AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #1 Del Skrevet 1. februar 2020 Hei! Jeg tok en biopsi av livmorhalsen for en uke siden grunnet funn av celleforandringer (ASC-H) på celleprøven. Nå har jeg selvfølgelig vært så dum at jeg har googlet meg livredd, og er veldig redd for å få beskjed om at jeg har fått kreft.. Er 24 år, og hadde noen blødninger etter samleie for rundt 3 år siden. Da ble det tatt en celleprøve, og tok deretter en ny som i 2018 var normal. Jeg fikk beskjed om å ikke ta ny celleprøve før om 3 år, men nå 1,5-2 år etter tok jeg altså en ny som viste celleforandringer, såkalt ASC-H. Nå er jeg altså redd for at den prøven som var normal i 2018 var falsk positiv og at dette er noe som har utviklet seg lenge.. forstår at det ikke er rasjonelt av meg å bekymre meg så mye, men har problemer med å fungere normalt i denne ventetiden, og er vel derfor jeg skriver her - for å se om noen kanskje har lignende erfaringer. Kan legge til at blødningene har avtatt, og at de bare kommer en sjelden gang, f.eks. hvis jeg ikke har hatt samleie på lenge. Ville kanskje regnet med at det hadde blitt mye verre hvis det var på grunn av noe alvorlig? Det jeg også bekymrer meg litt for er om jeg ble feil fulgt opp den gangen - om jeg burde blitt HPV-testet og evnt tatt biopsi allerede da hvis HPV ble påvist? Kan legge til at gynekologen sa han var nesten var 100% sikker på at dette ikke var kreft, og at det ikke ble sett noen celleforandringer under kolposkopi - så prøver jo å berolige meg med det, men merker at jeg bare katastrofetenker uansett Så lurte bare på om noen har noen lignende erfaringer eller opplevd noe av det samme hvor det faktisk gikk fint? Anonymkode: 8deb5...9da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #2 Del Skrevet 4. februar 2020 Ingen som har noen erfaringer rundt dette? Anonymkode: 8deb5...9da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #3 Del Skrevet 4. februar 2020 Har hatt høygradige forandringer, CIN 3. Gyn så ikke noen forandringer koloskopi. Tok først celleprøve, så biopsi. Så måtte jeg konisere. Det var ikke kreft Var selvfølgelig kjemperedd og nervøs, slik som du er. Men husk at celleforandringer er IKKE kreft! Det er «bare» celleforandringer, og det kan ta mange år før det KAN utvikle seg til kreft - om det i det hele tatt gjør det. Er ikke alltid der gjør det nemlig. Men viktig at det kontrolleres og følges opp videre av gyn Anonymkode: b77a2...70e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #4 Del Skrevet 5. februar 2020 På 4.2.2020 den 18.46, AnonymBruker skrev: Har hatt høygradige forandringer, CIN 3. Gyn så ikke noen forandringer koloskopi. Tok først celleprøve, så biopsi. Så måtte jeg konisere. Det var ikke kreft Var selvfølgelig kjemperedd og nervøs, slik som du er. Men husk at celleforandringer er IKKE kreft! Det er «bare» celleforandringer, og det kan ta mange år før det KAN utvikle seg til kreft - om det i det hele tatt gjør det. Er ikke alltid der gjør det nemlig. Men viktig at det kontrolleres og følges opp videre av gyn Anonymkode: b77a2...70e Tusen takk for svar 🥰 fint å høre at det gikk bra med deg! Prøver å tenke på det du sier nå, men denne ventetiden er litt uutholdelig lang Anonymkode: 8deb5...9da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2020 #5 Del Skrevet 6. februar 2020 På 1.2.2020 den 11.34, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg tok en biopsi av livmorhalsen for en uke siden grunnet funn av celleforandringer (ASC-H) på celleprøven. Nå har jeg selvfølgelig vært så dum at jeg har googlet meg livredd, og er veldig redd for å få beskjed om at jeg har fått kreft.. Er 24 år, og hadde noen blødninger etter samleie for rundt 3 år siden. Da ble det tatt en celleprøve, og tok deretter en ny som i 2018 var normal. Jeg fikk beskjed om å ikke ta ny celleprøve før om 3 år, men nå 1,5-2 år etter tok jeg altså en ny som viste celleforandringer, såkalt ASC-H. Nå er jeg altså redd for at den prøven som var normal i 2018 var falsk positiv og at dette er noe som har utviklet seg lenge.. forstår at det ikke er rasjonelt av meg å bekymre meg så mye, men har problemer med å fungere normalt i denne ventetiden, og er vel derfor jeg skriver her - for å se om noen kanskje har lignende erfaringer. Kan legge til at blødningene har avtatt, og at de bare kommer en sjelden gang, f.eks. hvis jeg ikke har hatt samleie på lenge. Ville kanskje regnet med at det hadde blitt mye verre hvis det var på grunn av noe alvorlig? Det jeg også bekymrer meg litt for er om jeg ble feil fulgt opp den gangen - om jeg burde blitt HPV-testet og evnt tatt biopsi allerede da hvis HPV ble påvist? Kan legge til at gynekologen sa han var nesten var 100% sikker på at dette ikke var kreft, og at det ikke ble sett noen celleforandringer under kolposkopi - så prøver jo å berolige meg med det, men merker at jeg bare katastrofetenker uansett Så lurte bare på om noen har noen lignende erfaringer eller opplevd noe av det samme hvor det faktisk gikk fint? Anonymkode: 8deb5...9da Jeg skal ta konsiering nå i februar grunnet ASC-H. Har også testet positiv for HPV 16 viruset. Jeg er 50 år. Jeg forstår hva du mener men det gjelder å holde tungen rett i munnen og hvis gynekologen var neste helt sikker på at det ikke er kreft så må du prøve å puste med magen. Kan dessverre ikke komme med noen trøstende ord annet enn at sjansen for at dte IKKE er kreft er BETRAKTELIG større enn at det er det. Jeg er selv veldig spent på hva "dommen" blir her i og med at sykehuset har bestemt at de likegodt tar konsiering samtidig med biopsi. Anonymkode: e15c1...ec3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2020 #6 Del Skrevet 6. februar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal ta konsiering nå i februar grunnet ASC-H. Har også testet positiv for HPV 16 viruset. Jeg er 50 år. Jeg forstår hva du mener men det gjelder å holde tungen rett i munnen og hvis gynekologen var neste helt sikker på at det ikke er kreft så må du prøve å puste med magen. Kan dessverre ikke komme med noen trøstende ord annet enn at sjansen for at dte IKKE er kreft er BETRAKTELIG større enn at det er det. Jeg er selv veldig spent på hva "dommen" blir her i og med at sykehuset har bestemt at de likegodt tar konsiering samtidig med biopsi. Anonymkode: e15c1...ec3 Har du kun tatt celleprøve, ikke biopsi? De sender jo koniseringen inn til biopsi etterpå, så de tar vell neppe biopsiprøve først så konisering på en og ssmme time? 🤔 Anonymkode: b77a2...70e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2020 #7 Del Skrevet 6. februar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du kun tatt celleprøve, ikke biopsi? De sender jo koniseringen inn til biopsi etterpå, så de tar vell neppe biopsiprøve først så konisering på en og ssmme time? 🤔 Anonymkode: b77a2...70e Jeg har kun tatt celleprøve og HPV test ja. Og de tar biopsi og konsieringen samtidig. Anonymkode: e15c1...ec3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2020 #8 Del Skrevet 6. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kun tatt celleprøve og HPV test ja. Og de tar biopsi og konsieringen samtidig. Anonymkode: e15c1...ec3 Ok. Greit å slippe å gjøre det i to omganger da Anonymkode: b77a2...70e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2020 #9 Del Skrevet 6. februar 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal ta konsiering nå i februar grunnet ASC-H. Har også testet positiv for HPV 16 viruset. Jeg er 50 år. Jeg forstår hva du mener men det gjelder å holde tungen rett i munnen og hvis gynekologen var neste helt sikker på at det ikke er kreft så må du prøve å puste med magen. Kan dessverre ikke komme med noen trøstende ord annet enn at sjansen for at dte IKKE er kreft er BETRAKTELIG større enn at det er det. Jeg er selv veldig spent på hva "dommen" blir her i og med at sykehuset har bestemt at de likegodt tar konsiering samtidig med biopsi. Anonymkode: e15c1...ec3 Takk for at du tok deg tid til å svare - hva var grunnen til at de tok konisering samtidig som biopsi? Og takk for råd, prøver å puste med magen og har roet meg litt ned, men innimellom tenker jeg på det og katastrofetenker igjen. Håper du også klarer å puste med magen - det går nok bra🥰 Anonymkode: 8deb5...9da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #10 Del Skrevet 9. februar 2020 Hvordan gikk det? Har du fått vite noe mer? Når får du svar på biopsi? Jeg har fått akkurat samme beskjed etter celleprøve, i tillegg til hpv 16 påvist. Skal på biopsi til uken. I tillegg forsøker vi å få barn og slik jeg forstår det må vi vente opptil et år etter eventuell konisering med dette. Dette er noe dritt. Lykke til❤️ Anonymkode: d8ad0...d82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #11 Del Skrevet 11. februar 2020 På 9.2.2020 den 22.27, AnonymBruker skrev: Hvordan gikk det? Har du fått vite noe mer? Når får du svar på biopsi? Jeg har fått akkurat samme beskjed etter celleprøve, i tillegg til hpv 16 påvist. Skal på biopsi til uken. I tillegg forsøker vi å få barn og slik jeg forstår det må vi vente opptil et år etter eventuell konisering med dette. Dette er noe dritt. Lykke til❤️ Anonymkode: d8ad0...d82 Ja, biopsien viste CIN 2 så er henvist til sykehuset for å ta konisering.. synes det er skummelt å måtte gjøre det inngrepet så ung med tanke på komplikasjoner, men er jo skremmende å ha celleforandringer også. Regner med at de tar hensyn til at man er ung og ikke har fått barn enda. Virket som de heller ikke helt sikkert kunne utelukke at det er noe alvorlig enda, gynekologen sa bare at det var veldig lite sannsynlig at det er kreft. Er det lenge til du får svar? Synes et år hørtes lenge ut, skjønner at det er litt ekstra dritt at dette kommer i veien når dere ønsker å få barn på dette tidspunktet også. Men ikke ta sorgene på forskudd - før jeg fikk svar på biopsien leste jeg om noen som fikk beskjed om at biopsien var normal selv etter å ha fått påvist celleforandringer på celleprøve så vidt jeg forsto, så kan være du er en av de heldige 🥰 Tusen takk, og masse lykke til selv 💕 Anonymkode: 8deb5...9da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #12 Del Skrevet 11. februar 2020 På 9.2.2020 den 22.27, AnonymBruker skrev: Hvordan gikk det? Har du fått vite noe mer? Når får du svar på biopsi? Jeg har fått akkurat samme beskjed etter celleprøve, i tillegg til hpv 16 påvist. Skal på biopsi til uken. I tillegg forsøker vi å få barn og slik jeg forstår det må vi vente opptil et år etter eventuell konisering med dette. Dette er noe dritt. Lykke til❤️ Anonymkode: d8ad0...d82 Mest sannsynlig må du ikke vente med graviditet, men kan gå i gang med prøving bare noen uker etter konisering. Lykke til 🙂 Anonymkode: c6a7d...4f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #13 Del Skrevet 12. februar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Mest sannsynlig må du ikke vente med graviditet, men kan gå i gang med prøving bare noen uker etter konisering. Lykke til 🙂 Anonymkode: c6a7d...4f7 Er det ikke anbefalt å vente seks mnd. så det får «gro» skikkelig etter koniseringen. Anonymkode: b77a2...70e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #14 Del Skrevet 12. februar 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke anbefalt å vente seks mnd. så det får «gro» skikkelig etter koniseringen. Anonymkode: b77a2...70e Nei, ikke nå lenger. Jeg tok konisering privat og fikk gå igang med prøverør på samme klinikk 6 uker etterpå. Anonymkode: c6a7d...4f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå