AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #1 Skrevet 1. februar 2020 I flere år har sønnen vår følt seg eldre enn de jevnaldrede klassekameratene, og har derfor vært mest med de året over på fritiden. Dette har gått helt fint for oss. Etter at han begynte på ungdomsskolen begynte han også å henge med de som var to år eldre (10.klasse). Dette var vi mer skeptisk til, men vi lot det gå. Han skjønner at det kan være litt rart, og har derfor vært veldig åpen ovenfor oss, og hatt dem på besøk flere ganger. Vi merker selvsagt at han er litt yngre enn dem, men samtidig har vi observert at jevnaldringene hans mer barnslig enn han, så sånn sett er ikke forskjellen så stor. Det som har skjedd nå er at han har blitt kjæreste med en av jentene. Sosialt virker det som de fungerer sammen, og hun har vært klar på at hun selvsagt ikke vil drikke eller noe slikt når de er sammen. Vi kjenner henne også litt fra før, så vi vet hun er skikkelig. Likevel er vi litt skeptisk. Burde vi nekte dem å være sammen, eller burde vi bare la dem prøve? Anonymkode: 0ac75...989
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #2 Skrevet 1. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: I flere år har sønnen vår følt seg eldre enn de jevnaldrede klassekameratene, og har derfor vært mest med de året over på fritiden. Dette har gått helt fint for oss. Etter at han begynte på ungdomsskolen begynte han også å henge med de som var to år eldre (10.klasse). Dette var vi mer skeptisk til, men vi lot det gå. Han skjønner at det kan være litt rart, og har derfor vært veldig åpen ovenfor oss, og hatt dem på besøk flere ganger. Vi merker selvsagt at han er litt yngre enn dem, men samtidig har vi observert at jevnaldringene hans mer barnslig enn han, så sånn sett er ikke forskjellen så stor. Det som har skjedd nå er at han har blitt kjæreste med en av jentene. Sosialt virker det som de fungerer sammen, og hun har vært klar på at hun selvsagt ikke vil drikke eller noe slikt når de er sammen. Vi kjenner henne også litt fra før, så vi vet hun er skikkelig. Likevel er vi litt skeptisk. Burde vi nekte dem å være sammen, eller burde vi bare la dem prøve? Anonymkode: 0ac75...989 Prøv å snu om på kjønnene. Feks. Når jeg var 15 var jeg sammen med en gutt på 19. Ingen som reagerte på det. Anonymkode: 3bf65...124 11
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #3 Skrevet 1. februar 2020 La de prøve, min bestevenninne (15) ble sammen med min bestevenn (13) da vi gikk på ungdomskolen. Det var helt greit det, eneste problemet var at hun ikke var like moden som han, og skapte mye unødvendig drama, og han måtte til slutt slå opp. Han hadde mer lyst til å "gjøre mer" men hun var ikke klar for alt han ville. Ser ingen grunn til at de ikke kan være sammen. Det varer sikkert ikke lenge etter at hun begynner på vgs uansett 😅 Og nekte dem skaper bare mer problemer tror jeg. Anonymkode: cc3f4...92d 4
moho Skrevet 1. februar 2020 #4 Skrevet 1. februar 2020 Min 1998’er var sammen med en tiendeklassing da han gikk i åttende. Man kan jo ikke akkurat nekte dem. Det var en slitsom tid, virkelig, mye å følge med på, og passe på. Forholdet varte vel et halvt års tid. 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #5 Skrevet 1. februar 2020 De slår opp om typ fire mnd. La dem holde på Anonymkode: bdcda...c3e 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #6 Skrevet 1. februar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: I flere år har sønnen vår følt seg eldre enn de jevnaldrede klassekameratene, og har derfor vært mest med de året over på fritiden. Dette har gått helt fint for oss. Etter at han begynte på ungdomsskolen begynte han også å henge med de som var to år eldre (10.klasse). Dette var vi mer skeptisk til, men vi lot det gå. Han skjønner at det kan være litt rart, og har derfor vært veldig åpen ovenfor oss, og hatt dem på besøk flere ganger. Vi merker selvsagt at han er litt yngre enn dem, men samtidig har vi observert at jevnaldringene hans mer barnslig enn han, så sånn sett er ikke forskjellen så stor. Det som har skjedd nå er at han har blitt kjæreste med en av jentene. Sosialt virker det som de fungerer sammen, og hun har vært klar på at hun selvsagt ikke vil drikke eller noe slikt når de er sammen. Vi kjenner henne også litt fra før, så vi vet hun er skikkelig. Likevel er vi litt skeptisk. Burde vi nekte dem å være sammen, eller burde vi bare la dem prøve? Anonymkode: 0ac75...989 Skjønner ikke problemet. Det er 18-årsgrense på alkohol, hun er 16. Hun skal ikke drikke alkohol uansett. Hva er dere skeptiske til egentlig? Dere hadde ikke brydd dere om datteren deres på 14 hadde blitt sammen med en gutt på 16. Anonymkode: ebb10...47e 6
Alex_rude Skrevet 1. februar 2020 #7 Skrevet 1. februar 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøv å snu om på kjønnene. Feks. Når jeg var 15 var jeg sammen med en gutt på 19. Ingen som reagerte på det. Anonymkode: 3bf65...124 Det burde det ha vært noen som reagerte på🙄 15
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #8 Skrevet 1. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke problemet. Det er 18-årsgrense på alkohol, hun er 16. Hun skal ikke drikke alkohol uansett. Hva er dere skeptiske til egentlig? Dere hadde ikke brydd dere om datteren deres på 14 hadde blitt sammen med en gutt på 16. Anonymkode: ebb10...47e Det kommer til å skje når hun begynner på videregående iallefall. Er de færreste som venter til de blir 18 Anonymkode: 0ac75...989 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #9 Skrevet 1. februar 2020 Skjønner mange av argumentene her, og tenkt på de fleste selv. Hadde det vært omvendt hadde det vært mye lettere. Også tenkt på at det i realiteten er 2,5 års forskjell, men at det frem til sommeren på en måte er 3 år forskjell. Også tenkt på at det fungerer nå, men at avstanden kanskje vil øke. Er kanskje litt overbeskyttende, men hadde ikke helt ventet å forholde meg til så voksne kjærester ennå. Anonymkode: 0ac75...989
minister-mio Skrevet 1. februar 2020 #10 Skrevet 1. februar 2020 Har det noe å si om han er sammen med en som er født samme året eller en som er født to år før? Hva er forskjellen? 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #11 Skrevet 1. februar 2020 7 minutter siden, Alex_rude skrev: Det burde det ha vært noen som reagerte på🙄 Vil si det er ganske normalt. Mine venninner var sammen med kompisene hans. Som regel ligger guttene mye lengre bak jentene i den alderen. Anonymkode: 3bf65...124
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #12 Skrevet 1. februar 2020 4 minutter siden, minister-mio skrev: Har det noe å si om han er sammen med en som er født samme året eller en som er født to år før? Hva er forskjellen? Når de blir eldre har det lite å si. Men når de er så unge kan det fort bety litt Anonymkode: 0ac75...989 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #13 Skrevet 1. februar 2020 Som mine foreldre sa til meg "det spiller ingen rolle hvem det er, hvordan han ser ut, hvir han kommer fra, hva han jobber som, hvor gammel han er eller om det er gutt eller jente. Så lenge han er snill og god mot deg, og du er lykkelig, så har vi ingen ting vi skulle ha sagt. Men om han gjøre noe vondt mot deg, så skal vi få han til å angre! " 😅 🤭🥰 Anonymkode: cc3f4...92d 10
Gjest ab123 Skrevet 1. februar 2020 #14 Skrevet 1. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Prøv å snu om på kjønnene. Feks. Når jeg var 15 var jeg sammen med en gutt på 19. Ingen som reagerte på det. Anonymkode: 3bf65...124 Beklager, men den forskjellen er for stor, så det burde noen ha reagert på. Forøvrig er det forskjell på om en jente blir sammen med en to år yngre gutt og om en gutt blir sammen med en to år yngre jente i den alderen. Jenter modnes raskere enn gutter, mentalt sett.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #15 Skrevet 1. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skjønner mange av argumentene her, og tenkt på de fleste selv. Hadde det vært omvendt hadde det vært mye lettere. Også tenkt på at det i realiteten er 2,5 års forskjell, men at det frem til sommeren på en måte er 3 år forskjell. Også tenkt på at det fungerer nå, men at avstanden kanskje vil øke. Er kanskje litt overbeskyttende, men hadde ikke helt ventet å forholde meg til så voksne kjærester ennå. Anonymkode: 0ac75...989 Hvorfor hadde «det vært lettere»? Hva er vanskelig nå, og hva hadde vært enklere hvis han var eldst? Er det noe annet enn det sosiale? Det får jo ikke dere gjort noe med, og det dier dere jo funker. Og har du egentlig noe valg, er det ikke bare «å la dem prøve», nekte ham er vel ikke noe alternativ? Anonymkode: ceab0...dbd 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #16 Skrevet 1. februar 2020 Da jeg gikk i slutten av 9ende var jeg sammen med en gutt som gikk i 7ende. Han var mer moden enn de fleste guttene. Jeg er født sent på året så det var vel bare litt over 1 år mellom oss i den forstand. Jeg fikk mye pes fra folk rundt meg at jeg var sammen med en gutt som var yngre enn meg. Skjedde ikke mer enn bare kyss og kos. Verken jeg eller han var moden nok for slike ting. Jeg var også sammen med en gutt som gikk i 9ende da jeg startet i 10ende. Da var der kun 3 uker i aldersforskjell. Fikk pes fra folk på skolen at jeg var sammen med en 9ende klassing 😂 Hadde heller bekymret meg for hva ungene på skolen sier enn at jenta skal presse han til å drikke osv. Jenter presser ikke gutter til sex heller, det er mer den andre veien. Sjeldent at forhold på ungdomsskolen varer. La han utforske den delen av ungdomstiden. Snakk om sikker sex og vær frampå som støttespiller for han. Å nekte han kommer bare til å skape splid mellom dere. Bare tenk at « så koselig at de er forelsket, jeg unner de ungdomskjærlighet». Vær en tilstedeværende voksen for sønnen din, det er alt du kan gjøre 😊 Anonymkode: 4d36b...8d6 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #17 Skrevet 2. februar 2020 1 time siden, 00er skrev: Beklager, men den forskjellen er for stor, så det burde noen ha reagert på. Forøvrig er det forskjell på om en jente blir sammen med en to år yngre gutt og om en gutt blir sammen med en to år yngre jente i den alderen. Jenter modnes raskere enn gutter, mentalt sett. I gjennomsnitt så stemmer det, men det er selvsagt store individuelle forskjeller. Så jeg synes ikke dette var problematisk i det hele tatt. Selv har jeg aldri vært sammen med yngre jenter, kun eldre (1-7 år eldre). Anonymkode: b1cda...f15 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #18 Skrevet 2. februar 2020 for å være helt ærlig syns jeg det høres meget rart ut. man er jo 16 på vgs. kunne ikke falt meg inn å gå på vgs og være med en fjortis fra u.skolen. hadde følt det var barnerov. skjer mye mentalt mellom 14 og 16. Anonymkode: ef096...ef0
minister-mio Skrevet 2. februar 2020 #19 Skrevet 2. februar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Når de blir eldre har det lite å si. Men når de er så unge kan det fort bety litt Anonymkode: 0ac75...989 Men hva betyr det litt?
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #20 Skrevet 2. februar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner mange av argumentene her, og tenkt på de fleste selv. Hadde det vært omvendt hadde det vært mye lettere. Også tenkt på at det i realiteten er 2,5 års forskjell, men at det frem til sommeren på en måte er 3 år forskjell. Også tenkt på at det fungerer nå, men at avstanden kanskje vil øke. Er kanskje litt overbeskyttende, men hadde ikke helt ventet å forholde meg til så voksne kjærester ennå. Anonymkode: 0ac75...989 Hvorfor hadde det vært bedre med omvendt? Det må du nesten forklare. Anonymkode: ceb93...8a9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå