AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #1 Skrevet 1. februar 2020 https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/faktisk-nei-norge-bruker-ikke-800-milliarder-kroner-pa-bistand-1.1656987 Her er det altså en påstand "hvordan kan Norge sende 800 milliarder i bistand" som skal faktasjekkes, av en eller annen grunn. Faktasjekkeren undersøker så påstanden: Hvis vi summerer opp pengebruken fra 1960 til 2018, og legger til de budsjetterte tallene for 2019 og 2020, får vi en sum på 677 milliarder kroner. Dette er også mindre enn den omtalte summen på 800 milliarder, men tallet ville nok vært høyere enn 800 milliarder dersom samtlige summer ble inflasjonsjustert og regnet om i 2020-kroner. Så, inflasjonsjustert (som er den naturlige/standard måten å sammenligne tall for forskjellige år på) viser tallene at vi har sendt over 800 milliarder i bistand. At vi har sendt 800 milliarder kroner i bistand, kan omskrives til et retorisk-spørsmål, "hvordan kan Norge sende 800 milliarder i bistand men la nordmenn dø pga mangel på medisiner etc her", det er jo helt god og riktig norsk som denne facebook brukeren har brukt, og det er faktisk korrekt å skrive det slik. Isteden for å sende disse 800 milliardene i bistand, kunne de, teoretisk sett, vært brukt på andre ting. Så... dette er jo dermed faktisk helt korrekt, ifølge dataen til faktasjekkeren. Men får merkelappen Faktisk helt feil ? Stoler du på faktasjekkings-eliten i mediene, eller tror du de kan la seg farge av bias og ende opp med å spre fake news selv om intensjonene sikkert er gode? Kjør debatt ! Anonymkode: 3ab83...ffc
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #2 Skrevet 1. februar 2020 Nei, jeg tenker vel ofte at det er lett å styre forskning i egentlig nesten hvilken som helst vei man ønsker. Det er absolutt naivt å tro at faktasjekkere utelukkende er nøytrale og habile i den grad at det ikke påvirker vinkling. Jeg blir skeptisk når noen proklamerer seg som selvutnevnte faktasjekkere. En patent på den fulle og hele sannheten tror jeg ikke noen av oss har - og jeg tenker det er lett å miste sin egen kritiske sans i møte med at "noen har gjort arbeidet for meg, flott". Egne vurderinger, tanker og refleksjoner er og blir en essensielt del av et demokrati spør du meg. Fake news kan dras i alle retning og alle som har en eller annen interesse vil utnytte dette, bevisst eller ubevisst. Anonymkode: c0612...a14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå