Gå til innhold

Min baby tar ikke smokk - blir dette tøft?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har snart gitt opp at min baby på fire uker skal ta smokk. Vi har øvd hver dag i to uker uten hell. Hun tar den i munnen, suger litt, men finner ikke roen. Klarer man seg uten??? Ønsker å bruke det for å gjøre baby litt mer tålmodig (ha muligheten til å utsette noen behov når det er ytterst nødvendig, som feks på trilletur), hjelpe baby å finne ro på egenhånd og som trøst. Blir alt dette veldig mye tøffere uten smokk? 

Anonymkode: b4c13...779

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min baby ville aldri ta smokk, han var alltid en rolig baby og hadde ikke noe behov for smokk for å roe seg ned. Så for min del så var det ikke noe negativt at han ikke ville bruke det. 

Anonymkode: 9622b...788

• Liker 3
Skrevet

Mine 2 første brukte smokk og de var et mareritt. 

Har fått tredje, ho har ikke tatt smokk, vært den roligste og blideste ungen ☺️ vært mye enklere å se behovene hennes uten den smokken hele tiden, ikke mas om smokk og ho har. Fått mye kos og nærhet som trøst, og ikke fikk ho kolikk og ho legger seg kjempefint, sover bedre om natta enn de andee gjorde for hun merker ikke at sutten har falt ut osv. 

Anonymkode: cb064...32c

• Liker 1
Skrevet

Jeg er på baby nr 2 som ikke bruker smokk. Går helt fint. :)

Er selvfølgelig enkelte kvelder jeg skulle ønske hun heller ville ha smokk enn pupp, men at de bruker smokk er ingen garanti for at de ikke vil ha pupp i hytt og pine likevel. ;)

Skrevet

Umulig å si. Vår første ble aldri tilbudt smokk for hun hadde ikke særlig sugebehov. Spiste til sine måltid hver 3.-4. Time og var fornøyd med det - maste aldri om pupp utenom. 

Nr 2 nå skal helst henge i puppen 20 timer i døgnet, og han må ha den i munnen for å sove. Han våkner ekstremt ofte på natta og vil bare kosesuge på puppen også. Så her prøver vi iherdig og desperat å innføre smokk, foreløpig uten hell 😫 

Smokk er slett ikke noe must for en baby, men et godt hjelpemiddel ved sterkt sugebehov. Du trenger altså ikke true inn smokken før du vet om dere får problem, mange klarer seg utmerket uten :) 

Anonymkode: db46d...0ec

• Liker 1
Skrevet

Ja det blir tøft.

Anonymkode: 2932c...747

Gjest Elseby13
Skrevet

Må alle babyer ta smokk, da? Hva gjorde folk før smokker fantes?

Skrevet
1 minutt siden, Elseby13 said:

Brukte puppen. ;) samme som vi som har babyer som nekter smokk men likevel har sugebehov. 

Skrevet

Mine to ville ikke ha smokk, etter masse forsøk. Gikk jo greit, men jeg skulle ønske de hadde brukt smokk,  livet ville nok vært litt enklere da.  Men det gikk ikke.  Prøvde ekstra mye med nr to.

Anonymkode: 92b5c...b60

Skrevet

Min tok aldri smokk, så ingen grunn til å pushe på heller. Holdte lenge med pupp.

Skrevet
3 minutter siden, Albbas skrev:

Brukte puppen. ;) samme som vi som har babyer som nekter smokk men likevel har sugebehov. 

Det hørtes plagsomt ut. Får man noen gang lagt fra seg en sånn unge, og tatt pauser? Jeg lurer oppriktig.

Anonymkode: 93139...981

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine to ville ikke ha smokk, etter masse forsøk. Gikk jo greit, men jeg skulle ønske de hadde brukt smokk,  livet ville nok vært litt enklere da.  Men det gikk ikke.  Prøvde ekstra mye med nr to.

Anonymkode: 92b5c...b60

I hvilke situasjoner skulle du ønske de brukte smokk da?

Anonymkode: b4c13...779

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det hørtes plagsomt ut. Får man noen gang lagt fra seg en sånn unge, og tatt pauser? Jeg lurer oppriktig.

Det er jo innmari individuelt. Mine har vært klistremerker, men på dagen har det fungert bra å bære i sjal. Det varer jo bare noen få måneder. Det er mange ting som spiller inn, ikke bare bruk av smokk, de kan jo ta smokk men likevel ha stort nærhesbehov. Så lenge de ikke griner er jeg fornøyd, selv om det krever pupp eller bæring. 😅

Sugebehovet avtar jo med alderen, spesielt hvis de ikke er vant til smokk, så man trenger jo ikke sitte med puppen ute helt til man begynner å jobbe igjen. 

Jeg har savnet smokk mest ved hyling i vogn, og hyling i bil. Men syns det har gått helt fint ellers, så når nr 2 også nektet smokk gadd jeg ikke stresse like mye som med første. 

Skrevet
4 minutter siden, Albbas skrev:

Det er jo innmari individuelt. Mine har vært klistremerker, men på dagen har det fungert bra å bære i sjal. Det varer jo bare noen få måneder. Det er mange ting som spiller inn, ikke bare bruk av smokk, de kan jo ta smokk men likevel ha stort nærhesbehov. Så lenge de ikke griner er jeg fornøyd, selv om det krever pupp eller bæring. 😅

Sugebehovet avtar jo med alderen, spesielt hvis de ikke er vant til smokk, så man trenger jo ikke sitte med puppen ute helt til man begynner å jobbe igjen. 

Jeg har savnet smokk mest ved hyling i vogn, og hyling i bil. Men syns det har gått helt fint ellers, så når nr 2 også nektet smokk gadd jeg ikke stresse like mye som med første. 

Så bra det funket for deg :)  Jeg har lest så mye rart, at det er vanskelig å vite, med mindre man hører fra noen som faktisk har opplevd situasjonen.

Skrevet

Vår første tok ikke smokk, og vi har sjelden tenkt at vi savnet det. Unntaket har vært i bilen den første tiden, for bilkjøring var utfordrende. Imidlertid har vi et vennepar som hadde samme utfordring, og der bruker barnet smokk. Babyen deres roet seg med smokken, men mistet den ofte underveis mens de kjørte, og de måtte stadig stoppe bilen for å få gitt ham den igjen. 

Med nr. to har vi ikke prøvd smokk. Hun ser foreløpig ut til å være en roligere type enn søsteren sin, og å ikke ha så stort sugebehov. Så da har vi tenkt at det er mer praktisk å droppe smokk enn at hun blir vant til det og eventuelt begynner å våkne/gråte når hun mister den. 

Anonymkode: 4e429...277

Skrevet

Min brukte aldri smokk. Var overhodet ikke interessert i det. Hadde en usedvanlig rolig baby, som klarte å finne roen selv:)

Anonymkode: 6cbbc...32f

Skrevet

Min baby er 8 mnd og har aldri ville hatt smokk. Prøvd mange ulike, men han bare tygger på de og skjønner ikke poenget.
Har klart oss helt fint :) Eneste er når han trenger trøst på natten og jeg må finne frem puppen for å roe, men det har gått fint det også. Prøvd å venne til med koseklut/bamse for kos og trøst, men det har heller ikke vært interessant. 
Fordeler med smokk er jo mange: slippe å venne av med smokk, slipper å stappe i smokken om natten, slipper å koke, slipper å kjøpe, slipper og ha med over alt. 

Anonymkode: 3022a...067

Skrevet

Min andremann tok ikke smokk og det var et helvete uten like for Min del. Han måtte ha puppen i munn for å sove til han var over året. Så når tredjemann kom var jeg bestemt på at han skulle ta smokk. Han ble 3 mnd før han aksepterte smokken og jeg kunne endelig slippe å amme i søvn. Smokken for vår del har betydd alt mtp søvn. Synes det er tidlig å gi opp ved 4 uker.  

Avvendig av storesøster og smokk tok to dager så det var det verdt. Ingen skrik eller store protester. Skjønner ikke at folk er så redd for denne avvenningen at de vurderer å ikke tilby smokk. 

Anonymkode: c8085...0be

Skrevet
11 timer siden, Elseby13 skrev:

Nei, alle må ikke ha smokk. 

https://ammehjelpen.no/smokk/

Anonymkode: 2a0a1...336

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...