Gå til innhold

Tenåringen vil ikke snakke med meg - hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan løser man dette ?

Tenåring som nekter å se meg og snakke med meg, etter en krangel. Som oppstod etter en misforståelse. Overbevist om at hvis vi bare snakker sammen så vil det løse seg.

Men mor slipper meg ikke inn i huset, og jenta vår som nå er 14 svarer ikke på mobilen.

Ba mor om et møte på familievernkontorer men får svar at hverken hun eller datteren vår har tenkt å møte opp.

Mor vil at jeg signerer flytte papirer og null samværs avtale men jeg vil ikke miste all kontakt med jenta vår, spesiellt ikke når hun er sint fra en misforståelse.

Ingen mulighet for å få snakket med henne ? 

Kan barnevernet hjelpe når mor sperrer kontakt?

Anonymkode: 64125...74d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje litt teit forslag, men kanskje du kan skrive et brev som du legger i postkassen? 

Det funket på meg da jeg var en vanskelig tenåring. Jeg var veldig sint og hadde bestemt meg for å hate uansett. Hørte ikke på noe som ble sagt. Slettet fra alle sosiale medier, blokkerte mobil nr. Men brevet fikk meg til å lese godt igjennom og tillgi, etter en god stund. (jeg var ekstremt sta, og litt for stolt til å gi meg) 

Anonymkode: e600c...f24

• Liker 2
Skrevet

Mor vil nok kaste det i søppla. Lang historie med mange løgner fra mor for å ødelegge. 

Skrevet

Gi det litt tid. Men ikke gå med på å avslutte samvær. Send henne en SMS og legg deg flat. Hun vil nok lese den. 
lytt på podcastene til Hedvig Montgomery - hun har mye lurt ang foreldre - ungdommer. 

Anonymkode: e9175...f7e

• Liker 1
Skrevet

Hva skjedde da ? Må være en grunn til at hun er så sint som hun er ?

Anonymkode: 071ed...948

Skrevet

Hun har oppført seg dårlig en stund, svart frekkt og hatt sinne utbrudd. Sa at jeg hadde fått nok av den dårlige oppførselen så hun ble sint og vil ikke komme tilbake nå.

Skrevet

Trenger virkelig gode råd, noen som kan hjelpe ?

Skrevet

Du skal ikke presse eller skylde på mor- la det gå litt tid, send hyggelige meldinger - bry deg 

Anonymkode: 3bbf8...9e9

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Hun har oppført seg dårlig en stund, svart frekkt og hatt sinne utbrudd. Sa at jeg hadde fått nok av den dårlige oppførselen så hun ble sint og vil ikke komme tilbake nå.

Generelt vil jeg si det er en dårlig taktikk å si at du har fått nok av den dårlige oppførselen hennes... "Jeg har fått nok av deg" er en tøff beskjed å få fra en forelder, og tenåringer er kjent for å ta ting i verste mening. Ville heller prøvd å snakke med henne om hvorfor hun svarer frekt og har sinneutbrudd. Les foreldrebøkene til Hedvig Montgomery, der er det mange fine tips om hvordan man snakker med barn, eller "koble seg på" som hun kaller det.

Men, det mer umiddelbare problemet nå er at du ikke får kontakt med henne. Hvor lenge er det siden hun begynte å nekte kontakt? Som de andre her skriver, tid til å roe seg ned kam være greit.

Anonymkode: 66dc6...4c3

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville nok ha kuttet ut en familiemedlem om noen foreldre ville ha sakt noe sånt til meg også. Når man hører noe sånt ifra en som er foreldre tar man det veldig bokstavelig som ung og man blir selvfølgelig veldig såret. Tenåringer og foreldre krangler. Dersom noen foreldre sier noe sånt så forteller det barnet at personen er lei av barnet, og det å tilgi noe sånt er fryktelig vanskelig.

Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du kaller det for en misforståelse, du sa jo vitterlig til jenta at du hadde fått nok av henne pga det du ser på som dårlig oppførsel, gjorde du ikke? Jenta er 14, en alder der det er både mye hormoner og en alder som er veldig sårbar. Jeg kan garantere at du såret henne ved å si det du sa. Greit nok at tenåringer kan være noen skikkelig uspiselige trollunger av og til, men det er vi foreldre som er de voksne. En bør unngå å slenge ut ting for å såre ett barn.

Elsk meg mest når jeg fortjener det minst er ett ordtak verdt å merke seg. 

Og; ikke skyld på mor for at tenåringen ikke vil snakke med deg akkurat nå. Hun støtter jenta og tar seg av følelsene hennes. 

Mitt råd er å trekke deg litt tilbake akkurat nå mens ting fortsatt er ferskt og temperaturen høy. Ikke som i å trekke deg unna for alltid, men bare akkurat nå sånn at ting får bero litt og gått seg til. Ikke bombardere hverken jenta eller moren med meldinger og oppringinger. Send ei melding der du skriver at du beklager at du sa det du da, at du er glad i henne og at du alltid er der for henne. Så lar du henne få fred, og avvent litt før du tar kontakt igjen hvis ikke jenta kontakter deg først. Bekreft at du elsker datteren din ubetinget og len deg deretter litt tilbake. Det kommer ingenting godt ut av å presse på når temperaturen er høy. 

Endret av skruf
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...