AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #1 Skrevet 1. februar 2020 Jeg vet ikke hva jeg skal svare annet enn at presset for å føle seg bra nok her er såpass høyt at folk ikke makter det? I tillegg spiller vel mørketid inn. Uansett. Kjenner jeg blir litt frustrert for det er ikke enkelt å forklare. Får følelsen av at mange som flykter hit og får støtte til ditt og datt tror Norge er et Disney-land hvor alt serveres på et fat. Greit nok vi har det tryggere og vi har gratis skole og sykehus etc - men allikevel er det ikke til å komme unna at mange er deprimert. Det er jo sikkert mange ulike årsaker til det. Har du innspill ? Anonymkode: b2b05...449 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #2 Skrevet 1. februar 2020 Nå har jeg fått dette spørsmålet flere ganger og jeg kommer til kort på hva man skal svare. Anonymkode: b2b05...449
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #3 Skrevet 1. februar 2020 Man kan være psykisk syk selv om man har alt. Anonymkode: 5afb2...5b5 36
SunnivaOslo Skrevet 1. februar 2020 #4 Skrevet 1. februar 2020 At man bor i et rikt land betyr ikke at man ikke sliter. Folk mister nære og opplever traumer her og. Flyktninger har ikke enerett på å ha det vanskelig. 41
000VF000 Skrevet 1. februar 2020 #5 Skrevet 1. februar 2020 (endret) Spørsmålet vitner jo om særdeles dårlig forståelse av hva det vil si å være menneske. Endret 1. februar 2020 av 000VF000 skriveleif 46
Silva Pluvialis Skrevet 1. februar 2020 #6 Skrevet 1. februar 2020 1 minutt siden, 000VF000 skrev: Spørsmålet vitner jo om serdeles dårlig forståelse av hva det vil si å være menneske. Dette. Det finnes psykisk sykdom i hele verden. Norge er ikke skånet for det. 7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #7 Skrevet 1. februar 2020 Jeg førsøkte å ta livet mitt da jeg var 14 år. Da hadde jeg blitt utsatt for grovt seksuelt misbruk, fysisk og psykisk vold fra begge mine foreldre, fra jeg var baby. Jeg var bare desperat etter å få en slutt på det, og komme meg vekk. Bare fordi jeg er født i Norge, betyr det ikke at jeg har hatt et bra liv. Anonymkode: f6f57...d1d 29
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #8 Skrevet 1. februar 2020 Er det mulig? Bare fordi vi lever i Norge, så betyr ikke det at vi ikke kan slite psykisk eller oppleve traumer. Jeg har blant annet selv slitt psykisk i mange år pga traumer etter overgrep som barn. Anonymkode: f2654...dcc 11
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #9 Skrevet 1. februar 2020 1 minutt siden, 000VF000 skrev: Spørsmålet vitner jo om serdeles dårlig forståelse av hva det vil si å være menneske. Enig , hadde faktisk blitt fornærmet... Mange kjendiser som har tatt livet sitt, som ''hadde alt''... Den nyligste har vært omtalt en del den siste tiden. Men fikk du virkelig dette spm TS? Høres litt rart ut å spørre noe sånt.. Anonymkode: f4927...c61 6
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #10 Skrevet 1. februar 2020 Det er jo dyrt å leve her, og det er vondt å føle seg mislykket i «verdens lykkeligste / rikeste land» . Hva er dette usynlige presset vi legger på hverandre ? Kan vi skylde på janteloven ? Japan har vel noe av det samme problemet med høyt press og følelse av utilstrekkelighet. Korrekt meg hvis jeg tar feil ! Obs mener ikke å fornærme noen men tror det er fort gjort å tro nordmenn burde vært lykkelige, om man har ankommet og fått alt servert av nav. Å være en husholdning på 4 er jo et økonomisk hamsterhjul for de fleste. Og jeg antar identiteten knytter seg mye opp til hjem/ hus/ bil og mister man dette mister man ansikt? Ref finanskrise 2008. Jeg skjønner jo at det er absurd for en flyktning fra krig etc. Tanker ? Anonymkode: b2b05...449 5
Gjest Mocchhaa Skrevet 1. februar 2020 #11 Skrevet 1. februar 2020 Det blir jo litt som å si at "jeg har hatt det værre så du skal egentlig bare holde kjeft" Hva med de som mistet 2 bein og en arm under krigen? De har det jo sånnsettt værre en de som "bare" har mistet familie men nfortsattt har alle lemmene i behold. Må settte det litt i perspektiv. vi alle har følelser og såklart vil vi slitee her også. Når man ikke vet værre, så vil alltid det man sliter med deer å da føles som verdens sttørstte problem. Meeeeeenn then again, hvis en person som har mistet familie og flyktet fra krig (feks) klarer seg...burde ikke resten av oss finne det i oss? Noen gir opp før de har prøvd.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #12 Skrevet 1. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg førsøkte å ta livet mitt da jeg var 14 år. Da hadde jeg blitt utsatt for grovt seksuelt misbruk, fysisk og psykisk vold fra begge mine foreldre, fra jeg var baby. Jeg var bare desperat etter å få en slutt på det, og komme meg vekk. Bare fordi jeg er født i Norge, betyr det ikke at jeg har hatt et bra liv. Anonymkode: f6f57...d1d Nettopp, og mange som kan fortelle om lignende historier. Det er menneskelig smerte de fleste tar livet sitt for, det er INGEN immun mot. Anonymkode: f4927...c61 4
Agatha Spinatha Skrevet 1. februar 2020 #13 Skrevet 1. februar 2020 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg fått dette spørsmålet flere ganger og jeg kommer til kort på hva man skal svare. Anonymkode: b2b05...449 Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig med å svare på det spørsmålet. Vi har alle en psykisk helse. Noen mennesker sliter av ulike årsaker. Traumer er ikke forbeholdt mennesker som har opplevd krig. Regner med at du vet at noen mennesker er psykisk syke og at du har kjennskap hvor vanskelig det er å få behandling? Endret 1. februar 2020 av krokko 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #14 Skrevet 1. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Enig , hadde faktisk blitt fornærmet... Mange kjendiser som har tatt livet sitt, som ''hadde alt''... Den nyligste har vært omtalt en del den siste tiden. Men fikk du virkelig dette spm TS? Høres litt rart ut å spørre noe sånt.. Anonymkode: f4927...c61 Ja fått det spørsmålet flere ganger i ulike sammenhenger. Dette fra mennesker som anses som flyktninger. Jeg blir litt provosert for føler det er litt arrogant. Lett å tro alt er lett når man får alt servert på et fat. Anonymkode: b2b05...449 6
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #15 Skrevet 1. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja fått det spørsmålet flere ganger i ulike sammenhenger. Dette fra mennesker som anses som flyktninger. Jeg blir litt provosert for føler det er litt arrogant. Lett å tro alt er lett når man får alt servert på et fat. Anonymkode: b2b05...449 De tenker vel bare penger = lykke.. Norge har flere problemer som samfunn, men det er lett å tro at alt er perfekt fra ''utsida''... Anonymkode: f4927...c61 6
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #16 Skrevet 1. februar 2020 1 minutt siden, krokko skrev: Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig med å svare på det spørsmålet. Vi har alle en psykisk helse. Noen mennesker sliter av ulike årsaker. Traumer er ikke forbeholdt mennesker som har opplevd krig. Regner med at vet at noen mennesker er psykisk syke og at du har kjennskap hvor vanskelig det er å få behandling? Hallo JEG vet det har selv mistet et nært familiemedlem i selvmord. Jeg klarer allikevel ikke forklare slik at jeg blir forstått. Anonymkode: b2b05...449 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #17 Skrevet 1. februar 2020 2 minutter siden, krokko skrev: Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig med å svare på det spørsmålet. Vi har alle en psykisk helse. Noen mennesker sliter av ulike årsaker. Traumer er ikke forbeholdt mennesker som har opplevd krig. Regner med at vet at noen mennesker er psykisk syke og at du har kjennskap hvor vanskelig det er å få behandling? Dessuten har vel Norge påfallende mye dårlig psykisk helse ? Eller ? Har dette m mørketid å gjøre ? Anonymkode: b2b05...449
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #18 Skrevet 1. februar 2020 Jeg leste en gang i en forskningsartikkel at det er like traumatiserende å vokse opp med en forelder som er psykopat, som det er å oppleve krig. Hva får disse menneskene som spør om slikt til å mene at de har enerett på å ha rett til å ha det vondt? De mangler jo helt klart erfaringer fra livet, ironisk nok. Anonymkode: 5afb2...5b5 7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #19 Skrevet 1. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dessuten har vel Norge påfallende mye dårlig psykisk helse ? Eller ? Har dette m mørketid å gjøre ? Anonymkode: b2b05...449 Aner ikke, men tviler litt? Hvorfor er det mer selvmord på våren? Anonymkode: f4927...c61
Agatha Spinatha Skrevet 1. februar 2020 #20 Skrevet 1. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dessuten har vel Norge påfallende mye dårlig psykisk helse ? Eller ? Har dette m mørketid å gjøre ? Anonymkode: b2b05...449 Mørketiden kan skape et tyngre sinn men har aldri hørt at dette er oppgitt som årsak til selvmord. Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor det er vanskelig å si at noen mennesker sliter og har det vanskelig. Behandlingstilbudet i dette landet er dårlig for denne pasientgruppen. Du kan begynne der om noen spør deg. I tillegg kan du også fortelle om unge som faller utenfor samfunnet og årsakene til dette. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå