Gå til innhold

Når du blir brukt som barnevakt av foreldrene til barnas venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Førsteklassingen vår har en venn som pleier å bli kjørt til oss når foreldrene skal noen ærender. Det spørres ikke eller avtales forhånd, barnet settes av utenfor for så å ringe på MENS foreldrene kjører. Dette er snakk om en 6 åring. Føler ungen er vårt ansvar så fort de har kjørt avsted. Er dette vanlig? Vi er vant til at andre foreldre avtaler sånne lekeavtaler på forhånd. 

Anonymkode: 6f6c0...8e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er absolutt ikke normal oppførsel. Kjører de før dere har åpnet? Hva hvis dere ikke er hjemme? Her må du si tydelig ifra at besøk må avtales på forhånd.

Anonymkode: 54894...800

• Liker 16
Skrevet

Neste gang, ring de med en gang, og si "Hei, vi skal bort vi nå, så dere må komme igjen og hente Fredrik. Og så er det veldig fint om dere spør før dere kommer hit med han, det er ikke alltid det passer :) " 

Noen må ha inn slike ting med teskje, stort sett er det bare ubetenksomme folk, ikke noe vondt ment. De husker kanskje fra sin egen barndom der man fløy på dørene til hverandre, og tenker ikke over avstand at deres barn blir kjørt osv. 

Anonymkode: b174d...18c

• Liker 25
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er absolutt ikke normal oppførsel. Kjører de før dere har åpnet? Hva hvis dere ikke er hjemme? Her må du si tydelig ifra at besøk må avtales på forhånd.

Anonymkode: 54894...800

Før vi åpner ja! 

Skrevet

Ja, er du for snill blir du/dere fort utnyttet.  Du må si tydelig i fra før det er for sent. Blir de sure, så får det bare være. Det blir bare verre jo lenger du venter.

Anonymkode: aff7f...343

• Liker 2
Skrevet

Herlighet! Stakkar gutt, hva skal han gjøre om dere ikke er hjemme? For noen foreldre!

Anonymkode: 90713...889

• Liker 9
Skrevet

Da må jo du si tydelig i fra at dette ikke går.

Anonymkode: 5e471...580

• Liker 2
Skrevet

Dere må si fra at det der ikke er ok. Det er jo merkelig å ikke spørre om det passer først.

Anonymkode: a6ad7...dad

• Liker 1
Skrevet

Men det værste er at om det ikke passer, så forventer de bare at han skal sykle rundt alene i nabolaget å vente på dem. Jeg synes jo 6 åringer er litt små til å overlates til seg selv slik. Derfor føler jeg et anvsar så fort de går. Men innser at jeg må gi beskjed om akkurat det. TS

Skrevet

Ring barnevernsvakten.

Anonymkode: fbd34...ed3

• Liker 2
Skrevet

Støtter forslaget om å ringe umiddelbart og si at dere er på vei ut. Noen er sånn at de tror det er ok (ihvertfall ikke tenker over at det IKKE er ok) med mindre de får beskjed....

Stakkars unge, forøvrig.... Dersom han blir sittende ute alene lenge vinterstid må du heller ta det videre til rett instans.... Det hjelper ham jo der og da at dere tar ham imot, men det høres jo ut som om noe ikke er helt riktig der... Og hva den dagen dere faktisk ikke er hjemme?

• Liker 2
Skrevet

Hvor langt borte bor ungen da? Gåavstand? Har han nøkkel? Her i nabolaget går jo 6-åringer fritt rundt,  så ville ikke reagert på det. 

Skrevet

Dette gjorde ei som før var gift med onkelen min. Før vi var stått opp, så hun kunne være barnefri. Ødela hele sommerferien vår. Til slutt satte vi foten ned, og hun la all skylda på datteren. Sannheten er at hun var lat.

Anonymkode: 198db...59b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ring barnevernsvakten.

Anonymkode: fbd34...ed3

Slutt med det tullet.

• Liker 1
Skrevet

Hva skjer om dere kikert hjemme da? Går han rundt ute i timesvis?

Anonymkode: e1f3e...b68

Skrevet

Ville ringt dem en tilfeldig dag nå og informert om at slikt ikke er greit. Men at de gjerne må ringe på forhånd og så kan dere avtale. Ikke ring når barnet allerede er sluppet av hos dere. Veldig kjip situasjon for barnet. Barnet tror jo sikkert at dette er helt ok. Kjedelig å stå igjen å føle seg «avvist» og foran en venn.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Slutt med det tullet.

Jeg er ikke den som skrev at TS bør ringe barnevernsvakten, men hvorfor mener du det er tull? Barnet er 6 år og blir til syvende og sist overlatt til seg selv uten forutsetninger for å komme seg hjem, få mat eller husly. Spør du meg ville dette bekymret meg ganske mye, for hvis det har seg at TS ikke er hjemme om barnet blir overlatt til seg selv så er konsekvensene ganske alvorlige.

Kanskje drøyt å ringe barnevernet med en gang, men at noe burde gjøres og sies i fra om er ikke tvil om!

Anonymkode: f445e...4b6

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...