AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #1 Skrevet 1. februar 2020 Hei! Mannen min og jeg på henholdsvis 26 år har tenkt til å prøve å bli gravide fra April - Mai. Det er en stund til enda og det er ikke sikkert man blir gravid ved første "utkast" (haha), men mange tanker rundt prosessen har begynt å surre likevel hvis vi blir kjapt gravide - mtp arbeidssituasjon. Jeg er utdannet sykepleier, og jobber i en 100 % stilling i en arbeidshverdag preget med gassanestesi og røntgen. Prøvde å google litt rundt eksponeringen av dette, men kan egentlig ikke finne noen sikre svar på hva dette kan ha å si mtp graviditet. I den anledning lurer jeg på hva du, som gravid, gjorde med arbeidsgiver i samme situasjon? Er det anbefalt å bli mindre eksponert under graviditeten, eller er det så minimal risiko at man kan jobbe som normalt? Setter pris på å høre andres erfaringer. Synes det er ålreit å være litt forberedt på tanken om å kanskje måtte dele det med arbeidsgiver litt tidligere enn man egentlig har lyst til ;) Takk på forhånd! Anonymkode: 5e3d0...862
Carjo4 Skrevet 1. februar 2020 #2 Skrevet 1. februar 2020 Hei! Jeg skjønner godt problemstillingen din. Du vet ikke om noen kollegaer som har vært gravide du kan forhøre deg med? Jeg er også sykepleier og utsettes for røntgen innimellom, jeg er nødt til å stå i "sonen" og ofte skjer det akutt slik at det å bruke 3 min på å hente frakken blir noe nedprioritert noen ganger latskap også.. Har lest litt om dette og det spørs på røntgenapparatet som brukes, å bruker man blyfrakk så skal en egentlig ikke utsettes for skadelige mengder. Jeg vet mange hos oss ber om å få gå ut av rommet som er helt greit. Jeg ser radiografene står rett bak maskina uten beskyttelse så tror den vi har er ganske sentrert. Angående gasser vet jeg veldig lite om.. Du kan forhøre deg meg sjefen? Kan du ikke være på jobb så er de pliktet til å tilrettelegge for deg 😊
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #3 Skrevet 1. februar 2020 1 time siden, Carjo4 skrev: Hei! Jeg skjønner godt problemstillingen din. Du vet ikke om noen kollegaer som har vært gravide du kan forhøre deg med? Jeg er også sykepleier og utsettes for røntgen innimellom, jeg er nødt til å stå i "sonen" og ofte skjer det akutt slik at det å bruke 3 min på å hente frakken blir noe nedprioritert noen ganger latskap også.. Har lest litt om dette og det spørs på røntgenapparatet som brukes, å bruker man blyfrakk så skal en egentlig ikke utsettes for skadelige mengder. Jeg vet mange hos oss ber om å få gå ut av rommet som er helt greit. Jeg ser radiografene står rett bak maskina uten beskyttelse så tror den vi har er ganske sentrert. Angående gasser vet jeg veldig lite om.. Du kan forhøre deg meg sjefen? Kan du ikke være på jobb så er de pliktet til å tilrettelegge for deg 😊 Tusen takk for svar! Jo, jeg har en kollega som var gravid for 2-3 år siden. Grunnen til at jeg har vært litt tilbakeholden med spørsmål til kollegaer og sjefen, er mye pga at jeg ikke ønsker å "avsløre" at jeg planlegger - hvis du skjønner. Det er jo aldri for gitt å bli gravid, og jeg tror sorgen ville blitt mye større personlig om fler visste om planlagt graviditet og jeg ikke skulle bli det. Kanskje en tåpelig grunn, men jeg er veldig privat av meg. Vi bruker blyfrakk ved alle røntgensituasjoner, men i situasjoner der vi er nødt til å bruke røntgenarm kan det gå mye utover sikkerheten. Likevel er det nok mest under gassanestesi og operasjoner jeg er usikker. Det kan jo skje at gass kan lekke, at væske kan komme utover når en må fylle på gass "i farta" o.l. Om jeg ikke finner noen tydelige svar, er jeg nok bare nødt til å eventuelt ha en dialog med sjefen fra tidlig fase av mtp eksponering :-) Anonymkode: 5e3d0...862
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #4 Skrevet 1. februar 2020 Du kan eventuelt høre med fastlege og/eller jordmor. Anonymkode: 3a8a7...454 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #5 Skrevet 1. februar 2020 Jeg er jordmor, og vi er jo mye rundt lystgass. Vi blir anbefalt å gi beskjed, og blir flyttet til barselpost hele svangerskapet hvis vi ønsker, men kan velge å bli værende på fødeavdeling, men da på eget ansvar. Det er jo litt kinkig, de fleste blir værende på føden, men forsøker å redusere bruken av lystgass, og eller iallefall gjøre den mest mulig forsvarlig. Dere er kanskje utsatt for slikt i mye større grad? Anonymkode: c5ee3...5a0
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #6 Skrevet 2. februar 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er jordmor, og vi er jo mye rundt lystgass. Vi blir anbefalt å gi beskjed, og blir flyttet til barselpost hele svangerskapet hvis vi ønsker, men kan velge å bli værende på fødeavdeling, men da på eget ansvar. Det er jo litt kinkig, de fleste blir værende på føden, men forsøker å redusere bruken av lystgass, og eller iallefall gjøre den mest mulig forsvarlig. Dere er kanskje utsatt for slikt i mye større grad? Anonymkode: c5ee3...5a0 Kan nok være utsatt for gass i minimale utslipp da ventilasjonen der jeg jobber ikke er det mest moderne eller oppdaterte, så er derfor jeg blir usikker. Vet du som jordmor hva innvirkningen av dette kan være på et evt foster? Har lest litt forskningsartikler, men de er motstridende og ingen kan "garantere" at det ikke gir innvirkning. Hvilken anbefaling ville du evt gitt? Anonymkode: 5e3d0...862
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå