Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Er det noen som har en bachelor og/eller master i biologi, og som ville gitt litt informasjon på hva studiet går ut på? 
Er det mye matte, kjemi, biologi, planter, dyr... Er det detaljrikt og går i dybden av mange temaer, eller er det mer overordnet på det meste? 
Hvordan er det videre med master og jobb? Er det, etter min oppfatning, veldig vanskelig jobbmarked for alle med utdanning innenfor biologi, eller kommer dette ann på hvilken mastergrad du har? 

Vurderer å søke meg inn til høsten, men jeg er veldig usikker og hadde satt veldig stor pris på noe informasjon angående dette! 

På forhånd takk!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket universitet tenker du på? Hvis du går inn på studiet på universitetets nettside, vil du ha muligheten til å se oppbyggingen og gjennomføringen av fagene. Da får du nok et godt innsyn i hva det består av.

• Liker 2
Skrevet

Det er sant, takk for tips! 

Tenkte Bergen eller NMBU Ås 🙂

Skrevet

Jeg og vil til NMBU 😀

Anonymkode: 11bd2...9e2

Skrevet

Tar ikke biologi på universitetsnivå, men kjenner flere som gjør det. Det eneste jeg kan uttale meg om er arbeidsmarkedet, da det er det jeg og vennene mine har diskutert. Jobbmarked er ikke det beste, men det finnes alltid noen stillinger der ute. Noen får seg jobb innenfor fiskenæringen og enkelte jobber som miljørådgiver i større bedrifter og kommuner. Men det er mange som opplever at det er vanskelig å finne seg relevant arbeid etter de har fullført. Det er et populært studie og et snevert arbeidsmarked. Har du sett på bioingeniør forresten? Hvis du er spesielt interessert i celler og menneskekroppen hadde det vært et godt alternativ. Men det er ikke sammenlignbart med biologistudie da, hvor du lærer om  mange forskjellige organismer og økosystemer. Vet bare at det er greit med jobber for bioingeniører.

Anonymkode: 4146f...50f

• Liker 2
Skrevet

Jobbmarkedet er litt avhengig av hvilken retning du går. Men generelt er det nok litt vanskelig jobbmarked. 

Studiet starter veldig generelt med cellebiologi, noe evolusjon, noe økologi og noe artslære. Så det første året er en videreføring av slik faget er på vgs, bare selvfølgelig mye dypere. 

Og så velger du retning, noen tar mikrobiologi, noen marin, noen etologi, noen plantefysiologi osv. Og da går man jo i dybden. 

Man har vel ved alle studiesteder også matteemner og kjemiemne man må ta, det bør ihvertfall være slik.  Det er mye kjemi i biokjemien, og en del statistikk i mange av emnene. 

Anonymkode: e7d07...387

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk biologi på UiB for mange år siden. De gøye fagene var evolusjon og Økologi, zoologi, mikrobiologi, næringsmiddelmikrobiologi og anatomi. De fagene som jeg synes var helt drepen var matte, statistikk, kjemi og molekylærbiologi (det siste var helt forferdelig, men det kan henge sammen med at vi hadde en elendig professor)

Sikkert mye som har forandret seg siden den gangen, men arbeidsmarkedet er nok ganske likt. Dvs med bachelor kan du jobbe som lærer, og det er vel omtrent det... Jeg gav ihvertfall opp å finne meg jobb innenfor feltet og begynte på noe helt annet. Hadde jeg vært litt mer smart hadde jeg satset videre innenfor næringsmiddelmikrobiologi og matsikkerhet. Det høres kanskje kjedelig ut, men det var utrolig interessant:)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette var alt veldig behjelpelig, tusen takk!! 

Endret av Nikolinee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...