Gå til innhold

Misunnelig eller frekk venninne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!  Jeg og en venninne har vært nære venner i noen år nå, men hun har en ganske nedlatende måte å snakke til meg på, spesielt om utseende mitt. Noen eksempler på dette kan være at når vi er på klesbutikker sammen, så sier hun alltid noe negativt om de klærne jeg ser på. For en uke siden snakket vi om brillene jeg skulle få tilsendt i posten og da presterte hun å si med en nedlatende tone ´´jeg er spent på hvordan det kommer til å se ut''  For noen dager siden fikk jeg omsider brillene jeg hadde bestilt, men hun kommenterte absolutt _ingenting_ når hun så meg med de på. Jeg vil jo si at det er naturlig at man kommenterer slike ting når man er venninner. 
Ellers har det vært kommentarer på hårfargen jeg har, at jeg blir veldig sånn og sånn i ansiktet med de ulike typene hårfarge og at jeg ikke kler ditt og datt, bare at hun som regel har sagt det på en litt mer forsiktig måte så det ikke skal virke alt for frekt. For en stund siden skulle jeg bleke mitt mørke hår blondt for å få det i en lysere brun tone, og da presterte hun å si at jeg kom til å se ut som en russisk hore med blondt hår😳 Det er mange flere episoder hvor hun snakker nedlatende om utseende mitt, men det blir et fryktelig langt innlegg om jeg skal skrive alt.  Jeg er klar over at jeg kan være litt hårsår til tider, men jeg kunne aldri funnet på å si noe stygt til mine nærmeste venninner, og jeg lurer virkelig på hva hun er ute etter å oppnå med det.  Jeg kan legge til at jeg får kommentarer daglig på at jeg er pen, men uansett om jeg ikke hadde vært det, så sier man ikke negative ting om utseendet til en venninne.. 

Anonymkode: 7ac60...11a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg vet utofra det du skriver er at hun komenterer ting på utseendet ditt som er negativt.  For å finne svar på hvorfor må du spørre deg selv:

Hvordan er hun ellers?

Er hun slik med andre?

Har du sagt noe mot henne?

Har dere noe uppgjort?

Har hun dårlig selvtilitt?

Har hun problemer med noe for tiden?

Er du penere enn henne?

Har du endret deg mye på kort tid?

Har hun eller du kjæreste?

Sier hun stygt om andre bak din rygg?

Be hun være litt mer positv, hvis ikke er hun bare slik. Du børr være med hun litt sjeldent da for å ikke bli påvirket av det negativet.

Min søster er slik med meg, jeg må ha pauser før jeg treffer hun igjen. Hun kopierer meg og er misunnelig. Prøver å være lik meg. Skryter bare om seg selv, ser bare sine egne problemer og sitt egent liv. Driter i alt som skjer i mitt liv. Både stort og smått.

Anonymkode: 17d65...835

• Liker 3
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!  Jeg og en venninne har vært nære venner i noen år nå, men hun har en ganske nedlatende måte å snakke til meg på, spesielt om utseende mitt. Noen eksempler på dette kan være at når vi er på klesbutikker sammen, så sier hun alltid noe negativt om de klærne jeg ser på. For en uke siden snakket vi om brillene jeg skulle få tilsendt i posten og da presterte hun å si med en nedlatende tone ´´jeg er spent på hvordan det kommer til å se ut''  For noen dager siden fikk jeg omsider brillene jeg hadde bestilt, men hun kommenterte absolutt _ingenting_ når hun så meg med de på. Jeg vil jo si at det er naturlig at man kommenterer slike ting når man er venninner. 
Ellers har det vært kommentarer på hårfargen jeg har, at jeg blir veldig sånn og sånn i ansiktet med de ulike typene hårfarge og at jeg ikke kler ditt og datt, bare at hun som regel har sagt det på en litt mer forsiktig måte så det ikke skal virke alt for frekt. For en stund siden skulle jeg bleke mitt mørke hår blondt for å få det i en lysere brun tone, og da presterte hun å si at jeg kom til å se ut som en russisk hore med blondt hår😳 Det er mange flere episoder hvor hun snakker nedlatende om utseende mitt, men det blir et fryktelig langt innlegg om jeg skal skrive alt.  Jeg er klar over at jeg kan være litt hårsår til tider, men jeg kunne aldri funnet på å si noe stygt til mine nærmeste venninner, og jeg lurer virkelig på hva hun er ute etter å oppnå med det.  Jeg kan legge til at jeg får kommentarer daglig på at jeg er pen, men uansett om jeg ikke hadde vært det, så sier man ikke negative ting om utseendet til en venninne.. 

Neste gang spør du henne direkte, hvorfor har du bare negative ting å si til meg og aldri noe pent? 

Eller så sier du bare ifra. At skal hun si noe negativt så bare la være å si det. Et tredje alternativ er å gjøre det samme tilbake. Kommenter henne negativt og se hvordan hun reagerer. Men kommer du til dette punktet er det vel like greit å innse at dette ikke er en spesielt god venninne.

Anonymkode: 4e2be...3a4

• Liker 4
Skrevet

Tipper på lav selvtillit og misunnelse.

Jeg har en venninne av samme sort.

Anonymkode: 75ba3...eb3

• Liker 8
Skrevet

Takk for svar!  Jeg har tenkt at det kan ha med misunnelse å gjøre, men jeg har ikke inntrykk av at hun har dårlig selvtillit at all..
Hun har det ikke så bra med seg selv vet jeg, og vi er veldig ulik både i personlighet og klesstil..

Ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror noen bare ikke kan eller er så god på å formulere seg. Å si det er missunnelse er så enkel løsning. Dette sa man på barneskolen, var ikke missunnelse, det er bare barn. Kan venninnen din ikke vite hva hun skal si, eller at hun bare er veldig ærlig og direkte. Mangler filter i forhold til høflighet? 

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Jeg tror noen bare ikke kan eller er så god på å formulere seg. Å si det er missunnelse er så enkel løsning. Dette sa man på barneskolen, var ikke missunnelse, det er bare barn. Kan venninnen din ikke vite hva hun skal si, eller at hun bare er veldig ærlig og direkte. Mangler filter i forhold til høflighet? 

Hun er ikke så veldig ydmyk av seg som person, men jeg mener at utseende til folk er noe man ikke skal kommentere i det hele tatt. Og i hvertfall ikke når man er venninner. Og si det er misunnelse kan virke simpelt ja, men hvorfor skal man ellers kommentere noe så ubetydelig som utseende på en nedlatende måte? 

Ts

Gjest Forumhei
Skrevet

Hun har vel lavt selvbilde 😊. Men eu burte jo sette henne litt på plass for det!

Skrevet

Tviler på at det er noen av delene, kanskje hun syns du har feil valg for ditt utseende. Hennes mening, også har hun ikke sosiale antenner og sier det slik.

Anonymkode: 64a39...786

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at det er noen av delene, kanskje hun syns du har feil valg for ditt utseende. Hennes mening, også har hun ikke sosiale antenner og sier det slik.

Ja, men jeg har jo selv en del venninner som er ulik meg, og bruker klær osv som jeg selv aldri ville brukt. Jeg sier jo ikke noe på det for dét?

Ts

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun er ikke så veldig ydmyk av seg som person, men jeg mener at utseende til folk er noe man ikke skal kommentere i det hele tatt. Og i hvertfall ikke når man er venninner. Og si det er misunnelse kan virke simpelt ja, men hvorfor skal man ellers kommentere noe så ubetydelig som utseende på en nedlatende måte? 

Ts

Jeg er helt enig, man skal ikke kommentere abdre sitt utseende. Men jeg merker at noen er veldig ufine. Har feks en venninne jeg bare spør om klesråd om jeg er usikker. Får beskjed om jeg ser feit ut eller ikke i den kjolen. Men hun holder (heldigvus) kjeft om jeg ikke spør også ;) men da får jeg heller ikke noe kompliment når vi møtes om hun ikke liker kjolen. 

Det er ikke en nær venninne, nettopp fordi hun er så direkte. Hun er hyggelig, men vi matcher ikke helt på det planet. 

Skrevet

Jeg vet jeg hadde i alle fall aldri kommet til å sagt til mine venner at de så ut som en "russisk hore" eller lignende, og de hadde ikke kommet til å sagt det til meg heller. 

Anonymkode: ba743...8c4

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde faset ut en slik venn om jeg var i din situasjon. Man skal ikke sitte med en dårlig magefølelse gang på gang som du gjør. Da har man det heller bedre med andre venner eller alene i eget selskap. Er dette en venn du omgås mye? Hvem tar initiativ til å finne på ting eller sender meldinger? 

Skrevet

Elsker at jeg og venninnene mine kan være ærlige med hverandre uten å være usikre eller ha dårlig selvbilde, kanskje du må jobbe litt mer med din egen selvtillit? Noen kler ikke blondt hår, jeg har selv sagt noe lignende ang russisk hore til en venninne når vi snakket om hårfarger. Farget mitt hår blått en gang og ble fortalt av en annen venninne at det så ikke ut i måneskinn, og så lo vi av det etterpå for jeg likte det jo. Er jo nettopp det som er de beste vennene, de som tørr å være ærlige. Om jeg ser på klær så setter jeg pris på beskjed om de ser grusomme ut før jeg kaster bort penger på det. Og samtidig har vi selvtillit nok til at selv om jeg syns det ser jævlig ut så går de slik de vil om de føler seg bra sånn og omvendt. 

Anonymkode: 2bf51...f95

• Liker 3
Skrevet

Vi studerer det samme på universitetet og går i samme klasse. Vi har vært venninner i rundt 2 år. 
Jeg merker også at hun snakker og behandler meg annerledes enn hun gjør med andre, som at hun feks ikke svarer meg eller ikke gidder å bry seg når jeg sier noe, men når noen hun ikke er så tett på snakker er hun veldig imøtekommende..

Ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elsker at jeg og venninnene mine kan være ærlige med hverandre uten å være usikre eller ha dårlig selvbilde, kanskje du må jobbe litt mer med din egen selvtillit? Noen kler ikke blondt hår, jeg har selv sagt noe lignende ang russisk hore til en venninne når vi snakket om hårfarger. Farget mitt hår blått en gang og ble fortalt av en annen venninne at det så ikke ut i måneskinn, og så lo vi av det etterpå for jeg likte det jo. Er jo nettopp det som er de beste vennene, de som tørr å være ærlige. Om jeg ser på klær så setter jeg pris på beskjed om de ser grusomme ut før jeg kaster bort penger på det. Og samtidig har vi selvtillit nok til at selv om jeg syns det ser jævlig ut så går de slik de vil om de føler seg bra sånn og omvendt. 

Anonymkode: 2bf51...f95

Denne tonen har jeg hatt med noen av mine andre venninner, men det er ikke slik med den venninnen jeg refererer til her. Hun sier ting på en måte som sårer, og ikke på en humoristisk måte. Jeg vil ikke si at jeg er noe spesielt nærtagende, men jeg reagerer på at hun alltid har noe negativt å si. 

Ts

Skrevet

Snakk med henne om det. Utfordre henne på det. 

Anonymkode: 2e76f...632

• Liker 1
Skrevet

Vel, synes i grunn du ikke skal godta dette og kanskje eventuelt kutte henne ut. Det gjør ingen godt å få bare høre nedlatendes ting. Nei fokuser heller på de gode og positive vennene. Klem❤️❤️

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg har jo selv en del venninner som er ulik meg, og bruker klær osv som jeg selv aldri ville brukt. Jeg sier jo ikke noe på det for dét?

Ts

Det er der dette med sosiale antenner skiller dere. 

Skrevet

Det er derfor jeg ikke har venninner. Alle jenter jeg har møtt er sjalu og prøver å gi meg dårlig selvtillit.

Anonymkode: f9a51...4b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...