Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt mange aid forsøk og ivf forsøk.  Jeg har ikke tidligere vært plaget med mye hull i tennene. Er veldig god på munnhygiene , men i det siste har keg oppdaget at flere av tennene mine har begynt å råtne. Biter faller av, store hull har gravd seg ned i tannroten. Jeg var hos tannlegen på fredag og tannlegen var overrasket over hvor mye som har skjedd i munnen di siste 2 årene. Jeg måtte regne med at dette ble kostnader på rundt 12 000. 1 tann måtte trekkes da den var så dårlig, 3 tenner forfylles +flere mindre hull.

Det eneste jeg kan tenke meg er all hormonene jeg putter i kroppen. Men tannlegen viste ikke så mye om dette.

Er det flere som har opplevd å få hull i tennene av hormonbehandling?

Anonymkode: 79efd...92e

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter😊

Anonymkode: 0c805...a54

Skrevet

Har du prøvd å Google, eventuelt se om det finnes noen artikler på Google scholar? 

Anonymkode: 3e4fc...848

Skrevet

Nei, det har ingen sammenheng. 
Tennene er ferdig mineralisert for mange år siden, og så vidt meg bekjent gir ikke medisineringen munntørrhet over en lengre periode. 

Anonymkode: 59132...b0f

Skrevet

Ble du tørr i munnen av hormonene? Søk også på felleskatalogen og munntørrhet er en bivirkning av hormonene. Antall hull kan øke kraftig dersom man tar medisiner som gir deg tørr munn. Får du dokumentert dette skal du også ha krav på refusjon fra HELFO for behandling av disse hullene. Men tannlege/pleier må kunne dokumentere at du fikk tørr munn pga medisiner. 

Hilsen tannpleier 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hormoner i seg selv påvirker ikke tennene. Tidligere trodde man jo at graviditet gav større sjanse for hull i tennene, men det viste seg altså at flere fikke hull i tennene under graviditet fordi de spiste mer søtt da :P Så det har ingen sammenheng. 

Det eneste kan være hvis du har fått munntørrhet av medikamenter du har tatt, men det har altså ikke noe med hormoner å gjøre.

Skrevet

Men det du har tatt i sammenheng med ivf er vel egentlig nærmere antihormonell? Som synarela nesespray e.l?  

Synarela er ihvertfall den "milde" varianten av lupron (procren i norge), som er kjent (i statene) å kunne påvirke tannhelse. Hvis du googler lupron og teeth finner du masse. Slik jeg har forstått vet man ikke helt hvorfor, men det kan kanskje ha med å gjøre at tap av beinmasse (benskjørhet) er vanlig ved lengre tids bruk (6mnd+)

Ved å Google procren og tenner finner man ikke så mye, men det er ikke så lenge siden spm ble tatt opp i endometrioseforeningens fbgruppe da enkelte kvinner der og har opplevd liknende (tenner som blir skjøre og knekker lett). Procren er forøvrig under overvåkning pga innrapporterte bivirkninger utover hva som er angitt i pakningsvedlegget.   

Så dette blir jo spekulativt, og det eneste klare svaret jeg kan gi deg er at flere kvinner har rapportert å oppleve det samme ved bruk av liknende (men dog sterkere) legemidler (om det nå er synarela eller tilsvarende du har brukt). Kanskje du er uheldig og er ekstra sensitiv/genetisk disponert for sånne kjipe tannrelaterte bivirkninger? 

Det kan hende at du trenger å spørre gynekologen din, de har bedre kjennskap til hva antihormonelle midler gjør med kvinnekroppen enn tannlegen. Lykke til :)

Anonymkode: 0dc86...e87

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...