Gå til innhold

3 retters vegetar

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes cannelloni er en fin vegetarisk hovedrett - vi har det ofte til søndagsmiddag. Det er også fin spinat på denne tiden av året, så da passer det bra synes jeg. Retten kan lages klar i formen tidligere på dagen og stekes ferdig i ovnen mens man spiser forretten. En treretter kan da feks se sånn ut:

Forrett: Enten en vinterlig suppe, feks av flaskegresskar og salvie, eller av jordskokk som andre har foreslått, eller en enkel salat av ruccola, passe modne pærer, valnøtter og enten chèvre eller en annen skarp vegetarisk ost, med vinaigrette.

Hovedrett: Cannelloni med spinat- og ricotta , gratinert i tomatsaus. Nybakt focaccia til (også til forretten).

Dessert: Lemon meringue pie av Amalfi-sitroner. Eller en polentakake med sitron eller blodappelsin, og litt pisket krem eller is til.

Da får du en super 3-retter med italiensk tilsnitt og sesongpregede råvarer. 

Anonymkode: a0308...591

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trines gultrotsuppe med ingefær. Kan lages med for eksempel rugkrutonger i stedet for krepsehaler. 

Trines lasagne med spinat og feta

Panna Cotta med bringebeærcoulis

------

Dumplings med kål og sopp

Curry - kan varieres i det uendelige. Synes søtpoteter metter godt om man dropper kjøtt. 

Mangosorbet med minte

-----

Tomat, mozarella og hjemmelaget pesto

Pizza med pærer og blåmuggost

Creme Brule

----- 

Soppsuppe med persille

Nøttestek med hasselbackpoteter og smørdampede aspargesbønner

Minipavlova med vaniljekrem, blåbær og kiwi

-----

Nachos med Pico de Gallo

Chili sin carne

Kakepops - gulrotkake

Anonymkode: 1c397...8ef

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Jasmine18 skrev:

Hun bestemmer vel selv om hun vil ha pasta som hovedrett eller ikke. Pasta avhengig på mengden er en fullt vanlig hovedrett.

Selvfølgelig bestemmer hun selv. Jeg påpeker bare at pasta ikke regnes som hovedrett i et italiensk måltid (som menyen var). Å fylle opp med pasta fordi en ikke spiser kjøtt eller fisk, er heller ikke særlig sunt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Librarian skrev:

Dessverre er ikke parmesan vegetarisk som regel. Som med mange andre hardoster, lett å gå på en smell der.

I en av definisjonene som står nevnt over, står det at biprodukter som egg og melk inngår i et vegetarisk kosthold. Hvordan kan parmesan da ikke være vegetarisk?

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Brunello skrev:

I en av definisjonene dom står nevnt over, står det at biprodukter som egg og melk inngår i et vegetarisk kosthold. Hvordan kan parmesan da ikke være vegetarisk?

Fordi en av ingrediensene i parmesan inneholder kalvens mage..

Anonymkode: c7974...c58

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
4 minutter siden, Brunello skrev:

I en av definisjonene som står nevnt over, står det at biprodukter som egg og melk inngår i et vegetarisk kosthold. Hvordan kan parmesan da ikke være vegetarisk?

Jeg har lagt ut lenke som forklarer dette. Parmesan og et par andre oster (blant annet Manchego) lages med løype. En av ingediensene er noe som kommer fra kalvemager. Kalven må slaktes for at magesekken skal kunne brukes i løype. Dermed ikke vegetarisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg har lagt ut lenke som forklarer dette. Parmesan og et par andre oster (blant annet Manchego) lages med løype. En av ingediensene er noe som kommer fra kalvemager. Kalven må slaktes for at magesekken skal kunne brukes i løype. Dermed ikke vegetarisk.

Ok,

Jeg har sett flere vegetarianere spise det. Så da skyldes sikkert det sikkert bare uvitenhet eller at de, på lik linje med de som spiser fisk, ikke er skikkelige vegetarianere.

Dette betyr også at dere ikke spiser ting med gelatin i. Verdt å vite for den som foreslo panna cotta. (Jeg vet at det finnes alternativer, men tror mange dropper det).

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Brunello said:

Hva med hovedrett?

Synes lett pasta kan bli hovedretten, men kanskje ikke alltid "nok" for en fin middag? Andre ideer er risotto, caponata, pasta alla Norma som hovedrett, og ha med brød, en god balsamico pluss olivenolje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspargessuppe med garnityr av aspargestopper og krutonger (evt sprøstekt spekeskinke eller kreps/røkelaks)

Bakt potet med soppstuing, kryddersmør og revet ost, feks parmesan (bacon i terninger) med hvitløkbrød og salat

Pannacotta med lun skonsbærsaus og friske bær

Jeg har skrevet kjøtt i parentes. De fleste som spiser kjøtt tar hensyn til vegetarianere og lager alternativ. Men sjeldent motsatt. Så jeg ville tilbudt noe i skåler på siden for de som synes kjøtt bør høre med i middagen. Hvertfall hovedretten. 

Suppe er lett å lage dagen før. Bakt potet gjør seg selv i ovnen. Godt kryddersmør kan du kjøpe ferdig. Ramsløksmør er digg! Pannacotta lages dagen før. Det kan også sausen. Så da er det kun å koke aspargestoppene raskt i salt vann og tilsette suppen. Krutonger kan du kjøpe ferdig. Soppstuing kan lages raskt? Kanskje dagen før også? Salat er også best å lage samme dag. Hvitløksbrld kan du lage selv om du har tid. Bær skjæres opp samme dag. 

Endret av sølvdryss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...