AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #1 Skrevet 1. februar 2020 Hei alle sammen. Dette blir muligens et langt innlegg, men jeg håper noen tar seg tid til å lese. Jeg står for tiden litt rådvill om hva jeg skal gjøre videre i livet. Litt kort bakgrunnsinfo: Jeg er 23 år. Jeg har ikke fullført videregående på grunn av psykiske problemer i tenårene. Da jeg var 19 år fikk jeg et barn som utrolig nok har gått over all forventning. Jeg har fått livet på stell, har hus, en deltidsjobb og ellers har jeg aldri hatt det bedre enn nå. Jeg føler meg nå klar og moden nok til å skulle ta fatt på videre skolegang. Men hva er egentlig alternativene mine? Jeg har vært til møter på karrieresenter der de sier at jeg ikke har noen muligheter. Jeg har tenkt på voksenopplæring. Her kan jeg komme inn dersom det er ledig plass selv om jeg er under 25 år. Jeg tror at hvis jeg er så heldig å få en ny sjanse nå så ville jeg klart skole ganske bra. Noen andre alternativer? Hvordan har dere gjort det hvis noen her har vært i samme situasjon? Anonymkode: 7b4cf...8c8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #2 Skrevet 1. februar 2020 Du kan ta alle vgs fagene som privatist, lese på egen hånd og melde deg opp til eksamen i alle fagene (anbefaler ikke å ta alle på et år). hvis du kan komme inn på voksenopplæring anbefaler jeg det, ta generell studiekompetanse og studere på høgskolenivå detta klarer du! Anonymkode: 83f5d...337
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #3 Skrevet 1. februar 2020 Merkelig at Karrieresenteret sier du ikke har noen muligheter..? Hvor mye mangler du for å få fullført vgs? Har du sjekket om 23/5-veien kan være noe for deg? Hva er forresten målet ditt? Var jeg deg ville jeg undersøkt hva som kreves for å komme jeg vil, så kontaktet veiledningstjeneste på steder som kan være aktuelle. Men bestem deg først for hva målet er. Det gir deg sterkere motivasjon for å komme deg noe sted. Anonymkode: 11a78...918
Elisabethw Skrevet 1. februar 2020 #4 Skrevet 1. februar 2020 (endret) 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Endret 1. februar 2020 av Elisabethw
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #5 Skrevet 1. februar 2020 Enig i at du bør finne ut av hva du skal bruke studiekompetansen til. Både for å sette et mål med tanke på karakterene du trenger, og for å se om du evt trenger fag som matte, kjemi etc. Hvilke fag har du allerede? Sjekk 23/5 og se om du kommer inn der, det er det godt mulig du vil gjøre. Hvis du kan få tatt fagene du mangler i voksenopplæring er det supert. Ellers er det andre alternativer som privatist uten/med undervisning, både fysisk og på nett. Noen klarer å ta alle fagene på egenhånd, andre trenger oppfølging i form av undervisning. Hvis du må fortsette å jobbe deltid pga økonomien vil det selvsagt ta lengre tid enn hvis du kan gå skole 100%. Anonymkode: 23400...625
spegel Skrevet 1. februar 2020 #6 Skrevet 1. februar 2020 Kjenner flere som har tatt vgs i voksen alder. Det er vel bare til å søke, så kommer du inn hvis det er ledig plass. De som har rett til plass på vgs står nok forran deg i køen. Hvilken linje har du lyst til å gå på?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå