ha kurs, jeg tror du selv kan lære barna mye ved å være i vannet med dem og øve ❤️ 

Svømming er kjempe viktig. Jeg svømte selv fra utøya 22. juli og de som ikke svømte ble skutt ved vannkanten. Noen var ikke komfortable med avgjørelsen, mens andre kunne faktisk ikke svømme. Det kan jo også oppstå andre hendelser som fører til at man har behov for å kunne svømme. Jeg var egentlig ikke en kjempe god svømmer når jeg var 16 år, alltid en av de siste som kom frem ved angitt svømmedistanse på skolen. Jeg syntes at svømming er en veldig viktig ferdighet å lære barna sine. 

Det er jo også en fin ferdighet å kunne for hygge og opplevelser opp i oppveksten. Det er litt som å stå på ski. Veldig kjedelig å være den som ikke kan dette ved skoleturer eller hytteturer med venner.

Anonymkode: 4a21d...b61

Jeg kjenner to som reddet seg fra Utøya ved å svømme, og jeg er inderlig glad for at de hadde ferdighetene som skulle til for å være trygge nok til å tørre og selvfølgelig komme seg over.

Det er likevel ikke slike situasjoner som gjør at vi prioriterer svømmetrening to ganger i uka og familiebading en gang i uka. Det handler om å gjøre barna svømmedyktige nok til å redde seg selv om de ramler i vannet og etterhvert som de blir voksne kunne redde andre om behovet skulle oppstå. Hvert år skjer dødsulykker grunnet dårlige svømmeferdigheter.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...