Gå til innhold

småbarn som får se tegnefilmer med 7årsgrense

Anbefalte innlegg

Gjest en barnehageansatt
Skrevet

...de snakker faktisk om disse filmene i barnehagen, snakker om dreping og skumle skurker og leker "voldelige" leker som er tydelig inspirert av disse filmene (snakker da om Løvenes Konge, Oppdrag Nemo, etc.)..

Dette er snakk om barn i 2-3-årsalderen.

Foreldre, vær så snill å tenke litt over hva slags input barna deres får. For deres egen skyld, og alle barna som de skal leke med i barnehagen...

Tom&Jerry og Thomas toget og lignende uskyldige morofilmer er helt ok...

Bare et lite hjertesukk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

Tom & Jerry? Er ikke dette voldelige tegnefilmer kanskje? Synes en temmelig stor del av tegnefilmer inneholder vold jeg. Ikke minst Tom & Jerry...

Gjest Formosiss
Skrevet

Når ble det vold i Løvenes konge!? -Det- har jeg sannelig gått glipp av.

Gjest Helga the Hotwaxer
Skrevet

Finding Nemo er jo så skjønn :hjerte: mon tro om dette bare er et tulleinnlegg.

Skrevet

Tom og Jerry er da ikke akkurat fri for vold.. Jenta mi på 3 liker godt Løvenes konge, Nemo og Lillefot. Synes ikke disse filmene er spesielt voldelige, tror det finnes verre ting for barna å se.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Skal du komme med forslag til uskyldige tegnefilmer, så bør du vite hva du snakker om. Det er da virkelig ikke uskyldig å denge løs på hverandre, som de gjør i Tom & jerry.

Skrevet

Er vel sånn at barn i 2-3 års alderen tar etter de eldre, de trenger ikke alltid og ha sett filmer selv for og leke og gjengi handling i film.

Skrevet

Dette må da være et tulleinnlegg. Tom & Jerry er da verre enn Nemo etc.

Jenta mi på tre får se både Nemo og Tom & Jerry. Shame on me :-)

Skrevet

Jeg er faktisk litt enig med trådstarter her, og da snakker jeg av erfaring med mine to gutter i den alderen. Det er mye vold i disse filmene (prøv å se det fra en 3-4 åring sitt ståsted, som ikke helt kan skille fakta fra fiction). Vi har fått tilbakemelding fra barnehagen på akkurat den problemstillingen, om at guttene ser filmer de strengt tatt ikke burde se.

Formosiss - har du ikke sett pappaen til Simba bli drept av den onde onkel Scar?? Bare et eksempel... Kjempeskummelt for en 3 åring. Det er ganske mye slåssing i Løvenes kone filmene, det gode mot det onde.

Finding Nemo - husker dere første gang dere så den? Jeg husker jeg levde meg helt inn i den (og tenk på at ungene iallefall gjør det!!) og at det var ganske så spennende til tider, man får jo et forhold til disse fiskene, som opplever både det ene og det andre av ubehagelige ting.

Er derimot ikke enig i at Tom & Jerry er helt uskyldige, er vel ingenting som slår de når det gjelder voldelighet...

Når det er sagt, så ser vi disse filmene sammen med barna, selv om jeg vet de strengt tatt ikke burde se dem. Men det er vanskelig, de blir påvirket av andre som har filmene, ønsker se dem selv, og som forelder ønsker man at ungene skal få den opplevelsen det tross alt er å se slike fantastiske tegnefilmer.

Fins mange tegnefilmer der det ikke er vold, men av en eller annen merkelig grunn er disse ikke fengende for barna i det hele tatt, de gidder ikke se på dem...

Skrevet

Jeg er delvis enig i det du sier.

Jeg mener det er en selvfølge at man sitter sammen med barna og ser filmene og forteller/forklarer underveis.

Gjest Formosiss
Skrevet

Lar dere som mener at det er vold i disse tegnefilmene barna deres se Donald Duck, f.eks.? Er det et sted hvor moralen til Disney har forsvunnet, er det der.

Noe av moralen med DD. var at det skulle være kjemisk fritt for generalisering av kjønn, usunne matvaner og vold.

1) Donald og Anton prøver stadig å kurtisere Dolly; hun velger og vraken og er en prippen furt.

2) Ole, Dole og Doffen drikker bestanding brus..

3) Og hva gjør vår alles kjære Donald Duck når O, D og D har vært ulydige? Jo, fysisk avstraffelse.

Grøss, nå må man få DD ut av hyllene/filmen - barn kan jo ta skade av det.

Skrevet

For ikke snakke om Obelix som falt nede i "trolldomsgryta" som liten. Miraqulix som lager et styrkedrikk av urter og ingredienser funnet i skogen. Denne narkotikapåvirkningen av småbarn, hvordan lille asterix plutselig føler seg kjempesvær er absolutt ikke bra. Verdens sterkeste bamse i sverige som blir verdens sterkeste pga en honningdrikk er også narkotikavennlig, slik som larven i alice i eventyrland som smatter på en vannpipe inneholdene (fantasifulle opplevelser). Ungene i Peter Pan trodde de kunne fly da vesle tingeling sprer over ett hvitt pulver som funker bra...ungene synger ihvertfall "I can fly! I can fly!". Skippern spiser spinat som ligner mer på cannabis sativa, men uansett så denger han vettet ut av brutus når han har fått den i seg.

Skrevet

Mener og ha hørt at de ville forby Thomas toget, pga at et tog ikke skal ha følelser, kan snakke eller noe i den dur, men da er det jaggu mye som må forbys; Mekke mikkel, Den lille røde traktoren osv osv. Noen som kan bekrefte eller aller helst avkrefte dette?

Thomas toget kan vel ikke kalles annet en uskyldig vel???

Skrevet

Alle skrønerhistorer til barn er på en måte lureri.

Skrevet

Filmer for barn handler stort sett om det samme. Skumle, stygge fæle mot snille, gode. Jeg synes det er horribelt, og ikke noe barn har godt av å se. Må vi la barna våre få se Løvenes konge, Min bror bjørnen og lignende filmer?

Vi kan faktisk heller velge å si til barna våre at de filmene er for større barn og at de rett og slett ikke får lov. Jeg har jobbet i barnehage og daglig hørt ville historier som barna kommer med. Og det går MYE i; Tarzan kommer flygende og så dreper han deg. Han store onde med de lysende røde øynene kan kutte hodet av deg. etcetera etcetera. Er det slik vi vil ha det?

Hva med den tiden da tv og film ikke fantes? Hva gjorde man da?

Jeg synes at foreldre bør for sine barns skyld respektere at aldersgrenser på film settes av en grunn, og heller oppmuntre barna til et aktivt liv. Det er et faktum at flere og flere barn sitter for mye i ro og glor på film, spiller playstation og lignende, på bekostning av lek og morro ute i det fri.

Tv`en er blitt en barnevakt for mange foreldre som har for mange baller i luften, og dette er veldig synd.

Jeg har 3 gutter. 4, 7 og 10 år. De digger Disney channel og det har blitt til at minsten også har sittet og sett på. Der sender de masse uskyldig barnetv, men også masse av den skumle sorten.

Men da jeg fikk tilbakemelding om at minsten hadde sagt til onkelen sin at han skulle drepe han, ble foten slått ned her i huset. Barne-tv på NRK får duge, og en film i ny og ne til kos. Men da BARE tilpasset hans alder.

Små barn forstår ikke handlingen i disse filmene de får se, og kan gjengi hendelser i filmene i "jeg"- form.

Hvis guttene mine spør om å få se film, sier jeg enkelt og greit : NEI :wink: Dere kan gå ut og leke!

Det er rett og slett skremmende å se alle de barna i dag som ikke er i stand til å leke, fordi de er vant til passiv underholdning dagen lang.

Bare vi foreldre som kan ta lærdom av dette og prøve å snu trenden. Det handler jo tross alt om våre barn.

Skrevet
Mener og ha hørt at de ville forby Thomas toget, pga at et tog ikke skal ha følelser, kan snakke eller noe i den dur, men da er det jaggu mye som må forbys; Mekke mikkel, Den lille røde traktoren osv osv. Noen som kan bekrefte eller aller helst avkrefte dette?

Thomas toget kan vel ikke kalles annet en uskyldig vel???

Hvem er "de"?

Gjest Formosiss
Skrevet

...og min bror bjørnen som faktisk er den beste filmen jeg har sett på lenge. Til og med min bror, som grøss og gru, er midt i målgruppen fattet poenget med MBB.

Disneys filmer er alle fulle av moral og oppdragelse. Dersom noen av dere som foreldre ikke ser dette, så forelsår jeg at dere finnre popcornbollen og setter dere ned en kveld etter at småttingene har sovnet og ser gjennom dem.

Min Bror Bjørnen er for eksempel at man ikke skal være slem mot dyr, man skal ikke være hovmodig - og at selv om voksne av og til gjør ting barn ikke liker, så er det til deres eget beste - og den handler også om tilgivelse.

-Alle- disneys filmer inneholder slik oppdragelse; det var noe av Walt Disneys mål. Samtidig som at noen av filmene også inneholder en del ting som bare vi "voksne" ser.

Hva skal barna få se nå til dags, egentlig? Lotto-trekningen?

Skrevet
...og min bror bjørnen som faktisk er den beste filmen jeg har sett på lenge. Til og med min bror, som grøss og gru, er midt i målgruppen fattet poenget med MBB.

Disneys filmer er alle fulle av moral og oppdragelse. Dersom noen av dere som foreldre ikke ser dette, så forelsår jeg at dere finnre popcornbollen og setter dere ned en kveld etter at småttingene har sovnet og ser gjennom dem.

Min Bror Bjørnen er for eksempel at man ikke skal være slem mot dyr, man skal ikke være hovmodig - og at selv om voksne av og til gjør ting barn ikke liker, så er det til deres eget beste - og den handler også om tilgivelse.

-Alle- disneys filmer inneholder slik oppdragelse; det var noe av Walt Disneys mål. Samtidig som at noen av filmene også inneholder en del ting som bare vi "voksne" ser.

Hva skal barna få se nå til dags, egentlig? Lotto-trekningen?

Må barna lære moral gjennom vold da? Klarer vi ikke å lære dem moral uten tv?

Gjest Stjerna
Skrevet

....og i den perfekte lille verden, er foreldrene sammen, krangler aldri. Deres tre skjønne barn er aldri trassige, men bærer mildt sagt glorier. Hendene totalt blottet for dritt. De smiler og snakker fint og høflig til hverandre under middagsbordet. Alle er rene og pene i klærne. Barna springer avgårde så lett mot skole og barnehagen, mens foreldrene vinker til dem og smiler stolt til hverandre.

Mens her er jeg alene med min 5 år gamle datter, som gravser i seg en skive mens hun ser på cartoon network der alle denger løs på alle, og jeg springer rundt og leter etter ditt og datt mens jeg roper at hun må kle på seg. Når vi endelig kommer oss ut av dørene er hun allerede skitten etter frokosten, men det registrerer jeg ikke. Vi fyker avgårde så fort vi kan, og haster avgårde til barnehagen. Idet jeg skal gå ut av døra gir vi hverandre en klem, og sier "jeg elsker deg".

Gjest Formosiss
Skrevet

Jeg gir opp jeg. Gi meg konkrete eksempler på at Disney har vold i filmene sine.

Er et dyr som dreper et annet dyr -vold-? Du dæven, for en voldelig natur vi lever i da, da må vi virkelig passe på at ungene holder seg innendørs slik at de ikke kan bli vitne til det forferdelige som kalles naturens gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...