AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #1 Skrevet 1. februar 2020 Vet ikke om dette er riktig kategori å poste dette på. hadde en kommunal leder (topp) for noen år siden som var ute etter meg, stakk kjepper i hjulene og var helt grusom. Sparket meg uten grunn. Fikk tilbake jobben da rådmannen ble koplet på. Unnlot å ansette meg i fast stilling, og lot ufaglærte gå foran meg. Lang historie men alt endte med at rådmannen gav henne forbud mot å ha noe som helst med meg og gjøre, han gav meg fast stilling. Dama er nå pensjonert. i dag fant jeg alle brevene hun har skrevet.. jeg skalv, svettet og ble uvel. Brente alle brevene. Er dette en traume? hun holdt på å ta knekken på meg. I ettertid er jeg livredd om sjefen vil ha et ord med meg.. får angst. Selv om det bare er vakt bytte han skal spørre om. jeg mistet helt tro på meg selv. jeg gjør det bra i jobben min, får kun positive tilbakemeldinger, allikevel er jeg livredd for at noen skal ta meg på noe. Ønsker svar Anonymkode: b4dbe...d4c 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #2 Skrevet 1. februar 2020 Å kalle dette traumer er urettferdig overfor de som faktisk har det. Du har opplevd noe veldig kjipt og preges av det. Sånn er det med alle. Du kan i stor grad styre hvor mye denne ene damen skal ha makt over livet ditt nå. Anonymkode: cdec9...870 25
Agatha Spinatha Skrevet 1. februar 2020 #3 Skrevet 1. februar 2020 (endret) Dette hørtes veldig slitsomt ut. Veldig trist at du har måtte oppleve dette. At du reagerer slik som du gjør og har problemer med tillit til ledere er forståelig. Du er blitt utsatt for psykisk terror og er blitt preget av det. Endret 1. februar 2020 av krokko 6
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #4 Skrevet 1. februar 2020 Veldig trist å høre. Det å oppleve slik behandling fra kollegaer og særlig ledere er en stor påkjenning for kropp og psyke. Det er også hovedårsaken til at folk sykemelder seg. På meg høres dette likevel mer ut som angst, uten å kjenne til hvorvidt du har andre symptomer overens med traumer. Anbefaler deg å prate med noen om dette og ikke fortsetter med å gå med denne følelsen. Anonymkode: 51f9a...fb2 5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #5 Skrevet 2. februar 2020 Nei, du har ikke fått traumer etter dette. Du har «bare» mistet troen på deg selv. Anonymkode: 2d218...f1e 8
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #6 Skrevet 2. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, du har ikke fått traumer etter dette. Du har «bare» mistet troen på deg selv. Anonymkode: 2d218...f1e Hva ville du ansett som et traume da? Anonymkode: 977d9...758 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #7 Skrevet 2. februar 2020 Folk har forskjellig definisjon av traume og hva traume er. For noen er dettw ingenting, for andre er dette ett stort traume. Du plages tydeligvis av dette, og det preger deg enda. Det er tydelig at du ikke har bearbeidet dette. Du må snakke med noen om dette. Anonymkode: d7d91...b5b 8
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #8 Skrevet 2. februar 2020 Et traume defineres ved at det er fare for ditt eller andres liv i situasjonen. Det høres det ikke ut som at det har vært. Man kan ha dårlige opplever, kjenne på angst og ha vonde minner uten at det er et traume. Anonymkode: 03f4e...da8 6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #9 Skrevet 2. februar 2020 Huff, vondt å lese om det du har opplevd, men du skal ha cred for at du sto opp for deg selv! Det at det var andre der som så situasjonen og at det var du som ble urettferdig behandlet vitner også om at det var hos denne damen problemet lå. At du reagerer når du ser minner fra dette er helt naturlig og jeg vil også påstå at det er sunt - det vekker noe i deg som sier at dette ikke var greit! Jeg har dessverre opplevd noe av det samme i en tidligere jobb, noe som resulterte i alvorlig depresjon over flere år. Men jeg husker enda da psykologen omtalte hendelsene på jobb som "traume" og at jeg var traumatisert, jeg skvatt litt av det fordi jeg hadde aldri tenkt på alt som skjedde som et traume. Idag er jeg helt frisk og i full jobb, og jeg tenker at jeg ble utsatt for noe skikkelig kjipt og urettferdig og som fikk store konsekvenser for hele mitt liv. Om psykologen kaller det for traume, så kan det godt være det er faglig riktig, men det er ikke ordet man setter på det som er viktig (tenker jeg). Anonymkode: 34183...a39 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #10 Skrevet 2. februar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk har forskjellig definisjon av traume og hva traume er. For noen er dettw ingenting, for andre er dette ett stort traume. Du plages tydeligvis av dette, og det preger deg enda. Det er tydelig at du ikke har bearbeidet dette. Du må snakke med noen om dette. Anonymkode: d7d91...b5b Det er heller det at ordet traume blir misbrukt, veldig mange evner ikke å skjønne graden på lik linje som depresjon og angst. Traume er blant annet det å oppleve krig, voldtekt, seksuelt misbruk, tortur, grov vold, grov mobbing osv. Det er langt fra det Ts har opplevd. De aller fleste har opplevd en dårlig sjef, venn, kollegaer som har satt spor i en, men det er ikke en traume, det skal ganske mye mer til. Ts har valgt selv å fortsette i stillingen sin, ingen tvang. Som en tidligere skrev så er det urettferdig ovenfor de som faktisk har opplevd en traume å kalle dette en traume. Anonymkode: c03e1...167 6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #11 Skrevet 2. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff, vondt å lese om det du har opplevd, men du skal ha cred for at du sto opp for deg selv! Det at det var andre der som så situasjonen og at det var du som ble urettferdig behandlet vitner også om at det var hos denne damen problemet lå. At du reagerer når du ser minner fra dette er helt naturlig og jeg vil også påstå at det er sunt - det vekker noe i deg som sier at dette ikke var greit! Jeg har dessverre opplevd noe av det samme i en tidligere jobb, noe som resulterte i alvorlig depresjon over flere år. Men jeg husker enda da psykologen omtalte hendelsene på jobb som "traume" og at jeg var traumatisert, jeg skvatt litt av det fordi jeg hadde aldri tenkt på alt som skjedde som et traume. Idag er jeg helt frisk og i full jobb, og jeg tenker at jeg ble utsatt for noe skikkelig kjipt og urettferdig og som fikk store konsekvenser for hele mitt liv. Om psykologen kaller det for traume, så kan det godt være det er faglig riktig, men det er ikke ordet man setter på det som er viktig (tenker jeg). Anonymkode: 34183...a39 Nettopp! Ikke det at jeg ønsker meg et traume, en diagnose eller slike ting. Jeg er ikke opptatt av diagnoser, men er opptatt av hvordan en har det, hva en føler. det var så vondt den gangen. Helt grusomt var det. Følte meg uglesett og mobbet av den dama. Og dette var ei dame som hadde makt over min karriere i arbeidslivet. Hun var så stygg at det er nesten ikke til å tro. Men har også kjent på sinne. jeg dro til ei venninne i går kveld, og satt å skravlet og etter det fikk jeg alt på avstand. Snakket ikke om noe av dette i det hele tatt Anonymkode: b4dbe...d4c 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #12 Skrevet 2. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er heller det at ordet traume blir misbrukt, veldig mange evner ikke å skjønne graden på lik linje som depresjon og angst. Traume er blant annet det å oppleve krig, voldtekt, seksuelt misbruk, tortur, grov vold, grov mobbing osv. Det er langt fra det Ts har opplevd. De aller fleste har opplevd en dårlig sjef, venn, kollegaer som har satt spor i en, men det er ikke en traume, det skal ganske mye mer til. Ts har valgt selv å fortsette i stillingen sin, ingen tvang. Som en tidligere skrev så er det urettferdig ovenfor de som faktisk har opplevd en traume å kalle dette en traume. Anonymkode: c03e1...167 Urettferdig? Jeg ble mobbet på barneskolen.. MEN dette jeg opplevde fra den lederen tok knekken helt. Valgt å fortsette i jobben? hun var ikke sjefen min. Hun var toppsjefen som var øverst opp i systemet for ansettelser i kommunen. Jeg er utdannet i en kommunal stilling. Jeg byttet jobb, og etter 2 år ringte hun min nye sjef og beordret han til å sparke meg, jeg måtte gå på dagen. Hva har jeg gjort? Hun nektet å svare. Sjefen min gråt og skjønte ingenting, han var bare fornøyd med meg. Lege, nav, fagforbundet sentralt og rådmann ble koplet på. Rådmannen gav meg jobben tilbake og hun fikk forbud mot å ta kontakt med meg for all framtid. hun er psykopat. Veldig mange ansatte i kommunen har hatt problemer med henne. både legen min og rådmannen fortalte meg fortrolige ting som gjaldt henne, hun var farlig å komme utfor. jeg gikk sykmeldt over flere mnd før saken ble behandlet. Jeg mistet all tro på meg selv i arbeidslivet. Jeg var sint, jeg var redd, jeg skammet meg uten å ha grunn for det, og holdt på å tørne. jeg går til psykolog nå for å bearbeide alt sammen Anonymkode: b4dbe...d4c 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #13 Skrevet 2. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Urettferdig? Jeg ble mobbet på barneskolen.. MEN dette jeg opplevde fra den lederen tok knekken helt. Valgt å fortsette i jobben? hun var ikke sjefen min. Hun var toppsjefen som var øverst opp i systemet for ansettelser i kommunen. Jeg er utdannet i en kommunal stilling. Jeg byttet jobb, og etter 2 år ringte hun min nye sjef og beordret han til å sparke meg, jeg måtte gå på dagen. Hva har jeg gjort? Hun nektet å svare. Sjefen min gråt og skjønte ingenting, han var bare fornøyd med meg. Lege, nav, fagforbundet sentralt og rådmann ble koplet på. Rådmannen gav meg jobben tilbake og hun fikk forbud mot å ta kontakt med meg for all framtid. hun er psykopat. Veldig mange ansatte i kommunen har hatt problemer med henne. både legen min og rådmannen fortalte meg fortrolige ting som gjaldt henne, hun var farlig å komme utfor. jeg gikk sykmeldt over flere mnd før saken ble behandlet. Jeg mistet all tro på meg selv i arbeidslivet. Jeg var sint, jeg var redd, jeg skammet meg uten å ha grunn for det, og holdt på å tørne. jeg går til psykolog nå for å bearbeide alt sammen Anonymkode: b4dbe...d4c Fortsatt er traumer noe helt annet .Det virker ikke som du forstår omfanget av en traume og dermed ikke forstår at dette kan føles urettferdig. For ja, det er Urettferdig ovenfor andre som faktisk har opplevd traumer for det er ganske mye mer alvorlig og skadene. Det ufarlig gjør og gir traumer en annen mening, og det blir feil da traume er noe annet. Selvfølgelig er det du har opplevd vondt, belastende og grusomt gjort av et annet menneske, det er ikke det jeg sier, men det er ikke en traume. Så og si de aller fleste voksne mennesker opplever slike mennesker, om det så er i jobb, i vennskap etc. En traume er ikke noe alle opplever heldigvis, ting som er vondt og vanskelig er ikke nødvendigvis en traume. Man omtaler ikke vanlige opplevelser/hendelser for traume. Jeg har hatt en slik sjef, men valgte å selvfølgelig avslutte arbeidsforholdet. Jeg ble sykemeldt og fikk en psykisk knekk, andre hadde kanskje ikke brydd seg om det engang. Du sier at du ikke er så opptatt av om det kalles en traume eller ikke, men det er det hele innlegget ditt handler om. Du sier nå at du går til psykolog, men går du da i behandling for traumer? Det er ganske omfattende behandling. Etter 7 år med seksuelt misbruk hver dag som et lite barn, grov omsorgssvikt, vold, mobbing fra barneskolen til vgs og 3 tilfeller av drapsforsøk når jeg var barn går jeg nå i traumebehandling. At folk kaller vonde hendelser for traumer gjør faktisk vondt, for traumer er grusomt. Jeg har hjerneskade etter en traumatisk oppvekst i tillegg kompleks ptsd, depresjon, generell angstlidelse og 2 personlighetsforstyrrelser og alt som hører til. Ja, det finnes ulike grader av traumer og reaksjoner, men innenfor et helt annet spekter enn det du snakker om. Jeg vet at mange har hatt det mye verre enn meg og opplevd langt mer grusomme ting enn det jeg har, det setter ting i perspektiv og da ser man at ting har en litt annen nyanse, som er helt jævlig rett og slett. Likevel vet jeg hvor vond og ødeleggende den situasjonen du var i er, og håper selvsagt at du får den hjelpen du trenger for å komme deg igjennom det. Anonymkode: c03e1...167 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #14 Skrevet 2. februar 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva ville du ansett som et traume da? Anonymkode: 977d9...758 Via psykologforeningen.no "Det finnes mange forskjellige definisjoner av traumatiske hendelser, men felles for de fleste er at traumer: Kommer plutselig, er ukontrollerte og overveldende, Vekker som regel en ekstrem følelse av hjelpeløshet og redsel Er ofte en trussel mot liv og helse Kan føre til at du blir alvorlig skadet og/eller rammer andre slik at du blir vitne til alvorlig overgrep eller andres lidelse eller død. Alvorlighetsgraden av hendelsen kan ha noe å si, særlig om man har vært i alvorlig livsfare eller har blitt fysisk skadet. Seksuelle traumer (voldtekt og overgrep) gir oftere plager enn andre traumehendelser." Anonymkode: 05e4c...774 6
Hentacruel Skrevet 2. februar 2020 #15 Skrevet 2. februar 2020 En traume er et minne som gjør at offeret føler seg ukul, svak eller feig på en slik måte at den skaper et selvhat i underbevistheten til offeret. En traume vil ofte jekke ned offeret ved en hver anledning å skape en følelse hos den rammede at hvis de våger å føle seg bra så vil det som skapte traumen skje igjen. Hvis du kjenner deg igjen i det ts er det godt mulig du kan ha traumer. Det finnes folk som har fått traumer av langt mindre alvorlige ting enn det du har opplevd. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #16 Skrevet 2. februar 2020 4 minutter siden, Hentacruel skrev: En traume er et minne som gjør at offeret føler seg ukul, svak eller feig på en slik måte at den skaper et selvhat i underbevistheten til offeret. En traume vil ofte jekke ned offeret ved en hver anledning å skape en følelse hos den rammede at hvis de våger å føle seg bra så vil det som skapte traumen skje igjen. Hvis du kjenner deg igjen i det ts er det godt mulig du kan ha traumer. Det finnes folk som har fått traumer av langt mindre alvorlige ting enn det du har opplevd. Ukul, svak eller feig? UKUL? Hvor har du dette fra? Hva er det tullet du har skrevet? Forstår du ikke hva en traume er? Anonymkode: c03e1...167 5
Hentacruel Skrevet 2. februar 2020 #17 Skrevet 2. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ukul, svak eller feig? UKUL? Hvor har du dette fra? Hva er det tullet du har skrevet? Forstår du ikke hva en traume er? Anonymkode: c03e1...167 Tror du traumene til folk får dem til å føle seg kule liksom? Hvorfor vet du så lite om det her?
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #18 Skrevet 2. februar 2020 2 minutter siden, Hentacruel skrev: Tror du traumene til folk får dem til å føle seg kule liksom? Hvorfor vet du så lite om det her? Seriøst? Hvor gammel er du? Dette må jo være noe av det mest kunnskapsløse innlegget jeg har lest. Her er litt lesestoff til deg om traumer: "Det er viktig å forstå at disse reaksjonene er kvalitativt annerledes enn de reaksjonene som kan oppstå etter vedvarende, eller kumulativt stress. Langvarig stress kan resultere i utbrenthet, men dette stresset skriver seg gjerne fra en arbeidskonflikt e.l. heller enn fra ytre, dramatiske hendelser. Selvfølgelig finnes det også arbeidsplasser som kan være preget av begge deler, det å arbeide for en humanitær organisasjon i et krigsområde er jo et skoleeksempel på en arbeidsplass hvor medarbeidere ofte utsettes både for kumulativt stress og traumatiske hendelser. Redningsmannskaper (brann, ambulanse, politi) tilhører også en yrkesgruppe som ofte opplever en kombinasjon av mye stress og traumatiske hendelser. Med traumatisk hendelse forstår vi at noen har erfart eller vært vitne til en hendelse som involverte faktisk trussel mot liv eller trussel om alvorlig skade, og at vedkommende reagerte i denne situasjonen med intens redsel, hjelpeløshet eller skrekk. " https://www.traumepsykologi.no/index.php/fagstoff/33-krisereaksjoner.html "Vi kan dele opp traumatiske hendelser i to kategorier: Type I traume Type I traume kan være dramatiske og skremmende enkelthendelser som ran, trussel om drap, ulykke eller alvorlig skade. Type II traume Type II traume er alvorlig traumatisering av vedvarende karakter og/eller gjentatte hendelser, ofte i barndom og oppvekst. Når det er traumer som for eksempel er påført av voksne personer som skulle ivaretatt barnet, bruker vi begrepet relasjonstraumer." https://www.modum-bad.no/behandling/traume/fakta/ " Vi skiller gjerne mellom type 1 og type 2 traumer. Type 1 traume: Traumatisering som følge av en enkeltstående hendelse, som gjerne kjennetegnes av å være uventet og evt. potensielt livstruende. Den kan være villet ondskap, som fysisk vold, seksuelle overgrep, voldtekt, væpnet ran, terrorhandling. Type 2 traume: Dette innebærer å bli utsatt for gjentatt og vedvarende traumatisering, gjerne med uforutsigbar utvikling. Eksempler på dette er å bli utsatt for gjentatt seksuelt og/eller fysisk misbruk fra omsorgsgivere i oppveksten, og alvorlig neglect. Andre eksempler er kidnapping, fangenskap, krig og tortur, eller det å leve over tid i et voldelig parforhold." https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://fa-sett.no/filer/traumer_og_dissosiasjon.pdf&ved=2ahUKEwiJ3uiM-LDnAhVnkIsKHdHBBtU4FBAWMAN6BAgIEAE&usg=AOvVaw030R-K2EHlfFLcvxXvD24B Anonymkode: c03e1...167 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #19 Skrevet 3. februar 2020 Hvorfor er det viktig for deg å kalle tilstanden din for et traume? Anonymkode: c0332...509 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #20 Skrevet 3. februar 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Et traume defineres ved at det er fare for ditt eller andres liv i situasjonen. Det høres det ikke ut som at det har vært. Man kan ha dårlige opplever, kjenne på angst og ha vonde minner uten at det er et traume. Anonymkode: 03f4e...da8 Tja... https://www.psykologforeningen.no/publikum/informasjonsvideoer/videoer-om-psykiske-lidelser/hva-er-traumer-og-traumebehandling Anonymkode: e534d...6cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå